Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 februari 2011, 15:43   #721
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niko Bellic Bekijk bericht
Vind je het niet schrijnend dat nota bene Franstaligen dit in Vlaanderen moeten komen uitleggen?
Ja, bijzonder schrijnend. Maar dit past wel een beetje in het plaatje, nietwaar?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2011, 21:24   #722
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Daar ben ik het absoluut niet mee eens. Wij verkeren eigenlijk al altijd in een minderheidspositie, al zijn we een meerderheid. Ik hoop dat we ons tegenover Franstaligen en immigranten als gelijkwaardig zullen leren gedragen, niet als meerderwaardig, niet als aanhangers van het recht van de sterkste.
Dit is geen zaak van "het recht van de sterkste", maar gewoon de meerderheid neemt het initiatief. Mochten een bepaalde politici niet behept geweest zijn met dat minderwaardigheidscomplex, dan bepaalden wij, Vlamingen, nu in België waar dit land naartoe ging. En dat zou, rekening houdend met de huidige omstandigheden, een zegen geweest zijn voor de Franstalige en zeker de Waalse bevolking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 11:24   #723
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, djimi, dit is eigenlijk toch wel meer dan één kwestie. Het lijkt me in de eerste plaats de vraag te zijn of de overheid überhaupt iets dient te subsidiëren. Mocht het nodig zijn, "een gebaar te stellen" en bepaalde groepen cultureel te steunen, dan rijst bij mij eerst de vraag of de overheid een dienst moet aanbieden, of geld uitdelen aan de doelgroep van die dienst, die hem dan maar zelf moet organiseren als hij er gebruik van wil maken. Ik zeg niet dat dat moet, maar het is wel de eerste vraag, denk ik.

Vlaanderen zou wel kunnen besluiten, iets te doen voor talen die in hun eigen land sterk op de terugtocht zijn en daar zelf ook baat bij kunnen hebben. Bij voorbeeld een cultureel akkoord met Rif-Berbers sluiten. Door emigratie naar Arabische steden en Europa neemt het aantal Amazigh-sprekers in de Magreb (het betreft wel zes verschillende talen, als ik er geen vergeet) voortdurend af. Eigenlijk zou de Vlaamse beweging wel enige culturele solidariteit mogen opbrengen voor die bedreigde minderheden, maar daar zeg ik het: dat moet wellicht eerder van Vlaamsgezinden dan van Vlaanderen komen, dus niet van de overheid.

En het is nog maar de vraag hoe je geloofskwesties daarbuiten houdt.
Ja, Kodo Kodo,

jouw eerste vraag is wel een goede! Het is inderdaad niet voor iedereen even vanzelfsprekend dat 'de overheid' diensten gaat aanbieden waar misschien niet eens vraag naar bestaat.

Misschien moeten we eerder beginnen nadenken over de mogelijkheid om - naar analogie met de 'Kirchensteuer' - een 'Kultursteuer' in te voeren, zodat elke Belg kan beslissen welke Cultuurgemeenschap met een deel van zijn/haar belasting gespijsd wordt?

Voor alle duidelijkheid: ik zou zelf wat betreft die aangeboden diensten niet véél verder willen gaan dan het toelaten van tweetalige (taal X - Nederlands) crèches en kleuteronderwijs, alsmede in het lager en middelbaar onderwijs enkele uren extra per week voor 'taal en cultuurgeschiedenis' van de gemeenschap waar een 'nieuwe Belg/Vlaming' zich bij aansluit.

En uiteraard zou ook een 'oude Belg/Vlaming' van diezelfde diensten moeten kunnen genieten. Als 'meertaligheid' één van 'onze troeven' mag blijven, dan moeten 'we' daar ook voluit voor durven gaan, vind ik.

Ik moet het idee nog een beetje beter uitwerken, maar 'de basis' is er al.

Overigens zou dit idee gemakkelijk kunnen worden gecombineerd met de invoering van 'onderwijs-chèques', waarbij scholen niet meer door 'de overheid' zouden worden gesubsidieerd, maar rechtstreeks door de ouders van de schoolgaande jeugd.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 12:27   #724
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
De Franstaligen geven nu ook toe dat Nederlands zn plaats heeft in Brussel. Sterker nog, aan kracht toeneemt.:

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw..._PasEnNotreNom
'De' Franstaligen, dat is toch een beetje overdreven, vrees ik.

Er zijn 8 personen die een tekst hebben geschreven/ondertekend, maar met de inhoud ervan gaat blijkens de lezerscommentaren in Le Soir niet iederéén akkoord.

Voor nogal wat lezers/forummers staat die 'Pas En Notre Nom' gelijk met "Vvveeerrrrrrrrrraaaaaaaaaadddd!!!!!!"

(maar dan wel in 't Frans, natuurlijk: "Tttrrraaaaaahhiiisssssoooooonnn!!!!!!")

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2011, 17:04   #725
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
'De' Franstaligen, dat is toch een beetje overdreven, vrees ik.

Er zijn 8 personen die een tekst hebben geschreven/ondertekend, maar met de inhoud ervan gaat blijkens de lezerscommentaren in Le Soir niet iederéén akkoord.

Voor nogal wat lezers/forummers staat die 'Pas En Notre Nom' gelijk met "Vvveeerrrrrrrrrraaaaaaaaaadddd!!!!!!"

(maar dan wel in 't Frans, natuurlijk: "Tttrrraaaaaahhiiisssssoooooonnn!!!!!!")
Dat is natuurlijk waar. Maar dit zijn niet de minste Franstaligen. De lezerscommentaren in de Telegraaf zijn ook niet bepalend voor weldenkend Nederland, al heb ik ook wel eens mijn mening daar geventileerd.

Alle begin is er één.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 21:11   #726
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Met verwijzing naar #20 http://forum.politics.be/showthread.php?t=127298 een vraag.
Zat daar net op NED1 naar "Flikken" te zien met ondertitels. Daarna op VRT een Baatjer gezien zonder ondertitels.
Is Vlaams dan toch minderwaardig tov het Hollands\ N-Nederlands?
Kan mij niet voorstellen dat de Ollanders geen Zuid-nederlands\Vlaams verstaan. En er werd zelfs geen dialect gebruikt, gewoon AN.
Ik snap dat niet en irriteer me iedere keer als ik die ondertitels in Vlaamse serie op Ned1 zie, precies of wij niet verstaanbaar zijn.
Reageert men dan ook niet als het frans superioriteitsgevoel tegenover het Vlaams?
Oud 22 juli 2011, 21:41   #727
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Met verwijzing naar #20 http://forum.politics.be/showthread.php?t=127298 een vraag.
Zat daar net op NED1 naar "Flikken" te zien met ondertitels. Daarna op VRT een Baatjer gezien zonder ondertitels.
Kan mij niet voorstellen dat de Ollanders geen Zuid-nederlands\Vlaams verstaan. En er werd zelfs geen dialect gebruikt, gewoon AN.
Ik snap dat niet en irriteer me iedere keer als ik die ondertitels in Vlaamse serie op Ned1 zie, precies of wij niet verstaanbaar zijn.
Reageert men dan ook niet als het frans superioriteitsgevoel tegenover het Vlaams?
Ik heb Nederlands op een volwassen leeftijd geleerd en zelfs ik irriteer me ook aan deze betutteling. Dit is echt belachelijk!
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juli 2011, 23:28   #728
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is ook belachelijk.

Bedenk wel dat een gemiddelde Nederlander (helaas) zeer zelden een Nederlandstalige met een Vlaams accent krijgt voorgeschoteld.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 00:20   #729
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook ik erger mij aan de Hilversumse ondertitelingsdrift. Al wie maar een buiten-Randstedelijk accent heeft, wordt ondertiteld.

Overigens waren er op het NOS-journaal van acht uur twee Vlaamse verslaggevers (één in Kopenhagen over de bomaanslagen in Noorwegen en één in de Hoorn van Afrika over de droogte aldaar) en die werden niet ondertiteld.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:06   #730
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ook ik erger mij aan de Hilversumse ondertitelingsdrift. Al wie maar een buiten-Randstedelijk accent heeft, wordt ondertiteld.
Krijgen de"Ollanders" nu ook al een Linquistisch superioriteiscomplex? Gestoken door een franse taalteek misschien?
Hier ook een Communotair probleem bezig: Hollands <> regio-accenten ?
Mag ik dan nu Ernst voordragen als de Nederlandse equivalent van BDW, als beschermer vd verdrukte taalminderheden?

Laatst gewijzigd door stropke : 23 juli 2011 om 09:13.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2011, 09:43   #731
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Aha,

Het Nederlands Surinaams dus niet.....scheelt weer 600.000 sprekers.

Dan zijn de Fransen toch een stukje slimmer.
Ik heb in een aantal voormalige Franse koloniën gewoond, en hoewel het Frans daar een sterke positie had, was het doorgaans helemaal geen goed Frans, en zeer vaak zelfs bar slecht Frans.

De Surinamers die ik ontmoet heb, kenden daarentegen uitstekend Nederlands, en hun accent was ook echt maar een accentje. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft het mooiste Nederlandse accent.

Waarschijnlijk worden ze vergeten omdat het er "maar" 600 000 zijn. Al is dat toch wel veel meer dan je in je leven kunt leren kennen. En misschien, om op jouw gewone thema terug te komen, Eberhard, planten ze zich beter voort dan witneuzen, of gaan we daar ooit nog eens asiel zoeken...

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 23 juli 2011 om 09:45.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2011, 08:03   #732
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Surinamers die ik ontmoet heb, kenden daarentegen uitstekend Nederlands, en hun accent was ook echt maar een accentje. Smaken verschillen natuurlijk, maar wat mij betreft het mooiste Nederlandse accent.
100% mee eens. Surinaams-Nederlands is beschaafder (meer conform t ABN) dan de gemiddelde Vlaemse dialectgekletter
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 29 juli 2011 om 08:11.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 19:54   #733
Elcapi
Vreemdeling

Elcapi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Ja, een arme, inefficiente taal. Wel enorm makkelijk om te leren.
Het lijkt makkelijk omdat je Nederlandstalig bent, maar Nederlands is blijkbaar geen gemakkelijke taal om te leren. Vooral de uitspraak van de woorden en de woordvolgorde blijken de moeilijkste punten.
Elcapi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2011, 20:14   #734
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elcapi Bekijk bericht
Het lijkt makkelijk omdat je Nederlandstalig bent, maar Nederlands is blijkbaar geen gemakkelijke taal om te leren. Vooral de uitspraak van de woorden en de woordvolgorde blijken de moeilijkste punten.
Flanelow is een Roeskie van Pruisischen bloede.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 augustus 2011 om 20:15.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 20:01   #735
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Vlamingen, die pas in 1930 in hun moedertaal konden gaan studeren, hadden te kampen met grote achterstand. Zij beheersten de Nederlandse cultuurtaal onvoldoende. De dialecten hadden in Vlaanderen een zeer sterke positie. Het Frans zou nog tientallen jaren de cultuurtaal zijn van een belangrijk deel van de Vlaamse elite. De schrijftaal, die wemelde van de belgicismen en ook in heel Vlaanderen dienst deed als spreektaal bij formele aangelegenheden, zat de ontplooiing van het Algemeen Nederlands in de weg.

'Vlamingen zijn schizofreen', schrijft de jonge Vlaamse auteur Tom Lanoye. 'Zij kijken tegen Nederlanders op en haten hen tegelijk hartgrondig.' Die twijfel tussen aantrekken en afstoten kenmerkt ook de waardering van de Noord-Nederlandse taal: behoefte aan ontlening uit het noorden enerzijds en angst voor verhollandsing anderzijds leidden tot een beweging naar het noorden toe en een van het noorden weg.

Een uiting van de beweging naar het noorden toe is de officiële taalpolitiek van culturele organisaties en regeringsinstanties die verantwoordelijk zijn voor cultuur en onderwijs. De druk van deze beweging wordt aanvaard, omdat de algemene opvatting is dat de invloed van het Frans alleen gestuit kan worden door de wal van een algemene Nederlandse cultuurtaal; een onsamenhangende verzameling dialecten en zelfs een Vlaamse cultuurtaal zijn voor dat doel te zwak. Die algemene taal speelde lange tijd een geringe rol in Vlaanderen, maar hoe meer men de eenheid met het noorden benadrukte, hoe meer die eenheid ook daadwerkelijk ontstond.

Voor zover het integrationisme politiek gemotiveerd is, verklaart het ook de tegenovergestelde houding van velen die betwijfelen of het wel juist is een deel van de eigenheid op te geven in ruil voor politiek gewin. De tegenbeweging van het noorden weg wordt bovendien gevoed door de frustratie van hen die niet erin slagen de officiële standaardtaal in alle opzichten (jij of gij, spelling, zinsbouw) naar behoren te gebruiken.

Onderzoek bevestigt de innerlijke strijd waarbij goede voornemens wedijveren met praktische moeilijkheden. Nieuwe Noord-Nederlandse zinsconstructies blijken in Vlaanderen onbekend en als moeilijk ervaren te worden. Toen aan Vlamingen werd gevraagd een oordeel uit te spreken over het taalgebruik van Vlaamse en Nederlandse deelnemers aan een bekende quiz die in Noord en Zuid werd uitgezonden, reageerden zij dubbelzinnig en wat ontredderd. Zij waren zeker niet enthousiast over het taalgebruiik van hun landgenoten, maar vonden dat van de Nederlanders geen passend alternatief. De Vlamingen pleitten voor een derde weg, die er niet was, niet is en hoogstwaarschijnlijk ook nooit zal komen.

Telkens weer blijken Vlamingen op twee gedachten te hinken. Aan de ene kant vinden zij dat Vlaanderen het noorden niet slaafs hoeft na te volgen, aan de andere kant dat Vlamingen veel van hun noorderburen kunnen leren. Het overnemen van de noordelijke norm zou bovendien beter te verteren zijn, als iets ertegenover stond. Maar in de praktijk worden de Vlaamse frustraties nog eens versterkt door de - terechte - indruk dat zuidelijke vernieuwingen in het noorden geen schijn van kans maken, ondanks schaarse 'leenwoorden' als afzien, nipt en uitbater en incidentele pleidooien van minnaars van het zuidelijke Nederlands. Hans Rombouts, die Nederlanders 'Vlaams' leert in zijn boek Vloeiend Vlaams (1990), vindt nefast (fataal), resem (reeks) en valavond (vooravond) prachtwoorden. Benno Barnard, een Nederlander die jarenlang als auteur en redacteur in Brussel werkte, beveelt schabouwelijk (jammerlijk, ellendig) aan en zielbraken (zieltogen, zich gruwelijk vervelen). En Geert Van Istendael vraagt zich af: "Hoe kun je mooier zeggen dat een man geil naar een prachtige, onbereikbare moordgriet staat te kijken dan: 'Ik stond daar met mijn broek vol goesting'?"

De Vlamingen hebben geen sterke onderhandelingspositie, omdat taalpolitieke overwegingen hen dwingen de noordelijke norm te aanvaarden, terwijl niets de Nederlanders noopt het oor te luisteren te leggen in het zuiden. De Vlaamse gespletenheid verklaart ook waarom de Vlamingen die afstand willen bewaren tot het Nederlands, toch zo veel uit het noorden overnemen, nauwelijks minder dan de voorstanders van taaleenheid.

De toekomst van het Nederlands in Vlaanderen is zonneklaar. Het VRT-Nederlands, dat Vlamingen als zeer beschaafd en correct beschouwen, wordt de algemeen aanvaarde standaardtaal. Vlamingen kiezen dus voor een Algemeen Nederlands met een paar zuidelijke kenmerken, niet zozeer omdat zij dat willen - velen willen het ook - maar omdat Vlaandferen door zijn perifere positie geen andere keuze heeft. Dat de noordelijke norm in veel gevallen wel wordt aanvaard, maar nog niet gehoorzaamd, verandert niets aan de richting waarin de ontwikkeling zich zal voltrekken. Noord blijft Noord en Zuid blijft Zuid, maar zij ontmoeten elkaar in de Algemene Nederlandse taal.
Misschien wel grappig, binnen Nederland zijn de verschillen tussen het ABN en de omliggende dialecten net zo groot en zelfs groter dan tussen de Vlaamse dialecten en het ABN. Vooral de afstand tussen het Nedersaksische dialect en het ABN is wel heel erg groot.
Kijk maar naar de volgende link: http://taal.phileon.nl/kaart/hoppenbrouwers.php

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2011 om 20:19.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2011, 20:41   #736
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geef u groot gelijk!
Als Nederlander erger ik mij ook hieraan!
Het ABN is trouwens mede ontstaan uit het Vlaams!
In de 16e en 17e eeuw bestond de stad Haarlem voor meer dan de helft uit Vlamingen. En het Haarlems is nu het meest zuivere Nederlands!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 augustus 2011 om 20:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 17:43   #737
stropke
Minister-President

Standaard Franse bandenpech.

Gister nog op werk eens het bewijs gezien van deze stelling en van het vermeende superioriteits gevoel van franstaligen.
Sta ik op een parkeerplaats en rijd een Belg weg met een lekke band. Ik spreek hem aan dat zij band lek is (in gedacht dat hij het niet weet) Hij wist het wel maar had geen krik bij, dus hij was van plan blijkbaar 44km naar huis te rijden. Hij kan blijkbaar enkel frans, geen engels of duits.
Pfffff hopeloos geval.
Met handen en voeten hem naar buurbedrijf gestuurd (taxicentrale) daar zullen ze wel een krik en moersleutel hebben, want die had hij ook niet..
Man, man, man, miserie, miserie. Stel dat die kerel iets krijgt onderweg, hij kan nog geen anwb of dergelijke hulpdienst vragen.
Trouwens hetzelfde met duits en engels.
Wij nederlandsprekenden zijn zo stom of te sullig ons minderwaardig te gedragen door onze meertalenkennis (opzich goed) te gebruiken en buitenlanders in hun taal te antwoorden. Dit ipv van te eisen en verwachten dat die buitenlanders ook eens meertalig gaan worden o.a ook voor nederlands. In de grensstreek werkt dat nog wel beetje maar verder in bv Pruusen|Duitsland is het op.
Hoogtijd onze taal eens meer te waarderen en ophouden de Calimero te spelen.

Laatst gewijzigd door stropke : 11 november 2012 om 17:52.
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 17:53   #738
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit ipv van te eisen en verwachten dat die buitenlanders ook eens meertalig gaan worden o.a ook voor nederlands. In

Alleen de allerdomste pepernoot van Vlaanderen eist of verwacht dat.

Het is ook volstrekt onnodig, want in Vlaanderen zijn wij nu eenmaal al 182 jaar verplicht, door onze eigen bestuurders sinds 1952, de taal van de andere helft te leren.

Een eigen keuze , door het eigenvolk.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2012, 17:58   #739
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gister nog op werk eens het bewijs gezien van deze stelling en van het vermeende superioriteits gevoel van franstaligen.
Sta ik op een parkeerplaats en rijd een Belg weg met een lekke band. Ik spreek hem aan dat zij band lek is (in gedacht dat hij het niet weet) Hij wist het wel maar had geen krik bij, dus hij was van plan blijkbaar 44km naar huis te rijden. Hij kan blijkbaar enkel frans, geen engels of duits.
Pfffff hopeloos geval.
Met handen en voeten hem naar buurbedrijf gestuurd (taxicentrale) daar zullen ze wel een krik en moersleutel hebben, want die had hij ook niet..
Man, man, man, miserie, miserie. Stel dat die kerel iets krijgt onderweg, hij kan nog geen anwb of dergelijke hulpdienst vragen.
Trouwens hetzelfde met duits en engels.
Wij nederlandsprekenden zijn zo stom of te sullig ons minderwaardig te gedragen door onze meertalenkennis (opzich goed) te gebruiken en buitenlanders in hun taal te antwoorden. Dit ipv van te eisen en verwachten dat die buitenlanders ook eens meertalig gaan worden o.a ook voor nederlands. In de grensstreek werkt dat nog wel beetje maar verder in bv Pruusen|Duitsland is het op.
Hoogtijd onze taal eens meer te waarderen en ophouden de Calimero te spelen.
Het wordt hoog tijd dat wij ons minderwaardigheidsgevoel laten varen en dat wij erop staan dat buitenlanders (westers en niet-westers) onze taal gaan gebruiken.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2012, 16:37   #740
stropke
Minister-President

Standaard

Citaat:
'Nederlanders moeten beter Duits spreken'

BERLIJN - Volgens minister Frans Timmermans (Buitenlandse Zaken) moeten Nederlanders beter Duits leren spreken, willen we de goede betrekkingen tussen Nederland en Duitsland op hetzelfde niveau houden.
''Er is een tragisch misverstand in het Europa van nu. Mensen denken dat het met Engels genoeg is'', waarschuwt minister Timmermans maandag in een interview met de Duitse krant Die Welt.

Dat steeds meer Nederlanders slechter Duits spreken, leidt er voor ons op de korte termijn toe dat we in onze contacten met Duitsland geen voorsprong meer hebben op andere landen.

.Veel kleinere Duitse bedrijven zijn er niet van gediend als er Engels wordt gesproken, gaat Timmermans verder. Ook moet wat hem betreft de kennis over Duitsland groter worden bij Nederlanders.

De minister stelt vast dat met de verhuizing van de Duitse regering van Bonn naar Berlijn (afgerond in 1999) Nederland minder in de aandacht staat.

Verbondenheid

Wel ziet hij dat de verbondenheid tussen beide landen de afgelopen jaren door de eurocrisis groter is geworden ''maar dat heeft nog onvoldoende geleid tot veelzijdige politieke contacten over de vraag in welk Europa we over 10 of 20 jaar willen leven''.

Om vooruit te komen met Europa moet er veel intensiever samengewerkt worden met Duitsland, dat samen met Frankrijk een leidende rol speelt in Europa.

''Als we geloven dat alle vooruitgang in Europa hangt op eensgezindheid van Berlijn en Parijs, dan moet Nederland zich daarvoor inzetten en zo veel mogelijk eigen ideeën inbrengen.''

Als het Duitsland moeilijker wordt gemaakt overeenstemming met Frankrijk te bereiken, dan blijft Europa verdeeld en betalen we als Nederland een hogere prijs.

Door: ANP/NU.nl .
http://www.nu.nl/politiek/2956447/ne...-spreken-.html
Zie je wel wat ik reeds eerder zei ? We blijven Calimero want zij zijn groot en wij zijn klein.
Ik spreek vanaf nu geen duits meer.
Wat een sullig volk zijn we toch.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be