![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ja, bijzonder schrijnend. Maar dit past wel een beetje in het plaatje, nietwaar?
![]() |
#722 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jouw eerste vraag is wel een goede! Het is inderdaad niet voor iedereen even vanzelfsprekend dat 'de overheid' diensten gaat aanbieden waar misschien niet eens vraag naar bestaat. Misschien moeten we eerder beginnen nadenken over de mogelijkheid om - naar analogie met de 'Kirchensteuer' - een 'Kultursteuer' in te voeren, zodat elke Belg kan beslissen welke Cultuurgemeenschap met een deel van zijn/haar belasting gespijsd wordt? Voor alle duidelijkheid: ik zou zelf wat betreft die aangeboden diensten niet véél verder willen gaan dan het toelaten van tweetalige (taal X - Nederlands) crèches en kleuteronderwijs, alsmede in het lager en middelbaar onderwijs enkele uren extra per week voor 'taal en cultuurgeschiedenis' van de gemeenschap waar een 'nieuwe Belg/Vlaming' zich bij aansluit. En uiteraard zou ook een 'oude Belg/Vlaming' van diezelfde diensten moeten kunnen genieten. Als 'meertaligheid' één van 'onze troeven' mag blijven, dan moeten 'we' daar ook voluit voor durven gaan, vind ik. Ik moet het idee nog een beetje beter uitwerken, maar 'de basis' is er al. Overigens zou dit idee gemakkelijk kunnen worden gecombineerd met de invoering van 'onderwijs-chèques', waarbij scholen niet meer door 'de overheid' zouden worden gesubsidieerd, maar rechtstreeks door de ouders van de schoolgaande jeugd.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn 8 personen die een tekst hebben geschreven/ondertekend, maar met de inhoud ervan gaat blijkens de lezerscommentaren in Le Soir niet iederéén akkoord. Voor nogal wat lezers/forummers staat die 'Pas En Notre Nom' gelijk met "Vvveeerrrrrrrrrraaaaaaaaaadddd!!!!!!" (maar dan wel in 't Frans, natuurlijk: "Tttrrraaaaaahhiiisssssoooooonnn!!!!!!")
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alle begin is er één.
![]() |
![]() |
#726 |
Minister-President
|
![]() Met verwijzing naar #20 http://forum.politics.be/showthread.php?t=127298 een vraag.
Zat daar net op NED1 naar "Flikken" te zien met ondertitels. Daarna op VRT een Baatjer gezien zonder ondertitels. Is Vlaams dan toch minderwaardig tov het Hollands\ N-Nederlands? Kan mij niet voorstellen dat de Ollanders geen Zuid-nederlands\Vlaams verstaan. En er werd zelfs geen dialect gebruikt, gewoon AN. ![]() Ik snap dat niet en irriteer me iedere keer als ik die ondertitels in Vlaamse serie op Ned1 zie, precies of wij niet verstaanbaar zijn. ![]() Reageert men dan ook niet als het frans superioriteitsgevoel tegenover het Vlaams?
![]() |
#727 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bedenk wel dat een gemiddelde Nederlander (helaas) zeer zelden een Nederlandstalige met een Vlaams accent krijgt voorgeschoteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Overigens waren er op het NOS-journaal van acht uur twee Vlaamse verslaggevers (één in Kopenhagen over de bomaanslagen in Noorwegen en één in de Hoorn van Afrika over de droogte aldaar) en die werden niet ondertiteld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hier ook een Communotair probleem bezig: Hollands <> regio-accenten ? ![]() Mag ik dan nu Ernst voordragen als de Nederlandse equivalent van BDW, als beschermer vd verdrukte taalminderheden? ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 23 juli 2011 om 09:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Surinamers die ik ontmoet heb, kenden daarentegen uitstekend Nederlands, en hun accent was ook echt maar een accentje. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft het mooiste Nederlandse accent. Waarschijnlijk worden ze vergeten omdat het er "maar" 600 000 zijn. Al is dat toch wel veel meer dan je in je leven kunt leren kennen. En misschien, om op jouw gewone thema terug te komen, Eberhard, planten ze zich beter voort dan witneuzen, of gaan we daar ooit nog eens asiel zoeken...
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 23 juli 2011 om 09:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
. Laatst gewijzigd door Tempest : 29 juli 2011 om 08:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 |
Vreemdeling
|
![]() Het lijkt makkelijk omdat je Nederlandstalig bent, maar Nederlands is blijkbaar geen gemakkelijke taal om te leren. Vooral de uitspraak van de woorden en de woordvolgorde blijken de moeilijkste punten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Flanelow is een Roeskie van Pruisischen bloede.
Laatst gewijzigd door Weyland : 20 augustus 2011 om 20:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk maar naar de volgende link: http://taal.phileon.nl/kaart/hoppenbrouwers.php
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2011 om 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#736 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als Nederlander erger ik mij ook hieraan! Het ABN is trouwens mede ontstaan uit het Vlaams! In de 16e en 17e eeuw bestond de stad Haarlem voor meer dan de helft uit Vlamingen. En het Haarlems is nu het meest zuivere Nederlands! ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2011 om 20:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 |
Minister-President
|
![]() Gister nog op werk eens het bewijs gezien van deze stelling en van het vermeende superioriteits gevoel van franstaligen.
Sta ik op een parkeerplaats en rijd een Belg weg met een lekke band. Ik spreek hem aan dat zij band lek is (in gedacht dat hij het niet weet) Hij wist het wel maar had geen krik bij, dus hij was van plan blijkbaar 44km naar huis te rijden. Hij kan blijkbaar enkel frans, geen engels of duits. Pfffff hopeloos geval. Met handen en voeten hem naar buurbedrijf gestuurd (taxicentrale) daar zullen ze wel een krik en moersleutel hebben, want die had hij ook niet.. Man, man, man, miserie, miserie. Stel dat die kerel iets krijgt onderweg, hij kan nog geen anwb of dergelijke hulpdienst vragen. Trouwens hetzelfde met duits en engels. Wij nederlandsprekenden zijn zo stom of te sullig ons minderwaardig te gedragen door onze meertalenkennis (opzich goed) te gebruiken en buitenlanders in hun taal te antwoorden. Dit ipv van te eisen en verwachten dat die buitenlanders ook eens meertalig gaan worden o.a ook voor nederlands. In de grensstreek werkt dat nog wel beetje maar verder in bv Pruusen|Duitsland is het op. Hoogtijd onze taal eens meer te waarderen en ophouden de Calimero te spelen. ![]()
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!! Laatst gewijzigd door stropke : 11 november 2012 om 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#738 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen de allerdomste pepernoot van Vlaanderen eist of verwacht dat. Het is ook volstrekt onnodig, want in Vlaanderen zijn wij nu eenmaal al 182 jaar verplicht, door onze eigen bestuurders sinds 1952, de taal van de andere helft te leren. Een eigen keuze , door het eigenvolk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#740 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik spreek vanaf nu geen duits meer. Wat een sullig volk zijn we toch.
![]() |