Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 mei 2014, 08:01   #1501
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Dat is m.i. een misplaatste opmerking. Toch zeker zolang Martine Tanghe Het Grote Dictee blijft presenteren.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 08:27   #1502
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O, u bent dus blijven steken in het verleden...
Ik denk dat men ondertussen reeds spreekt over 'standaardnederlands' ipv AN.

Citaat:
Die B is er immers al heel lange tijd van tussen gevallen.
Dit is dan weer een typisch Vlaanderse uitdrukking.
Of het behoort tot de standaardtaal weet ik niet.
In de Kempen zouden we zeggen : 'Die B is er al lang uit.'
De uitdrukking 'van tussen gevallen' bestaat niet in het Brabants.
Ik merk wel dat er ondertussen ook in onze streken heel wat typische Vlaanderse uitdrukkingen in sluipen.
'Van tussen gevallen' bijvoorbeeld hoor je ondertussen al meer.
Net zoals bvb 'ik ga achter (een brood)'. We zouden gewoon zeggen dat we naar de bakker gaan 'om een brood te kopen'.

Ik heb hier een tijdje een buurvrouw uit Gent gehad.
Haar zinsconstructies en haar uitdrukkingen deden me meer dan eens mijn wenksbrauwen fronsen.

Haar man was wél een Kempenaar en haar kinderen spraken een standaardtaal beinvloed door het Kempens.
Gelukkig vertaalden zij af en toe het palaver van de buurvrouw.
Vooral al zij als een volbloed 'Ghheintse' begon te spreken.

Laatst gewijzigd door job : 16 mei 2014 om 08:28.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 10:06   #1503
Rikm
Lokaal Raadslid

Rikm's schermafbeelding

Standaard

Door de voortdurende confrontatie van de Vlamingen met andere talen, is het voor de meesten onder hen makkelijker dan voor vele anderen om zich in het beeld van een andere taal te verplaatsen. Het moet dan ook niet moeilijk zijn voor een Kempenzoon om Gents te begrijpen zonder de tussen komst van "halfbloed" tolken.
Intussen zal iedereen vanuit zijn eigen afkomst de standaardtaal min of meer kleuren en af en toe zondigen tegen de regels van ouitboeken en ghroenboeken (om het nog eens in de taal van wijlen Daerden te zeggen). Zo geef je je afkomst zelfs al prijs met het kleine foutje "wenksbrauwen"... Dat trouwens door niemand verkeerd zal begrepen worden.
Rikm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 12:15   #1504
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rikm Bekijk bericht
En om nog even terug te komen op dat Waregems, waarmee je eigenlijk ook mijn argumentatie versterkt. Je zegt "oakre" tegen een emmer. In het West-Vlaams van Waregem. Elders in West-Vlaanderen zullen ze "seule" zeggen.
Waregems is een overgangsdienst met meer Oost-Vlaamse trekken dan West-Vlaamse. Naar woordenschat en klankkleur leunt het veel dichter aan bij het oostelijk taalgebied dan bijvoorbeeld wat verder rond het Kortrijkse wordt gesproken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 12:18   #1505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het woord oakre staaft de bewering dat West-Vlaams een wezenlijk deel uitmaakt van onze regionale hoofdtaal: oakre, aker, is een algemeen Nederlands woord. Weze het wat verouderd en vooral nog opduikend in kruiswoordraadsels. Seule demonstreert dan weer dat plaatselijk bepaalde woorden binnenkomen, die dat elders niet doen, hier een afleiding van het Oud Frans, duidelijk verwant met "seau". Dergelijke verschijnselen werden al tot in den treure aangetoond tussen Noord-en Zuid-Nederlands en ook daar vecht niemand het aan dat beide even Nederlands zijn.
U komt weer af met een abstractie a postiori. Wat gaat u doen met bepaalde Limburgse dialecten waarvan de woordenschat veel dichter aanleunt bij de dialecten over de Duitse grens dan bij de Frankische dialecten (Vlaams, Hollands, Brabants).
Oud 16 mei 2014, 12:21   #1506
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bovendien, als je lokaal van een seule mag spreken en dus het Oud Franse seille als je eigen woord mag gaan gebruiken, dan mag je dat met evenveel recht doen met het woord "kwantummechanica". En om zeker te zijn, dat niemand nog zou ontkennen dat het wel degelijk tot je eigen dialect is gaan horen kan je het dan bij voorkeur uitspreken als kwantummékanieëk.
Als je een gesprek voert over een wetenschappelijk werk en je zinnen voor 90% gevuld zijn met woorden uit het AN, kan je nog moeilijk spreken van dialect. Dan bereik je het stadium van een mengtaal.
Oud 16 mei 2014, 12:21   #1507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik denk dat men ondertussen reeds spreekt over 'standaardnederlands' ipv AN.
Neen. En "Standaardnederlands" is met een hoofdletter. Dit even terloops.
Oud 16 mei 2014, 12:50   #1508
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je een gesprek voert over een wetenschappelijk werk en je zinnen voor 90% gevuld zijn met woorden uit het AN, kan je nog moeilijk spreken van dialect. Dan bereik je het stadium van een mengtaal.
Mijn broer en ik spreken over om het even wélk onderwerp in zinnen die we voor een dikke 80% vullen met woorden die uit 'ons' dialect komen; voor de (magere) vulling van bijna 20% jatten we woorden uit om het even welke taal die op dat ogenblik bruikbaar blijkt (of we creëren ze ter plekke).

Nu vraag ik me toch af wélk stadium wij dan wel bereiken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 16:36   #1509
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U komt weer af met een abstractie a postiori. Wat gaat u doen met bepaalde Limburgse dialecten waarvan de woordenschat veel dichter aanleunt bij de dialecten over de Duitse grens dan bij de Frankische dialecten (Vlaams, Hollands, Brabants).
De dialecten vlak over de grens zijn ook Frankisch, net als het Limburgs.
Nederlands is mede ontstaan uit Oud-Frankisch.
Hetzelfde geldt ook voor het Groningse Nedersaksisch, wordt ook gesproken in Noord-Duitsland. Daar noemen ze dit Plattdeutsch.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 mei 2014 om 16:41.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 16:39   #1510
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat is m.i. een mispl90%atste opmerking. Toch zeker zolang Martine Tanghe Het Grote Dictee blijft presenteren.
Heb je het over mijn algemeen Vlaams?
Ik durf beweren dat niet meer dan een kleine 10% van de Vlamingen (leraars Nederlands, TV-presentatoren...Lic. Germaanse filologie M. Tanghe...) een keurig Standaardnederlands praat. De overige 90% kiest voor een tussentaal: veredeld dialect, verbasterd ABN, standaard Vlaams of dialect. Schrijven is iets anders natuurlijk: je hebt de tijd om bij twijfel een paar boeken te raadplegen en je tekst te herschrijven.
Spreekt BDW AN? Neen want zijn taal is te sterk Antwerps gekleurd.(zet dei ploat af...) Sprak Dehaene AN? Neen hij blafte te veel zijn antwoorden. Spreken dokters AN? Neen, geen enkele dokter die ik ken. Ze rijgen wel vaktermen aan mekaar maar vaak in slecht geconstrueerde zinnen. Is het soap-Vlaams AN? Verre van.
Kortom: ik vrees dat het AN en het Algemeen Vlaams steeds verder uit mekaar zullen evolueren.
Mijn gedacht natuurlijk.
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 16:51   #1511
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Ik durf beweren dat niet meer dan een kleine 10% van de Vlamingen (leraars Nederlands, TV-presentatoren...Lic. Germaanse filologie M. Tanghe...) een keurig Standaardnederlands praat. De overige 90% kiest voor een tussentaal: veredeld dialect, verbasterd ABN, standaard Vlaams of dialect. Schrijven is iets anders natuurlijk: je hebt de tijd om bij twijfel een paar boeken te raadplegen en je tekst te herschrijven.
Spreekt BDW AN? Neen want zijn taal is te sterk Antwerps gekleurd.(zet dei ploat af...) Sprak Dehaene AN? Neen hij blafte te veel zijn antwoorden. Spreken dokters AN? Neen, geen enkele dokter die ik ken. Ze rijgen wel vaktermen aan mekaar maar vaak in slecht geconstrueerde zinnen. Is het soap-Vlaams AN? Verre van.
Kortom: ik vrees dat het AN en het Algemeen Vlaams steeds verder uit mekaar zullen evolueren.
Mijn gedacht natuurlijk.
In Nederland in de Randstad wordt Poldernederlands gesproken, ook vaak voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen. Net als veel Vlamingen verzet ik mij tegen verdere tussentaal vorming en verpolderisering van het Standaardnederlands.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 mei 2014 om 16:54.
Oud 16 mei 2014, 17:09   #1512
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn gedacht natuurlijk.
Inderdaad.

Vooral het feit dat in Vlaanderen geen Nederlandse tvstations (op 3 na) te zien zijn, maken de situatie in het Nederlandse taalgebied heel speciaal.

In Moldavie en Wallonie is de lokale variant van de taal, om reden van een gedeelde tv cultuur, nu juist wel naar de hoofdvariant aan het toegroeien.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 17:40   #1513
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Nederland in de Randstad wordt Poldernederlands gesproken, ook vaak voor buitenstaanders moeilijk te begrijpen.
Dat verschilt per groep in de Randstad mijn beste Edwin.

In de regel spreekt men in een tongval van hun stad, het zijn vooral de studenten die het Poldernederlands spreken, vooral die gene van buiten de Randstad.

En natuurlijk de moderne vrouw in Nederland, dat is de tweede grote groep die dat doet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Net als veel Vlamingen verzet ik mij tegen verdere tussentaal vorming en verpolderisering van het Standaardnederlands.
Oh ja?,
Hoe dan?.

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 18:13   #1514
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Dat verschilt per groep in de Randstad mijn beste Edwin.

In de regel spreekt men in een tongval van hun stad, het zijn vooral de studenten die het Poldernederlands spreken, vooral die gene van buiten de Randstad.

En natuurlijk de moderne vrouw in Nederland, dat is de tweede grote groep die dat doet.

Oh ja?,
Hoe dan?.

Jeff
Petitie, Nederlands vanzelfsprekend.

Voor de rest, ik heb geen bezwaren tegen oude dialecten als het Oost-Vlaams, Amsterdams, Haags etc. Maar wel dat we onze dialecten te zeer gaan vermengen met het Standaardnederlands.
Dan komt er iets uit dat de onderlinge verstaanbaarheid teniet doet.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 16 mei 2014 om 18:20.
Oud 16 mei 2014, 21:01   #1515
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Mijn broer en ik spreken over om het even wélk onderwerp in zinnen die we voor een dikke 80% vullen met woorden die uit 'ons' dialect komen; voor de (magere) vulling van bijna 20% jatten we woorden uit om het even welke taal die op dat ogenblik bruikbaar blijkt (of we creëren ze ter plekke).

Nu vraag ik me toch af wélk stadium wij dan wel bereiken?

Geen idee. Taal is immers geen wiskunde of wetenschap. Wel lijkt het me onmiskenbaar dat een heel grote toevloed van vreemde woordenschat bijvoorbeeld ervoor zorgt dat de taal een ander aanzien krijgt.
Oud 16 mei 2014, 21:04   #1516
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar is die bewering op gestoeld? Natte vinger? Welke bewering schuift u dan naar voor als het om Nederland gaat?
Oud 16 mei 2014, 21:06   #1517
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sprak Dehaene AN? Neen hij blafte te veel zijn antwoorden.
Onzin. AN is net als iedere andere standaardtaal dermate soepel en rijk dat je er ook bijvoorbeeld in kan schelden. De toon waarop je spreekt en de mate waarin je beleefd bent (of niet), zijn op geen enkele wijze criteria om te bepalen of iemand al dan niet AN spreekt.
Oud 16 mei 2014, 21:07   #1518
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn gedacht natuurlijk.
Er bestaat geen "Algemeen Vlaams". In Vlaanderen, net als in zovele andere taalgebieden, tref je een heel taalspectrum aan: van AN over tussentaal en regiolect tot dialect en sociolect.
Oud 16 mei 2014, 21:20   #1519
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat geen "Algemeen Vlaams". In Vlaanderen, net als in zovele andere taalgebieden, tref je een heel taalspectrum aan: van AN over tussentaal en regiolect tot dialect en sociolect.
En zo hoort het.
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2014, 21:24   #1520
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
En zo hoort het.
Inderdaad, alleen de Franstaligen in België doen steeds alsof dat iets heel bijzonders is, waardoor ze menen dat ze geen Nederlands horen te leren. Net alsof iedereen in Frankrijk of Wallonië Standaardfrans spreekt...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be