![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1561 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Nuance: dialecten zijn misschien wel Nederlands maar zeker niet "correct"... Waarom weren het onderwijs, de media, de auteurs e.a. dat "correcte" Nederlands? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1562 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1563 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1564 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
AN is een instrument voor zelfontplooiing en toegang tot de cultuur, dialecten behoren tot de folklore van een gemeenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1565 | |
Minister
|
![]() Citaat:
AN is geen norm zoals het ABN dat vroeger wel was, maar die norm gaf een waardeoordeel aan de rest en maakte dialecten inderdaad minderwaardig. Daar zijn we dan gelukkig ook vanaf gestapt. Het AN kan een lingua franca zijn, maar daarmee maakt het de dialecten niet minderwaardig. Want ook dialecten hebben een eigen grammaticaal systeem en een eigen, uitgebreide woordenschat. Een persoonlijk voorbeeld: mijn Limburgs dialect kan ik mij behelpen in zowat de hele Euregio. Ook in Aken ben ik goed verstaanbaar als ik gewoon "plat kal". Daarenboven was mijn dialect de ideale springplank om Duits te leren, ook weer omwille van de naamvallen die in het dialect nog altijd bestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1566 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen is dialect geen standaardtaal. U schijnt een beetje alles door elkaar te gooien. En net zoals iemand de standaardtaal maar pover kan beheersen, zo zijn er ook mensen die te weinig kennis hebben van een bepaald dialect om het "correct" te spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1567 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1568 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En lang voor de standaardtalen bestonden, werden er talloze verhalen, legendes, fabels, heiligenlevens... doorverteld in het dialect. Pas later werden ze aan het schrift toevertrouwd. Dat was een rijke orale traditie die volledig door het dialect werd gedragen. Dialecten behoren net als het AN tot een groter geheel van onze cultuur. Alleen vormt het een ander segment in die cultuur. En wat u schrijft over zelfontplooiing is natuurlijk larie: ik voel geen enkele remming in mijn persoonlijk leven dagelijks het dialect te gebruiken met mijn vrouw, kinderen, buren, dorps- en streekgenoten. Wel integendeel, het vormt in die omstandigheden een veel soepeler en gemakkelijk aandoend kleed waarin ik mij beweeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1569 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1570 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
eu of eun = vrouwelijk ne of nen = mannelijk eun vrouw eu wijf/ne man ne vent eun tafel/ne stoel eun lamp/ eun deur/ eun tapijt ne steen/ nen trap/ nen auto enz... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1571 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1572 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1573 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als ik Limburger of West-Vlaming was, dan zou ik in de krachtigste termen dit 'Schoon Brabants' afkeuren en de norm andermaal leggen bij de standaardtaal of, zo men wil, het eigen streekdialect. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1574 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() We kennen natuurlijk je neerbuigend toontje dat hier zovele collega's op de zenuwen werkt.
Mag ik een suggestie doen? Schrijf in het vervolg je posts in je geliefde Waregems dialect en kom ons in dat broebeltaaltje over zelfontplooiing spreken...of liever over zelfoverschatting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1575 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |