Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 mei 2014, 07:37   #1281
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, in onze westerse wereld berust de vastlegging van de spelling van een standaardtaal niet op "afspraken tussen de taalgebruikers", maar wordt de spelling bepaald door de overheid of een daartoe aangestelde organisatie. Voor het Nederlands is dat de Taalunie. Niet wij als taalgebruikers worden daarbij betrokken.
Overheid en organisatie zijn precies gemandateerde taalgebruikers met expertise.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 07:46   #1282
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat klopt helemaal niet, daar taal evolueert. Er wordt helemaal niet verondersteld dat u nog de taal spreekt over een of andere overgrootouder. Taal is geen museumstuk, waardoor de vergelijking met een monument helemaal niet opgaat. Veeleer kunnen we onze taal vergelijken met een huis dat in constante verbouwing is doordat er bewoners bijkomen, verdwijnen en weer bijkomen... en er dus nood is aan het omvormen, bijbouwen, aanpassen... van allerlei plaatsen en ruimtes.
Taal evolueert natuurlijk, als een levend organisme met bv woorden die afsterven, nieuwe structuren die ontstaan, enz. Mijn punt is dat er een verschil bestaat tussen een natuurlijke evolutie en taalverloedering, mede veroorzaakt door laksisme waar sommigen voor pleiten op dit forum en door kolonisatie van onze moedertaal door Angelsaksische taalbarbarij.
Oud 1 mei 2014, 08:33   #1283
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Neen, in onze westerse wereld berust de vastlegging van de spelling van een standaardtaal niet op "afspraken tussen de taalgebruikers", maar wordt de spelling bepaald door de overheid of een daartoe aangestelde organisatie. Voor het Nederlands is dat de Taalunie. Niet wij als taalgebruikers worden daarbij betrokken.
Je vertekent zoals gewoonlijk de essentie van mijn standpunt. Ik schreef:"Hij krijgt de taal als een gratis geschenk maar wordt verondersteld die gift zo gaaf mogelijk aan het nageslacht over te laten".
Waarom anders investeren ouders en leraars (toch ook taalgebruikers, dacht ik...) zoveel tijd en moeite om een opgroeiend kind een algemeen aanvaard Nederlands en taalzuiverheid bij te brengen.
(Je hebt het over 'spelling', ik had het over 'taal')
Oud 1 mei 2014, 09:37   #1284
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Euh, dat is toch helemaal geen zaak van fout of juist? Woorden hebben hun geschiedenis.
Daarom dan ook dat ik de woorden juist en fout tussen aanhalingstekens zette.
Ik vraag me gewoon af wat het meest oorspronkelijke was.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 09:41   #1285
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
U heeft helemaal gelijk ,alleen blijft het een probleem als het om woorden gaat uit een andere taal.
Hoe lang moet je deze woorden nog schrijven met een spelling van die andere taal?
Logica in de spelling is ook zeer belangrijk om de spelling te leren.
Mijn voorkeur zou zijn dat de taalunie sneller de Nederlandse spelling zou invoeren voor vreemde woorden.
Hier raak je al een wezenlijk deel van het onderwerp, want over de spelling van Nederlandse woorden beperkt de onenigheid zich tot de beregeling van de tussenletters. Het gros van de onenigheid zit hem in de spelling van vreemde woorden, en daar staan de etimologisten haaks op de fonologisten.

Pakweg de helft van de Nederlandse woordenschat is ooit uit andere talen overgenomen en is onderweg fonologisch aangepast aan het Nederlandse taaleigen. Naar mijn gevoel kan een vreemd woord fonologisch in plaats van etimologisch gespeld worden vanaf het ogenblik dat het in zijn uitspraak, zijn meervoudsvorming, zijn verbuiging of vervoeging en in de manier om voor- en achtervoegsels aan te nemen de Nederlandse manier van doen is gaan volgen. Het zou ook geen kwaad kunnen om woordenboeken tweedelig te maken met als scheidend criterium het al dan niet volledig ingeburgerd zijn van een woord zoals hierboven gesteld. Dat zou alvast de duidelijkheid ten goede komen.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 09:47   #1286
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Mijn voorkeur zou zijn dat de taalunie sneller de Nederlandse spelling zou invoeren voor vreemde woorden.
Of beter Nederlandse woorden invoeren voor vreemde woorden waarbij we een beetje een voorbeeld nemen aan het purisme van IJsland en Zuid-Afrika.
Men zou prijsvraaggewijs iedereen suggesties kunnen laten doen en dan iedereen laten beslissen door met zijn komputer een stem uit te brengen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 mei 2014 om 09:50.
Oud 1 mei 2014, 09:52   #1287
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Overheid en organisatie zijn precies gemandateerde taalgebruikers met expertise.
Laat die expertise maar weg. De deskundigen zitten in de Taalunie en die hebben heel wat anders verteld dan de politiekers die er een knoeiboel van gemaakt hebben. Uit eerbied voor de Nederlandse taal richt ik me dan ook op de taalkundige spelling in plaats van op de politieke. En die eerbied is wederkerig, geloof me vrij. Er is alleen hier en daar een zeldzame regelneef die zijn neus ophaalt en bij de ambtenarij houden ze wijselijk hun bek omdat ze er zelf ook niet uit geraken. Ambtenaren zijn trouwens berucht om hun kromtaal ongeacht hun spelling...

Laatst gewijzigd door Leo : 1 mei 2014 om 09:54.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 09:57   #1288
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waaruit blijkt dan wel hun mandaat in verband met taalgebruik en hun expertise...?
Of is er eerder sprake van hun niet eens zo verlicht taaldespotisme.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 mei 2014 om 09:58.
Oud 1 mei 2014, 10:11   #1289
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard Dezelfde diskussie werd hier gevoerd:

http://forum.politics.be/showthread....eumstuk&page=8

en:

http://forum.politics.be/showthread....museum&page=28

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 mei 2014 om 10:32.
Oud 1 mei 2014, 10:53   #1290
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

We hebben het hier over spelling en spellingshervormingen maar wanneer komt er eindelijk eens een uitspraakhervorming:

zie #164:
http://forum.politics.be/showthread....=museum&page=9
Oud 1 mei 2014, 16:05   #1291
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Waaruit blijkt dan wel hun mandaat in verband met taalgebruik en hun expertise...?
Of is er eerder sprake van hun niet eens zo verlicht taaldespotisme.
"Het Taaladviesoverleg (TAO) is ingesteld door de Taalunie en is een werkverband van mensen uit de praktijk van het taaladvies, auteurs van taalkundige naslagwerken en tekstproducenten uit Nederland en Vlaanderen."
Onbeduidend volgens onze taalkundige van dienst Van Artevelde.

"De Taalunie heeft haar mandaat breed te interpreteren en haar activiteiten aan te passen wanneer maatschappelijke ontwikkelingen daarom vragen. De Taalunie treedt beleidsinitiërend op; ze kan ook de politiek tot actie uitnodigen, andere actoren tot activiteiten aanzetten, en zelf projecten entameren. De Taalunie houdt zich op de hoogte van feiten, ontwikkelingen en beleid; de Taalunie is het clearing house voor de Nederlandse Taal."

Taaldespotisme kakelt onze taalkundige van dienst...
Hoeft geen verder commentaar.
Oud 1 mei 2014, 18:31   #1292
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Onbeduidend volgens onze taalkundige van dienst Van Artevelde.
Gij beweert dat ik dat beweer. "Hoeft verder geen kommentaar", zoudt gij zeggen.

Citaat:
Taaldespotisme kakelt onze taalkundige van dienst...
Hoeft geen verder commentaar.
We hebben u niet nodig om te kopiëren en te plakken uit taalunie.org hetgeen ge weeral doet zonder bronvermelding, maar goed dat zijn we gewoon.
Ge geeft daarbij de inhoud weer van het mandaat.
Maar mijn vraag was eerder juridisch van aard. Hoe kan een gemandateerde aantonen dat hij een mandaat heeft, wie verleent dat en vooral: hoe bekomt men dat mandaat ?

De struktuur van de taalunie munt uit door zijn kompleksheid en wie ziet doorheen de bomen van een lijst van vijf pagina's organisaties nog het bos van de Taalunie ?
De sleutelposities op het vlak van spelling zouden volgens u dus worden ingenomen door de leden van het TAO ?

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de Taalunie vooral een potentatische ons-kent-ons wereld is en ik denk niet dat de uitgevers van het Witte Boekje mij daarin zullen ongelijk geven.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 mei 2014 om 18:35.
Oud 1 mei 2014, 22:36   #1293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je de kwaliteit van menig stuk afkomstig uit de Belgische administratie leest, dan kun je niet anders dan concluderen dat ze geenszins "taalgebruikers met expertise" zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 22:38   #1294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taal evolueert natuurlijk, als een levend organisme met bv woorden die afsterven, nieuwe structuren die ontstaan, enz. Mijn punt is dat er een verschil bestaat tussen een natuurlijke evolutie en taalverloedering, mede veroorzaakt door laksisme waar sommigen voor pleiten op dit forum en door kolonisatie van onze moedertaal door Angelsaksische taalbarbarij.
Wat u ziet als taalverloedering, ziet iemand anders als taalevolutie.

Schijnbaar ziet u de Engelse taal schijnbaar als iets minderwaardig. Waarom anders een Engels woord als "barbarij" omschrijven, daar waar ik eenzelfde oordeel niet hoor over al die vreemde woorden die wij uit andere talen hebben overgenomen (in het bijzonder uit het Frans)?
Oud 1 mei 2014, 22:40   #1295
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vertekent zoals gewoonlijk de essentie van mijn standpunt. Ik schreef:"Hij krijgt de taal als een gratis geschenk maar wordt verondersteld die gift zo gaaf mogelijk aan het nageslacht over te laten".
Waarom anders investeren ouders en leraars (toch ook taalgebruikers, dacht ik...) zoveel tijd en moeite om een opgroeiend kind een algemeen aanvaard Nederlands en taalzuiverheid bij te brengen.
(Je hebt het over 'spelling', ik had het over 'taal')
U beschrijft het weldegelijk als een steriel overhandelen: "zo gaaf mogelijk" doorgeven. M.a.w. er mag schijnbaar niets aan veranderen.

AN uit de jaren vijftig is niet meer het AN van nu. Taal evolueert hoe dan ook.
Oud 2 mei 2014, 07:21   #1296
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Gij beweert dat ik dat beweer. "Hoeft verder geen kommentaar", zoudt gij zeggen.

We hebben u niet nodig om te kopiëren en te plakken uit taalunie.org hetgeen ge weeral doet zonder bronvermelding, maar goed dat zijn we gewoon.
Ge geeft daarbij de inhoud weer van het mandaat.
.
Je vroeg naar het mandaat van de Taalunie. Ik plaatste mijn antwoord tussen aanhalingstekens daarmee aantonend dat de tekst niet door mij was geschreven en gezien de expliciete beschrijving van het mandaat enkel van de Taalunie kon afkomstig zijn. Een kind begrijpt dat.
Enkel mediocre rancuneuzen zien daar graten in.
Oud 2 mei 2014, 07:33   #1297
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat de Taalunie vooral een potentatische ons-kent-ons wereld is en ik denk niet dat de uitgevers van het Witte Boekje mij daarin zullen ongelijk geven.
Eigenlijk heeft de Taalunie al altijd vrij veel kritiek te verwerken gekregen. Eerst werd er volop geketterd over de dubbele spelling. Nu worden de pijlen vooral gericht op de regels voor de tussen-n. Niet onterecht trouwens.

Eigenlijk had men na WO II resoluut moeten kiezen voor de spelling-Kollewijn. Hiermee hadden we ten minste een samenhangende spelling gekregen, wat een enorme stap vooruit zou zijn voor het taalonderricht in onze scholen.

Wat men voor het Afrikaans wist te doen, kon even goed toegepast worden op het Nederlands.
Oud 2 mei 2014, 07:34   #1298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Enkel mediocre rancuneuzen zien daar graten in.
Euh, we hadden uw bericht ook begrepen zonder deze laatste zin erbij. Was u het trouwens niet die voortdurend uithaalt naar mensen die persoonlijk worden in discussies?
Oud 2 mei 2014, 08:34   #1299
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Euh, we hadden uw bericht ook begrepen zonder deze laatste zin erbij. Was u het trouwens niet die voortdurend uithaalt naar mensen die persoonlijk worden in discussies?
Van Artevelde en jijzelf hebben me van bij mijn eerste deelname aan het forum onheus en hautain behandeld. Reken dus niet op enige inschikkelijkheid van mijnentwege.
Ik heb nooit uitgehaald naar mensen die persoonlijk worden in discussies. Wel naar mediocre betweters.
Oud 2 mei 2014, 22:35   #1300
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van Artevelde en jijzelf hebben me van bij mijn eerste deelname aan het forum onheus en hautain behandeld. Reken dus niet op enige inschikkelijkheid van mijnentwege.
Ik heb nooit uitgehaald naar mensen die persoonlijk worden in discussies. Wel naar mediocre betweters.
Schijnbaar zit het u nog altijd hoog dat wij u op fouten, onjuistheden en verdraaiingen hebben gewezen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be