![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1261 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"Courriel" wordt in de francophonie gebruikt, van Canada tot Zwitserland. Er zijn tal van instanties die taalhomogeniteit nastreven over de grenzen heen. En je schampere aanspreking wijst op een gebrek |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1262 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
aan zinvolle argumenten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1263 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Of misschien heeft onze 'aardappel' een h te weinig: Haardappelen worden immers op een haard klaargemaaakt...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 april 2014 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1264 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan slechts herhalen wat ik eerder schreef en ook met voorbeelden aantoonde: in Franstalig België tref je heel veel het Engels woord aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1265 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1266 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 29 april 2014 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1267 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#1268 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Zwitserland is het met een aangeblazen h. In Oostenrijk daarentegen laat men de h vallen, maar hoor je in de voorlaatste lettergreep een scherpe e. Erdäpfel.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 29 april 2014 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1269 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Tussen twee haakjes, het gebruik van "courriel" is in de Franse administratie verplicht! Le terme "courriel" a été adopté et publié par la Commission générale de terminologie et de néologie au Journal officiel de la République française du 20 juin 2003. Cette publication rend l'emploi du terme "courriel" obligatoire dans l'administration française. Taalniveaus, weet je nog? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1270 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ook in het Nederlands moet de administratie de spelling gebruiken die door bij gebrek aan taalkundig soortelijk gewicht omhoog gevallen ministers van kultuur en onderwijs in hun eigen achtertuin opgelegd hebben. Daarbuiten is de spelling volkomen vrij en dat wil zeggen dat niemand, maar dan ook niemand het recht heeft op dit forum kritiek te leveren op de spelling die forumleden gebruiken. Als dat toch gebeurt krijg ik zo een bruin vermoeden dat daar bij gebrek aan terzake doende argumenten dan maar op de persoon in plaats op de bal gespeeld wordt, desnoods met leugenachtige spellingsargumenten. Taalminnaars richten zich grosso modo naar het spellingrapport dat door de Nederlandse Taalunie vrijgegeven werd in deel I van Voorzetten 44, met uitzondering van de daarin opgenomen verhaspeling van de meervoudsregeling met de zo goed als uitgestorven genitiefsregeling. Enkele kranten volgen het Witte Boekje dat afrekent met de grootste stommiteiten van het Groene Boekje, dat trouwens in haar eerstvolgende papieren uitgave gehalveerd gaat worden. Grappig: gaan de kommaneukers die zweren bij regeltjes al die weggevallen woorden verder nooit meer gebruiken? Met het Frans is het trouwens niet anders: Le Petit Robert heeft ook al de vloer aangeveegd met het ambtelijke Frans.
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande; Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen, Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1271 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
een paar bedenkingen: Spelling en taal in het algemeen berusten op conventies, afspraken tussen de taalgebruikers. Je kan niet ongestraft de regels aan je laarzen lappen. Denk gewoon maar aan alle selectie- en promotietaalexamens in de ambtenarij. Elk mens die geboren wordt, wordt lid van een taalgemeenschap. Hij krijgt de taal als een gratis geschenk maar wordt verondersteld die gift zo gaaf mogelijk aan het nageslacht over te laten. Een beetje zoals we doen met onze monumenten, ook erfenissen uit het verleden. Een vrije spelling getuigt van een totaal gebrek aan respect jegens de bestemmeling van de boodschap en leidt, op termijn, naar orthografische chaos die op zijn beurt leidt naar verward tekstbegrip. (P.S. Je hebt gelijk wanneer je collega"s laakt die kritiek hebben andermans fouten. Iedereen begaat al eens een taalfout. Zelf zal ik nooit een forumgenoot verbeteren tenzij hij me sart, of zelf meent me te moeten verbeteren.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1272 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Bij elke posting aan mijn adres, bevestig je je zielige bekrompenheid. Herlees bij gelegenheid de beminnelijkheden die je aan mij richtte...en zwijg dan beschaamd in alle talen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1273 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maw wat is het "juiste": met of zonder h ? Dergelijke dingen vraag ik me soms ook af wanneer ik Nederlandse met Duitse woorden vergelijkt. Bijvb. de betekenisomkering van zee/see en meer/meer. Welke taal is "fout" en welke "juist" ten opzichte van het oorspronkelijke ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 april 2014 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1274 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1275 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1276 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, in onze westerse wereld berust de vastlegging van de spelling van een standaardtaal niet op "afspraken tussen de taalgebruikers", maar wordt de spelling bepaald door de overheid of een daartoe aangestelde organisatie. Voor het Nederlands is dat de Taalunie. Niet wij als taalgebruikers worden daarbij betrokken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1277 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1278 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk niet dat er spraakverwarring was toen de dubbele spelling nog bestond. Iedereen wist wel wat een croquet en een kroket was. Hiermee stel ik niet dat een dergelijke situatie te verkiezen is, maar wel dat je de waarde van de spelling niet moet overdrijven. Spelling hoort geen fetisj te zijn. Wel een werkbaar en dus samenhangend instrument om onze taal neer te schrijven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1279 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1280 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Hoe lang moet je deze woorden nog schrijven met een spelling van die andere taal? Logica in de spelling is ook zeer belangrijk om de spelling te leren. Mijn voorkeur zou zijn dat de taalunie sneller de Nederlandse spelling zou invoeren voor vreemde woorden. |
|
![]() |
![]() |