![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#621 |
Europees Commissaris
|
![]() En geen flauw, maaar een zeer sterk vermoeden heb ik wat het Oosten zijn globaal tegenargument gaat zijn....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#622 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat hem maar eens uitleggen hoe het komt dat in een stad waarvan volgens hem de elite al verfranst was, de ambtelijke stedelijke teksten zo goed als uitsluitend in het Nederlands waren opgesteld.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 april 2012 om 23:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#623 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'Vreemdelingen' in Vlaanderen bepalen steeds meer de verkiezingen. Ze zorgden voor een Nederlandstalige meerderheid in Voeren. Maar zij zullen er ook voor zorgen dat BDW nooit burgemeester kan worden van Antwerpen. En misschien ook wel de eerste Franstalige burgemeester buiten Brussel en de faciliteitengemeentes mogelijk gaan maken. De Vlaamse reactie? Die is voorspelbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#624 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#625 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het Graafschap Vlaanderen begon dit proces al aardige vormen aan te nemen in de bescheiden die uitgingen van en naar de Vlaamse steden. Zo schrijft Paul de Ridder: "Maar niets illustreert beter het Nederlandstalig karakter van Brussel tijdens de Middeleeuwen dan een vergelijking met de toestanden in Vlaamse steden als Brugge Ieper, Gent en Kortrijk. In het Graafschap Vlaanderen, een leen van Frankrijk, was het Frans zowat de officiële voertaal van de grafelijke administratie. In de stadsarchieven van Brugge, Gent en Ieper, schommelt tijdens deze periode vóór 1500 het percentage Franstalige stukken tussen de 30% en 60%." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 11:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#626 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#627 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#628 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#629 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge spartelt rond als een duivel in een wijwatervat! Waar wilt ge nu eigenlijk juist naartoe? Het uitgangspunt was bladzijdenlang de verdransing van Brussel en ik heb U met de harde cijfers van de tabel der talentellingen rond de oren geslagen. Nu wordt dus ineens de focus gericht op Vlaanderen, laat me niet... ![]() Wat een gezichtsverlies! Ik zou zeggen ga ergens een spelletje schaak spelen om u af te reageren. Vaert wel ende levet scone! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 12:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#630 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik speel geen spelletje schaak. Ik ga door op feiten. En ik voer een citaat aan Paul De Ridder, dewelke met cijfers in dit verband komt. Dus die cijfers komen niet van mij. U echter begint op de man te spelen wanneer u de grond onder uw voeten voelt wegzinken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#631 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#632 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U loopt -zoals vaak- veel te hard van stapel. Ik stel gewoon vast dat Verlooy meent dat de Brusselaars fransdol zijn. Dat zegt niet alleen Verlooy trouwens. En dat vele Brusselaars Frans willen praten zowel op café, als op straat en dat ze in de kerk tuk zijn op Franse gebedenboeken. En dat zijn volgens mij de kenmerken van een verfransingsproces. Ik heb nergens beweerd dat de gemeenteraden in het Frans waren of iets dergelijks.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#633 |
Europees Commissaris
|
![]() Haha! Nu ineens ziet hij het licht door te stellen dat fransdol niet hetzelfde is als verfranst zijn.
En hij spartelde en spartelde en spartelde maar voort. Nogmaals waar wilt ge heen ? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 12:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#634 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#635 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb het over een verfransingsproces slimme. Ga mijn posten maar na. En door een verfransingsproces worden er natuurlijk mensen verfranst. Of wat dacht ge. Hoeveel %? Ja,daarover kan men discussiëren.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#636 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn vraag blijft dezelfde. Uw uiteindedlijk punt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#637 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb geen 'uiteindelijk punt' . U beweerde eertijds dat het verfransingsproces in Brussel een Belgisch produkt was. Ik stelde dat verfransing van Brussel al heel lang eerder op gang was gekomen, meer bepaald vanaf 1500, de tijd van Keizer Karel. Daarover ging de hele initiële discussie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#638 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
vernederlandsing = taaldwang, verfransing = een proces bladiebla Keizer Karel bladiebla eeuwen. welnu, die onevenwichtigheid in uw redeneren doet de wenkbrauwen fronsen. Tis even dat u het weet.
![]() |
![]() |
#639 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verfransing die om zich heen greep tijdens de Oostenrijkse periode was spontaan en vrijwillig. Er kwam geen enkele dwang bij kijken. Zeker niet van de Oostenrijkers. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 19:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#640 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |