![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#521 |
Minister-President
|
![]() 'Mijn talenkennis is niet prioritair'
maandag 14 juni 2010, 20u21 Auteur: svh Di Rupo sluit afspiegelingscoalitie niet uit De Wever zet Franstaligen voor de keuze.PS-voorzitter Elio Di Rupo vindt het voorbarig om over een mogelijk premierschap te praten, maar dat weerhoudt hem er niet van om zich als verantwoordelijk leider te profileren. Hij hield maandag een persconferentie in het Frans, het Nederlands en zelfs het Italiaans. 'In welke taal wilt u dat ik antwoord', grapte de voorzitter toen een Franstalige journalist hem naar zijn talenkennis vroeg. Volgens Di Rupo is die kennis niet prioritair voor de burgers, die vragende partij zijn voor 'iemand die het land stabiliseert' en 'iemand die hen begrijpt'. 'Thank you very much!', besloot hij olijk. http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20100614_162 ![]() Zo laat hij weer zijn minachting zien voor het Nederlands, dat hij wel spreekt maar belabberd. Madam NON doet het iets beter. Maar van een eventueel toekomstig premier van een land met dit kernprobleem.... wel hij mag er gelijk mee ophouden. Laat ons er direct mee kappen als ze zo al beginne die Waalse ratten. Ik wordt woest als ik zo iets hoor. Ik moest verdomme mee de stok achter mijn gat frans leren omdat ik anders geen goeie betrekking zou kunne krijgen in de Belziek. Maar omgekeerd denken ze er zo over. En das dus al 52jaar zo sinds in mijn eerste frans der ingestampt kreeg. GRRRWWWW. ![]() ![]() ![]() Bart, kap er mee en roep de onafhankelijkheid uit. Waalse ratten rol u matten. ![]() Vlaanderen Vrij Nu!!!!
![]() |
#522 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hij heeft namelijk gelijk. De voorbije jaren hebben een aantal politiekers zich veel te veel bezig gehouden met de communautaire problemen en te weinig met de zaken die wel tellen, namelijk zorgen dat er brood op tafel komt. Ik, en vele mensen met mijn vinden dat nu eerst de economie moet gestabiliseerd moet worden en al spreekt diegene die dat doet chinees, dat raakt mijn koude kleren niet. Eens de economie weer goed draait moogt ge u mij betreft terug druk maken over futiliteiten zoals hoe goed nederlands iemand spreekt, maar tot dan heb ge wat mij betreft geen reden tot klagen.
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 15 juni 2010 om 06:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#523 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#524 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor mij eentje me hesp en eentje me kaas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#525 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#526 |
Banneling
|
![]() Met hesp of met (h)eps?
Laatst gewijzigd door system : 15 juni 2010 om 11:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#527 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#528 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
In het Esperanto gebruikt men 'zaktelefoon'. Het woord geeft goed aan wat men bedoelt en een misverstand met een vaste telefoon is onwaarschijnlijk. Evenals briefomslag zal het wel nooit als standaard Nederlands aanvaard worden. Een tweede aspect is de aanvaarde normering. De taal van de elite zal nagevolgd worden.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#529 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doordat we al zo lang de naamvallen kwijt zijn, hebben we veel andere middeltjes kunnen invoeren. En grotendeels was het andersom: we konden ze verliezen omdat onze taal alternatieven had ontwikkeld. Een belangrijk middel waren de ingewikkelde, vrij strenge regels voor de Nederlandse zinsbouw.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#530 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voorlopig is het dus zo dat Esperantisten tegen de stroom dienen in te roeien en vooral steun te zoeken bij elkaar om hun zware taal die hun voor de boeg staat hoopvol(Esperanto is toevallig afgeleid van het woord hoop!) aan te pakken.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 20 juni 2010 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#531 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het onderscheid tussen hun en hen is een bedenksel van de samenstellers van de Statenbijbel. Historisch gezien was er geen grammaticaal onderscheid, dus wie die twee 'verwart' doet dat niet onterecht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#532 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nope !!!!!!!!
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#533 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#534 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Toch kunnen sommige ideeën doorbreken zonder geweld. Enkel omdat ze goed zijn en mettertijd door iedereen aanvaard: het wiel, arabische cijfers, het getal nul, verkeerstekens, pictogrammen voor nooduitgangen, toiletten, enz. Communicatie is belangrijk. Indien beter vormen gevonden worden dan Esperanto dan zal men best die betere gebruiken. Maar op dit ogenblijk lijkt het wat op het decimaal stelsel: er bestaan nog vele andere vormen, toch lijkt het decimaal stelsel het meest bruikbare. Er bestaan pogingen om Esperanto nog helderder en eevoudiger te maken. Spijtig dat de Europese gemeenschap weinig pogingen doet voor een universele en neutrale taal. Het is waarschijnlijk te revolutionair. Taal is zeer verbonden met identiteit. Zowel Hitler als Stalin waren hevige tegenstanders. Een tweede taal leren- al was het een neutrale hulptaal - stond kort bij verraad. Ik ben nog van de periode van 6 uren Latijn en 5 uren Grieks per week. Als reden voor de studie van oude talen gaf men vooral aan dat het leerde denken en dwong tot analyse en nauwkeurigheid. In elke zin moest men eerst naar het werkwoord zoeken dan naar het onderwerp, enz. Ik denk dat de redenering juist was. Het is waarschijnlijk nog te vroeg maar Esperanto biedt dezelfde mogelijkheid met daarbij nog het voordeel van de grote eenduidigheid: alle substantieven gaan uit op o, alle adjectieven op a, enz. Het biedt een enorme basis om een taal te begrijpen. Maar ook zonder Esperanto zou men toch meer moeten streven naar een betere communicatie met respect voor elkaar en tegelijk toch een poging om zo precies mogelijk trachten weer te geven wat bedoeld wordt.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#535 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In het Middelnederlands (1200-1600) kende men dit onderscheid ook: nominatief: si, sy, se genitief: haerer, hunner datief: haer, hon, hen, hun accusatief: si, sy, se Van Heule heeft hen gereserveerd voor de accusatief en hun voor de datief. De vorm haer wordt nog wel eens gebruikt, maar dan in de moderne spelling, voor de vrouwelijke variant als die benadrukt moet worden, bijvoorbeeld op het monument voor de slachtoffers van het vrouwenconcentratiekamp Ravensbrück: "Voor haar die tot het uiterste neen bleven zeggen tegen het fascisme". Overigens was er ook onderscheid in het enkelvoud, mannelijk: nominatief: hi, hy, genitief: syner datief: hem accusatief: (hem)ne, (i)na De vorm hem, die oorspronkelijk dus een datief was, heeft die van de accusatief, vergelijk het Hoogduitse ihn, verdrongen. onzijdig: nominatief: het genitief: syner datief: hem accusatief: het vrouwelijk: nominatief: si, sy genitief: haerer datief: haer, (h)iro accusatief: si, sy |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#536 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is uiteraard altijd mogelijk dat die iemand er van uit gaat dat het de taak van de burger is zich in de taal van die iemand tot die iemand te richten, of anders een beroep te doen op een vertaaldienst. Maar dat laatste zou die iemand zélf ook kunnen doen, natuurlijk. Ik vermoed dat die iemand daarvoor wel over de nodige fondsen beschikt.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#537 |
Europees Commissaris
|
![]() Onlangs gespot in de Nederlandse kranten:
- bonusvader = stiefvader; - bijmoeder = stiefmoeder; - snuffelronde = verkennende gesprekken tijdens (in)formatie; - tuinbruin = niet op vakantie, toch zonnig kleurtje; - saraplusser = een vrouw van boven de vijftig jaar; - droefsnoet = zielig kijkende persoon en - klapmaat = inklapbare duimstok/meetlat (vergelijk: rolmaat) Het Nederlands is volop in beweging en er ontstaan ook nieuwe uitdrukkingen. Een winkel met printers en kantoorartikelen bood het volgende aan: - "hervulbare inkt". Zo gaat de printer levenslang mee! ![]()
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 22 juni 2010 om 06:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#538 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |