Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 maart 2014, 08:19   #1181
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Saudi-Arabië i.p.v. Saoedi-Arabië (sommigen spelling hier zelfs Saoudi, alsof ze Franstalig zijn).
Uganda i.p.v. Oeganda

enz...

De Nederlandse 'oe' is blijkbaar niet populair meer. Ik stoor me er nogal aan.
Namen van landen of steden en eigennamen ,worden vaak niet vertaald.
Het lijkt me ook logischer om de originele naam te gebruiken.

Laatst gewijzigd door cato : 18 maart 2014 om 08:19.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 10:20   #1182
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Namen van landen of steden en eigennamen ,worden vaak niet vertaald.
Het lijkt me ook logischer om de originele naam te gebruiken.
Saoedie Arabie en Poetin zijn broodnodige vertalingen hoor.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 11:56   #1183
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Saoedie Arabie en Poetin zijn broodnodige vertalingen hoor.
Hoe denk je over New York en Bush?

Jij schrijft dat als Nieuw Jork en Boes?

Laatst gewijzigd door cato : 18 maart 2014 om 11:57.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 12:00   #1184
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Hoe denk je over New York en Bush?

Jij schrijft dat als Nieuw Jork en Boes?
De eerste zou best een eigen naam mogen hebben, die stad verdient dat, we hebben immers ook Londen en Parijs.
De tweede zou ik vooral zo laten.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:18   #1185
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Saudi-Arabië i.p.v. Saoedi-Arabië (sommigen spelling hier zelfs Saoudi, alsof ze Franstalig zijn).
Uganda i.p.v. Oeganda

enz...

De lijst is niet dwingend. In alle vrijheid mag u nog steeds Oeganda schrijven, net zoals ik ook liever Kongo dan Congo schrijf.

Enkel het Groene Boekje is normerend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 13:18   #1186
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uganda i.p.v. Oeganda

enz...

De lijst is niet dwingend. In alle vrijheid mag u nog steeds Oeganda schrijven, net zoals ik ook liever Kongo dan Congo schrijf.

Enkel het Groene Boekje is normerend.
Oud 18 maart 2014, 13:26   #1187
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uganda i.p.v. Oeganda

enz...

Ik schrijf Saoudi niet uit Franstalige overwegingen maar gewoon omdat ik het jarenlang professioneel in het Engels heb moeten schrijven.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 15:29   #1188
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik schrijf Saoudi niet uit Franstalige overwegingen maar gewoon omdat ik het jarenlang professioneel in het Engels heb moeten schrijven.
In het Engels is het Saudi, niet Saoudi nochtans.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 16:34   #1189
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u opsomt, zijn geen anglicismen, maar vreemde woorden. Ook andere talen nemen vreemde woorden op. Er zijn maar weinig talen waar de sprekers een echt puristische reflex hebben. Afrikaanstaligen bijvoorbeeld wel, al is de Afrikaanse omgangstaal van elke dag dan weer doorspekt met vele anglicismen.
Onzin natuurlijk.
http://www.encyclo.nl/begrip/anglicisme
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2014, 17:00   #1190
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Taal is een communicatiemiddel dat we als culturele erfenis hebben gekregen van onze ouders en voorouders. Een historisch gegroeid en gestadig gepolijst systeem dat we op onze beurt zo gaaf mogelijk aan onze kinderen en kleinkinderen overlaten.
Ontlening van woorden aan vreemde talen is op zich geen probleem. Een ayatollah, mollah, whisky, vodka enz. zijn nuttige ontleningen; immers onze Nederlandse cultuur kent die begrippen niet. Naast de nuttige en noodzakelijke ontleningen stelt men de dag van vandaag een ware invasie vast van amerikanismen in onze moedertaal. De overgrote meerderheid van de ontleende termen zijn ons taaleigen totaal vreemd, ondoorzichtig qua betekenis en het vaak arrogante gebruik ervan het domme privilegie van de “inner circle” van hautaine snobs.
Graag vernam ik de meerwaarde van het gebruik van CEO, plug-in,download, lease, delete, upgrade, lay-out, copy-paste, en duizende andere woorden met dewelke we gemakshalve of uit dwaze geldingsdrang onze taal doorspekken. Al wie enigszins begaan is met taalzorg zal die evolutie betreuren, een evolutie die de kern van een taal aantast, nl de transparantie, gaafheid en integriteit van het vocabularium.
Oud 21 maart 2014, 17:03   #1191
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik merk helemaal geen "verengelsing" van onze spelling. De lijst met buitenlandse namen waarnaar u verwees, is trouwens niet dwingend. Enkel de Woordenlijst (het Groene Boekje) is dat. En daar staan die buitenlandse namen niet in.
Het Groene Boekje is uitsluitend voor de overheid dwingend. Verder is er nog het Witte Boekje dat door een aantal kranten gepromoot en gebruikt wordt en de op de taalkunde gefundeerde Geerts-spelling die in kringen van taalminnaars gebruikt wordt. Verder is de spelling volledig vrij.

Laatst gewijzigd door Leo : 21 maart 2014 om 17:05.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 17:09   #1192
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
In het Engels is het Saudi, niet Saoudi nochtans.
In het Frans wordt de inwoner van Saoedi Arabië un Saoudien genoemd, in het Nederlands een Saoediër. Een coherente manier om een vreemd woord in het Frans orthografische systeem in te lassen: Péruvien, Italien, Norvégien, Saoudien,... en in het Nederlands systeem een Indiër, een Tunesiër, Israëliër, Armeniër, Saoediër...
Oud 21 maart 2014, 17:46   #1193
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Het Groene Boekje is uitsluitend voor de overheid dwingend.
Natuurlijk. En alleen het Groene Boekje. Niet allerlei andere lijsten die de Taalunie opstelt.
Oud 21 maart 2014, 17:50   #1194
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
In het Frans wordt de inwoner van Saoedi Arabië un Saoudien genoemd, in het Nederlands een Saoediër. Een coherente manier om een vreemd woord in het Frans orthografische systeem in te lassen: Péruvien, Italien, Norvégien, Saoudien,... en in het Nederlands systeem een Indiër, een Tunesiër, Israëliër, Armeniër, Saoediër...
Wat moeten we hier dan als "vreemd" zijn? Wordt een Fransman dan een Fransiër en een Duitser een Duitsiër? Enzovoort?

Taal is nu eenmaal taal en geen wiskunde.
Oud 21 maart 2014, 17:55   #1195
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist. Uw verwijzing bevestigt juist wat ik schrijft, nl. een anglicisme is geen buitenlands woord dat je in een andere taal overneemt, maar een slaafse vertaling van een vreemd woord of uitdrukking.

Lees maar:

Citaat:
... woord dat of uitdrukking, zinsconstructie die eigen is aan het Engels, die letterlijk vertaald of gevormd naar het Nederlands (of een andere taal) wordt overgenomen en die beschouwd wordt als strijdig met het eigene van deze taal
Er wordt in de Nederlandse taalkunde een onderscheid gemaakt tussen vreemde woorden, leenwoorden, bastaardwoorden en barbarismen. Bij die laatste spreekt men ook over "leenvertalingen", waartoe dan anglicismen, germanismen, gallicismen maar ook hebraïsmen e.d. behoren.

Een mooi voorbeeld van een anglicisme is bijvoorbeeld "handen schudden". Je hoort het steeds vaker, maar is gewoonweg onjuist Nederlands. Letterlijk vertaald uit het Engels.

"Computer" daarentegen is een vreemd woord dat we bijna letterlijk uit het Engels hebben overgenomen (naar uitspraak hebben we het al lichtjes gemodelleerd naar het Nederlands).
Oud 21 maart 2014, 17:59   #1196
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Al wie enigszins begaan is met taalzorg zal die evolutie betreuren, een evolutie die de kern van een taal aantast, nl de transparantie, gaafheid en integriteit van het vocabularium.
Natuurlijk, maar u komt zelf af met een aantal van die woorden: evolutie, transparantie, integriteit en vocabularium.

Waarom niet "ontwikkeling", "doorzichtigheid", "overeenstemming" en "woordenschat"?

Pleit u voor een puristische aanpak - waarvoor ik trouwens alle lof heb - dan lijkt het me logisch dat u ook de eerste stappen daartoe zet.
Oud 21 maart 2014, 19:34   #1197
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Wat moeten we hier dan als "vreemd" zijn? Wordt een Fransman dan een Fransiër en een Duitser een Duitsiër? Enzovoort?
Een kleuter 'weet' dat er verschillende achtervoegsels bestaan om een inwoner van een land te benoemen. '-aan, -iër, -man... Idem in het Frans '-ain,
-ien, -ais enz.
Oud 21 maart 2014, 19:59   #1198
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Natuurlijk, maar u komt zelf af met een aantal van die woorden: evolutie, transparantie, integriteit en vocabularium.

Waarom niet "ontwikkeling", "doorzichtigheid", "overeenstemming" en "woordenschat"?

Pleit u voor een puristische aanpak - waarvoor ik trouwens alle lof heb - dan lijkt het me logisch dat u ook de eerste stappen daartoe zet.
'Evolutie' heeft een ander toepassingsveld dan 'ontwikkeling': in de biologie wordt quasi algemeen 'evolutie' gebruikt. 'Vocabularium' is een
lijst van woorden gebruikt in een bepaald vakgebied.
'Woordenschat' heeft een vagere, meer schoolse betekenis. Dezelfde ontwikkeling van connotaties heeft plaatsgevonden voor een massa Franse leenwoorden die het Nederlands binnengesijpeld zijn doorheen de jaren, vooral in de XIXe eeuw toen de Nederlandse standaardtaal in volle wording was en er een tekort was aan abstracte en technische termen. De massale aanwezigheid van Franse leenwoorden is dus het resultaat van een continue taalbestuiving.
De Amerikaanse leenwoorden hebben echter meer te maken met gemakzucht en snobisme dan met taalontwikkeling.
(P.S. Waar haal je de equivalentie tussen 'integriteit' en 'overeenstemming'?)
Oud 21 maart 2014, 20:57   #1199
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Le Flamand n'est qu'une langue de 6 million locuteurs.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2014, 22:26   #1200
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Evolutie' heeft een ander toepassingsveld dan 'ontwikkeling': in de biologie wordt quasi algemeen 'evolutie' gebruikt. 'Vocabularium' is een
lijst van woorden gebruikt in een bepaald vakgebied.
'Woordenschat' heeft een vagere, meer schoolse betekenis. Dezelfde ontwikkeling van connotaties heeft plaatsgevonden voor een massa Franse leenwoorden die het Nederlands binnengesijpeld zijn doorheen de jaren, vooral in de XIXe eeuw toen de Nederlandse standaardtaal in volle wording was en er een tekort was aan abstracte en technische termen. De massale aanwezigheid van Franse leenwoorden is dus het resultaat van een continue taalbestuiving.
De Amerikaanse leenwoorden hebben echter meer te maken met gemakzucht en snobisme dan met taalontwikkeling.
(P.S. Waar haal je de equivalentie tussen 'integriteit' en 'overeenstemming'?)
Kortom, u predikt purisme, maar u wil het helemaal niet in de praktijk toepassen. Als u immers de lijst van de Bond tegen Leenwoorden doorneemt, zult u zien dat ze weldegelijk alternatieven hebben voor de geschetste woorden.

Hebt u bijvoorbeeld een gangbaar alternatief voor "download" dat onmiddellijk toepasbaar in het specifieke domein van de digitale wereld en ook die eigenheid weergeeft?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be