![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meisjes gebruiken taal veel statusgevoeliger. Zo proberen in heel Nederland én Frankrijk jonge vrouwen massaal zo modern-standaard mogelijk te spreken. In het Frans betekent dat dat er elementen uit Ile de France -bourgeoisie- lingo worden geimiteerd (oa de ''e'' wél uitspreken aan het einde van het woord). En in Nederland worden dan weer Gooise accenten ingebouwd. En ontstaat er een combinatie van ABN en Goois op een nieuw ritme en dictie dat zo weggelopen lijkt te zijn uit Amerikaanse series als ICarly. Het is uiteindelijk een zich laven aan de elite en het verlangen hier mdeel van uit te maken.. Waarschijnlijk is ook dit verklaarbaar uit het feit dat een vrouw van nature op zoek is naar het beste zaad. Naar het meest kansrijke nageslacht. Naar zekerheid. En dat vinden we meestal niet bij luie ongeinteresseerde boerelullen voorzien van een onbeholpen dialect. De ''betere'' mannen dienen verleid te worden. Taal is daarvoor een uitstekend instrument. Noot: Ook in Brussel zijn het vooral jonge vrouwen die je met dat moderne accentje hun Frans ziet larderen. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 november 2012 om 02:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#802 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus kop op en maak er iets van. Uw moeder schaamt zich voor u.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 14 november 2012 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#803 |
Minister-President
|
![]() Het tussentaaltje dat hier in Vlaanderen stilaan ingeburgerd raakt, en door sommigen als AN wordt aanzien, is mijn inziens niet meer of minder dan een soort Nederlands met niet alleen vele Brabantse en in minder mate Limburgse inbreng, maar met een zeer, zeer hoge Vlaanderse inbreng.
Ik hoor op TV regelmatig zinnen waarbij ik mijn wenkbrauwen frons omdat ik het niet herken als AN, niet als Brabants, maar het eerder een poging lijkt om 'schoon Vlaanders' te spreken.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 14 november 2012 om 10:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#804 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nederlandse professor ziet onze taal richting dialect evolueren ‘Binnen 200 jaar spreken we allemaal West-Vlaams’
bron: http://www.nieuwsblad.be/article/det...21113_00367960 |
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ich léér de kleindochter ouch al plat kalle. Oma zuut dét neet zitte. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#806 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#807 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is (*) wel te rijmen met: http://nl.wikipedia.org/wiki/Poldernederlands
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 14:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#808 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Tussen haakjes:Of de ware taalminnende Limburger dat woord gebruikt.....?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 15:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#809 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Bovendien zijn hoge scholen en universiteiten in meerderheid 'bevolkt' door studenten van het vrouwelijke geslacht. We stevenen af op een vervrouwelijking van onze samenleving wat de hooggeschoolden betreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#810 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vader Eyskens zou probleemloos kunnen gedoceerd hebben in zijn Leuvens Brabants had hij gewild.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 | |
Europees Commissaris
|
![]() Eenheid in verscheidenheid.
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#812 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Over zijn dikke duim.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() En daarna zal het de beurt zijn aan de tussentaal. In dat opzicht lijkt 'tussentaal' mij dan ook een tussenstadium in de tijd. Hebben we in Duitsland niet iets gelijkaardigs gezien? - Mist die theorie geen langetermijn perspektief en getuigt dat niet eerder van een navelstaarderig beschouwen van het heden? Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Poldernederlands Eens te meer: waren de Nederlanden toch maar 1 gebleven... Of nu net niet? Misschien zijn de Zuidnederlanders wel de hoeders van het AN? Staat hun AN-uitspraak niet het dichtst bij de geschreven taal als we de uitspraak van de VRT-programmapresentator (Luk Appermont) vergelijken met die van een NOS-programmapresentator? (Paul de Leeuw)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 15:46. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#814 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Misschien interessant voor diegenen die in de bredere invloed van nederlandstaligheid
willen exploreren : http://www.lowlands-l.net/nederlands.php men kan via deze site in kontakt komen met mensen met nederlandsige achtergrond die intussen zowat overal in de wereld leven en nakomelingen zijn van plattduitsche,nederduitse, friese en andere taalgroepen . Ook nuttige omgemeenschappelijke culturele zaken te ontdekken (sprookjes, legenden, liederen, kinderversjes, culturele gebruiken, volksspelen..)
![]() |
#815 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
En dan loopt de ontwikkeling van het Nederlands in Vlaanderen meer langs de ''Zwitsere'' lijn. Sterke en gewenste divergentie. Afkeer van het centrumgebied van de taal. Citaat:
In Vlaanderen is in 1989 gekozen voor het uitsluiten van het Nederlandse tv landschap (op een paar staatsnetten na) en is radicaal ingezet op een eigen media-infrastructuur. ''We'' als Nederlandstaligen zitten te kijken naar aparte tv stations, aparte sterren en aparte beroemdheden. (*noot: om dezelfde (omgekeerde) reden vind er wél convergentie plaats tussen het Nederlands uit Suriname en dat in Nederland) Ter vergelijking: De Franstaligen hebben gekozen voor een geintegreerd tv landschap, waarin elke Franstalige zich ongehinderd kan laven aan de Franse cultuur. Niet zo gek dat de Franse taal in Belgie sterk convergeert met die in het moederland en het ''Waals'' vrijwel is verdwenen. Net zo goed als dat jongeren in Wallobrux zeer bedreven zijn in ''verlan'', terwijl de Vlaamse jeugd (buiten de allochtonen in de grote Vlaamse steden dan) weinig idee heeft van ''straattaal''. Citaat:
Nix om vrolijk van te worden. Dialecten uit de streek hebben verder vooral belang als etymologische bron en ''social markers''. Citaat:
In Nederland spreekt men iha veel dichter bij de standaard over de hele populatie, en ''vervalt'' men zelden tot een dialect. Het is daarom levendiger en natuurlijker. Nederlandse mensen hoeven nl geen kunstje te doen als ze in de media komen, maar spreken exact hetzelfde als dat ze tegen de bakker doen. Een verschil dat direct hieruit voortvloeit is het enorme intonatie verschil tussen Noord (zingend & zelfbewust) en Zuid (vlak & langzaam). Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 november 2012 om 16:19. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#816 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Veertig jaar geleden werd er in Vlaanderen veel mooier Nederlands gesproken op TV. Vandaag zien we een Vervlaandersing van het Nederlands in Vlaanderen. Met o.a. dank aan de VTM en haar (West ??-)Vlaanderse inbreng.
![]() |
![]() |
#817 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik zie tussentaal eerder als het 'nieuwe dialekt' dat ook zal verdwijnen. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Gelaagd denken is U helaas vreemd.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 16:28. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | |
Europees Commissaris
|
![]() Effe inkaderen met een zoekterm zodat ik dat gemakkelijk kan terugvinden.
Die idee staat namelijk ook centraal als het gaat over de Kulturele Reconquista van Brussel! Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 16:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#819 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() (vervolg)
Hām is hwǽr se heorte is. Old English (Anglo-Saxon) Home is where the heart is. Modern English Hame is whaur the hert is. Scots (Lallans, Doric) Hām is hwār hit herte is. Old Frisian Thús is wêr it hert is. Westerlauwer Frisian, West Frisian Hēm is hwār that herta is. Old Saxon (“Old Low German”) Tohuus’ is waar dat Hart is. Low Saxon (“Low German”), Northern Thus es wua daut Hoat es. Low Saxon (“Low German”), Mennonite (“Plautdietsch”) Tohius es wo dat Hadde es. Low Saxon (“Low German”), Westphalian Hēm is thār thia herta is. Old Low Franconian Tuus is waor ’t erte is. Western Flemish Thuis is waar het hart is. Standard Dutch Huis is waar die hart is. Afrikaans Toes is woe ’t hert is. Limburgish Ples bilong hat, em i asples.* Tok Pisin (Neo-Melanesian of Papua-New Guinea) Zo zie je maar dat "Nederlands" eigenlijk groter is dan specifiek "De nederlandse taal".
![]() |
#820 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor mij is de keuze er één van en/en en niet of/of. Wat gij jammer vindt, noem ik de rijkdom van taaldiversiteit.... Citaat:
Nogal wiedes wat ge dus stelt in die eerste zin. Maar of het d�*�*rom levendiger en natuurlijker is ? Dat zijn trouwens subjektieve waarderingen. Citaat:
Persoonlijk vind ik dat ik volstrekt moeiteloos kan overschakelen van dialekt naar AN en ook die 'sprekende poppen met hoog AN-nivo' zullen dat wel kunnen zonder dat ze op hun tippen moeten staan en een kunstje opvoeren op radio en TV. Gij lijkt mij die natuurlijke fleksibiliteit erg te onderschatten. Of dat dus de reden is van het intonatieverschil ?? Wat is dan de reden van de typisch Limburgse intonatie?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 november 2012 om 17:20. |
|||
![]() |
![]() |