Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juni 2010, 03:43   #521
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

'Mijn talenkennis is niet prioritair'
maandag 14 juni 2010, 20u21

Auteur: svh

Di Rupo sluit afspiegelingscoalitie niet uit
De Wever zet Franstaligen voor de keuze.PS-voorzitter Elio Di Rupo vindt het voorbarig om over een mogelijk premierschap te praten, maar dat weerhoudt hem er niet van om zich als verantwoordelijk leider te profileren.
Hij hield maandag een persconferentie in het Frans, het Nederlands en zelfs het Italiaans.

'In welke taal wilt u dat ik antwoord', grapte de voorzitter toen een Franstalige journalist hem naar zijn talenkennis vroeg.

Volgens Di Rupo is die kennis niet prioritair voor de burgers, die vragende partij zijn voor 'iemand die het land stabiliseert' en 'iemand die hen begrijpt'. 'Thank you very much!', besloot hij olijk.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100614_162

Op de topic vraag is hier dus zijn antwoord.
Zo laat hij weer zijn minachting zien voor het Nederlands, dat hij wel spreekt maar belabberd. Madam NON doet het iets beter.
Maar van een eventueel toekomstig premier van een land met dit kernprobleem.... wel hij mag er gelijk mee ophouden.
Laat ons er direct mee kappen als ze zo al beginne die Waalse ratten.
Ik wordt woest als ik zo iets hoor.
Ik moest verdomme mee de stok achter mijn gat frans leren omdat ik anders geen goeie betrekking zou kunne krijgen in de Belziek. Maar omgekeerd denken ze er zo over.
En das dus al 52jaar zo sinds in mijn eerste frans der ingestampt kreeg.
GRRRWWWW.
Bart, kap er mee en roep de onafhankelijkheid uit.
Waalse ratten rol u matten.

Vlaanderen Vrij Nu!!!!
Oud 15 juni 2010, 06:08   #522
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Volgens Di Rupo is die kennis niet prioritair voor de burgers, die vragende partij zijn voor 'iemand die het land stabiliseert' en 'iemand die hen begrijpt'. 'Thank you very much!', besloot hij olijk.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100614_162

Op de topic vraag is hier dus zijn antwoord.
Zo laat hij weer zijn minachting zien voor het Nederlands
Daaruit blijkt helemaal geen minachting.
Hij heeft namelijk gelijk.

De voorbije jaren hebben een aantal politiekers zich veel te veel bezig gehouden met de communautaire problemen en te weinig met de zaken die wel tellen, namelijk zorgen dat er brood op tafel komt.

Ik, en vele mensen met mijn vinden dat nu eerst de economie moet gestabiliseerd moet worden en al spreekt diegene die dat doet chinees, dat raakt mijn koude kleren niet.

Eens de economie weer goed draait moogt ge u mij betreft terug druk maken over futiliteiten zoals hoe goed nederlands iemand spreekt, maar tot dan heb ge wat mij betreft geen reden tot klagen.

Laatst gewijzigd door Alboreto : 15 juni 2010 om 06:24.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 06:39   #523
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Duitse rappers hebben het al over 'hendi'.
Duitse rappers hanteren sowieso een Duits die niet alleen door de oudere generaties niet goed verstaan wordt....
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 07:49   #524
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor mij eentje me hesp en eentje me kaas.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 07:59   #525
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde

De Rotterdammer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Maar wel ajuinen bij de hesp, natuurlijk
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 11:31   #526
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Met hesp of met (h)eps?

Laatst gewijzigd door system : 15 juni 2010 om 11:32.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juni 2010, 11:33   #527
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Met hesp of met (h)eps?
Mèt sjouwer.
Oud 15 juni 2010, 19:34   #528
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Dat woord 'Handy' voor een mobieltje vind ik ronduit belachelijk. Ze spreken het dan gewoonlijk ook uit als 'Héndie', hoewel het woord in het Engels onbekend is.
Het belangrijkste blijft toch dat men precies kan aanduiden wat men bedoelt. GSM is niet eleganter.
In het Esperanto gebruikt men 'zaktelefoon'. Het woord geeft goed aan wat men bedoelt en een misverstand met een vaste telefoon is onwaarschijnlijk. Evenals briefomslag zal het wel nooit als standaard Nederlands aanvaard worden.

Een tweede aspect is de aanvaarde normering. De taal van de elite zal nagevolgd worden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 20:05   #529
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rotterdammer Bekijk bericht
Kan ik daaruit sluiten dat het Duits met haar naamvallen -waardoor misverstanden over de functie van bepaalde woorden is een zin effectiever uitgesloten worden- beter geschikt is voor wetenschappelijke verhandelingen dan het haar zo verwante Nederlands?
Niet meteen. Als een taal een kenmerk en de voordelen daarvan verliest, gaat ze die compenseren, bijvoorbeeld een morfologisch kenmerk door een syntactisch vervangen. De naamvallen zijn in de Nederlandse spreektaal al heel lang grotendeels verdwenen. Tegenwoordig bestaan ze nog voor de persoonlijke voornaamwoorden (maar iedereen verwart "hun" en "hen", om over erger te zwijgen) en een paar versteende uitdrukkingen ("te zijner tijd"), nou ja, als ik sommigen lees, lijken ze niet uit hardsteen te zijn gehouwen.

Doordat we al zo lang de naamvallen kwijt zijn, hebben we veel andere middeltjes kunnen invoeren. En grotendeels was het andersom: we konden ze verliezen omdat onze taal alternatieven had ontwikkeld. Een belangrijk middel waren de ingewikkelde, vrij strenge regels voor de Nederlandse zinsbouw.
Oud 20 juni 2010, 20:17   #530
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Het belangrijkste blijft toch dat men precies kan aanduiden wat men bedoelt. GSM is niet eleganter.
In het Esperanto gebruikt men 'zaktelefoon'. Het woord geeft goed aan wat men bedoelt en een misverstand met een vaste telefoon is onwaarschijnlijk. Evenals briefomslag zal het wel nooit als standaard Nederlands aanvaard worden.

Een tweede aspect is de aanvaarde normering. De taal van de elite zal nagevolgd worden.
Esperanto heeft nog een heel eind te gaan om groot te worden, maar ik zie het wel groeien. Het belangrijkste voor Esperantisten is het ter beschikking stellen van bronmateriaal van hoge kwaliteit in vooral kennis. Het is - laten we eerlijk zijn - nu nog grotendeels een 'dode taal', omdat slechts weinigen deze als moedertaal hebben en komt vaker dan niet nogal 'houterig' over, net zoals het Renaissance Latijn dat deed (vergeleken met het echte levende Klassieke Latijn in diens tijd).
Voorlopig is het dus zo dat Esperantisten tegen de stroom dienen in te roeien en vooral steun te zoeken bij elkaar om hun zware taal die hun voor de boeg staat hoopvol(Esperanto is toevallig afgeleid van het woord hoop!) aan te pakken.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 juni 2010 om 20:24.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 23:00   #531
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
(maar iedereen verwart "hun" en "hen", om over erger te zwijgen)
Het onderscheid tussen hun en hen is een bedenksel van de samenstellers van de Statenbijbel. Historisch gezien was er geen grammaticaal onderscheid, dus wie die twee 'verwart' doet dat niet onterecht.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2010, 23:05   #532
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is Nederlands nu echt zo een minderwaardige taal dat anderen ons niet willen verstaan?
Sijdie niet (willlein) onse verstaane , opzouten !!

Citaat:
Is Nederlands nu echt zo een minderwaardige taal
Nope !!!!!!!!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 07:18   #533
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Niet meteen. Als een taal een kenmerk en de voordelen daarvan verliest, gaat ze die compenseren, bijvoorbeeld een morfologisch kenmerk door een syntactisch vervangen. De naamvallen zijn in de Nederlandse spreektaal al heel lang grotendeels verdwenen. Tegenwoordig bestaan ze nog voor de persoonlijke voornaamwoorden (maar iedereen verwart "hun" en "hen", om over erger te zwijgen) en een paar versteende uitdrukkingen ("te zijner tijd"), nou ja, als ik sommigen lees, lijken ze niet uit hardsteen te zijn gehouwen.

Doordat we al zo lang de naamvallen kwijt zijn, hebben we veel andere middeltjes kunnen invoeren. En grotendeels was het andersom: we konden ze verliezen omdat onze taal alternatieven had ontwikkeld. Een belangrijk middel waren de ingewikkelde, vrij strenge regels voor de Nederlandse zinsbouw.
Zo kwijt zijn we ze (nog) niet. Eentje ervan duikt hinderlijk op in de beregeling van de tussenletters. Waar het logisch zou zijn het eerste deel van een samenstelling net zoals het tweede deel voortgaande op de betekenis ofwel in het enkelvoud of in het meervoud te spellen (dus zonder of met "-s" of "-en" al naar gelang wat je wil zeggen) en daar het tweede deel gewoon aan te hangen krijgt de oude genitief integendeel de voorrang en -toegegeven- het eerste deel van een samenstelling verwijst meestal naar een vorm van "bezit", een genitief dus. Als je daarentegen de regels voor enkelvoud/meervoud voorrang geeft op de "verdwenen" naamval blijft alleen een eventuele swa over die je rechtstreeks volgens de uitspraak als "-e-" tussen de twee delen plakt als de uitspraak dat nodig maakt.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 11:00   #534
Valentinus
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Esperanto heeft nog een heel eind te gaan om groot te worden, maar ik zie het wel groeien. Het belangrijkste voor Esperantisten is het ter beschikking stellen van bronmateriaal van hoge kwaliteit in vooral kennis. Het is - laten we eerlijk zijn - nu nog grotendeels een 'dode taal', omdat slechts weinigen deze als moedertaal hebben en komt vaker dan niet nogal 'houterig' over, net zoals het Renaissance Latijn dat deed (vergeleken met het echte levende Klassieke Latijn in diens tijd).
Voorlopig is het dus zo dat Esperantisten tegen de stroom dienen in te roeien en vooral steun te zoeken bij elkaar om hun zware taal die hun voor de boeg staat hoopvol(Esperanto is toevallig afgeleid van het woord hoop!) aan te pakken.
De meeste esperantisten zijn realistisch genoeg om te beseffen dat Esperanto niet vlug de verspreiding van het Engels zal kennen. Wie zegde weer dat een taal een dialect is met een leger achter zich.

Toch kunnen sommige ideeën doorbreken zonder geweld. Enkel omdat ze goed zijn en mettertijd door iedereen aanvaard: het wiel, arabische cijfers, het getal nul, verkeerstekens, pictogrammen voor nooduitgangen, toiletten, enz.

Communicatie is belangrijk. Indien beter vormen gevonden worden dan Esperanto dan zal men best die betere gebruiken. Maar op dit ogenblijk lijkt het wat op het decimaal stelsel: er bestaan nog vele andere vormen, toch lijkt het decimaal stelsel het meest bruikbare. Er bestaan pogingen om Esperanto nog helderder en eevoudiger te maken. Spijtig dat de Europese gemeenschap weinig pogingen doet voor een universele en neutrale taal. Het is waarschijnlijk te revolutionair. Taal is zeer verbonden met identiteit. Zowel Hitler als Stalin waren hevige tegenstanders. Een tweede taal leren- al was het een neutrale hulptaal - stond kort bij verraad.

Ik ben nog van de periode van 6 uren Latijn en 5 uren Grieks per week. Als reden voor de studie van oude talen gaf men vooral aan dat het leerde denken en dwong tot analyse en nauwkeurigheid. In elke zin moest men eerst naar het werkwoord zoeken dan naar het onderwerp, enz. Ik denk dat de redenering juist was.
Het is waarschijnlijk nog te vroeg maar Esperanto biedt dezelfde mogelijkheid met daarbij nog het voordeel van de grote eenduidigheid: alle substantieven gaan uit op o, alle adjectieven op a, enz. Het biedt een enorme basis om een taal te begrijpen.

Maar ook zonder Esperanto zou men toch meer moeten streven naar een betere communicatie met respect voor elkaar en tegelijk toch een poging om zo precies mogelijk trachten weer te geven wat bedoeld wordt.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 12:27   #535
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het onderscheid tussen hun en hen is een bedenksel van de samenstellers van de Statenbijbel. Historisch gezien was er geen grammaticaal onderscheid, dus wie die twee 'verwart' doet dat niet onterecht.
Dat onderscheid is er wel degelijk geweest, Pelgrim. De zeventiende-eeuwse wetenschapper Christiaen van Heule wordt beschouwd als de bedenker van dit onderscheid - hij liet zich inspireren op het door hem vereerde Latijn -, maar hij maakte gebruik van bestaand materiaal.

In het Middelnederlands (1200-1600) kende men dit onderscheid ook:

nominatief: si, sy, se
genitief: haerer, hunner
datief: haer, hon, hen, hun
accusatief: si, sy, se

Van Heule heeft hen gereserveerd voor de accusatief en hun voor de datief. De vorm haer wordt nog wel eens gebruikt, maar dan in de moderne spelling, voor de vrouwelijke variant als die benadrukt moet worden, bijvoorbeeld op het monument voor de slachtoffers van het vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück: "Voor haar die tot het uiterste neen bleven zeggen tegen het fascisme".

Overigens was er ook onderscheid in het enkelvoud, mannelijk:

nominatief: hi, hy,
genitief: syner
datief: hem
accusatief: (hem)ne, (i)na

De vorm hem, die oorspronkelijk dus een datief was, heeft die van de accusatief, vergelijk het Hoogduitse ihn, verdrongen.

onzijdig:

nominatief: het
genitief: syner
datief: hem
accusatief: het

vrouwelijk:

nominatief: si, sy
genitief: haerer
datief: haer, (h)iro
accusatief: si, sy
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 15:14   #536
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Volgens Di Rupo is die kennis niet prioritair voor de burgers, die vragende partij zijn voor 'iemand die het land stabiliseert' en 'iemand die hen begrijpt'. 'Thank you very much!', besloot hij olijk...
Als de burgers iemand willen die hen begrijpt, lijkt het mij niet geheel onlogisch dat die iemand zowel de Belgische variant van het Nederlands als de Belgische variant van het Duits toch in zekere mate beheerst.

Het is uiteraard altijd mogelijk dat die iemand er van uit gaat dat het de taak van de burger is zich in de taal van die iemand tot die iemand te richten, of anders een beroep te doen op een vertaaldienst.

Maar dat laatste zou die iemand zélf ook kunnen doen, natuurlijk. Ik vermoed dat die iemand daarvoor wel over de nodige fondsen beschikt.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 06:29   #537
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard Nieuwe woorden

Onlangs gespot in de Nederlandse kranten:

- bonusvader = stiefvader;
- bijmoeder = stiefmoeder;
- snuffelronde = verkennende gesprekken tijdens (in)formatie;
- tuinbruin = niet op vakantie, toch zonnig kleurtje;
- saraplusser = een vrouw van boven de vijftig jaar;
- droefsnoet = zielig kijkende persoon en
- klapmaat = inklapbare duimstok/meetlat (vergelijk: rolmaat)

Het Nederlands is volop in beweging en er ontstaan ook nieuwe uitdrukkingen. Een winkel met printers en kantoorartikelen bood het volgende aan:

- "hervulbare inkt".

Zo gaat de printer levenslang mee!

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 juni 2010 om 06:29.
Oud 22 juni 2010, 06:35   #538
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Onlangs gespot in de Nederlandse kranten:

- bonusvader = stiefvader;
- bijmoeder = stiefmoeder;
- snuffelronde = verkennende gesprekken tijdens (in)formatie;
- tuinbruin = niet op vakantie, toch zonnig kleurtje;
- saraplusser = een vrouw van boven de vijftig jaar;
- droefsnoet = zielig kijkende persoon en
- klapmaat = inklapbare duimstok/meetlat (vergelijk: rolmaat)

Het Nederlands is volop in beweging en er ontstaan ook nieuwe uitdrukkingen. Een winkel met printers en kantoorartikelen bood het volgende aan:

- "hervulbare inkt".

Zo gaat de printer levenslang mee!
Geen enkel van deze woorden doet een belletje rinkelen.
Oud 22 juni 2010, 07:17   #539
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat doet bij jou eigenlijk wel een belletje rinkelen?
Oud 22 juni 2010, 07:44   #540
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Het doet eerder het licht uitgaan.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be