Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2012, 23:18   #861
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Vlaanderen zal zijn toekomst zelf bepalen. Daar hebben jij en de andere franstaligen absoluut geen uitstaans mee. Bemoei je liever met je failliete Brussel, mijnheer de imperialist.
De meeste Vlamingen willen "uw splitsing" niet, face it!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:27   #862
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
België is geen Franstalige staat maar een staat met verschillende gemeenschappen en talen. En ja, Vlaanderen moet tot België blijven horen. Dat u België niet accepteert, is dit enkel en alleen uw probleem.
Schijnbaar heeft u echter moeite met het aanvaarden van Vlaanderen in België, wat dan weer uw probleem is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:32   #863
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Wat geen Brabants is en wel in ons Nederlands geslopen is :
Oe noemde gij ?
In het Brabants heeft men steeds gezegd : hoe heet gij (oeës heutte gaa ?) of wat is je naam ? (Wa's ejave noam ?)
'Ik heet...' (Ik huuët... in het Brabants) en niet 'Ik noem...'
Men zegt hier ook niet : Ik ga OM een brood. Men zegde hier steevast Ik ga naar de bakker. Of Ik ga een brood kopen.
Tegenwoordig hoor ik veel : ik ga OM een....
ONDER je voeten krijgen, zegde men hier tot een aantal jaren geleden ook niet. Men zegde steevast TEGEN je voeten/kloten krijgen.
Enz...
"Om een brood gaan" is AN. In het Vlaams gebruikt men immers het voorzetsel "achter", niet "om".

"Oe noemde gij" is inderdaad Vlaams, West-Vlaams meer bepaald. In het Oost-Vlaams is het immers ook "heten" en niet "noemen".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:36   #864
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. In 1830 wilden de meeste Vlamingen ook de splitsing niet.
Aan 'face it' hadden de putchisten echter geen boodschap....

Evenmin heb ik nu een boodschap aan Uw 'face it'.

2. De reden daartoe is ongetwijfeld dit:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=111

Denken over staatshervorming is dan ook iets voor een kultureel bewuste elite. De meesten - en dus ook Vlamingen - hebben meer interesse voor brood en spelen en zijn niet of slecht voorgelicht.
Ach, kon ik maar een generatie lang minister van onderwijs zijn. Ze zouden hun geschiedenis wel kennen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 00:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2012, 23:58   #865
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar heeft u echter moeite met het aanvaarden van Vlaanderen in België, wat dan weer uw probleem is.
O, maar hij aanvaardt Vlaanderen maar dan liefst een Vlaanderen dat één grote faciliteitengemeente is. Een Vlaanderen met veel Franstaligen en waar die dezelfde rechten hebben als in Brussel.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 november 2012 om 23:59.
Oud 16 november 2012, 00:07   #866
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde
De NVA ontgoochelt me ...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarom?
Die partij is op de eerste plaats een neoliberale partij die de economische belangen van de Vlaam verdedigt.
Haha. Fraai staaltje Lecleciaans sarkasme.

Net daarom, begod!

http://forum.politics.be/showthread.php?t=173954

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 00:10.
Oud 16 november 2012, 00:17   #867
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Ik werk in een shoppingcentrum. Daar komen ook Walen en denk je dat ik één woord frans spreek ??? Ze kunne mich den baum in, dikke neus.
En wat vindt uw werkgever daarvan?
Oud 16 november 2012, 01:20   #868
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ze hebben een prachtkans laten liggen in Leuven. In plaats van het Fochplein te herdopen, hadden ze beter de Kardinaal Mercierlaan veranderd naar de (De) Somerlaan of iets dergelijks.
1. Enige tijd terug zijn heel wat straatnamen veranderd omdat die bestonden in twee verschillende deelgemeenten en dus konden aanleiding geven tot verwarring. Toen hebben ze een prachtkans laten liggen.

2. Ge zijt toch geen fan van Maarschalk Foch....!

3. Niet alleen is er in de deelgemeente Heverlee idd. een Kardinaal Mercierlaan maar de vaderlandslievende kardinaal moest zonodig ook nog eens geëerd worden op de hoek van de Tiense en de Vlamingen waar het Kardinaal Mercierplein opdoemt.

Wat mij ook tegen de borst stuit is dat op de eerste 'verdieping' van de beeldengallerij in de gevel van het Leuvense stadhuis, waar de vorsten een standbeeld hebben die over de stad geregeerd hebben, gaande van de hertogen van Brabant, via de hertogen van Bourgondie en de Habsburgers tot aan Leopold I, dacht ik, Willem I geen beeld heeft maar Napoleon wel!
Waarom dan niet meteen ook die andere imperialist en bezetter, Hiltler, een beeld geven....

Pikant detail: Mocht er een kunstliefhebber zich afvragen wat er gebeurd is met de originele (vijftiendeeeuwse!) gotische glasramen, wel die werden er uitgerekend door de Franse sansculotten uiitgeslagen tijdens de Franse bezetting.
Maar Napoleon werd wel bedacht met een standbeeld op dat stadhuis!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 01:48.
Oud 16 november 2012, 09:46   #869
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Om een brood gaan" is AN. In het Vlaams gebruikt men immers het voorzetsel "achter", niet "om".
Inderdaad, ik pleit schuldig, want ik vergiste me hier. Het is niet 'om' dat ik wilde aanhalen, wel 'achter'. Dat woord dringt steeds meer en meer via de TV door in de spreektaal in Vlaanderen.
Afschuwelijk, vind ik dat.
Oud 16 november 2012, 09:55   #870
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Splitsing" in de zin van onafhankelijkheid misschien nog niet (alhoewel ...).

Maar wat ze wél willen, met een grote meerderheid, is een splitsing van de beleidsbevoegdheden. Zodanig dat deze staat wordt omgevormd tot een soort "confederale/of vér doorgedreven federale" staat. Met slechts een paar restbevoegdheden voor een federaal niveau (bv. Defensie en Buitenlandse Zaken).

Ik heb nog niet van de zijde van de Belgische francofonie gehoord dat ze daar mee zouden akkoord gaan. Ik verwacht veeleer dat ze zullen pogen ook dat te saboteren door misbruik te maken van de schandalige grendelgrondwet. In dat geval mag u ervan overtuigd zijn dat er in Vlaanderen snel een meerderheid zal ontstaan om die grendelgrondwet gewoon opzij te schuiven. Het Vlaams Parlement is de geschikte instelling om dergelijk statement te maken. Dit kan perfect.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 10:04   #871
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
1. Enige tijd terug zijn heel wat straatnamen veranderd omdat die bestonden in twee verschillende deelgemeenten en dus konden aanleiding geven tot verwarring. Toen hebben ze een prachtkans laten liggen.

2. Ge zijt toch geen fan van Maarschalk Foch....!

3. Niet alleen is er in de deelgemeente Heverlee idd. een Kardinaal Mercierlaan maar de vaderlandslievende kardinaal moest zonodig ook nog eens geëerd worden op de hoek van de Tiense en de Vlamingen waar het Kardinaal Mercierplein opdoemt.

Wat mij ook tegen de borst stuit is dat op de eerste 'verdieping' van de beeldengallerij in de gevel van het Leuvense stadhuis, waar de vorsten een standbeeld hebben die over de stad geregeerd hebben, gaande van de hertogen van Brabant, via de hertogen van Bourgondie en de Habsburgers tot aan Leopold I, dacht ik, Willem I geen beeld heeft maar Napoleon wel!
Waarom dan niet meteen ook die andere imperialist en bezetter, Hiltler, een beeld geven....

Pikant detail: Mocht er een kunstliefhebber zich afvragen wat er gebeurd is met de originele (vijftiendeeeuwse!) gotische glasramen, wel die werden er uitgerekend door de Franse sansculotten uiitgeslagen tijdens de Franse bezetting.
Maar Napoleon werd wel bedacht met een standbeeld op dat stadhuis!
Dat wist ik niet.

Inderdaad, dat is nogal crapuleus dat dergelijke imperialist en warlord bij uitstek daar ook tussenprijkt. Ik denk dat destijds (toen Leuven na WO1 werd heropgebouwd) ook Mercier daar een gewijde vinger in die Belgicistisch-francofiele pap zal gehad hebben.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 13:59   #872
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U bent blijkbaar verkeerd ingelicht:

Citaat:
Aan de westgevel van het Leuvense stadhuis vond deze week een beeldenwissel plaats. Nieuwe beelden van de Nederlandse koning Willem I en de Belgische koning Leopold I verschijnen een jaar lang in de nissen. De gipsen kunstwerken zijn van de hand van Ann Dieltjens.

De operatie dient als een soort historische correctie, nu Leuven een jaar lang in de ban is van de moeizame geboorte van België.
Oorspronkelijk was in de beeldengalerij van het stadhuis plaats ingeruimd voor alle lokale en nationale heersers die in de geschiedenis van Leuven een rol gespeeld hebben. ,,Maar de beelden van Leopold en Willem werden nooit gemaakt'', zegt Veronique Vandekerchove, de conservator van het museum Vander Kelen-Mertens. ,,Ze komen nu in de plaats van de beelden van Jan Van Rillaer, een voormalige stadsschilder, en van Guy Morillon, de secretaris van Keizer Karel.'' De wissel is tijdelijk. ,,Voor een definitieve opstelling is meer studiewerk nodig'', zegt Vandekerchove.
bron: http://www.standaard.be/artikel<br /...kelid=GLMNO76L

Maar volgens deze site staat Leopold II er wel bij: http://www.vanderkrogt.net/statues/o...record=bevb001
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 18:46   #873
Frailty
Partijlid

Frailty's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ze hebben een prachtkans laten liggen in Leuven. In plaats van het Fochplein te herdopen, hadden ze beter de Kardinaal Mercierlaan veranderd naar de (De) Somerlaan of iets dergelijks.

Goed idee, hoe minder straten er
genoemd worden naar katholieken hoe beter....

Laatst gewijzigd door Frailty : 16 november 2012 om 18:46.
Frailty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 22:14   #874
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
U bent blijkbaar verkeerd ingelicht:
Ach, wat ben je toch graag ongemeen hard met deze jongen, nietwaar.
Ik schreef dan ook 'dacht ik, en had op dat late uur geen goesting meer om het na te googelen. Dank dus voor Uw opzoekingswerk!
De ontbrekende heersers zijn Willem I en, inderdaad, Leopold I. Het rijtje gaat tot en met Leopold II.

M�*�*r, d�*t was natuurlijk niet het punt dat ik wou maken....

Het door U aangehaalde 1e artikel dateert van 2006 en maakt melding dat de verschijning van Willem I (en Leopold I) slechts voor 1 jaar zou zijn.
Ik veronderstel dat Willem weer weg is. Dit werd mij trouwens vorige week bevestigd door een stadsgids.

Rest ons de vragen:
1. Waarom slechts voor 1 jaar, waarom een tijdelijke wissel?
2. Wat voor 'studiewerk' moet men dan nog doen...

En rest mij de verontwaardiging bij:
Citaat:
Ze komen nu in de plaats van de beelden van Jan Van Rillaer, een voormalige stadsschilder, en van Guy Morillon, de secretaris van Keizer Karel.
Die twee hadden voor mij niet moeten verwijnen.
Gewoon Napoleon vervangen door Willem I. En voor de uiterst kontroversiële Leopold II zou men wel iemand kunnen vinden.
Pikant detail: dat dus in een stad waarvan de burgemeester de scheiding der Nederlanden betreurt!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 22:34.
Oud 16 november 2012, 22:45   #875
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad, dat is nogal crapuleus dat dergelijke imperialist en warlord bij uitstek daar ook tussenprijkt. Ik denk dat destijds (toen Leuven na WO1 werd heropgebouwd) ook Mercier daar een gewijde vinger in die Belgicistisch-francofiele pap zal gehad hebben.
In welk land wordt hulde gebracht aan diegenen die ooit dat land veroverden en annexeerden.

Een postume belediging aan, en kaakslag voor, de 12.000 Kempenzonen die heldhaftig vielen in de verzetsstrijd tegen de bezetter en diegenen die door Napoleon naar het Oostfront werden gestuurd.

De beste keus voor een beldenwissel zou zijn van Napoleon te vervangen door de Leuvense verzetsstrijder Pieter Corbeels.

We zouden met enkele Leuvenaars een petitie moeten organiseren!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 23:04.
Oud 16 november 2012, 22:52   #876
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In welk land wordt hulde gebracht aan diegenen die ooit dat land veroverden en annexeerden.

Een postume belediging aan, en kaakslag voor, de 12.000 Kempenzonen die heldhaftig vielen in de verzetsstrijd tegen de bezetter en diegenen die door Napoleon naar het Oostfront werden gestuurd.

De beste keus voor een beldenwissel zou zijn van Napoleon te vervangen door een Leuvense verzetsstrijder. En is die niet voorhanden kan men nog altijd terugvallen op de Brabander Charles van Lepoigne. En waarom niet Van Gansen, himself, uiteindelijk ook een Brabander, uiteraard.

We zouden met enkele Leuvenaars een petitie moeten organiseren!
Of gewoon meteen goed, zoals in Antwerpen:
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2012, 23:15   #877
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

En kijk, omstreeks die tijd, 1798 wisten de Vlamingen nog dat ze Nederlanders waren:

Het volk kwam, onder de leuze Voor Outer en Heerd, in opstand tegen het Franse bewind. Er verschenen plakkaten (aanplakbrieven) in de grote steden op kerken en openbare gebouwen met o.a. de tekst: "Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen".

(Wiki. Boerenkrijg)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 23:16.
Oud 16 november 2012, 23:19   #878
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Of gewoon meteen goed, zoals in Antwerpen:
U bedoelt?
Oud 16 november 2012, 23:27   #879
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De beste keus voor een beeldenwissel zou zijn van Napoleon te vervangen door de Leuvense verzetsstrijder Pieter Corbeels.
Er is in Leuven verdorie zelfs niet eens een plaats of straat vernoemd naar de verzetsleider en martelaar Pieter Corbeels !

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pieter_Corbeels

Wel heeft men tot twee maal toe gedacht aan de kardinale klootzak Mercier!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 november 2012 om 23:53.
Oud 17 november 2012, 15:06   #880
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be