Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2014, 10:39   #1681
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Guido Gezelle mag dat wel allemaal zijn geweest wat u hierboven stelt. Maar Guido Gezelle stelde ook met lede ogen vast dat Willem I zijn 'Nederduitsch' wilde opleggen aan alle Vlamingen. En dat zinde hem niet . En terecht.
En daarom moest Willem weg ,omdat het Frans beter was.
Beter voor de katholieken en beter voor de francofone elite?
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 11:07   #1682
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Willem moest niet weg. Hij heeft zich door zijn misplaatste koppigheid en als reliek van het Ançien Regime zelf buitengegooid.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 11:16   #1683
Troubadour
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Over één ding kunnen we het eens zijn: het politiek geklungel van Oranje-Nassau heeft ons onze eenheid gekost.
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 11:35   #1684
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Troubadour Bekijk bericht
Over één ding kunnen we het eens zijn: het politiek geklungel van Oranje-Nassau heeft ons onze eenheid gekost.
Wanneer men de kaart bekijkt van het VKN, en men ziet Den Haag liggen, dan is het duidelijk welke stroming het voor het zeggen had en vanwaar er bestuurd werd: uit de protestantse uithoek, meer bepaald in 's Gravenhage!

Willem had zijn bestuurscentrum ergens anders moeten kiezen. In ongeveer het centrum van zijn toenmalig koninkrijk. Ik denk hier specifiek aan Breda of Den Bosch ('s Hertogenbos) . Bijna mooi in het midden. Maar geen haar op zijn protestants hoofd dacht er ook maar aan om zoiets te doen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2014 om 12:02.
Oud 20 november 2014, 13:39   #1685
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met 'verhollandsing' bedoel ik dat Nederlanders proberen hun woorden op te dringen aan Vlaanderen. Zo werd in de van Dale 'chroque monsieur' slechts beschouwd als 'Belgisch-Nederlands' (het gold alleen voor Vlaams België), terwijl 'tosti' door datzelfde eigenwijs woordenboek beschouwd werd als 'Algemeen Nederlands' en niet als louter 'Noord-Nederlands'.Men moet maar durven.
Een woord is standaardtaal als het wordt begrepen en gebruikt door alle Nederlandstaligen. Het woord 'chroque monsieur' (overigens een gallicisme) kent het overgrote deel van de Nederlanders niet, dus kan het geen standaardtaal zijn. Als je wilt dat er meer Vlaamse woorden in de standaardtaal komen, moet je ze introduceren. Het woord 'uitbater' wordt bijvoorbeeld tegenwoordig ook in Nederland gebruikt.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 13:40   #1686
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer men de kaart bekijkt van het VKN, en men ziet Den Haag liggen, dan is het duidelijk welke stroming het voor het zeggen had en vanwaar er bestuurd werd: uit de protestantse uithoek, meer bepaald in 's Gravenhage!

Willem had zijn bestuurscentrum ergens anders moeten kiezen. In ongeveer het centrum van zijn toenmalig koninkrijk. Ik denk hier specifiek aan Breda of Den Bosch ('s Hertogenbos) . Bijna mooi in het midden. Maar geen haar op zijn protestants hoofd dacht er ook maar aan om zoiets te doen.
Je hebt geen idee waarover je praat. Den Haag heeft nooit een protestantse meerderheid gehad.
Oud 20 november 2014, 13:42   #1687
cato

Standaard

Citaat:

Rome en Parijs liggen nog verder dan Den Haag.
Hun creatie van Belgie om hun macht te behouden en consolideren,
heeft heel wat ellende gebracht.
Belgie zit nu nog met de discussie/ruzie over de staat.
Oud 20 november 2014, 14:07   #1688
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rome en Parijs liggen nog verder dan Den Haag.
Hun creatie van Belgie om hun macht te behouden en consolideren,
heeft heel wat ellende gebracht.
Belgie zit nu nog met de discussie/ruzie over de staat.
En in Nederland is de laatste 10 �* 12 jaar de gemiddelde duur van de regeringen 2 jaar in plaats van 4; men moet regeren met gedoogsteun of met wisselmeerderheden; men heeft geen meerderheid in de Tweede Kamer. En over de Nederlandse budgettaire perikelen zullen we maar zwijgen.

Zoals u ziet heeft ieder land zo zijn problemen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2014 om 14:10.
Oud 20 november 2014, 14:07   #1689
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

\

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2014 om 14:08.
Oud 20 november 2014, 14:17   #1690
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
\
Aan jouw posts kleven veel haken en ogen.
Oud 20 november 2014, 14:52   #1691
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Ik zeg alleen dat de Vlamingen zoals ze nu worden omschreven, als volk niet eens over een eigen taal beschikken...
Als West-Vlaming heb ik het zeldzame geluk over minstens twéé 'eigen talen' te beschikken:

- het aloude en zeer eerbiedwaardige dialect van de streek waar ik opgroeide

- het Nederlands dat ik via school, radio, TV, kranten, tijdschriften, boeken, ... meekreeg.

Op wat meer gevorderde leeftijd leerde ik ook "Verkavelingsvlaams", en nu ben ik bezig met het aanleren van het Brusselse dialect.

Het zal m.i. bovendien niet zo lang meer duren vooraleer ik zo onbescheiden zal zijn ook het Frans, het Engels én het Duits als 'eigen talen' te beschouwen, en ik hoop dat ik dat lijstje ooit ook met ondermeer het Esperanto, Spaans, Italiaans, Pools, Turks, Grieks, Deens, Zweeds, Scots, Noors en IJslands zal kunnen vervolledigen.

Op dat vlak leg ik mijzelf alvast geen enkele limiet op, mijn hersenen en de tijd helaas wel

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 14:55   #1692
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In ieder geval, de Hollanders zullen moeten gaan beseffen dat ze moeten ophouden om in Vlaanderen hun woorden en taalgevoelen op te dringen! ...
Waar u woont is dat misschien anders, maar hier heb ik nog geen één Hollander ontmoet die mij zijn woorden en taalgevoelen op wil dringen.

Franstaligen die dat proberen daarentegen ontmoet ik haast elke dag

Oud 20 november 2014, 15:09   #1693
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht

1) Het woord 'chroque monsieur' ...

2) Als je wilt dat er meer Vlaamse woorden in de standaardtaal komen, moet je ze introduceren...
1) ... bestaat niet eens (de juiste schrijfwijze is: 'croque monsieur').

http://www.google.be/search?client=s...Meuq8wfTtoGQCg

Ik vind het niettemin een grappig neologisme, omdat het idee van het 'schrokken' erin vervat zit

2) Dat snapt hij/zij niet (of misschien beter: dat WIL hij/zij niet snappen).

De énige manier waarop een slordige 6 miljoen Vlamingen 'hun' woorden en taalgevoelen aan een slordige 16 miljoen Nederlanders kunnen opdringen, is inderdaad het léf hebben om 'hun' woorden en taalgevoelen IN NEDERLAND en temidden van NEDERLANDERS te gebruiken respectievelijk ten toon te spreiden.

Maar daarvoor moeten die in hun broek schijtende luie zeurpieten van Vlamingen wél hun kot uit, én de grens over.

[grafstem]the horror, the horror!!![/grafstem]

Laatst gewijzigd door djimi : 20 november 2014 om 15:11.
Oud 20 november 2014, 15:27   #1694
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je hebt geen idee waarover je praat. Den Haag heeft nooit een protestantse meerderheid gehad.
Wie heeft het daarover? Het gaat om de effectieve protestantse macht in Den Haag. Een kleine illustratie.

"Ook katholieken mochten hun geloof niet in het openbaar belijden. De meeste katholieken gingen daarom naar zogenaamde schuilkerken in woningen en tuinen. In de loop van de achttiende eeuw verbeterde hun positie langzaam. In 1720 dienden enkele Haagse katholieken een verzoek in voor het bouwen van een eigen kerk. Het stadsbestuur ging akkoord, op voorwaarde dat de kerk niet zichtbaar zou zijn van de straat. De beroemde architect Daniël Marot - zelf in 1685 uit Frankrijk gevlucht vanwege zijn protestantse geloof - nam het ontwerp voor zijn rekening. In 1722 werd begonnen met de bouw van de kerk. "
Oud 20 november 2014, 15:43   #1695
cato

Standaard

Citaat:
Wie heeft het daarover? Het gaat om de effectieve protestantse macht in Den Haag. Een kleine illustratie.

"Ook katholieken mochten hun geloof niet in het openbaar belijden. De meeste katholieken gingen daarom naar zogenaamde schuilkerken in woningen en tuinen. In de loop van de achttiende eeuw verbeterde hun positie langzaam. In 1720 dienden enkele Haagse katholieken een verzoek in voor het bouwen van een eigen kerk. Het stadsbestuur ging akkoord, op voorwaarde dat de kerk niet zichtbaar zou zijn van de straat. De beroemde architect Daniël Marot - zelf in 1685 uit Frankrijk gevlucht vanwege zijn protestantse geloof - nam het ontwerp voor zijn rekening. In 1722 werd begonnen met de bouw van de kerk. "
De Calvinistische kerk was inderdaad de officiële kerk in de Republiek.
De katholieken en andere kerkgenootschappen zoals o.a de doopsgezinden werden gedoogd en hadden schuilkerken.
In Belgie in die tijd was het voor protestanten verboden om schuilkerken te hebben.
Dat is het verschil.
Oud 20 november 2014, 15:58   #1696
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Euh, het ging hier wel over de vraag of Nederlands een minderwaardige taal is, hé.

Niet over de verschillende soorten pilaarbijters die die taal gebruik(t)en.

Oud 20 november 2014, 16:30   #1697
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een woord is standaardtaal als het wordt begrepen en gebruikt door alle Nederlandstaligen. Het woord 'chroque monsieur' (overigens een gallicisme) kent het overgrote deel van de Nederlanders niet, dus kan het geen standaardtaal zijn. Als je wilt dat er meer Vlaamse woorden in de standaardtaal komen, moet je ze introduceren. Het woord 'uitbater' wordt bijvoorbeeld tegenwoordig ook in Nederland gebruikt.
Het is maar de vraag of dit een gallicisme is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2014 om 16:30.
Oud 20 november 2014, 16:46   #1698
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U sleurt er weer andere dingen bij die hier niet ter zake doen. Ik heb het niet over de Oostenrijkers, enz. Het gaat over het feit dat de Vlamingen die zich 'een volk' noemen, maar die dank zij de Vlaamse Quislings in de Taalunie (die steeds weer de Nederlanders nalopen en geen voeling hebben met de taal en het taalgevoelen hier bij ons) niet eens over een eigen taal beschikken. Wij moeten ons altijd conformeren naar de Noord-Nederlandse taalnormen, maar zij nooit naar onze normen. En dat pikken heel wat Vlamingen niet meer.
Wat ik schrijf heeft alles te maken met onze taal. Maar wanneer een argument dat hout snijdt door iemand wordt gebruikt tegen jouw gemekker en geblaat dan zit je domweg te neuzelen over "niet ter zake".

Ja, de Vlamingen zijn een volk. Het woongebied van dat volk is een deel van de Nederlanden en de taal het Nederlands. Capito? Net zoals Oostenrijk het woongebied is van de Oostenrijkers en hun taal het Duits is. Net zoals Wallonië het woongebied van de Walen is en hun formele taal niet het Waals maar het Frans is.

Dat jij daar "problemen" mee hebt zal ons allesbehalve een zorg wezen...
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2014, 18:47   #1699
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik schrijf heeft alles te maken met onze taal. Maar wanneer een argument dat hout snijdt door iemand wordt gebruikt tegen jouw gemekker en geblaat dan zit je domweg te neuzelen over "niet ter zake".

Ja, de Vlamingen zijn een volk. Het woongebied van dat volk is een deel van de Nederlanden en de taal het Nederlands. Capito? Net zoals Oostenrijk het woongebied is van de Oostenrijkers en hun taal het Duits is. Net zoals Wallonië het woongebied van de Walen is en hun formele taal niet het Waals maar het Frans is.

Dat jij daar "problemen" mee hebt zal ons allesbehalve een zorg wezen...
Dus de Walen zijn ook Nederlanders want ze wonen ook in de Nederlanden. Mij goed, geen enkel probleem. De Vlamingen een volk... De Vlamingen zijn gewoon de Nederlandssprekende Belgen. Zonder België, waren er ook geen Vlamingen geweest zoals we dat nu verstaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 20 november 2014 om 18:50.
Oud 20 november 2014, 18:53   #1700
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus de Walen zijn ook Nederlanders want ze wonen ook in de Nederlanden. Mij goed, geen enkel probleem. De Vlamingen een volk... De Vlamingen zijn gewoon de Nederlandssprekende Belgen. Zonder België, waren er ook geen Vlamingen geweest zoals we dat nu verstaan.
Zeker, zeker... ze wonen in Noord-België en ze spreken Noord-Belgisch.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be