![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En het is daarentegen ook zeer praktisch, wanneer er een gemeenschappelijke taal is in woord & schrift. Ik spreek in Amsterdam onder vrienden ook plat mokums, maar met mensen van buiten de stad en op het werk gewoon AN. Zo voorkom je ook een hoop verwarring.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien vind ik dat ik Brabants spreek met mijn hart en AN met mijn mond. Maar dat is uiteraard subjektief.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 23:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Europees Commissaris
|
![]() Maar is dat dan het AN van de VRT of het AN van de NOS....?
Wat is dan DE zg. 'standaarduitspraak' van U ? Citaat:
![]() Maar het is wel mijn moedertaal en dat is dus meteen de verklaring is voor die laatste alinea in mijn vorige post.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 23:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat we tegenwoordig vaak op de Nederlandse tv horen, is geen AN, maar poldernederlands. Ook op onze Vlaamse zenders is het soms huilen met de pet op. De taal die een man als Jan Becaus bijvoorbeeld, of Dirk Sterckx, Bavo Claes. D�*t is AN op z'n best.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#787 |
Europees Commissaris
|
![]() Laten we dus stellen dat het AN van nieuwslezers AN op zijn best is...
Maar dan blijft mijn vraag nog steeds dezelfde. Is de standaarduitspraak van het Nederlands die van Noordnederlandse nieuwslezer of is het die van de Zuidnederlandse.....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2012 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#788 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij de oudere generatie lag dat heel dicht bij elkaar. In Nederland was de g van oudsher harder, in Vlaanderen zachter. Dat lijkt me een verschil waarmee goed te leven valt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=K6ndJz6ohz8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#792 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voor een man die geen Vlaming is maar die Nederlands kan spreken -zoals ik dus - is AN het beste aangezien dit de taal is dat ik op school geleerd heb. Ik vind ook dat de Limburgers het meest duidelijk spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kortom, zelfs bij een nieuwslezer van wie men toch mag verwachten dat hij zuiver AN spreekt zijn er verschillen. Hij hoeft slechts een halve zin te zeggen en men kan hem duiden als komende uit het N of het Z. Moeten we niet besluiten dat DE standaarduitspraak zeer relatief is, of misschien niet bestaat?? En inderdaad, dat veschil, daarmee valt goed te leven. Maar waarom zoudt gij er dan niet goed mee kunnen leven dat men van die Vlaamse nieuwslezer ook nog zou kunnen horen dat het een Vlaanderaar, een Brabander of een Limburger is....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik luister liever naar haar: Op tempo, mooi geintoneerd, levendig, melodieus... 2004 http://www.youtube.com/watch?v=9ivuTL-8KVM Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 november 2012 om 00:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#796 |
Europees Commissaris
|
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() --- Désiré-Joseph Mercier (Eigenbrakel, 1851 – Brussel, 1926). Priester gewijd in 1874. Leraar grootseminarie Mechelen. Titularis van de leerstoel thomistische wijsbegeerte (1882) en stichter Hoger Instituut voor Wijsbegeerte aan de K.U.Leuven. Aartsbisschop van Mechelen (1906) en een jaar later kardinaal. -
![]() |
![]() |
#798 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ook mooi getonerd en getuned ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 00:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
Europees Commissaris
|
![]() En nu we het over standaarduitspraak hebben...
Hetgeen me elke ochtend in de trein opvalt is dat bij jonge mensen de lange a-klank, die ik vooraan in de mond uitspreek, meer in de keel wordt uitgesproken. Zodoende wordt de a veel scherper en neigt ze bijna een heel klein tikkeltje richting e. Dat mij dat vooral bij meisjes opvalt is misschien omdat die een hogere stem hebben zodat het nog duidelijker is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#800 |
Partijlid
|
![]() Dietsland één? Een rijk met een eenheidstaal toch? Wat spijtig dan dat men in steden als Antwerpen geen Nederlands wil spreken, ze noemen dat "Ollands" en verkiezen hun moederdialect....
-