Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2014, 08:54   #1561
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich, hoor. Ook dialect is correct Nederlands. Alleen is het geen AN. Nederlands is een groot huis met vele kamers: standaardtaal, dialecten, regiolecten, sociolecten, tussentaal, enzovoort.

Nuance: dialecten zijn misschien wel Nederlands maar zeker niet "correct"...
Waarom weren het onderwijs, de media, de auteurs e.a. dat "correcte" Nederlands?
mauste is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2014, 17:47   #1562
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mauste Bekijk bericht
Waarom weren het onderwijs, de media, de auteurs e.a. dat "correcte" Nederlands?
Te weinig respect voor de taal ,neem ik aan.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2014, 06:05   #1563
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
En waarom zijn dialecten dan wel niet "correct" volgens u?
Cheminot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2014, 07:42   #1564
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cheminot Bekijk bericht
En waarom zijn dialecten dan wel niet "correct" volgens u?
Als men het AN als norm neemt, wat niet anders kan wil men babylonische spraakverwarringen voorkomen tussen de inwoners van onze provincies, dan kan men niet anders dan dialecten niet correct noemen. met hun vervormende uitspraken, ontoereikende woordenschat, afwezigheid van enige litteratuur, onmogelijkheid in die subtalen wetenschappelijk werk te produceren of grammatica's die de dialecten enige fiabiliteit zouden geven, enz.
AN is een instrument voor zelfontplooiing en toegang tot de cultuur, dialecten behoren tot de folklore van een gemeenschap.
Oud 10 juli 2014, 09:12   #1565
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
Als men het AN als norm neemt, wat niet anders kan wil men babylonische spraakverwarringen voorkomen tussen de inwoners van onze provincies, dan kan men niet anders dan dialecten niet correct noemen. met hun vervormende uitspraken, ontoereikende woordenschat, afwezigheid van enige litteratuur, onmogelijkheid in die subtalen wetenschappelijk werk te produceren of grammatica's die de dialecten enige fiabiliteit zouden geven, enz.
AN is een instrument voor zelfontplooiing en toegang tot de cultuur, dialecten behoren tot de folklore van een gemeenschap.
Nochtans is dialect de basis van onze taal. Je ziet in de verschillende dialecten ook duidelijk de oorsprong van onze taal, zoals bijvoorbeeld in het West-Vlaams en in het Limburgs heb je nog altijd de naamvallen die we vroeger ook in het Nederlands kenden. Als basis om ook het AN te gebruiken is het dialect een perfect uitgangspunt.

AN is geen norm zoals het ABN dat vroeger wel was, maar die norm gaf een waardeoordeel aan de rest en maakte dialecten inderdaad minderwaardig. Daar zijn we dan gelukkig ook vanaf gestapt. Het AN kan een lingua franca zijn, maar daarmee maakt het de dialecten niet minderwaardig. Want ook dialecten hebben een eigen grammaticaal systeem en een eigen, uitgebreide woordenschat.

Een persoonlijk voorbeeld: mijn Limburgs dialect kan ik mij behelpen in zowat de hele Euregio. Ook in Aken ben ik goed verstaanbaar als ik gewoon "plat kal". Daarenboven was mijn dialect de ideale springplank om Duits te leren, ook weer omwille van de naamvallen die in het dialect nog altijd bestaan.
Oud 27 augustus 2014, 15:11   #1566
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dialect ook "correct" Nederlands. Wie het Waregems beheerst, drukt zich in correct Waregems uit. Zo eenvoudig is het.

Alleen is dialect geen standaardtaal.

U schijnt een beetje alles door elkaar te gooien.

En net zoals iemand de standaardtaal maar pover kan beheersen, zo zijn er ook mensen die te weinig kennis hebben van een bepaald dialect om het "correct" te spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 15:12   #1567
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men het AN als norm neemt, ...
Het AN is niet "de" norm in het Nederlands. Wel vormt het de norm voor onze standaardtaal.

U blijft de noties "Algemeen Nederlands" en "Nederlands" door elkaar haspelen.
Oud 27 augustus 2014, 15:19   #1568
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U dwaalt weer eens op meerdere vlakken. In het dialect kan men bijvoorbeeld weldegelijk letterkundig werk voortbrengen. Er bestaan zelfs heuse bijbelvertalingen in bepaalde dialecten. In Nederland kan men bijbels kopen die in het Gronings, Twents, Zeeuws, Limburgs en nog meer andere dialecten zijn opgesteld.

En lang voor de standaardtalen bestonden, werden er talloze verhalen, legendes, fabels, heiligenlevens... doorverteld in het dialect. Pas later werden ze aan het schrift toevertrouwd. Dat was een rijke orale traditie die volledig door het dialect werd gedragen.

Dialecten behoren net als het AN tot een groter geheel van onze cultuur. Alleen vormt het een ander segment in die cultuur. En wat u schrijft over zelfontplooiing is natuurlijk larie: ik voel geen enkele remming in mijn persoonlijk leven dagelijks het dialect te gebruiken met mijn vrouw, kinderen, buren, dorps- en streekgenoten. Wel integendeel, het vormt in die omstandigheden een veel soepeler en gemakkelijk aandoend kleed waarin ik mij beweeg.
Oud 27 augustus 2014, 15:22   #1569
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
AN is geen norm zoals het ABN dat vroeger wel was, maar die norm gaf een waardeoordeel aan de rest en maakte dialecten inderdaad minderwaardig. Daar zijn we dan gelukkig ook vanaf gestapt. Het AN kan een lingua franca zijn, maar daarmee maakt het de dialecten niet minderwaardig. Want ook dialecten hebben een eigen grammaticaal systeem en een eigen, uitgebreide woordenschat.
En dialecten hebben vaak een veel ingewikkelder spraakkunst dan ons AN. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de dubbele ontkenning die nog gedeeltelijk bestaat in mijn dialect, net als de verbuiging van ja en neen alsook de versterkende vormen ervan. Ook bestaat in het Waregems nog de zogenaamde onderwerpsaccusatief voor mannelijke zelfstandige naamwoorden en bijhorende lidwoorden, iets wat totaal verdwenen is uit het AN.
Oud 27 augustus 2014, 16:03   #1570
Wapper
Perm. Vertegenwoordiger VN

Wapper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dialecten hebben vaak een veel ingewikkelder spraakkunst dan ons AN. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de dubbele ontkenning die nog gedeeltelijk bestaat in mijn dialect, net als de verbuiging van ja en neen alsook de versterkende vormen ervan. Ook bestaat in het Waregems nog de zogenaamde onderwerpsaccusatief voor mannelijke zelfstandige naamwoorden en bijhorende lidwoorden, iets wat totaal verdwenen is uit het AN.
Of het geslacht van naamwoorden. Het Antwerps is daar (redelijk) onfeilbaar in, voor andere dialecten weet ik het niet.

eu of eun = vrouwelijk ne of nen = mannelijk

eun vrouw eu wijf/ne man ne vent
eun tafel/ne stoel
eun lamp/ eun deur/ eun tapijt
ne steen/ nen trap/ nen auto

enz...
Wapper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2014, 16:40   #1571
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wapper Bekijk bericht
Of het geslacht van naamwoorden. Het Antwerps is daar (redelijk) onfeilbaar in, voor andere dialecten weet ik het niet.

eu of eun = vrouwelijk ne of nen = mannelijk

eun vrouw eu wijf/ne man ne vent
eun tafel/ne stoel
eun lamp/ eun deur/ eun tapijt
ne steen/ nen trap/ nen auto

enz...
Eveneens, zij het met wat uitspraakverschillen, in het Vlaams.
Oud 30 augustus 2014, 06:23   #1572
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedoel je Pfaff-Duits?
Oud 9 september 2014, 18:31   #1573
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De media lijken nochtans tussentaal, het Verkavelingsvlaams, te omarmen en deze te presenteren als 'Belgische Standaardtaal', wat een volkomen misvatting is.

Als ik Limburger of West-Vlaming was, dan zou ik in de krachtigste termen dit 'Schoon Brabants' afkeuren en de norm andermaal leggen bij de standaardtaal of, zo men wil, het eigen streekdialect.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2014, 19:17   #1574
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U dwaalt weer eens op meerdere vlakken.
We kennen natuurlijk je neerbuigend toontje dat hier zovele collega's op de zenuwen werkt.
Mag ik een suggestie doen? Schrijf in het vervolg je posts in je geliefde Waregems dialect en kom ons in dat broebeltaaltje over zelfontplooiing spreken...of liever over zelfoverschatting.
Oud 9 september 2014, 21:39   #1575
Cheminot
Minister

Standaard

Citaat:
We kennen natuurlijk je neerbuigend toontje dat hier zovele collega's op de zenuwen werkt.
Mag ik een suggestie doen? Schrijf in het vervolg je posts in je geliefde Waregems dialect en kom ons in dat broebeltaaltje over zelfontplooiing spreken...of liever over zelfoverschatting.
Zelfoverschatting is eerder zelfkennis in u geval...
Oud 9 september 2014, 21:40   #1576
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De media lijken nochtans tussentaal, het Verkavelingsvlaams, te omarmen en deze te presenteren als 'Belgische Standaardtaal', wat een volkomen misvatting is.
Er bestaat toch nog wat meer dan alleen goedkope Vlaamse soaps en nietszeggende praatprogramma's? Daar wordt inderdaad nogal sterk teruggegrepen naar die tussentaal, maar dat hoor ik evenwel niet in veel andere programma's.

Mij lijkt uw oordeel dan ook nogal eenzijdig.
Oud 9 september 2014, 21:41   #1577
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet op letten, mauste worstelt weer eens met zichzelf en probeert dat dan te projecteren op iemand anders.
Oud 10 september 2014, 06:19   #1578
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je bedoelt waarschijnlijk "in uw geval"...
Oud 10 september 2014, 06:27   #1579
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Niet op letten, mauste worstelt weer eens met zichzelf en probeert dat dan te projecteren op iemand anders.
De would-be-psycholoog van het forum laat zich weer eens gelden.
Potsierlijk.
Oud 10 september 2014, 07:51   #1580
mauste
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Je schermt inderdaad met gefossiliseerde taalvormen in dialecten. Ik heb het over taalfilosofie, een niveau van argumenteren dat blijkbaar buiten je bereik ligt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be