![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#961 |
Europees Commissaris
|
![]() De Randstad is groter dan de provincie Noord-Holland. Dat is wat ik duidelijk probeerde te maken. De uitspraak van woorden binnen de Randstad verschilt ook. Ik hoor bijvoorbeeld aan iemands accent of iemand uit Amsterdam, Rotterdam, Den Haag of Utrecht komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#962 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#963 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
van de jongeren dat naast het Nederlands ook dialect kan spreken, in verschillende provincies ver boven de 15 % Dus hanteer je een landelijk gemiddelde of een regionaal gemiddelde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#964 | |
|
![]() Citaat:
De verschillen tussen Breda, Den Bosch en Tilburg hoor ik niet , verschillen tussen Assen , Enschede en Raalte hoor ik niet, verschillen tussen Maastricht Venlo en Heerlen hoor ik niet. Gelukkig hebben de algemene termen van, die komt uit het Oosten of het Zuiden. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#965 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar vanuit de Kempen zal ik nooit het verschil kunnen horen van iemand uit Lokeren of Sint Niklaas. Of het verschil tussen iemand uit het Heuvelland en uit Veurne. Terwijl ik hier in de Kempen zelfs hoor uit welk (naaste) dorp iemand komt.
![]() |
![]() |
#966 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik hanteer het landelijk gemiddelde. Ik weet inderdaad dat in sommige gebieden en provincies (onder andere Zeeuws-Vlaanderen en (Zuid)-Limburg ) grote delen van de bevolking onder wie de jongeren ook dialect spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#967 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#968 | |
|
![]() Citaat:
je kan namelijk ook horen of iemand uit Haarlem, Leiden, Katwijk, Hilversum of Delft komt. En als je er echt oor voor hebt kan je nog wel wat verfijnder iemands herkomst plaatsen. Maar je punt is gemaakt, de Randstad is echt wel groter dan NH of A'dam. Overigens moet ik die lui niet. Echte Hollanders wonen in ZH.
![]() |
![]() |
#969 |
|
![]() Sterker nog, je kan binnen die steden iemands wijk herkennen aan zijn uitspraak.
![]() |
#970 | |
|
![]() Citaat:
Maakt niet uit voor mij hoor, al is het Russisch. Feit is dat iedereen het Engels oppikt omdat in die taal gewoon de meeste informatie te vinden is. In het Esperanto ga je niet veel vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#971 |
Parlementslid
|
![]() Communicatie is een uiting waarbij meerdere aspecten aan te pas komen.
Indien men niet heeft plaats genomen aan een tafel waarbij met coulance word verhaald dan weet men ook niet wat men mist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#972 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijk is er veel in het Engels te vinden, daar dit nu eenmaal voortvloeit uit de dominantie van de Angelsaksische wereld op allerlei vlakken. Vraag is evenwel of we dit een gelukkige evolutie moeten vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#973 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds 2008 neemt het aandeel van het Engels op het internet af. En niet zo n beetje ook. Veel mensen in Vlaanderen schijnen dat nog niet door te hebben. Maar aangezien hier alles 10 jaar later gebeurt, denk ik dat dat feit tegen 2018 wel bekend zal raken. Voorlopig lokaliseren (voor Vlaanderen dus vernederlandsen) alle grote sites in hoog tempo door. De vraag is eerder of veel mensen in Vlaanderen nog wel veel engelstalige paginaas gaan zien op internet over een paar jaar... Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 januari 2014 om 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#974 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#975 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kunt rustig stellen dat het hoogtepunt van de Engelstalige ''exposure'' (no pun intended) van de gemiddelde Europese burger al achter ons ligt. Dat heeft sterk te maken met dat men op internet in toenemende mate in de eigen taal bediend wordt. Internationaal staat de positie van het Engels ook onder druk. Let op de opkomst van de francofonie in Afrika en de de facto hoofdpositie van hindi-urdu in India en Pakistan. Een teken aan de wand is dat minstens 1 Aziatische taal op Australische middelbare scholen straks een verplichting wordt. AUSTRALIAN schoolchildren would be required to learn an Asian language under a proposal put forward by Julie Bishop "It should be an Asian language. I wouldn't necessarily say it has to be Mandarin. Japanese, Indonesian - there are a number of Asian languages that would be important." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#976 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#977 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Fransen (en Belgen) zijn druk bezig hoor in Afrika. Met tv stations, onderwijsboeken, universiteitsvisa, militaire interventies, corrumperen van plaatselijke leiders, enzv. Maar ook andere landen zijn druk in dit continent. Het Afrika-Spel is in volle gang. Vooral de toekomstige taalsituatie van Nigeria, Congo en Kenia wordt mede definierend voor de taalsituatie in de rest van de wereld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#978 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#979 | |
|
![]() Citaat:
We leren ze makkelijk en eigenlijk zouden we deze talen alle 3 goed moeten kunnen spreken . Laten we blij zijn dat Engels een wereldtaal is en niet Chinees of Arabisch of enz Laatst gewijzigd door cato : 16 januari 2014 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#980 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het leukste is altijd als een Hollander (of Vlaming) ergens in Mongolie in een tv show heel hard en tevergeefs (een soort van) Engels aan het brullen is tegen een local. Tsja...Chinees of een beetje Russisch had ie wél verstaan... |
|
![]() |
![]() |