![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#761 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
dus een groot deel van Oost-Vlaanderen kan wel degelijk de West-Vlaamse dialecten begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#762 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "ten westen van Gent" misschien wel. Maar in de Denderregio van Geerardsbergen tot Dendermonde, en in de regio van het Waasland is dat niet zo evident. Overigens, waarom zouden niet-West-Vlamingen zonodig West-Vlaams horen aan te leren? Een West-Vlaming is perfect in staat zijn taalvaardigheid uit te bouwen tot een keurige uitspraak van het Nederlands. Wanneer ik ergens kom zijn de mensen die met mij praten verbaasd wanneer ze toevallig vernemen dat ik van West-Vlaamse komaf ben. Martine Tanghe en (de ex-omroepster) Sigrid Spruyt, Friedl Lesage ...allemaal West-Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#763 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gezelle! Ook dialekt kan men spreken op akademisch niveau, alleen zal men dat zelden horen, maar dat betekent niet dat het niet kan. Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 19:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#764 | |
|
![]() Citaat:
![]() wat heb ik gezegd in mijn post beste quercus? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#765 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer..... Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden. Inderdaad: Wanneer hielden de Sioux op Sioux te zijn? Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden. Niet op het ogenblik dat ze geen veders meer in hun haar staken. Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren. Dus, de Tael is gansch het Volk! Mijn dag kan niet meer stuk als ik mijn geliefd kredo van Prudens Van Duyse kan laten over de toesten rollen. ![]() Of: «Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.» Wilhelm Freiherr von Humboldt Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 19:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#766 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#767 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#768 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het Surinaams-Nederlands is evenwel doorspekt met woorden die in Nederland noch Vlaanderen bekend zijn. Weet u, zonder te googlen, wat bijvoorbeeld een lichtmotor is? Of een vergelijking als "als een mars"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#769 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#770 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wilt u mij trouwens ook eens vertellen wat de Nederlandse overheid eigenlijk concreet heeft gedaan sedert de erkenning? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#771 |
|
![]() Mijn Poolse schoonfamilie spreekt ook geen Engels, bij veel kennissen en vrienden kan je je een beetje met Duits redden. De jongeren spreken vaak wel beter Engels, maar zéker niet allemaal. Eerder minder dan de helft.
![]() |
#772 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wilt u mij trouwens ook eens vertellen wat de Nederlandse overheid eigenlijk concreet heeft gedaan sedert de erkenning? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#773 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#774 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welneen, er is helemaal geen "revival" aan de gang. Jaar na jaar merk ik bij de jeugd dat het dialect achteruitgaat. Het tussentaaltje dat ze van huis uit meekrijgen of dat in hun jongerengroep gangbaar is, beschouw ik niet als een dialect. Hoogstens als een regiolect.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#775 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#776 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Spraakvaardigheid lijkt mij eerder individueel gebonden. En er zijn ook wel Nederlanders die niet zo spraakvaardig zijn. 3. U haalt een rationeel argument aan, maar voor mij is dat een gevoelskwestie. In Brabant mijn Brabants verloochenen vind ik op de keper beschouwd eigenlijk een even groot verraad dan in Brussel te Frans spreken ipv AN. Dat is toch dezelfde gevoeligheid die daaraan ten grondslag ligt? Of dezelfde ongevoeligheid...Het gaat om identiek hetzelfde principe van zijn roots te verloochenen. 4. Gelaagd denken, beste! Het ene hoeft het andere echt niet in de weg te staan! Het is niet omdat men in het dialekt werd opgevoed dat men een taalachterstand heeft, dat is een grove misvatting. Een kind loopt taalachterstand op als de ouders er te weinig mee spreken, welke taal blijft om het even. Met kleine kinderen zou men zoveel mogelijk moeten spreken.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 22:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#777 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind het kil, koud, steriel, klinisch en robotmatig als men niet meer eens kan horen vanwaar iemand afkomstig is. Iemand die een duidelijk aksent heeft daar gaat een zekere warmte van uit, iets authentieks, ja zelfs iets sympathieks, het geeft die persoon meer karakter. Will Tura ontbreekt nog in het rijtje. De jaren die hij zwoegde op het AN beschouwde hij als een hel. De vraag is of hij zichzelf dat per se moest aandoen....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#778 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een andere Beierse die in Keulen woont streeft ernaar om haar afkomst te verbergen. Beiden beweren ze dat dat het door werkgevers allerminst wordt gewaardeerd als men spreekt met een aksent. Ik heb de indruk dat er eerder diktatoriaal eenheidsdenken heerst in NRW als ik die zo bezig hoor. (En ik mij dan maar uitsloven om die Heimattreulose Tomaten wat Bayerstoz bij te brengen.... ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 22:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#779 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#780 |
Europees Commissaris
|
![]() /
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 23:02. |
![]() |
![]() |