![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1361 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of hebt u argumenten om het ene te behouden en het achtere niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1362 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Voluntarisme versus defaitisme. (Nota: In Nederland is een kroket eerder een vleeskroket; in België gepaneerde aardappelpuree. Hier ook dus, dubbelzinnigheid) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1363 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Me dunkt dat jij anderen nogal snel verdenkt dat ze het op jou gemunt hebben. Op de forum wordt wel eens een robbertje gevochten, maar wat mij betreft geeft dit nooit aanleiding tot een soort "eeuwige vijandschap". Verre van! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1364 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vroeger pronkten die graag met dure stadhuiswoorden die ze aan het Latijn of het Frans wisten te ontfutselen, tegenwoordig ziet het er inderdaad naar uit dat ze het Engels liefdevol omarmen.
De ene indolente snob is echter de andere niet. Sommigen blijven hyperbolisch gefixeerd op (half)dode talen.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 8 mei 2014 om 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1365 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 8 mei 2014 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1366 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is 'verminking' niet authentiek genoeg, misschien?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1367 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot aan de afschaffing van de dubbele spelling was "croquette" ingeburgerd, daar dit de spelling was die iedereen op school leerde en die toen ook op de verpakkingen (de beroemde zwart-rode dozen) toen van het in Vlaanderen algemeen gekende en door bijna alle hiusgezinnen aangekochte "Millecroquettes" stond. Uw stelling houdt eens te meer geen stand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1368 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er is niets "authentiek" aan "e-post". Meer zelfs, het is een inspiratieloze, slaafse vertaling van het Engels.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1370 |
Lokaal Raadslid
|
![]() We hebben al een bpost... En die zal wellicht nooit een A-post worden. Waarom dan nog een e-post? En waarom de c en de d overslaan? Bovendien - nog maar eens - had ik het over "meel" als een mogelijke, en niet eens zo gekke, evolutie van het woord (e-) mail. Niet als iets dat van vandaag op morgen moet worden geïmplementeerd. E-mail is nog relatief jong, in normale omstandigheden worden leenwoorden langzaam aangepast aan de geplogenheden van de eigen taal. Zoals een steen in de zee.
In die context heb ik het altijd leuk gevonden dat zowel Zweden als Turken "Polis" op hun combi's zetten. Dit terwijl de Engelstaligen Police gebruiken en wij het oorspronkelijke Franse Policie, zonder dwingende reden, ooit veranderd hebben in Politie... Wat kroket betreft: zoals vele woorden heeft dit in Noord en Zuid een ietwat uiteenlopende betekenis. Wat geen probleem is in het dagelijks taalgebruik. Dan heb je het immers, indien nodig, over een aardappelkroket, een kaaskroket, een garnalenkroket, een vleeskroket... De opmerking over "alweer dubbelzinnigheid" vat ik dus niet. Trouwens, dubbelzinnigheid? Komt dat van een verdediger van de taal van "parler, parlé, parlez, parlée,..." ? Laatst gewijzigd door Rikm : 9 mei 2014 om 05:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1371 |
Lokaal Raadslid
|
![]() En om op de kern terug te komen: Nederlands is geen minderwaardige taal, wel integendeel. Ten eerste wordt het natuurlijk door meer dan 20 miljoen mensen gesproken, daarmee zit het in de middenmoot. Maar ten tweede: het is een geëvolueerde taal, een zeer bruikbare taal, zowel wetenschappelijk als poëtisch of op straat. Zo zijn de meeste harde klinkers eruit, zodat het niet voortdurend lijkt of je iemand afblaft, terwijl je eigenlijk gewoon de weg wil vragen. Zo eindigen de meeste woorden op een gesloten medeklinker, zodat er een duidelijk woordbeeld ontstaat in een zin en het voor een anderstalige ook snel duidelijk is waar een woord ophoudt en een ander begint, zoals dat in Romaanse talen wel het geval is. En ten derde: het Nederlands is soepel genoeg om snel nieuwe woorden te adopteren (al dan niet te adapteren) in het dagelijks gebruik. Door het voortdurende contact en de grote invloed van de ons omringende talen is er geen schroom om meteen een leenwoord te gebruiken, zoals e-mail en niet dertien jaar te wachten tot één of andere instantie een beslissing heeft genomen ten voordele van een woord, dat werd uitgevonden door ces maudits coloniaux in Québec...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1372 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nieuw Nederlands woord sinds enkele maanden: stemfie
Een selfie van een stemmend persoon. http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...erboden__.html Following up on the selfie, Dutch word of 2013, there’s a new variant, the ‘stemfie’, which means taking a selfie while voting. The Dutch word for vote and also voice (noun) is ‘stem’, hence ‘stemfie’. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1373 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.kennislink.nl/publicaties...ld-gaat-online |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1374 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit vind ik zonder meer één van de leukste aspecten van het Nederlands (en gelukkig niet alléén het Nederlands): dat élke spreker ervan mag proberen betekenisvolle (én vaak ook erg grappige of spitsvondige) neologismen aan de woordenschat toe te voegen. Tijdens mijn lessen durf ik dat ook al eens in het Frans te doen, maar dan wijzen mijn leerlingen er steevast op: "Monsieur, ça ne se dit pas en français!" Doorgaans antwoord ik dan: "Sinds vandaag wél ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1375 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1376 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Iets dergelijks had ik, zoveel decennia geleden, met een leraar Nederlands die voet bij stuk hield dat het woord "blaffetuur" in het Nederlands niet bestond, waarop ik reageerde "dat ze dat dan dringend moesten uitvinden"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1377 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is dan ook één van de redenen waarom ik erg blij ben dat ik Esperanto kan & mag leren.
![]() |
![]() |
![]() |
#1378 |
Lokaal Raadslid
|
![]() "De meeste mensen kennen nog niet een deel van de woorden uit het Nederlandse woordenboek" vind ik een merkwaardige zinsnede. "Nog niet een deel" wil eigenlijk zeggen: "niks". En dat klopt natuurlijk, want het gros van de wereldbevolking is compleet Nederlands onkundig. Maar toch heb ik het gevoel, dat je iets anders wil zeggen. Maar wat?
Misschien dat de meeste mensen niet alle driehonderd-en-zoveel duizend woorden kennen, die het Nederlands sinds 1500 A.D. rijk is of was. Dan zou ik zelfs durven gokken: geen énkele mens kent die allemaal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1379 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja komaan zeg! "Blaffetuur"??? Dat krom bastaardwoord gebruiken ze ook in Ninove. Zeg dan gewoon "luik", of is dat soms te eenvoudig?
Laatst gewijzigd door quercus : 9 mei 2014 om 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1380 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |