Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 22:45   #701
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Leden Vlaams Parlement krijgen Franse les
woensdag 23 februari 2011

Binnenland-Het Vlaams parlement is woensdag gestart met een opmerkelijk opleidingsinitiatief. Tot het zomerreces kunnen de Vlaamse volksvertegenwoordigers elke woensdagvoormiddag hun kennis van het Frans bijschaven.
De Vlaamse parlementsleden konden in het verleden ook al wel lessen Frans volgen, maar die opleidingen werden geregeld via de federale Kamer van volksvertegenwoordigers. Nu biedt het Vlaams parlement dus een eigen cursus Frans aan.

De lessenreeks startte woensdag wel met een "valse noot", legt sp.a’er Jan Roegiers uit. De lesgever had zich blijkbaar van aanvangsuur vergist, waardoor de eerste les in het water viel.

Alle 124 leden van het Vlaams Parlement kregen enkele maanden geleden de vraag of er interesse was in een taalcursus. Roegiers had naar eigen zeggen geen interesse in een taalbad van een week, maar stelde voor om wekelijks 1 �* 2 uur uit te trekken voor de cursus.

In die formule krijgt Roegiers samen met Jan Peumans (N-VA), Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) vanaf volgende woensdag elke woensdagvoormiddag tot het zomerreces anderhalf uur Franse les.

Roegiers ging gretig in op het aanbod. "Ik heb 20 jaar geleden de schoolbanken verlaten en sindsdien heb ik het Frans weinig tot niet gebruikt. Ik wil mijn talen onderhouden en bovendien vind ik Frans niet alleen een mooie taal, maar ook een nuttige taal."
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110223_043
Hier se, zoveel waardering hebben ze voor hun eigen moedertaal. Omgekeerd zal het tuurlijk niet mogelijk zijn, dat de waalse parlementeirs Nederlandse les krijgen.
Voilá se, de vlamingen knikken weer braaf. En dan durft er nog ene zegge dat het een "nuttige"taal is. Tja ga hun superioriteitscomplex nog beetje bijvoeren.
Wel als het zo is dan: Vlaanderen Barst, trek jullie plan maar. Dan vergeet maar die staatshervorming , en jullie autonomie en ga maar hielelikkers vd Walen worden.
Echt schandalig!!!!
Oud 23 februari 2011, 22:58   #702
stropke
Minister-President

Standaard

Toch blijkbaar is Nederlands een minderwaardige taal hier.

Vlaanderen Barst. Nederland blijf apart.
Oud 23 februari 2011, 23:01   #703
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Zeg Stropke, leer eens lezen:

Citaat:
De Vlaamse parlementsleden konden in het verleden ook al wel lessen Frans volgen, maar die opleidingen werden geregeld via de federale Kamer van volksvertegenwoordigers. Nu biedt het Vlaams parlement dus een eigen cursus Frans aan.
Er zullen dus ook wel cursussen Nederlands voorzien zijn voor leden van het Waalse parlement langsheen de Kamer.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 23:09   #704
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht

Er zullen dus ook wel cursussen Nederlands voorzien zijn voor leden van het Waalse parlement langsheen de Kamer.
Link graag

Is er ook aleen Franstalig parlementslid die het Nederlands openlijk 'nuttig & mooi' noemt?

Ook daarvan link graag.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 23:16   #705
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Link graag

Is er ook aleen Franstalig parlementslid die het Nederlands openlijk 'nuttig & mooi' noemt?

Ook daarvan link graag.
Ik vind zelfs geen link van die federale lessen Frans. Ge moogt mij altijd helpen.
Enfin, ik zie niet in waarom men die aan slechts één taalgroep zou willen aanbieden indien het toch federaal geregeld is.

Van dat laatste heb ik trouwens niks gezegd, ik snap de relevantie ook niet.
Oud 23 februari 2011, 23:18   #706
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ramp oh ramp!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 23:19   #707
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Zeg Stropke, leer eens lezen:

Ik heb het gelezen maar tis principieel. Ik vindt het niet kunnen. En ben benieuwd of het omgekeerd ook zo is. Zouden die walen echt Nederlands leren en cursus krijgen daar?
Als ze frans zo een nuttige taal vinden en het zo graag willen bijhouden is het hele communotair gedoe dikke zever. Dan is het het hele gedoe niet waard en moet Vlaanderen maar het schoothondje vd Walen blijven en niet meer klagen. Dan moeten ze niet meer zeuren over Brussel en de verfransing van de rand en de faciliteiten in die gemeentes. Dan moeten ze in Wezembeek niet meer zeuren over die burgemeester die moeilijk doet over de Nederlandse taal.
Frans is toch ze een nuttige taal, he. Wel dat ze dan maar een wingewest van Frankrijk blijven.

Vlaandern barst.
Nederland blijf apart
Oud 23 februari 2011, 23:25   #708
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik heb het gelezen maar tis principieel. Ik vindt het niet kunnen. En ben benieuwd of het omgekeerd ook zo is. Zouden die walen echt Nederlands leren en cursus krijgen daar?
Moeten parlementsleden dan principieel dom blijven? Liever een volksvertegenwoordiger die een taal meer spreekt, dan ééntje met dezelfde capaciteiten die er één minder spreekt.

Ik zie trouwens niet in waarom het aan de overzijde van de taalgrens niet zou kunnen gebeuren. Het is niet alsof die lessen verplicht zijn en er langs Vlaamse kant massaal veel volk naartoe trekt:

Citaat:
In die formule krijgt Roegiers samen met Jan Peumans (N-VA), Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) vanaf volgende woensdag elke woensdagvoormiddag tot het zomerreces anderhalf uur Franse les.
Oud 24 februari 2011, 21:12   #709
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Waarom zouden de Vlamingen niet 'groothartig' of 'genereus' mogen zijn?

Die migranten die hier komen wonen en werken zullen trouwens ook belastingen betalen. Ik zie niet goed in waarom de Vlamingen in ruil daarvoor niet een klein gebaar zouden mogen stellen.
Tja, djimi, dit is eigenlijk toch wel meer dan één kwestie. Het lijkt me in de eerste plaats de vraag te zijn of de overheid überhaupt iets dient te subsidiëren. Mocht het nodig zijn, "een gebaar te stellen" en bepaalde groepen cultureel te steunen, dan rijst bij mij eerst de vraag of de overheid een dienst moet aanbieden, of geld uitdelen aan de doelgroep van die dienst, die hem dan maar zelf moet organiseren als hij er gebruik van wil maken. Ik zeg niet dat dat moet, maar het is wel de eerste vraag, denk ik.

Vlaanderen zou wel kunnen besluiten, iets te doen voor talen die in hun eigen land sterk op de terugtocht zijn en daar zelf ook baat bij kunnen hebben. Bij voorbeeld een cultureel akkoord met Rif-Berbers sluiten. Door emigratie naar Arabische steden en Europa neemt het aantal Amazigh-sprekers in de Magreb (het betreft wel zes verschillende talen, als ik er geen vergeet) voortdurend af. Eigenlijk zou de Vlaamse beweging wel enige culturele solidariteit mogen opbrengen voor die bedreigde minderheden, maar daar zeg ik het: dat moet wellicht eerder van Vlaamsgezinden dan van Vlaanderen komen, dus niet van de overheid.

En het is nog maar de vraag hoe je geloofskwesties daarbuiten houdt.
Oud 24 februari 2011, 21:26   #710
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hier se, zoveel waardering hebben ze voor hun eigen moedertaal. Omgekeerd zal het tuurlijk niet mogelijk zijn, dat de waalse parlementeirs Nederlandse les krijgen.
Voilá se, de vlamingen knikken weer braaf. En dan durft er nog ene zegge dat het een "nuttige"taal is. Tja ga hun superioriteitscomplex nog beetje bijvoeren.
Wel als het zo is dan: Vlaanderen Barst, trek jullie plan maar. Dan vergeet maar die staatshervorming , en jullie autonomie en ga maar hielelikkers vd Walen worden.
Echt schandalig!!!!
Ik zie niet echt in wat er schandalig is aan het bijspijkeren van een eerder aangeleerde vreemde taal. Ik weet zelfs niet waar het schandalige zit in het aanleren van een taal naast je moedertaal, want het ene houdt niet in dat je plotseling geen liefde koestert voor je eigen taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2011, 21:28   #711
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Vlaanderen zou wel kunnen besluiten, iets te doen voor talen die in hun eigen land sterk op de terugtocht zijn en daar zelf ook baat bij kunnen hebben. Bij voorbeeld een cultureel akkoord met Rif-Berbers sluiten. Door emigratie naar Arabische steden en Europa neemt het aantal Amazigh-sprekers in de Magreb (het betreft wel zes verschillende talen, als ik er geen vergeet) voortdurend af. Eigenlijk zou de Vlaamse beweging wel enige culturele solidariteit mogen opbrengen voor die bedreigde minderheden, maar daar zeg ik het: dat moet wellicht eerder van Vlaamsgezinden dan van Vlaanderen komen, dus niet van de overheid.
Ik vind dat een verkeerde reflex, net alsof wij, Nederlandstaligen, ook een of andere minderheid in België vormen. Wij vormen een meerderheid en moeten ons dan ook zo leren gedragen.
Oud 24 februari 2011, 21:47   #712
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet echt in wat er schandalig is aan het bijspijkeren van een eerder aangeleerde vreemde taal. Ik weet zelfs niet waar het schandalige zit in het aanleren van een taal naast je moedertaal, want het ene houdt niet in dat je plotseling geen liefde koestert voor je eigen taal.
Niet die vreemde taal aanleren op zich is het punt, maar de plaats van waaruit het initiatief uitgaat.
Benieuwd of het waals parlement ook zo een initiatief ten aanzien van het Nederlands ontplooit?
Oud 24 februari 2011, 21:54   #713
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet die vreemde taal aanleren op zich is het punt, maar de plaats van waaruit het initiatief uitgaat.
Benieuwd of het waals parlement ook zo een initiatief ten aanzien van het Nederlands ontplooit?
En wat er dan problematisch aan het feit dat dit initiatief uitgaat van het Vlaams parlement? Houdt onze autonomie in dat we talen leren niet meer moeten stimuleren?
Oud 25 februari 2011, 00:28   #714
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Vlaanderen zou wel kunnen besluiten, iets te doen voor talen die in hun eigen land sterk op de terugtocht zijn en daar zelf ook baat bij kunnen hebben. Bij voorbeeld een cultureel akkoord met Rif-Berbers sluiten. Door emigratie naar Arabische steden en Europa neemt het aantal Amazigh-sprekers in de Magreb (het betreft wel zes verschillende talen, als ik er geen vergeet) voortdurend af.
Zelf zat ik dan eerder te denken aan de stimulering van bv het Lingala in Congo.

Maar dat gebeurt nooit, want wat moet 'onze' Vlaamse parlementslid dan nog met zijn cursus Frans in dit land?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 februari 2011 om 00:29.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 00:36   #715
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vind dat een verkeerde reflex, net alsof wij, Nederlandstaligen, ook een of andere minderheid in België vormen. Wij vormen een meerderheid en moeten ons dan ook zo leren gedragen.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Wij verkeren eigenlijk al altijd in een minderheidspositie, al zijn we een meerderheid. Ik hoop dat we ons tegenover Franstaligen en immigranten als gelijkwaardig zullen leren gedragen, niet als meerderwaardig, niet als aanhangers van het recht van de sterkste.

Maar dat impliceert ook dat we de andere serieus nemen, en hem met zijn verantwoordelijkheid confronteren. Ja, dat wel. Het gaat niet aan dat we ons als, bijvoorbeeld, koefaar laten behandelen, of een achterlijk geloof gedogen dat op discriminatie uit is en op discriminatie neerkomt.
Oud 25 februari 2011, 00:37   #716
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zelf zat ik dan eerder te denken aan de stimulering van bv het Lingala in Congo.

Maar dat gebeurt nooit, want wat moet 'onze' Vlaamse parlementslid dan nog met zijn cursus Frans in dit land?
Ik veronderstel dat je zoals gewoonlijk iets interessants te zeggen hebt, maar dit snap ik niet; kun je het wat verduidelijken ajb?
Oud 25 februari 2011, 12:49   #717
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

De Franstaligen geven nu ook toe dat Nederlands zn plaats heeft in Brussel. Sterker nog, aan kracht toeneemt.:

Citaat:
"Voor ons is het van groot belang dat alle generaties in Brussel Nederlands spreken, dat het Nederlands een centrale plaats heeft in de hoofdstad. Dat is geen droom, dat proces is aan de gang." Voor Van Parys moet er meer vertrouwen komen tussen de bevolkingsgroepen in Brussel.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._PasEnNotreNom
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:08   #718
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De lessenreeks startte woensdag wel met een "valse noot", legt sp.a’er Jan Roegiers uit. De lesgever had zich blijkbaar van aanvangsuur vergist, waardoor de eerste les in het water viel.
Zoiets kan je toch gewoon niet menen, de top is echt letterlijk de top van incompetentie hier, kunnen zelfs geen les organiseren Ze werden waarschijnlijk wel (door-betaald) ...
CyberpunX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 13:14   #719
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Zoiets kan je toch gewoon niet menen, de top is echt letterlijk de top van incompetentie hier, kunnen zelfs geen les organiseren Ze werden waarschijnlijk wel (door-betaald) ...
En hoe precies zegt een vergissing van de lesgever iets over de competentie van de top? Niet dat ik een hoge pet opheb over de competentie van onze politici, hoor, maar eerlijk is eerlijk.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 15:03   #720
Niko Bellic
Lokaal Raadslid

Niko Bellic's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De Franstaligen geven nu ook toe dat Nederlands zn plaats heeft in Brussel. Sterker nog, aan kracht toeneemt.:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._PasEnNotreNom
Vind je het niet schrijnend dat nota bene Franstaligen dit in Vlaanderen moeten komen uitleggen?
Niko Bellic is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be