Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2013, 12:56   #21
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Limburg onafhankelijk
Mosasaurus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 13:04   #22
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Limburg onafhankelijk
Ja, een confederatie van onafhankelijke Vlaamse staten.
Oud 23 februari 2013, 14:12   #23
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Antwerpen als nieuwe hoofdstad van Nederland waar het thuis hoort, de rest van dit marginale Vlaanderland mag de republiek Groot-Bokrijk worden en daar zijn belgische Ollanderhaat botvieren.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 14:14   #24
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Overigens, de beste garantie om de eenheid met Nederland te voorkomen is door de Belgische staat te behouden. Eigenlijk de enige garantie. Zodra Vlaanderen een eigen staat wordt, wordt meer samenwerking met Nederland onvermijdelijk.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 14:18   #25
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Eigen staat met Brussel.
Ik ben geen independentist, maar binnen het denkkader dat het bv onvermijdelijk zou zijn , volg ik xenophon. Samengaan met nederland is voor mij onbespreekbaar. En brussel ligt op vlaams grondgebied. Dus vlaanderen met uiteraard brussel als deel daarvan onafhankelijk.
Maar voor mij hoeft het niet en ik geloof er niet in.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2013, 15:12   #26
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Een samengaan met Nederland kan voor Vlaanderen zéér zinvol zijn. Op voorwaarde dat het op een intelligente wijze gebeurt. Nederland-haters pogen hier steeds maar opnieuw de zaken zo voor te stellen dat dit samengaan eenvoudig zou neerkomen op een soort opslorping, zeg maar een "anschlusz". Dat zou inderdaad niet erg verstandig zijn. Om die reden zie ik een toenadering tussen Vlaanderen en Nederland het best gebeuren o.v.v. een confederatie met een grote subsidiariteit voor wat de beleidsbevoegdheid van de twee deelstaten betreft. Anders gezegd: in dergelijke confederatie doen Nederland en Vlaanderen samen hetgeen waarvan ze allebei overtuigd zijn dat het best gezamenlijk wordt gedaan. Bovendien zou dergelijke confederatie ook vermijden dat er een conflictsituatie zou opduiken voor wat de Oranje-monarchie betreft. In Nederland is er nog steeds veel enthousiasme voor hun monarchie en dat is hun goed recht. Vlaanderen is op dit ogenblik overwegend republikeins. Dan zou de Nederlands-Vlaamse Confederatie een deelstaat Vlaanderen kennen als republiek en een deelstaat Nederland als monarchie.

Dit moet kunnen!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:05   #27
Pin en Puk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus Bekijk bericht
Limburg onafhankelijk
Antwerpen ook en wij hebben een wereldhaven.
Wat kan Limburg bieden ?
Pin en Puk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:13   #28
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Overigens, de beste garantie om de eenheid met Nederland te voorkomen is door de Belgische staat te behouden. Eigenlijk de enige garantie. Zodra Vlaanderen een eigen staat wordt, wordt meer samenwerking met Nederland onvermijdelijk.
Klopt helemaal. Een onafhankelijkheid van Vlaanderen zal voor een grondige wijziging van haar huidige - zuidwaarts gerichte - oriëntering zorgen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:16   #29
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Die spleetoog heeft geen nucleaire wapens ...
Nucleair wapen op Brussel staat gelijk aan het platleggen van Parijs. Versta je het zo beter?
alfa16vjtd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:43   #30
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een samengaan met Nederland kan voor Vlaanderen zéér zinvol zijn. Op voorwaarde dat het op een intelligente wijze gebeurt. Nederland-haters pogen hier steeds maar opnieuw de zaken zo voor te stellen dat dit samengaan eenvoudig zou neerkomen op een soort opslorping, zeg maar een "anschlusz". Dat zou inderdaad niet erg verstandig zijn. Om die reden zie ik een toenadering tussen Vlaanderen en Nederland het best gebeuren o.v.v. een confederatie met een grote subsidiariteit voor wat de beleidsbevoegdheid van de twee deelstaten betreft. Anders gezegd: in dergelijke confederatie doen Nederland en Vlaanderen samen hetgeen waarvan ze allebei overtuigd zijn dat het best gezamenlijk wordt gedaan. Bovendien zou dergelijke confederatie ook vermijden dat er een conflictsituatie zou opduiken voor wat de Oranje-monarchie betreft. In Nederland is er nog steeds veel enthousiasme voor hun monarchie en dat is hun goed recht. Vlaanderen is op dit ogenblik overwegend republikeins. Dan zou de Nederlands-Vlaamse Confederatie een deelstaat Vlaanderen kennen als republiek en een deelstaat Nederland als monarchie.

Dit moet kunnen!
Een konfederatie is iets voor Vlamingen die wel willen maar niet durven en een opt-out achter de hand willen houden.
Neen, springen en de bruggen verbranden, begot!
Een deelstaat-van-zijn draagt uiteraard de kiem van de scheiding reeds in zich. Hoe kortzichtig!
De beste manier om de oude tweeledighied op te heffen is misschien eerder de Brabanten, Vlaandersen, en Limburgen te fusioneren.
Maw. korte metten maken met de oude valse 'Hollandse' en 'Vlaamse' identitaire krachten!
Wenn dann richtig!
'Deelstaat van' ...pfff...net alsof Vlaanderen een of ander overzees gebied is zoals Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Oost-Duitsland is toch ook geen konfederatie met West-Duitsland aangegaan.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 februari 2013 om 00:52.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 00:46   #31
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
België is en blijft een soep

Just a tought - ik zou het "correcting a big mistake in history" noemen, maar ik ben reuze benieuwd naar andermans input hieromtrent.

Er zullen héél veel problemen opgelost worden, maar welke nieuwe zullen er de kop opsteken?

shoot!

P.S. Aan trollen hebben we hier geen enkele boodschap
Het gaat goed in Belgie. Het zijn slechts een paar mafkezen die het land kapot willen.

Op dit moment gaat de discussie over België en de concurrerende landen. Niemand interesseert zich nog voor Vlaanderen vs Wallonië. Samen aan een sterk België werken is de toekomst.
Oud 24 februari 2013, 00:49   #32
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Het gaat goed in Belgie. Het zijn slechts een paar mafkezen die het land kapot willen.

Op dit moment gaat de discussie over België en de concurrerende landen. Niemand interesseert zich nog voor Vlaanderen vs Wallonië. Samen aan een sterk België werken is de toekomst.
- lol -

Gelukkig weten we dat je maar wat aan het trollen bent.
Oud 24 februari 2013, 00:49   #33
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Nucleair wapen op Brussel ....
De ultieme oplossing voor Brussel.....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 februari 2013 om 00:50.
Oud 24 februari 2013, 00:57   #34
nickb
Schepen

nickb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
- lol -

Gelukkig weten we dat je maar wat aan het trollen bent.
Neen.
Oud 24 februari 2013, 01:00   #35
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
'Deelstaat van' ...pfff...net alsof Vlaanderen een of ander overzees gebied is zoals Aruba, Curaçao en Sint Maarten.
Oost-Duitsland is toch ook geen konfederatie met West-Duitsland aangegaan.
Denk dat je het niet zo kunt stellen. Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn zelfstandige landen binnen het koninkrijk, zoals ook Canada een zelfstandig land is
binnen het Britse Gemenebest en de Britse Koningin als staatshoofd heeft.

Mij is echter een raadsel hoe aan te sluiten als republiek binnen deze constructie en tevens geen erkenning van de (nieuwe) koning als staatshoofd?
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:04   #36
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door looneytoon1975 Bekijk bericht
België is en blijft een soep

Just a tought - ik zou het "correcting a big mistake in history" noemen, maar ik ben reuze benieuwd naar andermans input hieromtrent.

Er zullen héél veel problemen opgelost worden, maar welke nieuwe zullen er de kop opsteken?

shoot!

P.S. Aan trollen hebben we hier geen enkele boodschap
België is als natie volkomen mislukt. Dat lag niet aan Vlamingen, aan wie slechts verweten kan worden dat zij vanaf 1830 rechten voor hun taal en cultuur opeisten in een staat die vanaf het begin Franstalig diende te zijn.

De schuld voor het complete falen ligt bij het Franstalige establishment en zijn belgicistische handlangers die het systeem tegen elke prijs overeind willen houden met ondemocratische verhoudingen, pariteiten, grendelgrondwetten, alarmbelprocedures en belangenconflicten. Alles is erop gericht de Franstaligen privileges en voorrechten te blijven gunnen. Tegen alle verhoudingen in.

Wie dat alles accepteert, bewijst lippendienst aan een perfide systeem dat de Belgische staat vormt.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:09   #37
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Neen.
Ja.
Oud 24 februari 2013, 01:21   #38
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Denk dat je het niet zo kunt stellen. Aruba, Curaçao en Sint Maarten zijn zelfstandige landen binnen het koninkrijk, zoals ook Canada een zelfstandig land is
binnen het Britse Gemenebest en de Britse Koningin als staatshoofd heeft.
Inderdaad, ik was er al op aan het broeden dat ik daar misschien wat uit de bocht ging. Aruba, Curaçao en Sint Maarten vormen namelijk bij nader inzien strikt genomen geen konfederatie maar een personele unie met Nederland.

Maar in de praktijk is het echter misschien een vermenging van de twee:
Die drie landen hebben namelijk het recht om uit het Koninkrijk der Nederlanden te stappen zoals uit een konfederatie.
Citaat:
De confederatie is een verbinding tussen soevereine staten die hun eigen soevereiniteit behouden, maar overeenkomen om bepaalde aangelegenheden, zoals de buitenlandse belangen en veiligheid, gemeenschappelijk te regelen.
Of hebben die vier landen helemaal niets gemeenschappelijk geregeld?
In dat geval is het inderdaad géén konfederatie.

Maar goed, dat verandert natuurlijk niets aan het punt dat ik uiteindelijk wilde maken...

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 februari 2013 om 01:32.
Oud 24 februari 2013, 01:30   #39
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Tja, nederland. Buiten de taal hebben we niet echt veel gemeen, al heb ik ze wel graag. Liefst een eigen staat binnen de EU, met of zonder Brussel.
Daar ben ik het niet mee eens; Nederland en Vlaanderen hebben meer gemeen dan ze ooit toe zullen geven, maar of dat genoeg is om te fuseren is een tweede.

Om het wat perspectief te geven Nederland heeft ook wat gemeen met Duitsland (wel minder dan Vlaanderen, maar toch), maar daar ligt een fusie veel minder voor de hand.

Laatst gewijzigd door Adam Smith : 24 februari 2013 om 01:32.
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2013, 01:35   #40
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ze zagen dat omstreeks 1830 toch even anders dacht ik.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Belgische_Revolutie

Veel is de schuld van Willem I, die de Zuidelijke Nederlanden achterstelde : geen begrip voor de godsdienst van die mensen bvb. Daarom kreeg hij de Vlamingen tegen zich in het harnas. En de Franstaligen , niet enkel de Walen, maar ook de Vlaamse rijke burgers en aristocraten, voelden zich ook slecht behandeld. Zo waren de officieren in het leger doorgaans afkomstig uit de Noordelijke Nederlanden.
Willem was te repressief, een zeer slecht diplomaat in feite. Een domoor, ongeschikt voor zijn job.
De afscheuring was een ramp voor het Vlaams werkvolk. Moesten de Nederlanden verenigd gebleven zijn, waren ze steenrijk en machtig geworden.
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be