![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Grote wereldwijde fora hebben juist allemaal verschillende gedeeltes, waar iedereen in zijn eigen taal forumt. De grootste fora in landen zijn de lokale overigens. Zie het Nederlandse fok.nl. Als er iets aan de hand is, is het juist dat door de voortschrijdende technologie de lokale talen steeds meer gebruikt worden. Op internet neemt het gebruik van Engels, relatief, behoorlijk snel af. Citaat:
De series voor 10 tot 16jarigen werden tot 2004 bijna nooit gedubd. Nu vrijwel altijd. In Nederland dan. En op Nickleodeon. Logisch want de kijkcijfers gaan direct omhoog. Citaat:
Als ik nu naar China telefoneer kan dat gewoon in het Nederlands terwijl degeen aan de andere kant van de lijn mijn gesproken tekst in het Chinees hoort. Zelfs met mijn timbre en intonatie. En dat is nog maar 1 voorbeeldje van wat er aan het gebeuren is. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#942 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En natuurlijk het Nederlands, ergens op een paar stipjes op de wereldbol. Zoiets als Swahili tussen alle andere talen voor het gros van de werelbevolking |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#943 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U stipt het mooi aan: u volgt op de golven van de macht. Daarom acht het een heel nobel streven te werken naar een andere tussentaal. Niet gebaseerd op de militaire, politieke, economische of culturele dominantie van een bepaald land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#945 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#946 |
|
![]() Ben heus wel trots op onze taal, maak me er alleen geen zorgen over dat deze zou verdwijnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hun Brabants is zelfs nog 'zuiverder' dan mijn 'Kempens'. Ik heb géén enkele moeite om hen te verstaan. Maar als een Vlaanderaar (zowel uit België als uit Nederland) 'plat' spreekt versta ik er ongeveer niks van. Onlangs nog in Nederlands Limburg geweest. Iedereen spreekt onder elkaar (met familie/kennissen) 'plat'. Van zodra er iemand anders bijkomt die ze niet (goed genoeg) kennen wordt door de hele groep moeiteloos (én blijvend) overgeschakeld op het AN. En dat gebeurd op deze manier in héél Nederland, denk ik. Ten minste toch in die stukken Nederland die ik bezocht heb.
![]() |
![]() |
#948 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of iedereen "moeiteloos" AN spreekt, is toch wel een brug te ver. Onlangs was er op de Nederlandse tv een reportage over Groningen. Alhoewel de interviewer AN sprak, antwoordden toch meerdere mensen in het dialect of in een heel dialectisch gekleurd AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | |
|
![]() Citaat:
Veel Nederlanders spreken ook nog dialect en een klein deel, met name de ouderen die weinig buiten hun eigen regio komen ,spreken een dialectisch gekleurd Nederlands Als in Vlaanderen niet iedereen AN Nederlands spreekt, is dat een kwestie van weinig buiten de kerktoten komen ,of een gevolg van slecht onderwijs. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
vb. ik hep de son sien sakke in de seej. oo wordt au = niet boom maar bauwm ee wordt eij = niet één maar eijn r wordt een soort van wj = niet verbod maar febod z wordt s v wordt f en zo kan ik nog even doorgaan. Grootste misvatting ooit dat dat AN is! Laatst gewijzigd door doeme80 : 13 januari 2014 om 13:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#953 |
Europees Commissaris
|
![]() Of iets voor een kultureel bewuste elite zoals deze jongen, die hier bijwijlen bewust voor kiest omdat hij niet medeplichtig wil zijn aan het teloorgaan van een eeuwenoud immaterieel kultureel patriminium.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#954 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die uitspraakverschillen kan men echter geen tussentaal noemen tenzij men de Amerikaanse en Oostenrijkse uitspraak ook een tussentaal noemt. Al vind ik de Vlaamse uitspraak inderdaad meer autentieker, in die zin is de "Hollandse" uitspraak 'verkeerd'. Het kontradiktorische is nu net dat het bijna afgelopen was met het Nederlands in Vlaanderen maar dat daar nu net de reden te zoeken is dat de Vlamingen de hoeders van het Nederlands zijn/waren.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik hoorde net op het NOS-journaal iets over een Moowdenaaw. Het bleek om een moordenaar te gaan. Onderschat de invloed van het Amsterdams-Hollands maar niet op de nos. Laatst gewijzigd door doeme80 : 13 januari 2014 om 14:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#958 | |
|
![]() Citaat:
![]() Noord Holland heeft nog meer verschillende dialecten zoals,West Fries ,Zaans , Waterlands en Kennemers. In het Zaans, zie je nog overeenkomsten met de Vlaamse Westhoek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#959 |
|
![]() Het Vlaams klinkt meer als Rotterdams ,met name de uitspraak van de klinkers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#960 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |