Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 22:06   #121
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
het Russisch schrift (cyrillisch) lijkt meer weg van het Grieks.
vind ik.
Dat is ook zo. Ik bedoel de taalstructuur. Zoals je de carosserie van een auto kunt weghalen er een nieuwe op plakken. Je neemt de Latijnse woorden weg, plakt Russische woorden op de "mainframe", en je krijgt Russisch.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:07   #122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
De Vlamingen zijn een van de meest taalkundig intern verdeelde volkeren. Nog nooit meegemaakt dat men 30 km verder je landgenoot moeilijk verstaat.

Het West-Vlaams is overigens een merkwaardig dialect. Ik kan nu niet op voorbeelden komen, maar toen ik het eens las merkte ik invloeden op die vanuit de zee zijn gekomen en die niet in het Nederlands aanwezig zijn. Bepaalde werkwoorden zijn vervangen door dingen die een Scandinavische of een oud-Engelse kern hebben maar die vervlaamsd zijn en nooit tot het binnenland zijn doorgedrongen.
hier zit je ook met drie volkeren op een zakdoek land: brabanders, limburgers en vlamingen

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 22:07.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:07   #123
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
dorpsdronkaard?
bijna alle Russen zijn verslaafd aan hunne wodka
Ja, het zuipen daar is een waar probleem. Ik denk dat het erger is dan ze denken in't Westen.
Oud 18 augustus 2009, 22:08   #124
Shadowke

Standaard

Citaat:
Dat is ook zo. Ik bedoel de taalstructuur. Zoals je de carosserie van een auto kunt weghalen er een nieuwe op plakken. Je neemt de Latijnse woorden weg, plakt Russische woorden op de "mainframe", en je krijgt Russisch.
vercyrrillist latijn samen met grieks schrift.
jeuj!
Oud 18 augustus 2009, 22:08   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, het zuipen daar is een waar probleem. Ik denk dat het erger is dan ze denken in't Westen.
Altijd geweest.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2009 om 22:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:09   #126
Shadowke

Standaard

Citaat:
ik vrees dat dat altijd de cultuur is geweest ginds.
zelfs tijdens de tsaars.
Oud 18 augustus 2009, 22:11   #127
Shadowke

Standaard

allé system we zijn toch over iets eens
Oud 18 augustus 2009, 22:13   #128
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het West-Vlaams is overigens een merkwaardig dialect. Ik kan nu niet op voorbeelden komen, maar toen ik het eens las merkte ik invloeden op die vanuit de zee zijn gekomen en die niet in het Nederlands aanwezig zijn. Bepaalde werkwoorden zijn vervangen door dingen die een Scandinavische of een oud-Engelse kern hebben maar die vervlaamsd zijn en nooit tot het binnenland zijn doorgedrongen.
U zit met uw beschouwing een eind in de goede richting, maar net niet helemaal. U doelt waarschijnlijk op de ingveaoonse (Noordzeegermaanse) invloeden, die zich vooral in het West-Vlaams en Zeeuws sterker uiten dan in de andere Nederlandse dialecten.

Laatst gewijzigd door Sus Iratus : 18 augustus 2009 om 22:13.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:13   #129
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sus Iratus Bekijk bericht
U zit met uw beschouwing een eind in de goede richting, maar net niet helemaal. U doel waarschijnlijk op de ingveaoonse (Noordzeegermaanse) invloeden, die zich vooral in het West-Vlaams en Zeeuws sterker uiten dan in de andere Nederlandse dialecten.
idd ook in zeeland.
Oud 18 augustus 2009, 22:14   #130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
allé system we zijn toch over iets eens
Over het wodka drinken Rusland dan.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:15   #131
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Latijn en Russisch hebben een bijna identieke "broncode". Ik vraag mij af waarom in veel talen de naamvallen zijn weggeevolueerd.
Latijn, Russisch en ... Sanskriet gaan alle op dezelfde bron terug. De naamvallen zijn in de loop van eeuwen afgesleten doordat, vooral in de Germaanse talen, de kenmerkende klemtoon minder scherp werd en van plaats verschoof. Vergelijk de volgende woorden:

- patér (Latijn)
- váder (Nederlands)

De accenttekens geven de klemtoon aan. Het einde van het woord bevat(te) grammaticaal belangrijke informatie, zoals de naamval waarin het staat (stond). Door het afslijten van dat woordeinde werd ook de naamvalsfunctie minder duidelijk en sleet uiteindelijk af. We zien dat proces nog steeds en wel met de letter o in het woord laboratorium. Veel mensen spreken de o uit als een sjwa, een stomme e: laberatorium. Zelfs het woord banaan kent een sjwa: benaan. Ook deze spellinguitspraak is nefast (mooi Zuid-Nederlands woord) voor de flexie. Een oude, Germaanse zin luidde als volgt (H uitspreken als 'ch'): Ek Hlewagastir Holtingar Horna tawido (Ik Hlewagas, Holts zoon, maakte de[n] hoorn.) Door de klemtoonverschuiving naar de eerste lettergreep veranderde het ritme. De runenspreuk met haar drie zwaar aangezette lettergrepen klinkt heel anders dan de door korte en lange lettergrepen gekenmerkte hexamater uit de klassieke epen van Homerus en Vergilius.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:16   #132
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
U zit met uw beschouwing een eind in de goede richting, maar net niet helemaal. U doelt waarschijnlijk op de ingveaoonse (Noordzeegermaanse) invloeden, die zich vooral in het West-Vlaams en Zeeuws sterker uiten dan in de andere Nederlandse dialecten.
Geef eens een paar voorbeelden ervan in't West-Vlaams?

Ik was toen vrijwel zeker dat ik een Scandinavisch spoor herkende. Misschien zit ik inderdaad mis.
Oud 18 augustus 2009, 22:19   #133
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Latijn, Russisch en ... Sanskriet gaan alle op dezelfde bron terug. De naamvallen zijn in de loop van eeuwen afgesleten doordat, vooral in de Germaanse talen, de kenmerkende klemtoon minder scherp werd en van plaats verschoof. Vergelijk de volgende woorden:

- patér (Latijn)
- váder (Nederlands)

De accenttekens geven de klemtoon aan. Het einde van het woord bevat(te) grammaticaal belangrijke informatie, zoals de naamval waarin het staat (stond). Door het afslijten van dat woordeinde werd ook de naamvalsfunctie minder duidelijk en sleet uiteindelijk af. We zien dat proces nog steeds en wel met de letter o in het woord laboratorium. Veel mensen spreken de o uit als een sjwa, een stomme e: laberatorium. Zelfs het woord banaan kent een sjwa: benaan. Ook deze spellinguitspraak is nefast (mooi Zuid-Nederlands woord) voor de flexie. Een oude, Germaanse zin luidde als volgt (H uitspreken als 'ch'): Ek Hlewagastir Holtingar Horna tawido (Ik Hlewagas, Holts zoon, maakte de[n] hoorn.) Door de klemtoonverschuiving naar de eerste lettergreep veranderde het ritme. De runenspreuk met haar drie zwaar aangezette lettergrepen klinkt heel anders dan de door korte en lange lettergrepen gekenmerkte hexamater uit de klassieke epen van Homerus en Vergilius.
Dat is bijzonder interessant, wat jij hier aanhaalt.

Hoe komt het dat klemtonen verschuiven in een taal? Komt dit door interactie met andere talen, als een natuurlijk proces (en in dit geval, neigen de meeste talen naar een gelijkardige evolutie?) of zijn er andere redenen?
Oud 18 augustus 2009, 22:24   #134
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:

Ik was toen vrijwel zeker dat ik een Scandinavisch spoor herkende. Misschien zit ik inderdaad mis.
Volgens mij heeft u inderdaad gelijk, als ik het niet mis heeft het dialect van West-Kapelle er ook Scandinavische woorden er tussen zitten. De lokale voetbalclub heet niet voor niets 'de Noormannen'.

Laatst gewijzigd door Fetai : 18 augustus 2009 om 22:27.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:25   #135
Sus Iratus
Banneling

Standaard

Citaat:

Er staat een aantal voorbeelden hiervan in het linkje dat ik u reeds gaf.
Sus Iratus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:30   #136
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Er staat een aantal voorbeelden hiervan in het linkje dat ik u reeds gaf.
Ja, las het door. Denk niet dat dat hetgeen was wat mij toen opviel. Misschien wel, moest ik erop komen zal ik het hier posten.
Oud 18 augustus 2009, 22:36   #137
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Aan de kusten van de Noordzee ontstonden taalverschijnselen die taalkundigen Ingweoons noemen, naar de Noordzeegermanen van Tacitus en Plinius. Ingweoonse klanken en grammaticale eigenaardigheden (zie onder) hebben zich, met afnemende kracht, uitgebreid naar het oosten. Zij komen dus, maar in verschillende mate, voor in het Engels, het Fries, het Nederlands en het Duits:

- meervroudsuitgang: in het Engels en Fries is -s regel, in het Nederlands niet;
- voornaamwoorden met een h in het begin (Nederlands: hij, hem, haar, het, hen, hun), (Engels: he, him, her) en (Fries: hy, him, har) tegenover (Duits: ihm, ihn, ihr, ihnen)
- verlenging van een klinker na het verdwijnen van de n tussen een klinker en de medeklinkers f, s en th (zoals in het Engels: thing). Vergelijk ook het Engels mouth tegenover muide in Nederlandse dialecten - te vinden in plaatsnamen als IJmuiden, Diksmuide, Arnemuiden - en het Duitse Mund. De bron was telkens het Oergermaanse *munth (uitgesproken als 'moenth'). In het Algemeen Nederlands is deze verandering in dit woord niet doorgedrongen; wij zeggen mond, en niet muid of muide. In de namen van plaatsen die verder van de kust liggen, ontbreekt het verschijnsel ook: Dendermonde, Rupelmonde en Roermond. In vijf (van het Oergermaanse *fimfe) en zuid (van *sunth) is het verschijnsel wel opgenomen in het Algemeen Nederlands.
Oud 18 augustus 2009, 22:45   #138
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Hoe kunnen Vlamingen nog bekrampt blijven.
De Belgische bourgeoisie is nu 70% Vlaams, 20% Brussels, en 10% Waals.
De macht zit in Vlaamse handen !
Vlamingen moeten enkel de woorden vinden om Belgïe "aangenamer" te verbeteren (dus met respect voor het franstalig gevoel) ... Hiermee kan alles opgelost worden !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 22:46   #139
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Vlamingen moeten enkel de woorden vinden om Belgïe "aangenamer" te verbeteren (dus met respect voor het franstalig gevoel) ... Hiermee kan alles opgelost worden !
waarom werken de Franstaligen zo hard tegen Vlaanderen?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 18 augustus 2009 om 22:47.
Oud 18 augustus 2009, 22:51   #140
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Het antwoord daarop lijkt mij eenvoudig. Als - en ik herhaal: als - de Vlamingen al iets willen bereiken in België, wat zweemt naar modernisering, aanpassing of verbetering, dan stuiten zij andermaal op alarmbelprocedures en conflictbelangen in, vooral, het Waalse parlement.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be