Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 november 2012, 16:21   #761
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nee hoor! In een groot gedeelte van Oost-Vlaanderen zal West-Vlaams dialect nauwelijks of niet begrepen worden. Overigens, wat men er ook over bewere, op veel vlakken is dialect veel armer dan de formele taal. De specificiteit van dialectische woorden heeft doorgaans betrekking op zaken en toestanden uit een samenleving die achter ons ligt.
euhm ten westen van Gent heb je de overgangszone tussen het West-Vlaams en de meer Brabantse getinte dialecten van het oostelijk deel van Oost-Vlaanderen.
dus een groot deel van Oost-Vlaanderen kan wel degelijk de West-Vlaamse dialecten begrijpen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 18:53   #762
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
euhm ten westen van Gent heb je de overgangszone tussen het West-Vlaams en de meer Brabantse getinte dialecten van het oostelijk deel van Oost-Vlaanderen.
dus een groot deel van Oost-Vlaanderen kan wel degelijk de West-Vlaamse dialecten begrijpen.
"ten westen van Gent" misschien wel. Maar in de Denderregio van Geerardsbergen tot Dendermonde, en in de regio van het Waasland is dat niet zo evident. Overigens, waarom zouden niet-West-Vlamingen zonodig West-Vlaams horen aan te leren? Een West-Vlaming is perfect in staat zijn taalvaardigheid uit te bouwen tot een keurige uitspraak van het Nederlands. Wanneer ik ergens kom zijn de mensen die met mij praten verbaasd wanneer ze toevallig vernemen dat ik van West-Vlaamse komaf ben. Martine Tanghe en (de ex-omroepster) Sigrid Spruyt, Friedl Lesage ...allemaal West-Vlamingen.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 18:59   #763
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor! In een groot gedeelte van Oost-Vlaanderen zal West-Vlaams dialect nauwelijks of niet begrepen worden.
Gewoonlijk komen zulke denigrerende uitspraken van diegenen die zelf geen dialekt spreken.
Citaat:
Overigens, wat men er ook over bewere, op veel vlakken is dialect veel armer dan de formele taal.
Overduidelijk is ook hier niet de taalwetenschapper aan het woord maar diegene die zijn neus ophaalt voor streektalen.

Gezelle!

Ook dialekt kan men spreken op akademisch niveau, alleen zal men dat zelden horen, maar dat betekent niet dat het niet kan.
Citaat:
De specificiteit van dialectische woorden heeft doorgaans betrekking op zaken en toestanden uit een samenleving die achter ons ligt.
U bedoelt ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 19:11.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 19:00   #764
Shadowke

Standaard

Citaat:
"ten westen van Gent" misschien wel. Maar in de Denderregio van Geerardsbergen tot Dendermonde, en in de regio van het Waasland is dat niet zo evident. Overigens, waarom zouden niet-West-Vlamingen zonodig West-Vlaams horen aan te leren? Een West-Vlaming is perfect in staat zijn taalvaardigheid uit te bouwen tot een keurige uitspraak van het Nederlands. Wanneer ik ergens kom zijn de mensen die met mij praten verbaasd wanneer ze toevallig vernemen dat ik van West-Vlaamse komaf ben. Martine Tanghe en (de ex-omroepster) Sigrid Spruyt, Friedl Lesage ...allemaal West-Vlamingen.
dendermonde = oost-oost-vlaanderen
wat heb ik gezegd in mijn post beste quercus?
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 19:19   #765
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Fout. Het is louter een communicatiemiddel. De keuze welke taal men gebruikt is even onbelangrijk als het gebruik van little endian of big endian.... een heel belangrijke discussie om mekaar te verstaan maar inherent ridicuul.

Cultuur en taal hebben uiteraard raakpunten maar zijn niet onlosmakelijk verbonden.
Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger.
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer.....

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Inderdaad: Wanneer hielden de Sioux op Sioux te zijn?
Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden.
Niet op het ogenblik dat ze geen veders meer in hun haar staken.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.

Dus, de Tael is gansch het Volk!
Mijn dag kan niet meer stuk als ik mijn geliefd kredo van Prudens Van Duyse kan laten over de toesten rollen.

Of:

«Die wahre Heimat ist eigentlich die Sprache. Sie bestimmt die Sehnsucht danach, und die Entfernung vom Heimischen geht immer durch die Sprache am schnellsten.»
Wilhelm Freiherr von Humboldt

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Taal heeft waarde, maar men moet het niet onderschatten. In eerste instantie is het een communicatiemiddel, net zoals bits en bytes dat zijn.
Maar dat zegt ge natuurlijk niet zomaar. Die mening is niet zomaar losstaand, maar staat ten dienste van een ruimer konsept of een agenda. Ik vraag mij begod af welk(e).

Citaat:
Het verschil in cultuur tussen britten en amerikanen is gigantisch ondanks dat ze dezelfde taal spreken. Fransen en Italianen liggen korter bij elkaar dan zij..
En met welke meter hebt ge dat gemeten? Zolang ge dat niet aantoont kan ik met evenveel recht en reden nu net het tegendeel beweren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 19:30.
Oud 13 november 2012, 19:54   #766
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Gewoonlijk komen zulke denigrerende uitspraken van diegenen die zelf geen dialekt spreken.

Overduidelijk is ook hier niet de taalwetenschapper aan het woord maar diegene die zijn neus ophaalt voor streektalen.

Gezelle!

Ook dialekt kan men spreken op akademisch niveau, alleen zal men dat zelden horen, maar dat betekent niet dat het niet kan.

U bedoelt ?
Zolang de Vlamingen het Nederlands niet vlotter hanteren dan nu het geval is vind ik dat het niet erg snugger is om dan nog eens dialecten te promoten.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 21:48   #767
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor! In een groot gedeelte van Oost-Vlaanderen zal West-Vlaams dialect nauwelijks of niet begrepen worden. Overigens, wat men er ook over bewere, op veel vlakken is dialect veel armer dan de formele taal. De specificiteit van dialectische woorden heeft doorgaans betrekking op zaken en toestanden uit een samenleving die achter ons ligt.
Nauwelijks? Niet? Neen, hoor. Waregem behoort tot het overgangsgebied tussen het eigenlijke West- en Oost-Vlaams. Al bestaan er heel merkbare verschillen tussen de extremen van de twee dialecten (resp. Westhoeks en bijvoorbeeld het Ronsisch), toch is de verstaanbaarheid heel groot. Als spreker van het dialect uit het overgangsbied heb ik evenwel geen enkel probleem, zelfs al neigt mijn dialect veel sterker naar het Oost-Vlaams dan het West-Vlaams.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 21:53   #768
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
100% mee eens. Surinaams-Nederlands is beschaafder (meer conform t ABN) dan de gemiddelde Vlaemse dialectgekletter
.
Het Surinaams-Nederlands is evenwel doorspekt met woorden die in Nederland noch Vlaanderen bekend zijn. Weet u, zonder te googlen, wat bijvoorbeeld een lichtmotor is? Of een vergelijking als "als een mars"?
Oud 13 november 2012, 21:57   #769
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
In de hotels hooguit.

In Polen, Tjechie, Kroatie is Engels verplicht in het secundair. Duits wordt bijna niet (meer) gegeven. Een bewuste politieke strategie in de eerste 2 landen.
In Roemenie was de Duitse uittocht, begonnen in 1991 al rond 2003 voltooid. Een complete generatie duitssprekenden vrijwel compleet weggemigreerd.

Alleen in Hongarije is nog op menig middelbare school Duits als keuzevak beschikbaar. Net als in Slovenie. Maar ook daar kiest vrijwel iedereen voor het Engels.
Neen, hoor. Ik heb die informatie nu eenmaal van truckers uit die landen. Met Duits kom je in al die landen een heel stuk. In Hongarije is het Duits zeker belangrijk, daar zowat heel de toeristische sector grotendeels op de Duitsers draait.
Oud 13 november 2012, 21:59   #770
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Jan voor één keer ben ik akkoord met wat u schrijft.
Gij hebt me herhaaldelijk gevraagd wat het nut is van de erkenning van Limburgs als streektaal. Ik heb u ooit de vergelijking gegeven met klassering van monumenten. Erkenning van een streektaal houdt namelijk in dat de overheid een inspanning moet leveren om de taal te behouden. O.a. door subsidiëring van initiatieven die bijdragen tot het behoud van die taalcultuur.
Vlaanderen weigert dat te doen. Nederland maakte een andere keuze.
Wat weigert Vlaanderen (over wie of wat hebt u het dan eigenlijk?) dan wel te doen? Welke aanvraag tot subsidiëring werd tot nu toe geweigerd? Ik ga er immers vanuit dat er schijnbaar vraag is in Limburg naar bepaalde initiatieven, maar dat de subsidieaanvragen hiervoor verworpen worden. Anders zijn we weer eens in het ijle bezig om slechts laster te verkopen.

Wilt u mij trouwens ook eens vertellen wat de Nederlandse overheid eigenlijk concreet heeft gedaan sedert de erkenning?
Oud 13 november 2012, 22:00   #771
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, hoor. Ik heb die informatie nu eenmaal van truckers uit die landen. Met Duits kom je in al die landen een heel stuk. In Hongarije is het Duits zeker belangrijk, daar zowat heel de toeristische sector grotendeels op de Duitsers draait.
Mijn Poolse schoonfamilie spreekt ook geen Engels, bij veel kennissen en vrienden kan je je een beetje met Duits redden. De jongeren spreken vaak wel beter Engels, maar zéker niet allemaal. Eerder minder dan de helft.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2012, 22:12   #772
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan voor één keer ben ik akkoord met wat u schrijft.
Gij hebt me herhaaldelijk gevraagd wat het nut is van de erkenning van Limburgs als streektaal. Ik heb u ooit de vergelijking gegeven met klassering van monumenten. Erkenning van een streektaal houdt namelijk in dat de overheid een inspanning moet leveren om de taal te behouden. O.a. door subsidiëring van initiatieven die bijdragen tot het behoud van die taalcultuur.
Vlaanderen weigert dat te doen. Nederland maakte een andere keuze.
Wat weigert Vlaanderen (over wie of wat hebt u het dan eigenlijk?) dan wel te doen? Welke aanvraag tot subsidiëring werd tot nu toe geweigerd? Ik ga er immers vanuit dat er schijnbaar vraag is in Limburg naar bepaalde initiatieven, maar dat de subsidieaanvragen hiervoor verworpen worden. Anders zijn we weer eens in het ijle bezig om slechts laster te verkopen.

Wilt u mij trouwens ook eens vertellen wat de Nederlandse overheid eigenlijk concreet heeft gedaan sedert de erkenning?
Oud 13 november 2012, 22:14   #773
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vandaag lees ik in de krant dat wetenschappers verwachten dat Nederlands stilaan zal verdwijnen in Vlaanderen, en men hier meer en meer West-Vlaams (o.a. omdat dit een eenvoudige taal is) zal gaan gebruiken, om zich te onderscheiden van Nederland. Vanavond op CANVAS, bij 'man over woord' kan je er meer over vernemen.
Praat geen onzin. Overal in Vlaanderen is het dialect zoals we dat voor kort nog kenden, zwaar op de terugweg. Wat we in de plaats krijgen, is een tussentaal.
Oud 13 november 2012, 22:17   #774
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
3) Er is een heuse 'revival' aan de gang, maar dat kan uiteraard altijd nog een tijdelijk fenomeen blijken te zijn.
Welneen, er is helemaal geen "revival" aan de gang. Jaar na jaar merk ik bij de jeugd dat het dialect achteruitgaat. Het tussentaaltje dat ze van huis uit meekrijgen of dat in hun jongerengroep gangbaar is, beschouw ik niet als een dialect. Hoogstens als een regiolect.
Oud 13 november 2012, 22:18   #775
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk ben ik een groot voorstander van onze algemene taal, in al zijn aspecten dus ook naar uitspraak. Alleen beschouw ik het weinig problematisch wanneer de tongval van de streek in het AN van iemand doordringt. In deze acht ik de soepelheid van de Duitstalige landen veel hoger dan het rigide eenheidsdenken van onze Franstalige buren.
Oud 13 november 2012, 22:22   #776
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zolang de Vlamingen het Nederlands niet vlotter hanteren dan nu het geval is vind ik dat het niet erg snugger is om dan nog eens dialecten te promoten.
1. Is dat nu nog wel het geval?

2. Spraakvaardigheid lijkt mij eerder individueel gebonden.
En er zijn ook wel Nederlanders die niet zo spraakvaardig zijn.

3. U haalt een rationeel argument aan, maar voor mij is dat een gevoelskwestie.
In Brabant mijn Brabants verloochenen vind ik op de keper beschouwd eigenlijk een even groot verraad dan in Brussel te Frans spreken ipv AN.
Dat is toch dezelfde gevoeligheid die daaraan ten grondslag ligt? Of dezelfde ongevoeligheid...Het gaat om identiek hetzelfde principe van zijn roots te verloochenen.

4. Gelaagd denken, beste! Het ene hoeft het andere echt niet in de weg te staan! Het is niet omdat men in het dialekt werd opgevoed dat men een taalachterstand heeft, dat is een grove misvatting.
Een kind loopt taalachterstand op als de ouders er te weinig mee spreken, welke taal blijft om het even. Met kleine kinderen zou men zoveel mogelijk moeten spreken.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 22:36.
Oud 13 november 2012, 22:47   #777
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een West-Vlaming is perfect in staat zijn taalvaardigheid uit te bouwen tot een keurige uitspraak van het Nederlands. Wanneer ik ergens kom zijn de mensen die met mij praten verbaasd wanneer ze toevallig vernemen dat ik van West-Vlaamse komaf ben. Martine Tanghe en (de ex-omroepster) Sigrid Spruyt, Friedl Lesage ...allemaal West-Vlamingen.
De vraag is of ge daar fier moet op zijn.
Ik vind het kil, koud, steriel, klinisch en robotmatig als men niet meer eens kan horen vanwaar iemand afkomstig is.
Iemand die een duidelijk aksent heeft daar gaat een zekere warmte van uit, iets authentieks, ja zelfs iets sympathieks, het geeft die persoon meer karakter.

Will Tura ontbreekt nog in het rijtje. De jaren die hij zwoegde op het AN beschouwde hij als een hel. De vraag is of hij zichzelf dat per se moest aandoen....
Oud 13 november 2012, 22:59   #778
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In deze acht ik de soepelheid van de Duitstalige landen veel hoger dan het rigide eenheidsdenken van onze Franstalige buren.
Een Beierse vriendin van mij heeft echt een soort minderwaardigheidsgevoel omdat men in NRW kan horen dat ze uit Bayern komt. En men wijst haar daar te pas en te onpas op.
Een andere Beierse die in Keulen woont streeft ernaar om haar afkomst te verbergen. Beiden beweren ze dat dat het door werkgevers allerminst wordt gewaardeerd als men spreekt met een aksent.
Ik heb de indruk dat er eerder diktatoriaal eenheidsdenken heerst in NRW als ik die zo bezig hoor.

(En ik mij dan maar uitsloven om die Heimattreulose Tomaten wat Bayerstoz bij te brengen....)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 22:59.
Oud 13 november 2012, 23:01   #779
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De vraag is of ge daar fier moet op zijn.
Ik vind het kil, koud, steriel, klinisch en robotmatig als men niet meer eens kan horen vanwaar iemand afkomstig is.
Iemand die een duidelijk aksent heeft daar gaat een zekere warmte van uit, iets authentieks, ja zelfs iets sympathieks, het geeft die persoon meer karakter.

Will Tura ontbreekt nog in het rijtje. De jaren die hij zwoegde op het AN beschouwde hij als een hel. De vraag is of hij zichzelf dat per se moest aandoen....
Daar ben ik het hoegenaamd niet mee eens: er is niets "kil, koud, steriel, klinisch of robotmatig" aan onze standaarduitspraak. Dit is juist een van de meest gangbare vooroordelen onder Vlamingen, juist omdat ze hun AN niet beheersen en het dus als een vreemde en afstandelijke boekentaal beschouwen. Neen, ook AN is warm, heeft vele dimensies en lagen, rijk aan uitdrukking. Niet minder of meer dan de plaatselijke taalvormen van onze Nederlandse taal.
Oud 13 november 2012, 23:02   #780
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 23:02.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be