Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2012, 23:42   #621
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

En geen flauw, maaar een zeer sterk vermoeden heb ik wat het Oosten zijn globaal tegenargument gaat zijn....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2012, 23:49   #622
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En geen flauw, maaar een zeer sterk vermoeden heb ik wat het Oosten zijn globaal tegenargument gaat zijn....
Laat hem maar eens uitleggen hoe het komt dat in een stad waarvan volgens hem de elite al verfranst was, de ambtelijke stedelijke teksten zo goed als uitsluitend in het Nederlands waren opgesteld.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 4 april 2012 om 23:51.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 08:27   #623
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Benieuwd hoe de Vlaamse reactie zou zijn indien 1/4 van de Antwerpse bevolking buitenlands (laat ons stellen bv Marrokaans) zou zijn met stemrecht, en het politieke beleid van de stad Antwerpen in gelijke mate zou beïnvloeden.

'Vreemdelingen' in Vlaanderen bepalen steeds meer de verkiezingen.

Ze zorgden voor een Nederlandstalige meerderheid in Voeren.
Maar zij zullen er ook voor zorgen dat BDW nooit burgemeester kan worden van Antwerpen. En misschien ook wel de eerste Franstalige burgemeester buiten Brussel en de faciliteitengemeentes mogelijk gaan maken.

De Vlaamse reactie?

Die is voorspelbaar.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 09:19   #624
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
'Vreemdelingen' in Vlaanderen bepalen steeds meer de verkiezingen.

Ze zorgden voor een Nederlandstalige meerderheid in Voeren.
Maar zij zullen er ook voor zorgen dat BDW nooit burgemeester kan worden van Antwerpen. En misschien ook wel de eerste Franstalige burgemeester buiten Brussel en de faciliteitengemeentes mogelijk gaan maken.

De Vlaamse reactie?

Die is voorspelbaar.
Dat die gemeenten 'voorgoed' verloren zijn, om vervolgens verder terug te trekken?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 11:07   #625
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laat hem maar eens uitleggen hoe het komt dat in een stad waarvan volgens hem de elite al verfranst was, de ambtelijke stedelijke teksten zo goed als uitsluitend in het Nederlands waren opgesteld.
Nogmaals, u moet goed lezen wat ik stel. Ik zeg dat het verfransingsproces al heel lang aan de gang was. Niet dat in de Middeleeuwen reeds alles verfranst was in Vlaanderen. Dat zult u me nooit horen beweren. En dit, om de heel eenvoudige reden dat dit niet zo was.

In het Graafschap Vlaanderen begon dit proces al aardige vormen aan te nemen in de bescheiden die uitgingen van en naar de Vlaamse steden.

Zo schrijft Paul de Ridder:

"Maar niets illustreert beter het Nederlandstalig karakter van Brussel tijdens de Middeleeuwen dan een vergelijking met de toestanden in Vlaamse steden als Brugge Ieper, Gent en Kortrijk.

In het Graafschap Vlaanderen, een leen van Frankrijk, was het Frans zowat de officiële voertaal van de grafelijke administratie. In de stadsarchieven van Brugge, Gent en Ieper, schommelt tijdens deze periode vóór 1500 het percentage Franstalige stukken tussen de 30% en 60%."

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 11:07.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 11:49   #626
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen?

En wat maakt dat nu uit voor de huidige toestand?
Wat heeft de Guldensporenslag te maken met de huidige toestand?
Oud 5 april 2012, 11:54   #627
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om bij dat laatste te beginnen. Die zogenaamde "Nederlanders". Wie een beetje op de hoogte is van de werkelijke situatie in Voeren, weet dat bepaalde Nederlandse families er al generaties lang wonen. Zij hebben er, om allerlei redenen, voor gekozen de Nederlandse nationaliteit te behouden. In andere gevallen gaat het om inwijkelingen van recente datum. Niettemin, denk ik dat het allemaal om Voerenaars gaat.

Om dan verder te doen over het eerste: ja, het was weldegelijk een democratische beslissing, daar genomen in het bevoegde orgaan, nl. het Belgisch Parlement, bij democratische meerderheid. Het is immers zo dat staatsrechtelijk een gemeente niet de juridische bevoegdheid heeft over haar aanhorigheid te stemmen. Democratie is geen luchtledig begrip, maar vormt een concreet functioneel geheel dat gebonden is aan rechtsregels.
Wie een beetje op de hoogte was van de toestand toen, zou moeten weten dat er heel wat Nederlandse families zeker geen generaties in Voeren woonden, maar er relatief recent woonden.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 11:55.
Oud 5 april 2012, 12:02   #628
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om bij dat laatste te beginnen. Die zogenaamde "Nederlanders". Wie een beetje op de hoogte is van de werkelijke situatie in Voeren, weet dat bepaalde Nederlandse families er al generaties lang wonen. Zij hebben er, om allerlei redenen, voor gekozen de Nederlandse nationaliteit te behouden. In andere gevallen gaat het om inwijkelingen van recente datum. Niettemin, denk ik dat het allemaal om Voerenaars gaat.

Om dan verder te doen over het eerste: ja, het was weldegelijk een democratische beslissing, daar genomen in het bevoegde orgaan, nl. het Belgisch Parlement, bij democratische meerderheid. Het is immers zo dat staatsrechtelijk een gemeente niet de juridische bevoegdheid heeft over haar aanhorigheid te stemmen. Democratie is geen luchtledig begrip, maar vormt een concreet functioneel geheel dat gebonden is aan rechtsregels.
Als u zo praat, moet u niet meer kommen mekkeren over de taalfaciliteiten. Die werden ook door een democratische beslissing van het Belgische Parlement bij meerderheid tegen minderheid aangenomen.
Oud 5 april 2012, 12:08   #629
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Zo schrijft Paul de Ridder:

"Maar niets illustreert beter het Nederlandstalig karakter van Brussel tijdens de Middeleeuwen dan een vergelijking met de toestanden in Vlaamse steden als Brugge Ieper, Gent en Kortrijk.

In het Graafschap Vlaanderen, een leen van Frankrijk, was het Frans zowat de officiële voertaal van de grafelijke administratie. In de stadsarchieven van Brugge, Gent en Ieper, schommelt tijdens deze periode vóór 1500 het percentage Franstalige stukken tussen de 30% en 60%."
Ge leest gewoon wat ge graag leest. En dit voorspelbaar citaat toont aan dat er met U gewoon niet te diskussieren valt. Nadat ge bakzeil haalt op het vlak van Brussel, dat toch al zo heel lang en zo sterk zou verfranst zijn geweest begint ge over het Graafschap Vlaanderen.

Ge spartelt rond als een duivel in een wijwatervat!
Waar wilt ge nu eigenlijk juist naartoe?
Het uitgangspunt was bladzijdenlang de verdransing van Brussel en ik heb U met de harde cijfers van de tabel der talentellingen rond de oren geslagen.
Nu wordt dus ineens de focus gericht op Vlaanderen, laat me niet...
Wat een gezichtsverlies!
Ik zou zeggen ga ergens een spelletje schaak spelen om u af te reageren.

Vaert wel ende levet scone!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 12:09.
Oud 5 april 2012, 12:17   #630
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge leest gewoon wat ge graag leest. En dit voorspelbaar citaat toont aan dat er met U gewoon niet te diskussieren valt. Nadat ge bakzeil haalt op het vlak van Brussel, dat toch al zo heel lang en zo sterk zou verfranst zijn geweest begint ge over het Graafschap Vlaanderen.

Ge spartelt rond als een duivel in een wijwatervat!
Waar wilt ge nu eigenlijk juist naartoe?
Het uitgangspunt was bladzijdenlang de verdransing van Brussel en ik heb U met de harde cijfers van de tabel der talentellingen rond de oren geslagen.
Nu wordt dus ineens de focus gericht op Vlaanderen, laat me niet...
Wat een gezichtsverlies!
Ik zou zeggen ga ergens een spelletje schaak spelen om u af te reageren.

Vaert wel ende levet scone!
U moet zich niet zo opjagen. Eerst en vooral ik haal helemaal geen bakzeil wat Brussel betreft. Hoe komt u daar nu bij. Ik heb altijd gezegd dat de verfransing van Brussel vooral begon na 1500. Lees mijn post maar er maar op na. Ik kan het ook niet verhelpen dat een minnestreel aan het hof van de hertog van Brabant meent te weten (hij zal het wel gezien hebben, neem ik aan...) dat de verfransing in Brabant in de hogere kringen blijkbaar al begon in de Middeleeuwen. Bovendien heb ik nooit ontkend dat Brussel snel verfranste onder België. Ik heb u ook gezegd waarom.

Ik speel geen spelletje schaak. Ik ga door op feiten. En ik voer een citaat aan Paul De Ridder, dewelke met cijfers in dit verband komt. Dus die cijfers komen niet van mij. U echter begint op de man te spelen wanneer u de grond onder uw voeten voelt wegzinken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:27.
Oud 5 april 2012, 12:33   #631
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, iets wat ik al veel eerder aanbracht, maar wat door het Oosten compleet genegeerd werd:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=401
Wat niet past in zijn Belgicistische "filosofie" negeert hij.
Oud 5 april 2012, 12:42   #632
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat niet past in zijn Belgicistische "filosofie" negeert hij.
U loopt -zoals vaak- veel te hard van stapel. Ik stel gewoon vast dat Verlooy meent dat de Brusselaars fransdol zijn. Dat zegt niet alleen Verlooy trouwens. En dat vele Brusselaars Frans willen praten zowel op café, als op straat en dat ze in de kerk tuk zijn op Franse gebedenboeken. En dat zijn volgens mij de kenmerken van een verfransingsproces. Ik heb nergens beweerd dat de gemeenteraden in het Frans waren of iets dergelijks.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:47.
Oud 5 april 2012, 12:52   #633
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Haha! Nu ineens ziet hij het licht door te stellen dat fransdol niet hetzelfde is als verfranst zijn.
En hij spartelde en spartelde en spartelde maar voort.

Nogmaals waar wilt ge heen ?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 april 2012 om 12:55.
Oud 5 april 2012, 12:55   #634
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En hij spartelde en spartelde en spartelde maar voort. Nogmaals waar wilt ge heen?
Zwak, zeer zwak. Kom maar eindelijk eens met degelijke argumenten in plaats van met inhoudsloze kreten te slaken.
Oud 5 april 2012, 12:58   #635
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha! Nu ineens ziet hij het licht door te stellen dat fransdol niet hetzelfde is als verfranst zijn.En hij spartelde en spartelde en spartelde maar voort.

Nogmaals waar wilt ge heen ?
Ik heb het over een verfransingsproces slimme. Ga mijn posten maar na. En door een verfransingsproces worden er natuurlijk mensen verfranst. Of wat dacht ge. Hoeveel %? Ja,daarover kan men discussiëren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 12:59.
Oud 5 april 2012, 13:15   #636
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Mijn vraag blijft dezelfde. Uw uiteindedlijk punt?
Oud 5 april 2012, 18:29   #637
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn vraag blijft dezelfde. Uw uiteindedlijk punt?
Ik heb geen 'uiteindelijk punt' . U beweerde eertijds dat het verfransingsproces in Brussel een Belgisch produkt was. Ik stelde dat verfransing van Brussel al heel lang eerder op gang was gekomen, meer bepaald vanaf 1500, de tijd van Keizer Karel. Daarover ging de hele initiële discussie.
Oud 5 april 2012, 18:58   #638
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb geen 'uiteindelijk punt' . U beweerde eertijds dat het verfransingsproces in Brussel een Belgisch produkt was. Ik stelde dat verfransing van Brussel al heel lang eerder op gang was gekomen, meer bepaald vanaf 1500, de tijd van Keizer Karel. Daarover ging de hele initiële discussie.
Grappig genoeg krijgen wij de indruk dat u als het gaat om een gebied waar van oudsher een Nederlandse taal/dialect gesproken

vernederlandsing = taaldwang,
verfransing = een proces bladiebla Keizer Karel bladiebla eeuwen.

welnu, die onevenwichtigheid in uw redeneren doet de wenkbrauwen fronsen. Tis even dat u het weet.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 april 2012, 19:48   #639
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Grappig genoeg krijgen wij de indruk dat u als het gaat om een gebied waar van oudsher een Nederlandse taal/dialect gesproken

vernederlandsing = taaldwang,
verfransing = een proces bladiebla Keizer Karel bladiebla eeuwen.

welnu, die onevenwichtigheid in uw redeneren doet de wenkbrauwen fronsen. Tis even dat u het weet.
De vernederduits(ch)ing die Willem I verplicht invoerde bij mensen die gewoon waren Frans te spreken, is inderdaad 'taaldwang'. Daar is vriend en vijand het over eens. Men kan dit een beetje vergelijken met de taaldwang die de Fransen uitvoerde voor wat het Frans betreft.

De verfransing die om zich heen greep tijdens de Oostenrijkse periode was spontaan en vrijwillig. Er kwam geen enkele dwang bij kijken. Zeker niet van de Oostenrijkers.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 5 april 2012 om 19:50.
Oud 5 april 2012, 20:14   #640
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zwak, zeer zwak. Kom maar eindelijk eens met degelijke argumenten in plaats van met inhoudsloze kreten te slaken.
Grappig!..
Dat jij dat nu net moet gaan schrijven..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be