Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2010, 08:51   #461
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Lees dat boek dan nog maar eens opnieuw, want wat je zegt is niet waar.
Zeker is dit waar! Het staat zelfs of internet.

Vragen aan Nicoline Van der Sijs:

In de Middeleeuwen bestonden er veel dialecten, maar die waren niet gestandaardiseerd. En dan duikt plotseling een standaardtaal op. Wanneer, waar en hoe heeft het ABN zich ontwikkeld?

Nicoline van der Sijs:
"Daar gaat zowat mijn hele boek over. Ik probeer de grote lijnen samen te vatten. Het ABN is ontstaan in de Renaissance, vanaf ongeveer 1500/1550. Dat gebeurde in Holland, door inspanningen van de intellectuele elite aldaar."

"In de Renaissance kreeg het machtscentrum Holland te maken met steeds meer economische, politieke en culturele contacten die steeds grotere gebieden bestreken. Denk maar aan de impact van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC), de eerste echte multinational ter wereld. Er ontstond een dringende behoefte aan een standaardtaal (vooral een schrijftaal) die begrijpelijk was in een grotere regio, en die was gebaseerd op dialecten uit Holland, het centrum van de macht. Bijbelvertalers hebben al vroeg een stimulerende rol gespeeld in de ontwikkeling van het ABN. Vertalingen van de protestantse bijbel moesten in Algemeen Nederlands zijn en zoveel mogelijk mensen bereiken."

Welke invloed hadden de Zuidelijke Nederlanden op de vorming van de standaardtaal Nederlands?

Van der Sijs:
"Eigenlijk was het vooral een Hollandse aangelegenheid. Zeker, de roep om een standaardtaal was voor het eerst in Vlaanderen te horen. Zo verschenen de eerste spellinggids (van Joost Lambrecht) en de eerste algemene woordenboeken (van Kiliaan) in de zestiende eeuw in Vlaanderen. En de eerste literaire auteurs die in een soort standaardtaal schreven waren ook weer Vlamingen. Die lieten zien dat je heel goed in een standaardtaal kon schrijven. Maar door de loop van de geschiedenis – vooral door de bezetting door de Spanjaarden – kwamen het culturele en economische centrum van de Nederlanden in Holland te liggen. Vooral in steden als Amsterdam, Haarlem, Leiden heeft de standaardtaal vorm gekregen. Het is interessant om te zien hoe de standaardtaal zich ontwikkelde. Rond 1620 vergaderden bijvoorbeeld vooraanstaande schrijvers als Hooft en Vondel en verschillende grammatici in een ‘letterkunstige Vergadering' over de vorm en regels waaraan de nieuwe standaardtaal moest voldoen. Na 1620 zie je dat Vondel oudere werken gaat herzien op basis van de nieuw verworven ABN-inzichten. Zo verandert hij 'groter als' door 'groter dan'."

Dus onze standaardtaal Nederlands is vooral Noord- en Zuid-Hollands?
Van der Sijs:
Ja. In alle geschiedenissen van het Nederlands kun je lezen dat aan het eind van de zestiende eeuw veel Vlamingen naar Holland trokken, op de vlucht voor de Spanjaarden. Toen er in Holland concreet werd gedacht en gewerkt aan de standaardtaal, zouden die gevluchte Vlamingen hun invloed daarbij hebben laten gelden. Ik had al langer mijn twijfels over die invloed van het Vlaams op de standaardtaal. Geïnspireerd door recent onderzoek ben ik puur wetenschappelijk gaan onderzoeken hoe de standaardtaal gevormd is en welke talen of dialecten daar vooral invloed op hebben gehad. Zo maakte ik een inventarisatie van de vormen die blijvend tot standaardtaal zijn verheven. Voorts heb ik bekeken tot welk dialect ze behoorden: tot het Hollands, het Zuid-Nederlands of Oost-Nederlands. Conclusie: de invloed van de Vlaamse dialecten op de standaardtaal is minimaal geweest. Die mythe van de grote Vlaamse invloed op het ABN is gewoon onjuist."

Hebt u enig idee waar die mythe van de grote Vlaamse invloed op het ABN dan vandaan komt?

Van der Sijs:
"Dat is een product uit de negentiende eeuw. In de nieuwe staat België hadden de Vlamingen dringend behoefte aan een standaardtaal. Ze kozen voor de standaardtaal van de Nederlandse staat. Die bestond al. Dat scheelde een hoop werk. Maar dat lag natuurlijk wel gevoelig, de standaardtaal overnemen van de voormalige 'vijand'. Daarom gingen veel geleerden beweren dat die standaardtaal voor een belangrijk deel door Vlamingen was vormgegeven en dus voor een belangrijk deel een Vlaamse historische erfenis was. Zo kon het ABN gemakkelijker als Belgische standaardtaal worden geïntroduceerd. Maar de beweringen van die geleerden kloppen dus niet."

Besluit.

Ons ABN is vooral Hollands! Tenminste volgens Van der Sijs die er een gedegen onderzoek naar deed.En dat Hollands karakter van het ABN wordt met veel enthousiasme in stand gehouden door de Hollandse van Dale.

U moet dus hier niet proberen de waarheid te verdraaien omdat het toevallig in uw politieke kraam past.

Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2010 om 08:57.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 09:04   #462
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ons ABN is vooral Hollands! Tenminste volgens Van der Sijs die er een gedegen onderzoek naar deed.En dat Hollands karakter van het ABN wordt met veel enthousiasme in stand gehouden door de Hollandse van Dale. U moet dus hier niet proberen de waarheid te verdraaien omdat het toevallig in uw politieke kraam past.
Of Van der Sijs hiermee impliciet de Vlamingen oproept taalkundig "voor zichzelf" te beginnen, waag ik te betwijfelen. Maar misschien is het tijd voor Vlaanderen om minder bittere tranen over de eigen positie te laten en binnen de taalunie actief een grotere invloed te nemen op het Algemeen Nederlands?

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 juni 2010 om 09:05.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 10:10   #463
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Natuurlijk is Nederlands helemaal geen minderwaardige taal. Er bestaan trouwens geen enkele minderwaardige talen volgens mij.
Ik begreep de vraag als: zijn alle talen evenwaardig of is het zo dat één taal beter is om iets over te brengen dan een andere.

Nederlands is niet minderwaardig. Toch weet ik dat ik vroeger vond dat Felix Timmermans beter een atmosfeer kon weergeven dan vele Noord-Nederlandse schrijvers. Zijn taal leende er zich goed toe. Zelfs in eenzelfde taalgroep zijn er verschillen.
Buiten alleen de klanken of de geschreven tekst zijn nog veel andere zaken belangrijk bij de comminicatie: empathie, lichaamstaal, cultuur,..

Dat alle talen gelijk zijn is niet juist. Niet elke taal heeft dezelfde precisie om iets over te brengen. In Iran en vele andere landen krijgen studenten geneeskunde in het eerste jaar een cursus medisch engels om hen voor te bereiden op de studie. Aan de Universiteit van Edinburgh bestaat er zelfd een cursus om Medisch Engels voor opleiders. De anatomische termen zijn nog altijd in het Latijn. Om precies aan te geven wat men bedoelt gebruikt men nu nog de Latijnse vorm.

Het gaat niet om alleen definities. Ik begeef mij nu op gevaarlijk terrein. Bij het leren van Esperanto heeft mij gefascineerd hoe precieser men ideeën en gebeurtenissen kan overbrengen. De nuances om aan te geven of iets in de toekomende tijd blijvend gebeurt, zal gebeurd zijn of nog zal gebeuren kan men niet in Het Nedrlands weergeven. Sommige zaken zoals een accusatief 'n'
kan nodeloos ingewikkeld lijken maar scheppen toch meer duidelijkheid.
Een zin als 'Zij ging wandelen met haar hond' maakt niet duidelijk of het nu om haar hond ging dan wel om de hond van de buurvrouw. Er zijn talen waarin dat niet tot misverstanden kan leiden. Ooit hoorde ik een Hongaar die een ander het woord 'Men' (oni in het Espernato) probeerde uit te leggen. 'Men' zou niet bestaan in het Hongaars. Via 'People' kwam men toch tot een begrip.

Neen voor mij zijn taal niet gelijk. Talen zijn als mensen: evenwaardig maar niet gelijk.

Valentinus
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 10:19   #464
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Of Van der Sijs hiermee impliciet de Vlamingen oproept taalkundig "voor zichzelf" te beginnen, waag ik te betwijfelen. Maar misschien is het tijd voor Vlaanderen om minder bittere tranen over de eigen positie te laten en binnen de taalunie actief een grotere invloed te nemen op het Algemeen Nederlands?
Je moet je niet van de wijs laten brengen door volgelingen van Nicoline van der Sijs. Zij staat met haar stelling moederziel alleen tegenover kollega's als Cor van Bree, Peter Burger, Jan de Vries, Marijke van der Wal en Roland Willemyns om me te beperken tot wie ik zelf bestudeerd heb, want er zijn er nog die ik tot op heden niet gelezen heb. Het is trouwens helemaal niet ongewoon dat geleerden mekaar tegenspreken, daar niet van. Alleen geraakt haar werk niet door de peer review wegens interne tegenstrijdigheden in haar betoog. Ze plaatst de invloeden bij het ontstaan van de standaardtaal al veel te laat bij de VOC en de Bijbelvertalingen.

De Vereenigde Oostindische Compagnie was de eerste naamloze vennootschap en de grootste multinational van de 17e eeuw. Ze startte met een kapitaal van 1.500.000 gulden. Daarvan was de Zuid-Nederlandse inbreng 926.460 gulden. Heel wat van de bewindvoerders en gouverneurs van de VOC waren Zuid-Nederlanders. Jacob Lemaire, zoon van een Antwerpenaar, ontdekte de straat Lemaire. Brabanders zorgden door hun superioriteitsgevoel in Amsterdam voor controverses. Vlamingen, die in groter aantal neergestreken waren in Leiden en Haarlem, waren meer bescheiden dan de Antwerpenaars.

Om haar stelling kracht bij te zetten verdunt ze de invloed van Walaeus, Baudartius die ze Baudart noemt, Damman, Gomarus en Thysius op de Statenbijbel door er Duitsers bij te betrekken er zedig over zwijgend dat die de invloed van de Noordnederlanders evenzeer verdunnen en verder door aan te stippen dat vier van de vijf zuidnedelanders in het buitenland vertoefd hebben alsof dat terzake doet. Zo kan ik het ook.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 10:32   #465
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik begreep de vraag als: zijn alle talen evenwaardig of is het zo dat één taal beter is om iets over te brengen dan een andere.

Nederlands is niet minderwaardig. Toch weet ik dat ik vroeger vond dat Felix Timmermans beter een atmosfeer kon weergeven dan vele Noord-Nederlandse schrijvers. Zijn taal leende er zich goed toe. Zelfs in eenzelfde taalgroep zijn er verschillen.
Buiten alleen de klanken of de geschreven tekst zijn nog veel andere zaken belangrijk bij de comminicatie: empathie, lichaamstaal, cultuur,..

Dat alle talen gelijk zijn is niet juist. Niet elke taal heeft dezelfde precisie om iets over te brengen. In Iran en vele andere landen krijgen studenten geneeskunde in het eerste jaar een cursus medisch engels om hen voor te bereiden op de studie. Aan de Universiteit van Edinburgh bestaat er zelfd een cursus om Medisch Engels voor opleiders. De anatomische termen zijn nog altijd in het Latijn. Om precies aan te geven wat men bedoelt gebruikt men nu nog de Latijnse vorm.

Het gaat niet om alleen definities. Ik begeef mij nu op gevaarlijk terrein. Bij het leren van Esperanto heeft mij gefascineerd hoe precieser men ideeën en gebeurtenissen kan overbrengen. De nuances om aan te geven of iets in de toekomende tijd blijvend gebeurt, zal gebeurd zijn of nog zal gebeuren kan men niet in Het Nedrlands weergeven. Sommige zaken zoals een accusatief 'n'
kan nodeloos ingewikkeld lijken maar scheppen toch meer duidelijkheid.
Een zin als 'Zij ging wandelen met haar hond' maakt niet duidelijk of het nu om haar hond ging dan wel om de hond van de buurvrouw. Er zijn talen waarin dat niet tot misverstanden kan leiden. Ooit hoorde ik een Hongaar die een ander het woord 'Men' (oni in het Espernato) probeerde uit te leggen. 'Men' zou niet bestaan in het Hongaars. Via 'People' kwam men toch tot een begrip.

Neen voor mij zijn taal niet gelijk. Talen zijn als mensen: evenwaardig maar niet gelijk.

Valentinus
Kan ik daaruit sluiten dat het Duits met haar naamvallen -waardoor misverstanden over de functie van bepaalde woorden is een zin effectiever uitgesloten worden- beter geschikt is voor wetenschappelijke verhandelingen dan het haar zo verwante Nederlands?
Oud 12 juni 2010, 10:38   #466
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Je moet je niet van de wijs laten brengen door volgelingen van Nicoline van der Sijs. Zij staat met haar stelling moederziel alleen tegenover kollega's als Cor van Bree, Peter Burger, Jan de Vries, Marijke van der Wal en Roland Willemyns om me te beperken tot wie ik zelf bestudeerd heb, want er zijn er nog die ik tot op heden niet gelezen heb. Het is trouwens helemaal niet ongewoon dat geleerden mekaar tegenspreken, daar niet van. Alleen geraakt haar werk niet door de peer review wegens interne tegenstrijdigheden in haar betoog. Ze plaatst de invloeden bij het ontstaan van de standaardtaal al veel te laat bij de VOC en de Bijbelvertalingen.

De Vereenigde Oostindische Compagnie was de eerste naamloze vennootschap en de grootste multinational van de 17e eeuw. Ze startte met een kapitaal van 1.500.000 gulden. Daarvan was de Zuid-Nederlandse inbreng 926.460 gulden. Heel wat van de bewindvoerders en gouverneurs van de VOC waren Zuid-Nederlanders. Jacob Lemaire, zoon van een Antwerpenaar, ontdekte de straat Lemaire. Brabanders zorgden door hun superioriteitsgevoel in Amsterdam voor controverses. Vlamingen, die in groter aantal neergestreken waren in Leiden en Haarlem, waren meer bescheiden dan de Antwerpenaars.

Om haar stelling kracht bij te zetten verdunt ze de invloed van Walaeus, Baudartius die ze Baudart noemt, Damman, Gomarus en Thysius op de Statenbijbel door er Duitsers bij te betrekken er zedig over zwijgend dat die de invloed van de Noordnederlanders evenzeer verdunnen en verder door aan te stippen dat vier van de vijf zuidnedelanders in het buitenland vertoefd hebben alsof dat terzake doet. Zo kan ik het ook.
U kunt dit nu allemaal zo stellen, maar voor zover ik weet, hebt u geen onderzoek verricht mbt tot het onstaan van het ABN zoals we dat nu kennen.

Van der Sijs zegt dat allemaal natuurlijk niet zomaar, of omdat ze dat graag of niet graag zegt. Van der Sijs stelt dit omdat ze tot deze conclusie is gekomen na een degelijk en diepgaand onderzoek.

En natuurlijk blaast dit onderzoek en de conclusies hieraan verbonden de algemene gangbare stelling weg. En dus doet dit onderzoek van Van der Sijs deze tot nu toe aanvaarde stelling wegzakken. En dat komt omdat deze 'salonfähige' stelling meer dan waarschijnlijk gebouwd was op (politiek??) drijfzand. Maar ja, feiten zijn nu eenmaal feiten. En daar moeten we ons aan houden, goedschiks of kwaadschiks.

Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2010 om 10:48.
Oud 12 juni 2010, 10:47   #467
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Maar ja, feiten zijn nu eenmaal feiten.
Feiten zijn nooit zo maar feiten, zolang aan feiten gewicht worden toegedicht. Waarbij ik als onafhankelijke waarnemer alleen maar wil zeggen dat system minstens even "politiek" reageert als leo.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 juni 2010 om 10:48.
Oud 12 juni 2010, 10:51   #468
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht

Ook dat is een vals argument. Want al investeerden bepaalde Vlamingen inderdaad een grote som in de VOC, toch waren het de Hollanders die het voor het zeggen hadden. Van in het begin tot op het einde. Geen enkele Vlaming had een belangrijke post in de VOC. Geen enkele! Bij de Heren XVII was er geen enkele Vlaming voor zover ik weet. Zelfs de kapiteins van de schepen van de VOC waren praktisch allemaal Hollanders. Dus uw argument is in feite wat ik zou noemen een 'flutargument'.

Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2010 om 11:03.
Oud 12 juni 2010, 10:57   #469
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Nederduits leeft nog steeds. http://nds.wikipedia.org/wiki/Plattdüütsch
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2010, 11:01   #470
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Feiten zijn nooit zo maar feiten, zolang aan feiten gewicht worden toegedicht. Waarbij ik als onafhankelijke waarnemer alleen maar wil zeggen dat system minstens even "politiek" reageert als leo.
Neen, ik ga door op de feiten. Bovendien blijkt uit de dagelijkse praktijk dat de 'verhollandsing' van het ABN nog steeds doorgaat. Dit in samenwerking met de Vlaamse lakeien van de zo vermaletijde Taalunie.

Want deze zogenaamde 'Taalunie' (?) komt eigenlijk er op neer dat het Hollands volop wordt gepromoot en dat de zuidnederlandse taal van meer 6.000.000 Vlamingen permanent wordt genegeerd, ja zelfs miskend.
Oud 12 juni 2010, 11:05   #471
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Neen, ik ga door op de feiten. Bovendien blijkt uit de dagelijkse praktijk dat de 'verhollandsing' van het ABN nog steeds doorgaat. Dit in samenwerking met de Vlaamse lakeien van de zo vermaletijde Taalunie.

Want deze zogenaamde 'Taalunie' (?) komt eigenlijk er op neer dat het Hollands volop wordt gepromoot en dat de zuidnederlandse taal van meer 6.000.000 Vlamingen permanent wordt genegeerd, ja zelfs miskend.
Dan moeten jullie ervoor zorgen niet genegeerd te worden.... Kom op voor jezelf en zorg ervoor dat de Vlaamse invloed op het Nederlands groter wordt. Meer zelfbewustzijn kan bij de Vlaamse medemens geen kwaad.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 juni 2010 om 11:07.
Oud 12 juni 2010, 11:05   #472
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
U zou er beter aan doen het boek van Van der Sijs opnieuw te lezen in plaats van te verwijzen naar een Wikipedia waarvan we toch maar nooit weten welke personen die artikels allemaal in mekaar hebben gebokst.

Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2010 om 11:07.
Oud 12 juni 2010, 11:12   #473
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U zou er beter aan doen het boek van Van der Sijs opnieuw te lezen in plaats van te verwijzen naar een Wikipedia waarvan we toch maar nooit weten welke personen die artikels allemaal in mekaar hebben gebokst.
Het platduits bestaat niet, wel een conglomeraat van platduitse dialecten. Rond Hannover zijn dat de honderdduizend plaatselijke varianten van het Oostfaals. Er bestaat nauwelijks een serieuze Nederduitse literatuur en ook een televisieprogramma als "Talk op Platt" kan nauwelijk door diepgang bekoren. Sinds de teloorgang van de Hanzesteden in Noord-Duitsland gaat het zo slecht met het Nederduits dat ze enkel met behulp van kunstgrepen een beetje overeind te houden is. Alleen oma's spreken nog platt, zoals de oude dorpspastoren rondom Duinkerke nog steeds een beetje Zuidvlaams spreken. Het platduits vormt een relikwie uit het verleden met geen betekenis voor het heden en zonder enkele serieuze toekomstkansen.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 juni 2010 om 11:18.
Oud 12 juni 2010, 11:18   #474
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Kan ik daaruit sluiten dat het Duits met haar naamvallen -waardoor misverstanden over de functie van bepaalde woorden is een zin effectiever uitgesloten worden- beter geschikt is voor wetenschappelijke verhandelingen dan het haar zo verwante Nederlands?
Ik vermoed dat het meespeelt. De taal zelf dwingt tot nauwkeurigheid.
Ik ben te weinig speciakist ter zake. Waarschijnlijk spelen nog andere zaken mee: zelfbewustzijn (Duitsland einde 19e eeuw) voor filosofie. Het gevoel 'Wir können dass' voor Chemie. Traditie voor wiskunde.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Oud 12 juni 2010, 11:21   #475
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Ik vermoed dat het meespeelt. De taal zelf dwingt tot nauwkeurigheid.
Ik ben te weinig speciakist ter zake. Waarschijnlijk spelen nog andere zaken mee: zelfbewustzijn (Duitsland einde 19e eeuw) voor filosofie. Het gevoel 'Wir können dass' voor Chemie. Traditie voor wiskunde.
Als u dat maar weet.
Oud 12 juni 2010, 11:25   #476
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dan moeten jullie ervoor zorgen niet genegeerd te worden.... Kom op voor jezelf en zorg ervoor dat de Vlaamse invloed op het Nederlands groter wordt. Meer zelfbewustzijn kan bij de Vlaamse medemens geen kwaad.
Daar ben ik het mee eens. Ook Vlamingen in Brussel zouden meer bereiken moesten zij wat meer fierheid bezitten.
Het nurkse 'Geen geld geen centen' is primitief. Het maakt te weinig onderscheid tussen hoofd- en bijzaken. Indien men een brood koopt is de kwaliteit van het brood en de prijs/kwaliteit van belang. Of het nu pano, pain, Brot of brood genoemd wordt is minder van belang. Dit gebruiken om een identietietscrisis te demonstreren is dikwijls contraproductief. Het komt dikwijls slecht over: het puberaal.
Oud 12 juni 2010, 11:27   #477
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Als u dat maar weet.
Het is een voorrecht u te kennen en mij door u te laten voorlichten. Als het hele Vlaamse volk alleen maar een fractie van uw zelfbewustzijn zou bezitten dan had ze effectiever de mogelijkheden waarnemen kunnen een grotere taalkundige en culturele invloed binnen de taalunie te nemen. Maar misschien verwar ik uw arrogantie wel met overcompensatie.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 12 juni 2010 om 11:33.
Oud 12 juni 2010, 11:27   #478
Valentinus
Gouverneur

Standaard

[quote=system;4812290]Als u dat maar weet.[/QUOTE

Zou het lukken om inhoudelijk van gedachten te wisselen?
Oud 12 juni 2010, 11:30   #479
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een voorrecht u te kennen en mij door u te laten voorlichten
Het is graag gedaan.
Oud 12 juni 2010, 12:12   #480
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Ik ben ook van mening dat er geen minderwaardige talen zijn maar dat het de ingenomen houding is tov de taal. Zo dus ook met het Nederlands.
Enige dat voor mij telt:
Dat een Nederlander gewoon zijn Nederlands praat en daar trots op is net als op zijn accenten. Zelfde geld voor een Vlaming. Ieder zijn eigenheid houd de taal leuk en interessant. Communicatie is niet alleen taal maar ook goede wil en misverstanden bij interne taal of dialect verschillen zijn dan niet onoverkomelijk.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be