Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2009, 11:43   #381
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
[b] Hier zien we weer de minachting voor Nederlands. Tja wat moeten franstaligen in Nederland gaan doen, die komen er helemaal niet uit daar. Tenzij ze naar toilet moeten kunnen ze dat miss nog duidelijk maken aan de cipiers: faire pipi.
Da zal nen Hollander ook wel verstaan, maar daar houdt het mee op.
Tja en federaal geld kunt ge toch niet aan een Vlaams\nederlandstalige uitgeven, toch zonde zoiets.
Diep en in triest dat zelfs gevangen de dupe worden van die eeuwig durende haat van de franskiljons.
Belgie is teminaal ziek: francofonitis een ongeneeslijke onsteking. Dus dringend amputatie van Vlaanderen nodig.

Belgie Barst!!!
Vlaanderen Vrij Nu !!!!!!
Voilá se, het is weer eens duidelijk.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...MF27082009_011

De Clerck: 'Communautair gedoe houdt gevangenisdeal tegen'

De deal om Belgische gevangenen naar Nederland te transfereren komt in gevaar door 'communautair gedoe'. Dat zegt minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) in de kranten van De Persgroep.

Niet alleen vragen de Nederlanders te veel geld, zo denkt de inspectie van Financiën, tegelijkertijd gaat het om Vlaamse gevangenen. 'En dat is de Franstalige regeringspartijen een brug te ver', schrijven de kranten.

De Clerck vindt de keuze voor Vlaamse gevangen perfect te verantwoorden. 'Er is meer overbevolking in Vlaanderen en het heeft geen zin Franstalige gevangenen uit pakweg Andenne naar Nederland te sturen.'

De vicepremiers Didier Reynders (MR) en Laurette Onkelinx (PS), ook ex-minister van Justitie, lieten hun ongenoegen blijken toen De Clerck zijn plannen presenteerde op de ministerraad, maar de huidige justitieminister gaat ervan uit dat de problemen opgelost raken. 'Dat er debat over is? Tja, dat is niet meer dan een evidentie.'

In een reactie op VRT-radio verklaarde Reynders vanmorgen dat hij niet langer bezwaar maakt tegen het transport van de Vlaamse gevangenen.

mcu (belga)

Allé, hij is toch eindelijk bijgedraaid.
Voor franstalige gevangenen zou dat toch een zeer educatieve strafperiode zijn om Nederlands te leren of niet?
Oud 27 augustus 2009, 11:46   #382
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is de hamvraag.
Met verwijzing naar de draad "groot Limburg" waar op pag75 al wat gepost is over taal.
http://forum.politics.be/showthread....115708&page=75

Hoe kom ik op deze nieuwe draad specifiek over onze taal? Wel het probleem Belziek is een taalconflict\cultuurbotsing. En mij ervaring in de grensstreek Maaskant in Limburg is dat de sommige duitsers dezelfde koppigheid hebben als de walen. Ze willen geen nederlands, zelfs plat Limburg niet verstaan, hoewel ze het kunnen. En beter horen te kunnen.

Ik was ooit bij mijn vorige baas met een klant bezig een duitser. Ik haalde hem op om mij te volgen naar de balie. Dus eerst in gewoon AN zonder resultaat. Hij deed teken dat hij mij niet begreep. Toen int plat limburgs met zelfde resultaat en vermits mijn duits slecht is (al die naamvallen enz)wil ik niet voor schut staat, dan maar met handgebaar.
Staan we in de lift naar de begane grond en stapt onderweg een collega in. Die begint int Limburgs een babbelke met hem en hij antwoordt haar int nederlands, met duits accent weliswaar, terug.
Ik was om 't ontploffen. Had moeite om niet te zeggen dat hij al even erg was als de franskiljons. Heb hem naar de bali verwezen en voor de rest bekijk het maar.
Is Nederlands nu echt zo een minderwaardige taal dat anderen ons niet willen verstaan? En dat nog wel in de grensstreek.
Kvraag me af waarom die pipo deed alsof hij mij niet verstond want blijkbaar verstond hij mij heel goed. Ik was echt woest van binnen.

En dat is niet mijn eerste ervaring ermee. Ook in een winkel met veel duitse producten hier int dorp waar wel duitse toeristen komen begint men in duits , ook al gaat ge in vlaams\ nederlands verder. Zelf ervaren, dus daar ga ik nie meer.
De lakse houding van buitenlanders tegenover het Nederlands is deels aan onszelf te wijten. Je moet er af en toe op staan dat mensen je in het Nederlands te woord staan. Dat doet men niet genoeg. Alles Engels, Engels, Engels...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2009, 11:51   #383
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voor franstalige gevangenen zou dat toch een zeer educatieve strafperiode zijn om Nederlands te leren of niet?
Ik vrees inderdaad voor een Franstalige gevangene in een Nederlandse jilla dat hij heeeel snel Nederlands gaat leren. Nederlandse crimi's spreken geen woord Frans en maken geen grappen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 27 augustus 2009 om 11:52.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2010, 10:44   #384
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard De Nederlandse taal in cijfers.

Voor zo'n drieëntwintig miljoen mensen is Nederlands de moedertaal. Het is een van de veertig meest gesproken talen in de wereld. Als je bedenkt dat er wereldwijd meer dan zesduizend talen gesproken worden, dan scoort het Nederlands behoorlijk hoog. Niet alleen daarom, ook om allerlei andere redenen is het een wereldtaal. Ongeveer zestien miljoen Nederlanders, zes miljoen Vlamingen en vierhonderd duizend Surinamers spreken thuis Nederlands.

Er zijn overigens geen exacte onderzoeksgegevens beschikbaar over het aantal sprekers van het Nederlands. Aantallen zijn dus altijd gebaseerd op schattingen.

Het Nederlands staat op de achtste plaats in de rangorde van de talen van de Europese Unie, als je die opstelt op basis van het aantal moedertaalsprekers. Het Nederlands is dus groter dan bijvoorbeeld het Zweeds. Op wereldschaal komen we ver achter het Mandarijn-Chinees dat één miljard moedertaalsprekers heeft, het Engels met driehonderd vijftig miljoen, het Spaans met tweehonderd vijftig miljoen, het Hindi met tweehonderd miljoen en het Arabisch met honderdvijftig miljoen. Toch is het Nederlands van de ruim zesduizend talen die in de wereld gesproken worden, de zevenendertigste.

Het Nederlands is niet alleen een officiële taal in de Europese Unie, maar ook - en dat is niet bij iedereen bekend - in de Unie van Zuid-Amerikaanse Naties. De Unie van Zuid-Amerikaanse Naties (UZAN) is een politieke en economische unie van de twaalf onafhankelijke staten in Zuid-Amerika.

Verder wordt het Nederlands gesproken in delen van Duitsland en Frankrijk.

Landen waar het Nederlands een officiële taal is:

- Nederland;
- België;
- Suriname;
- Aruba en
- Nederlandse Antillen.

Het Woordenboek der Nederlandsche Taal is het grootste woordenboek ter wereld. Het is een historisch woordenboek van het Nederlands van 1500-1976. Het is gepubliceerd in afleveringen tussen 1864 en 1998. Samen zijn het veertig dikke boeken geworden met daarin 91.610 kolommen op 45.805 bladzijden. Er worden 400.000 woorden besproken.
De citaten waarmee de betekenissen worden geïllustreerd, lopen op tot 1,7 miljoen. Er staan ongeveer vijftig miljoen woorden in het boek. Dat zijn allemaal wereldrecords. Het WNT is tegenwoordig ook online te raadplegen.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 7 juni 2010 om 10:45.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2010, 11:07   #385
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat vocabulaire betreft scoort het Nederlands toch beduidend minder dan bijvoorbeeld Frans.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2010, 11:13   #386
Torkilson
Gouverneur

Torkilson's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat vocabulaire betreft scoort het Nederlands toch beduidend minder dan bijvoorbeeld Frans.
Hoe kunt ge daar nu een waarde-oordeel over geven? Hier zijn namelijk geen objectieve criteria voor.
Oud 7 juni 2010, 11:14   #387
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De aap komt uit de mouw ...

Voorbeelden graag voor deze boude bewering.
Oud 7 juni 2010, 11:24   #388
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Hoe kunt ge daar nu een waarde-oordeel over geven? Hier zijn namelijk geen objectieve criteria voor.
Zoek maar eens op, U hoeft mij niet te geloven.

De Franse woordenschat is veel groter dan de Nederlandse.
Oud 7 juni 2010, 11:29   #389
Renesse
Minister-President

Renesse's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ge wilt zeggen het is aan de landen waar die taal wordt gesproken, om de wereld te koloniseren, te plunderen en al de naakte wilden te verkrachten.
Zo hoor ik u klappen!
Oud 7 juni 2010, 11:36   #390
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zoek maar eens op, U hoeft mij niet te geloven.

De Franse woordenschat is veel groter dan de Nederlandse.
Kwantiteit t.o.v. kwaliteit dus. Zoals gezegd, niet objectief..
Oud 7 juni 2010, 11:38   #391
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwantiteit t.o.v. kwaliteit dus. Zoals gezegd, niet objectief..
Schreef ik dat dan ?
U leest weer wat U wil lezen.....

Neen meneer.
In de Franse taal kan je veel precieser uitdrukken wat je wil zeggen dan in de Nederlandse taal.
Oud 7 juni 2010, 11:42   #392
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Integendeel, een vocabulaire is een woordenschat en zoals Ernst Niessen al aangeeft:
Citaat:
Het Woordenboek der Nederlandsche Taal is het grootste woordenboek ter wereld. Het is een historisch woordenboek van het Nederlands van 1500-1976. Het is gepubliceerd in afleveringen tussen 1864 en 1998. Samen zijn het veertig dikke boeken geworden met daarin 91.610 kolommen op 45.805 bladzijden. Er worden 400.000 woorden besproken.
De citaten waarmee de betekenissen worden geïllustreerd, lopen op tot 1,7 miljoen. Er staan ongeveer vijftig miljoen woorden in het boek. Dat zijn allemaal wereldrecords. Het WNT is tegenwoordig ook online te raadplegen.
Daarnaast is er nog een gedeeltelijke verklaring voor de woordenschat van West-Germaanse talen zoals Nederlands en Duits en dat is de mogelijkheid om woorden aaneen te rijgen tot andere woorden.
Oud 7 juni 2010, 11:43   #393
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Schreef ik dat dan ?

Neen meneer.
In de Franse taal kan je veel precieser uitdrukken wat je wil zeggen dan in de Nederlandse taal.
Dat waag ik te betwijfelen, het gaat er eerder om welke taal je beter beheerst...
Oud 7 juni 2010, 11:46   #394
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Schreef ik dat dan ?

Neen meneer.
De gemiddelde Franse vertaling van een tekst is pakken langer dan het origineel, Nederlands is dus kernachtiger en efficiënter, ja zelfs milieuvriendelijker. Om ook maar even met irrelevante feiten te leuren..

Laatst gewijzigd door Torkilson : 7 juni 2010 om 11:46.
Torkilson is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2010, 11:50   #395
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Integendeel, een vocabulaire is een woordenschat en zoals Ernst Niessen al aangeeft:

Daarnaast is er nog een gedeeltelijke verklaring voor de woordenschat van West-Germaanse talen zoals Nederlands en Duits en dat is de mogelijkheid om woorden aaneen te rijgen tot andere woorden.
Juist, Adam Smith. Henri1 ontwijkt liever dit soort feiten. Je zou kunnen stellen dat Henri in dit opzicht door de mand is gevallen en - als putje bij paaltje komt - resoluut kiest voor het Frans en het Nederlands laat vallen als een baksteen. Toch wel fijn dat hij deze bekentenis doet. Het bevestigt alleen maar mijn sterke vermoeden dat ik al langer had.
Oud 7 juni 2010, 12:14   #396
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kortzichtigheid en megalomanie gaan dikwijls als vrienden door het leven...

After a 44-year labour of love, world’s biggest thesaurus is born.

http://entertainment.timesonline.co....cle6644646.ece
Oud 7 juni 2010, 12:24   #397
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Kortzichtigheid en megalomanie gaan dikwijls als vrienden door het leven...

After a 44-year labour of love, world’s biggest thesaurus is born.

http://entertainment.timesonline.co....cle6644646.ece
Als het niet kan met het Frans, dan maar met het Engels. Maar zelfs deze vlieger gaat niet op. Leuk geprobeerd in ieder geval.
Oud 7 juni 2010, 12:32   #398
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Juist, Adam Smith. Henri1 ontwijkt liever dit soort feiten. Je zou kunnen stellen dat Henri in dit opzicht door de mand is gevallen en - als putje bij paaltje komt - resoluut kiest voor het Frans en het Nederlands laat vallen als een baksteen. Toch wel fijn dat hij deze bekentenis doet. Het bevestigt alleen maar mijn sterke vermoeden dat ik al langer had.
Als puntje bij paaltje komt ?

Voor de rest van uw betoog kakt U er zoals gewoonlijk lustig op los.
U kent mij helemaal niet.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 7 juni 2010 om 12:33.
Oud 7 juni 2010, 12:58   #399
Torkilson
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Als puntje bij paaltje komt ?

Voor de rest van uw betoog kakt U er zoals gewoonlijk lustig op los.
U kent mij helemaal niet.
Stopt gij dan met de U's? In het Nederlands is dat met kleine letter...
Oud 7 juni 2010, 13:02   #400
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stopt gij dan met de U's? In het Nederlands is dat met kleine letter...
"U" is beleefdheidshalve met hoofdletter, "uw" niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be