![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#701 |
Minister-President
|
![]() Leden Vlaams Parlement krijgen Franse les
woensdag 23 februari 2011 Binnenland-Het Vlaams parlement is woensdag gestart met een opmerkelijk opleidingsinitiatief. Tot het zomerreces kunnen de Vlaamse volksvertegenwoordigers elke woensdagvoormiddag hun kennis van het Frans bijschaven. De Vlaamse parlementsleden konden in het verleden ook al wel lessen Frans volgen, maar die opleidingen werden geregeld via de federale Kamer van volksvertegenwoordigers. Nu biedt het Vlaams parlement dus een eigen cursus Frans aan. De lessenreeks startte woensdag wel met een "valse noot", legt sp.a’er Jan Roegiers uit. De lesgever had zich blijkbaar van aanvangsuur vergist, waardoor de eerste les in het water viel. Alle 124 leden van het Vlaams Parlement kregen enkele maanden geleden de vraag of er interesse was in een taalcursus. Roegiers had naar eigen zeggen geen interesse in een taalbad van een week, maar stelde voor om wekelijks 1 �* 2 uur uit te trekken voor de cursus. In die formule krijgt Roegiers samen met Jan Peumans (N-VA), Karim Van Overmeire (Vlaams Belang) en Martine Fournier (CD&V) vanaf volgende woensdag elke woensdagvoormiddag tot het zomerreces anderhalf uur Franse les. Roegiers ging gretig in op het aanbod. "Ik heb 20 jaar geleden de schoolbanken verlaten en sindsdien heb ik het Frans weinig tot niet gebruikt. Ik wil mijn talen onderhouden en bovendien vind ik Frans niet alleen een mooie taal, maar ook een nuttige taal." http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110223_043 ![]() Voilá se, de vlamingen knikken weer braaf. En dan durft er nog ene zegge dat het een "nuttige"taal is. Tja ga hun superioriteitscomplex nog beetje bijvoeren. Wel als het zo is dan: Vlaanderen Barst, trek jullie plan maar. Dan vergeet maar die staatshervorming , en jullie autonomie en ga maar hielelikkers vd Walen worden. Echt schandalig!!!! ![]()
![]() |
#702 |
Minister-President
|
![]() ![]() Toch blijkbaar is Nederlands een minderwaardige taal hier. Vlaanderen Barst. Nederland blijf apart.
![]() |
#703 | |
Gouverneur
|
![]() Zeg Stropke, leer eens lezen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#704 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#705 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Enfin, ik zie niet in waarom men die aan slechts één taalgroep zou willen aanbieden indien het toch federaal geregeld is. Van dat laatste heb ik trouwens niks gezegd, ik snap de relevantie ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#706 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ramp oh ramp!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#707 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Als ze frans zo een nuttige taal vinden en het zo graag willen bijhouden is het hele communotair gedoe dikke zever. Dan is het het hele gedoe niet waard en moet Vlaanderen maar het schoothondje vd Walen blijven en niet meer klagen. Dan moeten ze niet meer zeuren over Brussel en de verfransing van de rand en de faciliteiten in die gemeentes. Dan moeten ze in Wezembeek niet meer zeuren over die burgemeester die moeilijk doet over de Nederlandse taal. Frans is toch ze een nuttige taal, he. Wel dat ze dan maar een wingewest van Frankrijk blijven. Vlaandern barst. Nederland blijf apart
![]() |
![]() |
#708 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zie trouwens niet in waarom het aan de overzijde van de taalgrens niet zou kunnen gebeuren. Het is niet alsof die lessen verplicht zijn en er langs Vlaamse kant massaal veel volk naartoe trekt: Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#709 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vlaanderen zou wel kunnen besluiten, iets te doen voor talen die in hun eigen land sterk op de terugtocht zijn en daar zelf ook baat bij kunnen hebben. Bij voorbeeld een cultureel akkoord met Rif-Berbers sluiten. Door emigratie naar Arabische steden en Europa neemt het aantal Amazigh-sprekers in de Magreb (het betreft wel zes verschillende talen, als ik er geen vergeet) voortdurend af. Eigenlijk zou de Vlaamse beweging wel enige culturele solidariteit mogen opbrengen voor die bedreigde minderheden, maar daar zeg ik het: dat moet wellicht eerder van Vlaamsgezinden dan van Vlaanderen komen, dus niet van de overheid. En het is nog maar de vraag hoe je geloofskwesties daarbuiten houdt.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#710 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#711 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#712 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Benieuwd of het waals parlement ook zo een initiatief ten aanzien van het Nederlands ontplooit?
![]() |
![]() |
#713 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En wat er dan problematisch aan het feit dat dit initiatief uitgaat van het Vlaams parlement? Houdt onze autonomie in dat we talen leren niet meer moeten stimuleren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#714 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dat gebeurt nooit, want wat moet 'onze' Vlaamse parlementslid dan nog met zijn cursus Frans in dit land? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 25 februari 2011 om 00:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#715 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar dat impliceert ook dat we de andere serieus nemen, en hem met zijn verantwoordelijkheid confronteren. Ja, dat wel. Het gaat niet aan dat we ons als, bijvoorbeeld, koefaar laten behandelen, of een achterlijk geloof gedogen dat op discriminatie uit is en op discriminatie neerkomt.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#716 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik veronderstel dat je zoals gewoonlijk iets interessants te zeggen hebt, maar dit snap ik niet; kun je het wat verduidelijken ajb?
![]() |
![]() |
![]() |
#717 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De Franstaligen geven nu ook toe dat Nederlands zn plaats heeft in Brussel. Sterker nog, aan kracht toeneemt.:
Citaat:
![]() |
![]() |
#718 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#719 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En hoe precies zegt een vergissing van de lesgever iets over de competentie van de top? Niet dat ik een hoge pet opheb over de competentie van onze politici, hoor, maar eerlijk is eerlijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#720 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |