Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2014, 08:05   #1461
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Dat Nederlands minderwaardig - of alleszins "minder nuttig" - is, lees ik vandaag in Het Laatste Nieuws.

Citaat:
"Ook Claire speelt er een belangrijke rol in. Zij is altijd opgegroeid in het Frans en het Engels. Haar mama was een Franstalige dame die getrouwd is met een Engelsman, waardoor ze een grote affiniteit heeft met beide talen. Het lyceum is wel een Franse school, maar ze geven de helft van de tijd les in het Engels. Het is heel goed mogelijk dat Claire daarom zo achter deze schoolkeuze stond. Een goede opvoeding, degelijk onderwijs en twee internationaal nuttigere talen dan Nederlands zijn een grote troef."
http://www.hln.be/hln/nl/1308/Prins-...dhtml?show=art

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 08:17   #1462
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
Welnu, niets belet me om deze tekst in mijn dialect te zeggen en er met dialectgenoten over door te bomen.
Vraag is natuurlijk niet of je een wetenschappelijk tekstje in een dialectachtig kleedje kan steken. Je geslaagde guitige poging om dat te doen bewijst dat het kan (enkel qua uitspraak wel te verstaan).
De wetenschappelijker termen die je gebruikt zijn een banale klankvervorming van termen die in het AN gecreëerd werden.
De correcte vraag is eerder wat dat dialectisch broebeltaaltje op een wetenschappelijk congres gaat bijbrengen met fysici uit alle kanten van de neerlandofonie...Juist: een Chaplinachtige versie van de Toren van Babel..
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 08:24   #1463
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat Nederlands minderwaardig - of alleszins "minder nuttig" - is, lees ik vandaag in Het Laatste Nieuws.
Je vergeet (moedwillig) te vermelden dat die zin door een royaltywatcher werd uitgedacht....
De kinderen van de koning volgen les in het Nederlandstalige onderwijs. Ik heb daar nooit een Franstalige weten over knarsetanden.
Oud 14 mei 2014, 09:55   #1464
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Het gaat er natuurlijk niet om, een "wetenschappelijk tekstje in een dialectachtig kleedje te steken". Het gaat erom dat twee lokale genieën in een hoekje van het voormalige Language Valley perfect hun conversatie op het hoogste niveau kunnen voeren in het Iepers. En het daarin zonder problemen over gihhsboson'n of zoiets kunnen hebben.
De wetenschappelijke termen worden, met klankvervorming, uit het Nederlands overgenomen (of uit een taal die op dat moment het beste past, het Grieks, misschien), zoals het Nederlands die woorden ook uit een andere taal heeft overgenomen. Het Grieks, misschien. Daar is niks banaals aan, het is wat een taal doet.

Een dialect is geen "dialectisch broebeltaaltje", het is een perfect communicatiemiddel met alles wat nodig en voldoende is om een intelligent gesprek te voeren. Het spreekt vanzelf dat zulks enkel opgaat tussen mensen, die met gebruikte dialect bekend zijn. Het ligt voor de hand dat "fysici uit alle hoeken van het Nederlandse taalgebied" zullen overgaan naar het algemeen Nederlands, omdat dat binnen deze grotere groep de gemeenschappelijke taal is. Dat doet niets af aan de functie van het dialect binnen zijn eigen groep. Breid de groep nog uit en het Nederlands zal niet meer voldoen onder fysici uit alle hoeken van China, Rusland, Europa en de V.S.
Waarmee je dus alweer niets ten nadele van het dialect hebt bewezen.

Alleen de stilte in een Chaplineske Toren van Babel spreekt me wel aan, de meeste Chaplin-producties dateren immers uit de tijd van de stomme film.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:19   #1465
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Louise, Nicolas en Aymeric gaan naar de British School in Tervuren. Al sinds ze schoolgaand zijn. Tenzij dat zéér recent veranderd is.

De BSB geeft 3 dagen in de week in het Engels les en 2 dagen in het Frans.

Laurent woont in Villa Clementine in de exclusieve wijk Arboretum in Tervuren.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 10:33   #1466
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Het kan me echt niet boeien waar onze koninklijke familie haar kinderen zoal op school zet. Het is voor iedereen duidelijk dat ze zich genoegzaam wentelt in de francofonie. Daaraan gekoppeld een XIXde eeuwse houding hanterend tegenover het Nederlands. Of moeten we zeggen een XVIde eeuwse houding? Legt men Karel V niet volgende zinsnede in de mond: "ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen de mannen en Duits - daarin besloten het Nederlands van die tijd - tegen mijn paard"?
Oud 14 mei 2014, 10:52   #1467
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan me echt niet boeien waar onze koninklijke familie haar kinderen zoal op school zet. Het is voor iedereen duidelijk dat ze zich genoegzaam wentelt in de francofonie. Daaraan gekoppeld een XIXde eeuwse houding hanterend tegenover het Nederlands.
Toch niet helemaal:

De kinderen van Filip gaan naar het Sint Jan Berchmans College in hartje Brussel. Binnen de beperkingen van een Vlaamse school is dat een prima instituut.

http://www.sint-jan-brussel.be/
Oud 14 mei 2014, 11:36   #1468
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Hoewel ik niet begrijp wat "binnen de beperkingen van een Vlaamse school" precies betekent, zie ik geen contradictie met wat ik schreef. Er is een behoorlijk groot verschil tussen het schools gebruiken van een taal en ze je eigen maken.
Oud 14 mei 2014, 11:54   #1469
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoewel ik niet begrijp wat "binnen de beperkingen van een Vlaamse school" precies betekent,
Vooral het taalcurriculum op Vlaamse scholen is bedroevend achterhaald.

Dieper in Vlaanderen kom je hele volksstammen Vlamingen tegen die abominabel Frans spreken (als ze het al durven), ondanks dat ze er, verplicht, een jaar of negen bijna dagelijks op moeten heben blokken.

Buiten Engels en wat Duits spreekt het Vlaamse onderwijs geen andere talen.

Citaat:
Er is een behoorlijk groot verschil tussen het schools gebruiken van een taal en ze je eigen maken.
De kinderen van de koning spreken, voor kinderen van die leeftijd, uitstekend Nederlands hoor. Dat ramt Berchmans er wel in.

Het Frans daarentegen rammelt nog een beetje:

Kroonprinses in wording Elisabeth (11) krijgt bijlessen Frans. Kroonprins Filip en prinses Mathilde willen hun kinderen perfect tweetalig opvoeden. Dat schrijft Het Nieuwsblad.
Volgens royaltywatcher Brigitte Balfoort hebben de kinderen een Nederlandstalige nanny en gaan ze naar een Nederlandstalige school. Thuis spreken Filip en Mathilde dan weer Frans met hen. Toch wordt er nog geschaafd aan de Franse schrijfvaardigheid van Elisabeth.

http://www.hbvl.be/nieuws/in-de-rand...les-frans.aspx
Oud 14 mei 2014, 12:06   #1470
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Dat van dat Frans op Vlaamse scholen klopt inderdaad. Het is onbegrijpelijk dat je na minstens acht jaar Franse les nauwelijks in staat bent om in Frankrijk wat simpele boodschappen te doen. Buiten wat grammatica heb ik mijn Frans ook grotendeels op eigen houtje in de praktijk moeten leren. En het gaat met dat taalonderwijs intussen rustig verder achteruit. Een moedwilligaard zou nu misschien kunnen opperen dat het in andere taalgebieden niet beter is, maar daar steken de meesten er natuurlijk niet zoveel tijd in.
Oud 14 mei 2014, 12:09   #1471
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik dacht dat Nederlands de taal is van de wereldeconomie
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:04   #1472
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Kunsttalen als esperanto zijn een tijdverdrijf voor vermoeide intellectuelen...
Me dunkt dat vermoeide intellectuelen zich liever met iets anders bezig zullen houden: een spelletje 'patience', aardappelen schillen, in hun neus peuteren of zelfs gewoon gaan slapen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 13:13   #1473
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Het ging me natuurlijk vooral om de gesproken taal. Een Wikipedia in het West-Vlaams is natuurlijk leuk, maar uit de oplijsting van de diverse varianten blijkt de moeilijkheid om een zekere eenvormigheid te scheppen in het geschreven dialect.

2) Het lijkt me dan ook een comfortabelere houding om gewoon verder in het AN te schrijven, met desgewenst hier en daar een "kortewagen", een "stutte" of een "groenselmarkt", en de tekst dan gewoon in het eigen dialect te lezen of op te zeggen...

3) En "kloppend te maken" lijkt me ook in het AN een rare wending, maar het stond nu eenmaal in de tekst die ik kopieerde...
1) Dat is m.i. nu eenmaal het gevolg van het feit dat er niet alleen in het West-Vlaamse dialect nogal wat varianten bestaan.

2) OK, daar heb ik geen probleem mee.

Ondermeer Louis Paul Boon heeft m.i. afdoende - peremptoir, voor "mauste" - bewezen dat het gebruik van dialectwoorden in 'literair Nederlands' helemaal géén probleem dient te zijn. Wel integendeel!

3) Inderdaad, ook in het AN is dat een 'rare' wending.

Laatst gewijzigd door djimi : 14 mei 2014 om 13:14.
Oud 14 mei 2014, 13:16   #1474
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vooral het taalcurriculum op Vlaamse scholen is bedroevend achterhaald...
Mocht het u een troost kunnen wezen:

ook op de meeste scholen van het "Enseignement de la Fédération Wallonie-Bruxelles" wordt met hetzelfde probleem geworsteld.

Oud 14 mei 2014, 16:24   #1475
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Het gaat erom dat twee lokale genieën in een hoekje van het voormalige Language Valley perfect hun conversatie op het hoogste niveau kunnen voeren in het Iepers.
Ik denk dat dat zelfs in gebarentaal moet mogelijk zijn, het zijn immers genieën...
Oud 14 mei 2014, 16:35   #1476
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dieper in Vlaanderen kom je hele volksstammen Vlamingen tegen die abominabel Frans spreken
Zo een beetje gelijk onze premier Nederlands spreekt? En dat is een regeringsleider !!!

Laatst gewijzigd door DewareJakob : 14 mei 2014 om 17:00.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 21:36   #1477
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Met mijn broer voer ik wel vaker gesprekken over de meest uiteenlopende onderwerpen (van pakweg kwantum-mechanica over pakweg politiek tot pakweg muziek), en wij doen dat zo goed als altijd in 'ons' dialect.
Eigenlijk niet, daar je daarbij het dialect als "frame" gebruikt maar het ondertussen wel doorspekt met wetenschappelijke benamingen en verwoordingen die je nu eenmaal haalt uit het... AN. Bijgevolg kom je niet meer uit bij je dialect maar wel bij een tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2014, 21:39   #1478
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
De correcte vraag is eerder wat dat dialectisch broebeltaaltje ...
Waarom beschouwt u dialect als een "broebeltaaltje"?
Oud 14 mei 2014, 21:42   #1479
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mauste, u zag dit over het hoofd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is er iets op deze wereld volmaakt?

Uiteindelijk heeft Esperanto weldegelijk aangetoond dat het een werkbaar communicatiemiddel is. Bijgevolg was en is het nog steeds nuttig.

Ongetwijfeld is het Esperanto op bepaalde punten verbeterbaar. Alleen heeft Zamenhof zelf er uiteindelijk van af gezien. Toen al zag hij immers dat mogelijke hervormingen eerder tot onenigheid en versplintering leiden dan tot verbreiding van de taal. Uiteindelijk is het Esperanto ook de enige kunsttaal gebleken die de tijd heeft doorstaan en een solide taalgemeenschap heeft kunnen vormen.

Ido stierf bijvoorbeeld roemloos, ook al hebben enkele mensen - soms esperantisten die ook wel iets zagen in het Ido - het enkele jaren geleden trachten op te wekken uit de doden. Interlingua leidt een sluimerend bestaan en heeft in zijn bestaan al talloze malen moeten afrekenen met afsplitsingen en ruzies binnen het al zo kleine groepje Interlinguabeoefenaars.
Oud 14 mei 2014, 21:53   #1480
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Eigenlijk niet, daar je daarbij het dialect als "frame" gebruikt maar het ondertussen wel doorspekt met wetenschappelijke benamingen en verwoordingen die je nu eenmaal haalt uit het... AN. Bijgevolg kom je niet meer uit bij je dialect maar wel bij een tussentaal.
Kent u mijn broer, of mij?

Wij doorspekken onze gesprekken in 'ons' dialect niet alleen met woorden uit het AN, maar ook uit het Engels, het Frans, het Duits, het Spaans,... en zelfs neologismen van 'eigen kweek'.

Als we elkaar maar begrijpen.

Strikt genomen is dat inderdaad geen 'dialect' meer, maar eerder een 'thuistaal'.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be