Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2009, 23:47   #161
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik was in een creatieve bui en ik hou van Vlaanderen. Dit niet ten koste van Holland natuurlijk
Creatief. Dat wel. Net als Shadowke en ik ...

Wist u trouwens, Fetai, dat Zeeuws-Vlaanderen zo'n wapen heeft?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:50   #162
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik denk wel dat dat al voorgesteld is geweest achter de schermen maar is gebotst op een dikke NON.

Vlaanderen mag niets zeggen over Wallonië maar Wallonië wilt wel de baas spelen over Vlaanderen.
zo werkt den Belziek.
Ik zou dit graag willen horen ...
Als Peeters zoiets voorstelt en als Walen negatief antwoorden ... hebben de Vlamingen ineens de Brusselaars mee !

Als ik hoor Arena ... die geen enkel woord Nederlands mag spreken ... Het is echt irriterend voor mij (zelfs als franstalig)
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:54   #163
Fetai
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Creatief. Dat wel. Net als Shadowke en ik ...

Wist u trouwens, Fetai, dat Zeeuws-Vlaanderen zo'n wapen heeft?
Haha, nee dat wist ik nog niet. Ik heb het zojuist gegoogled en het is zeer recent aangenomen, toffe ontwikkeling. Maar ik ga tukken, nog een prettige nachtrust gewenst Ernst.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:55   #164
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik zou dit graag willen horen ...
Als Peeters zoiets voorstelt en als Walen negatief antwoorden ... hebben de Vlamingen ineens de Brusselaars mee !

Als ik hoor Arena ... die geen enkel woord Nederlands mag spreken ... Het is echt irriterend voor mij (zelfs als franstalig)
Komen mag nog niet eens een Nederlandstalige school hebben.
alles moet Franstalig worden in Wallonië.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2009, 23:58   #165
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Komen mag nog niet eens een Nederlandstalige school hebben.
alles moet Franstalig worden in Wallonië.
Komen had geen recht om een nederlandstalige school te hebben (de weinig inschrijvingen !) maar als er nu genoeg inscrijvingen zijn ... zou dit geen slechte voorstel zijn.
Toch zou ik zeggen dat een Franstalig onderwijs in een nederlandstalige gemeente of de tegenkant niet de beste oplossing is en moet vervangt worden door een immersie school met behulp van de Communauté Française en de Vlaamse gemeenschap.
Oud 18 augustus 2009, 23:59   #166
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Haha, nee dat wist ik nog niet. Ik heb het zojuist gegoogled en het is zeer recent aangenomen, toffe ontwikkeling. Maar ik ga tukken, nog een prettige nachtrust gewenst Ernst.
Slaap lekker, Fetai!
Oud 19 augustus 2009, 00:00   #167
Shadowke

Standaard

Citaat:
Komen had geen recht om een nederlandstalige school te hebben (de weinig inschrijvingen !) maar als er nu genoeg inscrijvingen zijn ... zou dit geen slechte voorstel zijn.
Toch zou ik zeggen dat een Franstalig onderwijs in een nederlandstalige gemeente of de tegenkant niet de beste oplossing is en moet vervangt worden door een immersie school met behulp van de Communauté Française en de Vlaamse gemeenschap.
sure sure.
blijven dromen.
Oud 19 augustus 2009, 00:01   #168
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
sure sure.
blijven dromen.
Ja, cooperatie moet een droom blijven en vechten is zeker meer constructief !
Oud 19 augustus 2009, 00:04   #169
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ja, cooperatie moet een droom blijven en vechten is zeker meer constructief !
laat dat nu juist iets zijn dat Wallonië niet wilt, tenzij er iets voor staat.
en dat botst dan weer met de Vlaamse belangen.
en hopla we zijn terug naar af.

België werkt niet meer door het Franstalige 'Non' en de anti-Vlaamse hetze zal nog serieus toenemen. wacht maar!

Laatst gewijzigd door Shadowke : 19 augustus 2009 om 00:05.
Oud 19 augustus 2009, 00:20   #170
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard Wallonië en de ontwikkelingen in België

Wat willen de Walen? Willen zij wel van België af? Staan zij de gewenste hereniging van de eeuw niet hinderlijk in de weg? Het klopt dat Wallonië het meest profijt trekt van het bestaan van België. Terwijl in Vlaanderen zeventig en in Wallonië dertig procent van het geld wordt verdiend, staan de overheidsuitgaven in een verhouding 55-45. Het gat tussen die twee zijn de 'solidariteitsoverdrachten': miljarden die vooral naar de Waalse sociale zekerheid en gezondheidszorg vloeien. Omdat solidariteit zo lang is als het huishoudboekje breed, is dit nog een reden te meer voor de Vlamingen om van de Walen af te willen.

Wallonië is arm. De oude delfstoffenas, die loopt van de Borinage tot Luik, is bijna failliet. De laatste hoogovens worden nu geruimd. Er zijn Waalse voormannen die eieren voor hun geld kiezen en zich vastklampen aan de Belgische eenheidsstaat. Zonder Vlaanderen is Wallonië niet levensvatbaar, redeneren zij. Andere Waalse leiders zien dat ook maar kiezen voor een rattachement (wederaansluiting) bij Frankrijk, zoals onlangs Jules de Gheude en de Waalse Staten-Generaal.

Volgens Guido Fonteyn van De Standaard neemt het rattachisme hand over hand toe. In Wallonië vinden zij namelijk de Vlaming helemaal niet zo'n plezanterik, maar een agressieve zeurkous, die zij beschuldigen van 'seperatisme'. De Waalse premier Collignon ging enkele jaren geleden naar een congres in Frankrijk waar hij Wallonië zo ongeveer op een presenteerblaadje aanbood. Elk jaar trekt een club fanatieke Walen naar het monument van de Gekwetste Adelaar in Waterloo, waar zij Napoleon een eresaluut brengen. Een soort Waalse IJzerbedevaart dus.

Straks beginnen de staatshervormingen. De Walen zullen moeten slikken of stikken. In beide gevallen leidt de uitkomst voor hen tot minder België. En echt moeilijk hoeft het niet te zijn. Voor een wijziging van de grondwet is namelijk niet alleen een tweederde meerderheid in het parlement nodig, maar ook een gekwalificeerde meerderheid van de taalgroepen.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 augustus 2009 om 00:21.
Oud 19 augustus 2009, 00:46   #171
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Nederlands maakt veel gebruik van, de naam zegt het eigenlijk al, hulpwerkwoorden, zoals:
- hulpwerkwoorden van tijd (hebben, zijn en zullen);
- hulpwerkwoorden van aspect (blijven, gaan, hangen, komen, lopen, staan, zijn en zitten);
Volgens mij is "gaan" een hulpwerkwoord van tijd; En een hele belangrijke ook.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 00:51   #172
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lopen:
I, you walk
we, you walk en
he/she/it walks
Afrikaans:

Ek/Jy/hy/sy/ons/julle/hulle loop

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 19 augustus 2009 om 00:52.
Oud 19 augustus 2009, 01:00   #173
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Volgens mij is "gaan" een hulpwerkwoord van tijd; En een hele belangrijke ook.
Dat klopt, maar als zodanig is het geen hulpwerkwoord van tijd. Een zin als:
- Ga je gaan?
is Surinaams-Nederlands gekleurd. In het AN luidt de zin:
- Zul je gaan?
Oud 19 augustus 2009, 01:03   #174
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Afrikaans:

Ek/Jy/hy/sy/ons/julle/hulle loop
Het Afrikaans laat heel mooi zien tot welk een vereenvoudigde structuur een pidgin- en in een latere fase een creooltaal kan komen. In het Afrikaans is niet alleen de werkwoordsvervoeging drastisch vereenvoudigd, maar is ook het genussysteem volledig verdwenen. Het onderscheid in het moderne AN tussen 'de' het 'het' is in het Afrikaans 'de': de man, de vrouw en de kind.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 19 augustus 2009 om 01:08.
Oud 19 augustus 2009, 07:49   #175
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het proces van het verdwijnen van de naamvallen heeft alles te maken met onbewuste streven naar meer efficiency in de taal. Talen vormen een uniek communicatiemiddel tussen leden van de menselijke soort. Er ontstaan nieuwe woorden en oude raken in de vergetelheid. De ontwikkeling voltrekt zich niet alleen niet in Nederlands, maar in alle levende talen.

In het Nederlands zijn de kenmerkende naamvalsuitgangen, de -s, de -r en de -n, verdwenen uit het levende taalgebruik en zijn slechts als fossielen terug te vinden in de zogenaamde staande uitdrukkingen, zoals op den duur. Deze uitgangen zijn vervangen door voorzetsels. Ook de conjugatie (vervoeging) van de werkwoorden is op een dergelijke wijze veranderd. Het Nederlands maakt veel gebruik van, de naam zegt het eigenlijk al, hulpwerkwoorden, zoals:
- hulpwerkwoorden van tijd (hebben, zijn en zullen);
- hulpwerkwoorden van aspect (blijven, gaan, hangen, komen, lopen, staan, zijn en zitten);
- hulpwerkwoorden van lijdende vorm (worden en zijn);
- hulpwerkwoorden van causaliteit (doen en laten) en
- hulpwerkwoorden van modaliteit (kunnen, moeten, mogen, willen en zullen).

Er zijn daardoor min of meer verplichte, vaste volgorden ontstaan in de zinsbouw. De taalgebruikers hebben dat onbewust zo gewild. Zij zeiden niet van de ene op de andere dag 'kom, we gaan onze taal vernieuwen'. Nee, dat gebeurde dus heel geleidelijk.

Vroeger kon men nog zeggen: Mij lusten nog boontjes.
Dat klinkt heel raar, maar 'lusten' had als werkwoord een datief. Die is nu onherkenbaar geworden. Wij zeggen daarom nu: Ik lust nog boontjes.
Hetzelfde doet zich thans voor met de volgende zin:
- Mij mankeert niets;
- Ik mankeer niets.

Velen zullen de tweede zin niet afkeuren. Toch is deze fout op grond van het feit dat 'niets' hier de nominatief is en 'mij' de datief. In een andere volgorde wordt 'niets' als nominatief ook het agens van de zin:
- Niets mankeert mij.

Over honderd jaar is 'ik mankeer niets' heel gewoon en keuren schoolmeesters hem niet meer af.
Inderdaad zoals ik ook al zei. Alhoewel soms een naamval bijzonder handig kan zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 07:50   #176
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was in een creatieve bui en ik hou van Vlaanderen. Dit niet ten koste van Holland natuurlijk
Er is niets creatiefs aan. Zeeuws Vlaanderen behoort ook tot het historisch Vlaanderen. Maar Limburg, Brabant, Antwerpen en zijn hinterland (behalve een klein stukje) behoren niet tot het historisch Vlaandern. Dat moeten we er dan ook maar bijzeggen.

Laatst gewijzigd door system : 19 augustus 2009 om 07:52.
Oud 19 augustus 2009, 07:55   #177
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat willen de Walen? Willen zij wel van België af? Staan zij de gewenste hereniging van de eeuw niet hinderlijk in de weg? Het klopt dat Wallonië het meest profijt trekt van het bestaan van België. Terwijl in Vlaanderen zeventig en in Wallonië dertig procent van het geld wordt verdiend, staan de overheidsuitgaven in een verhouding 55-45. Het gat tussen die twee zijn de 'solidariteitsoverdrachten': miljarden die vooral naar de Waalse sociale zekerheid en gezondheidszorg vloeien. Omdat solidariteit zo lang is als het huishoudboekje breed, is dit nog een reden te meer voor de Vlamingen om van de Walen af te willen.

Wallonië is arm. De oude delfstoffenas, die loopt van de Borinage tot Luik, is bijna failliet. De laatste hoogovens worden nu geruimd. Er zijn Waalse voormannen die eieren voor hun geld kiezen en zich vastklampen aan de Belgische eenheidsstaat. Zonder Vlaanderen is Wallonië niet levensvatbaar, redeneren zij. Andere Waalse leiders zien dat ook maar kiezen voor een rattachement (wederaansluiting) bij Frankrijk, zoals onlangs Jules de Gheude en de Waalse Staten-Generaal.

Volgens Guido Fonteyn van De Standaard neemt het rattachisme hand over hand toe. In Wallonië vinden zij namelijk de Vlaming helemaal niet zo'n plezanterik, maar een agressieve zeurkous, die zij beschuldigen van 'seperatisme'. De Waalse premier Collignon ging enkele jaren geleden naar een congres in Frankrijk waar hij Wallonië zo ongeveer op een presenteerblaadje aanbood. Elk jaar trekt een club fanatieke Walen naar het monument van de Gekwetste Adelaar in Waterloo, waar zij Napoleon een eresaluut brengen. Een soort Waalse IJzerbedevaart dus.

Straks beginnen de staatshervormingen. De Walen zullen moeten slikken of stikken. In beide gevallen leidt de uitkomst voor hen tot minder België. En echt moeilijk hoeft het niet te zijn. Voor een wijziging van de grondwet is namelijk niet alleen een tweederde meerderheid in het parlement nodig, maar ook een gekwalificeerde meerderheid van de taalgroepen.
Het zijn vooral de Franstalige Brusselaars die nog altijd verstokt blijven. Maar die zullen ook bijdraaien. Iedereen, ook de notoire Brusseleir, wordt willens nillens een kind van zijn tijd.
Oud 19 augustus 2009, 10:15   #178
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat klopt, maar als zodanig is het geen hulpwerkwoord van tijd. Een zin als:
- Ga je gaan?
is Surinaams-Nederlands gekleurd. In het AN luidt de zin:
- Zul je gaan?

Ga jij voetballen?
Gaan wij lopen?
Ik ga (dit bedrijf) reorganiseren.

Zolang er geen extra voorzetsel aan te pas komt is "gaan" al snel een hulpwerkwoord van tijd. Eentje bovendien die ook in Nederland een toenemend gebuik kent.

Uitzonderingen:
Ik ga weg.
Ik ga kas (straattaal).

Of een uitzondering juist uit het Surinaams Nederlands (maar die steeds meer ingang vindt): Waar ga je?
Oud 19 augustus 2009, 10:17   #179
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kunnen Vlamingen nog bekrampt blijven.
De Belgische bourgeoisie is nu 70% Vlaams, 20% Brussels, en 10% Waals.
De macht zit in Vlaamse handen !
Vlamingen moeten enkel de woorden vinden om Belgïe "aangenamer" te verbeteren (dus met respect voor het franstalig gevoel) ... Hiermee kan alles opgelost worden !
maw, het is aan de Vlamingen om zich aan te passen
Oud 19 augustus 2009, 10:18   #180
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal het nog herhalen :
Binnen Belgie zijn er :
- Vlamingen : nederlandstalig en meestal tweetalig
- Brusselaars : vooral franstalig, meertalig (oorspronkelijk +/- Nederlandstalig)
- Walen : franstalig en meestal met een slecht kennis van het nederlands.

Verder : Brussel is niet tweetalig heb ik hier regelmatig gezien. Bestel een sandwich in Brussel, het zal moeilijk zijn in het nederlands. Maar wie verkoopt sandwiches ? Iemand zonder papieren pas geregulariseerd of een tweetalig Brusselaar ? Wie zit aan het lokket ? Een tweetalig Brusselaar of een niew Belge van de tweede generatie die al moeilijk Frans spreekt ?

Brussel is een stagecentrum voor alle Belgen. Een Vlaming spreekt +/- Frans, een Waal uit Waals Brabant spreekt +/- nederlands. Nu zien wij dat Luikenaars ook min of meer tweetalig worden maar Walen uit Bergen of Charleroi begrijpen geen enkel woord Nederlands ! Dus, Nederlands leren in heel Wallonïe in wel nodig voor tweetaligheid in Brussel !

Brusselaars hebben niks tegen het nederlands maar wel tegen een gevaarlijke Vlaamse staat die zich opricht tegen de Belgische staat (niet tegen een hereniging, dit is volledig utopisch) !
in Brussel zal ik sneller in het Nederlands aangesproken worden door een Belg van de tweede generatie dan een autochtone Brusselaar. die laatste kijkt meestal nog altijd neer op alles wat "Flamand" is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be