![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1401 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Je zal mij evenmin e-post of webpost horen gebruiken. Sorry puristen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1402 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Klassiek en goedkoop Rikm-truucje!
Wat uit de nek kletsen; zijn prietpraat met een pruilmondje corrigeren na een terechtwijzing door een collega maar naar de collega met de gekende trap van de ezel uithalen als vergelding voor zijn interventie. We kennen zijn manier van doen al 10 jaar op het Knackforum. En het ergste moet nog komen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#1403 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Recent ontving ik de vraag om een enquête in te vullen van een universiteit (Leuven geloof ik) die peilde naar de manier waarop Nederlandstaligen de Franstaligen ervaren en vice versa.
Toen echter op pagina 5 de vraag gesteld werd of Nederlandstaligen voldoende inspanning leveren om Frans te leren, en diezelfde vraag werd vertaald in de zin van "of Franstaligen voldoende inspanning leveren om Nederlands te leren", en dit als DEZELFDE vraag werd beschouwd heb ik afgehaakt. Dit zijn twee verschillende onderwerpen, twee verschillende antwoorden. Franstaligen zijn niet verplicht om Nederlands als tweede taal te nemen, maar als ik "ja" antwoord op de vraag of Nederlandstaligen voldoende inspanning doen om Frans te leren, dan zou ik tevens "ja" antwoorden op de vraag of Franstaligen hetzelfde doen. Me dunkt werd de enquête door franstaligen opgesteld. Dat kan niet anders.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
![]() |
![]() |
![]() |
#1404 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1405 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb telkens geantwoord op de Nederlandstalige vraag, omdat ik mezelf aanduidde als Nederlandstalig. Laatst gewijzigd door Weyland : 11 mei 2014 om 16:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1406 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar op een bepaald ogenblik werden de vragen zowel in het Nederlands �*ls in het Frans gesteld, terwijl de inhoud natuurlijk verschilt. Ze stonden echter wèl in hetzelfde vakje, dus werden ze niet als twee aparte vragen beschouwd. Vandaar dat ik ermee gestopt ben. Net nog even gezocht maar ik vind die mail ook niet terug.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 11 mei 2014 om 16:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1407 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Maar Mauste is er toch maar lekker ingelopen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1408 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1409 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Maar vooraleer de geur van popcorn de hele film verknoeit, wil ik er toch nog wel iets inhoudelijks aan toevoegen. Leo en Djimi hebben het bij het rechte eind als ze vermoeden dat "men" probeert om de Vlaming het bestaan van zijn standaardtaal te ontzeggen. Dit terwijl al vanaf het Middelnederlands voor iedereen leesbare teksten circuleerden doorheen de lage landen. Teksten die tot ver over de grens begrijpbaar waren en geprezen om hun kwaliteit. Dat een Franstalige bovenlaag, vanaf 1830 die gemeenschappelijke taal verwaarloosd heeft, terwijl men over de grenzen met structuren en met woordenboeken bezig was, is bijzonder jammer en heeft heel wat achterstand veroorzaakt. Achterstand die echter voor een groot stuk werd ingehaald na W.O. II, waardoor het Nederlands zijn verdiende plaats kan innemen tussen de wereldtalen, omwille van de eigenschappen die ik eerder opsomde en die tot nu toe niet werden tegengesproken. Tot spijt van wie het benijdt...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1410 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1411 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Minderwaardige talen bestaan niet. De minderwaardigheid zit bij de mensen bij wie alleen al het idee opkomt dat een taal wordt afgemeten aan het aantal mensen die ze spreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1412 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Sorry, DewareJacob, alle anderen zullen wellicht begrepen hebben wat je wil zeggen, maar zelf zal ik bij die twee zinnetjes echt nog wat meer uitleg nodig hebben alvorens ik ze versta...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb die enquête ook ontvangen. Ik heb aangegeven dat de Nederlandstaligen te weinig inspanningen leveren om Frans te leren. Ik vind zelfs dat ze te weinig inspanningen leveren om Nederlands te leren ![]() Op het einde kon ik ook opmerkingen maken. Ik heb gevraagd om voortaan méér 'open vragen' in de enquête op te nemen, omdat ik niet van simplisme hou ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1414 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1415 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1416 | |
|
![]() Citaat:
Een minderwaardige taal bestaat niet. Zou de mensen die die taal als moedertaal hebben ook minderwaardig maken. Onzin dus. Dat mensen daarvan uit kunnen gaan is minderwaardig. Dat ze daarvoor het aantal mensen die een taal spreken als criterium gebruiken is een minderwaardige gedachte. Er zijn geen minderwaardige mensen omwille van hun taal, maar wel omwille van hun eventuele gedachten. Duidelijk? Of was het een poging tot getrol? Laatst gewijzigd door DewareJakob : 12 mei 2014 om 08:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1417 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Duidelijk. Of toch min of meer. In elk geval zou ik ook in uw voorbeeld niet van minderwaardig, misschien heeft zo iemand wel prachtige ideeën over het telen van frietaardappelen of het leggen van de perfecte platte knoop...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1418 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Chomsky heeft aangetoond dat de dieptestructuren van talen gelijkaardig zijn, maar daarom nog niet gelijkwaardig. "Tabassaran telt 48 naamvallen, Haïda 70 voorvoegsels, Amale voor de werkwoordsvormen: meer dan 69.000 verbogen en 860 onverbogen vormen;Inuit-taal 63 verschillende werkwoordsvormen voor de tegenwoordige tijd en meer dan 252 verbuigingen voor zelfstandige naamwoorden." Zelfs de native speakers beheersen de grammaticale complexiteit niet van hun taal... Mijn gedacht natuurlijk... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1419 |
|
![]() Niemand is minderwaardig omwille van afkomst of taal en bij uitbreiding geslacht en seksuele geaardheid, omdat dat geen keuze is. En opvattingen zijn wel een keuze, en kunnen in die zin onjuist of minderwaardig zijn.
Laatst gewijzigd door DewareJakob : 12 mei 2014 om 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1420 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |