![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#581 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat u naar het einde schrijft, lijkt meer op de 19e eeuw dan in de tijd van de Boerenkrijg. In meerdere opzichten was de plattelandsbevolking meer ingedekt tegen willekeur van de adel onder Oostenrijks bestuur, dan dit het geval was in de 19e eeuw. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#582 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vanwaar die ommezwaai? de ommezwaai van: 1) ongeletterde mensen die tegen de fransen vechten werden misleid. naar 2) ongeletterde mensen die tegen de (andere) nederlanders vochten deden dat weloverwogen, goed geinformeerd en zonder externe druk. nogal een ommezwaai. Dus, vandaar mijn vraag, vanwaar die ommezwaai? Zit het door Willem I ingevoerde onderwijs er voor iets tussen, zegt u?
https://www.youtube.com/watch?v=ohv1HGkluFw Laatst gewijzigd door Hollander : 1 april 2012 om 20:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#583 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij de Belgische opstand deed de gewone man ook mee, omdat er natuurlijk een economische crisis was en de ene fabriek na de andere sloot op het einde van het bewind van Willem I. Bovendien had Willem door zijn accijnzen op het brood en het vlees, het voor de eenvoudige mensen (en dus ook voor de middenstanders) zeer moeilijk gemaakt (*) en zeker in een tijd van economische crisis. Daarom deden er ook vrij veel 'kielemannen' mee met de Belgische opstand. (*) (Cfr het toenmalig gezegde: "Bij elke boterham eet Jan Kaas mee") Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 april 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#584 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#585 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#586 |
Europees Commissaris
|
![]() Zo, mooi weer alles overgebracht naar de Boerenkrijgdraad....
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 april 2012 om 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#587 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#588 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#589 |
Europees Commissaris
|
![]() Het bevestigd vooral wat België heeft aangericht en daarbij wijs ik op:
1. De sterkste verfransingsgraad deed zich voor in Brussel stad, bekijk echter het verschil met andere gemeenten en dan komt men tot een volkomen ander beeld !! 2. De kolom 'NL & F' moet natuurlijk bij 'enkel NL' gerekend worden. Want dat betreft Nederlandstaligen die weliswaar Frans geleerd hadden, - blijft nog de vraag in welke mate - maar nog niet verfranst waren. Ik spreek ook wat Frans en zou zeker in die tijd mij bij NL en F opgegeven hebben.... Bekijk in dat opzicht nu eens de twee eerste regels voor Brussel stad: 1846 60,6% (N) (geen cijfer (NL/F) 38,6% (F) 1866 39,3% (N) 38,5% (NL/F) 20,1 (F) Waarom is de kolom F achteruitgegaan in 1866 ? Omdat - het francofiele sfeerbeeld dat Verlooy schetstte indachtig - velen met NL als moedertaal, maar met enige kennis van Frans, zich opgaven in de F kolom. Voor 1866 lijkt mij zodoende 77,8 % NL versus 20,1 F een getrouwer beeld. 3. In hoeverre had ook hier, zoals zo vaak bij die talentellingen, de meting niet het karakter van een taalvoorkeur ipv de werkelijk gesproken taal. De cijfers die uit de bus komen voor F zijn dus absolute maxima, een absolute bovengrens, die wellicht overdreven zijn. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#590 |
|
![]() Hoe denk je dat zo een talentelling er uit zou zien in mijn streek?
50 jaar geleden en nu? Limburgs of Nederlands. Hoe populair zou Limburgs nog zijn? Hoeveel kinderen begrijpen hun grootouders nog als die grootouders in hun meodertaal spreken? Hoeveel jonge verzorgers begrijpen nog wat ouderen zeggen in bv bejaardenhuizen? Hoeveel zouden als Nederlandstalig opgeschreven worden alhoewel ze thuis altijd Limburgs spreken? Laatst gewijzigd door pajoske : 3 april 2012 om 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#591 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#592 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat is inderdaad zeer schrijnend maar als ik Limburg beschouw denk ik aan iets anders. Een groot voorbeeld van de getraptheid van taaltellingen was bijvb. die in de voerstreek, Jekervallei en de Platdietse streek.
Het is niet omdat men Retour@Liege stemt dat men Frans als moedertaal heeft. Het schijnt dat zelfs Hapart zijn limburgs dialekt spreekt; in ieder geval zeer velen die R@L stemmen. Dat zijn NL-taligen die om dorpspolitieke redenen een stem uitbrengen op R@L. Die hebben er niets tegen dat ze in een NL-taalgebied terechtkomen op zich, maar wel dat ze bij Limburg terechtkomen. En dus zouden die zich bekennen bij een talentelling tot F. OM maar te zeggen, die talentellingen zijn voor wat ze zijn en het is dus terecht dat ze afgeschaft werden, want om allerlei redenen - oa. Bismarck en taalidentifikatie - KON men niet zuiver tellen wat men eigenlijk tellen wou. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 11:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#593 |
Europees Commissaris
|
![]() Zegt hij, nadat hij bladzijden lang volhield dat Brussel toch al zooooo verfranst was in de Oostenrijkse tijd.... Hahaha!
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 11:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#594 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die lijst haalde een meerderheid gedurende vele vele jaren. En toch werd met de wens van die meerderheid van de bevolking in Voeren nooit rekening gehouden door de Belgische overheid... En dus zwijgt men in bepaalde kringen hierover. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 3 april 2012 om 11:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#595 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dorpspolitiek is daaraan ondergeschikt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#596 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#597 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Ik gebruikte bewust 'meerderheid der Belgen' omdat het deel uitmaakte van een kommunautair kompromis �* la Belge om de vrede te bewaren. Edoch.... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 12:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#598 | |
|
![]() Citaat:
Dat Happart de regiotaal zou spreken verwondert me niets. Op een wapenkaart gedateerd ong 1640 staat het familiewapen Happart afgebeeld in het hertogdom Limburg. Die familie woont dus al enkele eeuwen in die omgeving. Laatst gewijzigd door pajoske : 3 april 2012 om 13:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#599 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu eens op de man af, als gij in Voeren zoudt wonen, voor welke partij zoudt ge dan stemmen, pajoske?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#600 |
Europees Commissaris
|
![]() Dat bewijst dat ge den echten Brusseleir niet kent.
Afgezien van hoe ge de vraag stelt, krijgt ge het gewenste antwoord. Wat voor u een raden-naar is, is voor mij een van-hier-zien-met-mijn-ogen dicht. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 april 2012 om 15:47. |
![]() |
![]() |