![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#721 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Restauratie oude en invoering nieuwe vorstenhuizen (van de 'oude stempel' weliswaar) , honorering dynastieke wensen van de Ancien Régimes. Het Congres van Wenen had de sociale verworvenheden van de Franse Revolutie in alle landen ongedaan gemaakt. Geen volksvertegenwoordiging en geen vertegenwoordiging van de naties. Bijeenkomsten zonder burgerlijke vertegenwoordiging." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 april 2012 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#722 | |
Europees Commissaris
|
![]() Geplukt uit:
http://forum.politics.be/showthread....171026&page=14 Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door SDG Dat verheerlijken van ondertiteld Verkavelingsvlaams en dialect in de media heeft nu eenmaal een bepaald doel. In sommige kringen leeft immers de gedachte dat de Vlaamse ontvoogding nu wel ver genoeg gegaan is en dat kan nu eenmaal niet beter ondersteund worden door de perceptie aan te houden dat Vlamingen elkaar onderling nog steeds niet verstaan. Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=168481&page=2 en scroll naar # 36 NOg niet reageren: bericht in opbouw Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 mei 2012 om 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#723 |
Europees Commissaris
|
![]() (vervolg)
En: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=107 En voeg daaraan toe: Overal in Brabant ( en dat reikt uiteraard tot Antwerpen) spreek ik Brabants vanuit het gevoel van mijn moedertaal niet te verloochenen; net zoals ik AN spreek te Brussel ipv. Frans. Tegenwoordig spreek ik zelfs Brabants in andere provincies maar dan eerder bij wijze van test uit nieuwsgierigheid of ze me wel verstaan. Misschien is dit wel de houding van de ware taalminnaar…. Al begrijp ik jullie punt hierboven natuurlijk wel, maar denk dat die ondertitelingswoede van tegenwoordig mede te verklaren is door het feit dat door de programmamakers dialekt steeds minder en minder gemakkelijk begrepen wordt. In Brabant wordt dat nog gesproken door pakweg 50-plussers. Dialeksprekende programmamakers verdwijnen dus ook. Bovendien denk ik ook dat de tijd dat Franstaligen neerkeken op de dialektsprekende Vlaming, meer en meer verleden tijd is. Wellicht om dezelfde reden. Jongere Franstaligen worden niet meer gekonfronteeerd met dialektsprekende Vlamingen (van hun generatie). |
![]() |
![]() |
![]() |
#724 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Als buitenlanders mij nog eens vragen wat het verschil is tussen Vlaams an Nederlands zal ik dus maar best antwoorden de zelfs de Vlamingen onderling het niet eens zijn:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 mei 2012 om 01:48. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#725 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ja , ik zal zoals de meeste inwoners van het Vlaamse gewest uw Brabants verstaan. Omdat Brabants mee aan de wieg van standaard Nederlands stond. Ik vraag mij af hoe uw houding zal zijn indien ik in mijn zaak in Limburg u enkel bedien in mijn Limburgse moedertaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#726 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zoals ik stelde is dat een nieuwsgierig spel om te zien of ze me wel verstaan. Maar wat blijkt! Een jonge verkoopster, zelfs hier in Leuven, volledig AN opgevoed en waar zelfs de grootoudes geen dialekt mee spraken heeft moeite mij te verstaan terwijl dialektsprekers in Oostende me wel verstaan. Het lijkt erop dat als men 1 dialekt spreekt, eender hetwelk, dat men dan een stapje voor heeft tot het begrijpen van andere dialekten. Misschien omdat een dialektspreker noodgedwongen dikwijls verandert tussen AN/dialekt. Indien men enkel AN spreekt is het of men een zekere 'taallenigheid' mist. Citaat:
Als ik in Limburg kom dring ik erop aan dat men Limburgs spreekt, - want dat is een zeer prachtige taal - , helaas dikwijls tevergeefs. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 mei 2012 om 20:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#727 | |
|
![]() Citaat:
Het zou me trouwens sterk verbazen moest je echt Leuvens dialect spreken, Leuven is tegenwoordig dé stad van het verkavelingsvlaams. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#728 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#729 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Enkele jaren geleden heb ik daarover ernstig nagedacht en ben ik opgehouden van mijn primaire moedertaal nog verder te verloochenen. Ik heb soms het gevoel dat ik een eenmanskruistocht voer als ik in winkels enz. smalende blikken moet trotseren. Toch lukt het mij soms een winklier of andere gespreksparner te doen overschakelen en dan merk ik dat die heimelijk blij is eindelijk nog eens authentiek te kunnen zijn. De regionale taal geeft aan iemand iets authentieks, iets warms, wars van de koude gestandaardiseerde eenheidsworst. Zelfs al hoort men nog maar slechts een tongval en zodoende waar die persoon ongeveer vandaan komt, dan gaat daar toch een zekere hartelijkheid en sympathie vanuit die ik mis bij iemand die vlekkeloos en accentloos, kil AN spreekt. Toch hebben we gelukkig een Nederlandse standaardtaal, anders was die misschien het Frans. Maar het is geen kwestie van of/of maar van en/en. Brabants spreek ik echter met mijn hart en AN met mijn mond. Waarbij het alleen maar spijtig is dat dat tegenwoordig verbazing wekt want dat zegt alles over de situatie vd. dialekten... Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2012 om 10:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#730 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2012 om 11:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#731 | |
|
![]() Citaat:
En je kunt de sociologische pyramide nu eenmaal niet uitschakelen of inverteren. Dialect wordt geassocieerd met marginaliteit en een gebrek aan cultureel kapitaal, zeker in Leuven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#732 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#733 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind het evenwel erg belangrijk dat keurig Algemeen Nederlands een door iedereen als vehikel kan gebruikt worden in de communicatie tussen de diverse regio's in De Nederlanden. Er is (in vergelijking met de toestand tijdens mijn jeugdjaren) in Vlaanderen reeds een hele weg afgelegd. Ik heb de gewoonte om bij gelegenheid de oren te spitsen en aandachtig te luisteren naar gesprekken tussen schoolkinderen onder elkaar en met hun ouders. Regelmatig ben ik gecharmeerd door het horen van behoorlijk Nederlands. Anderzijds erger ik mij dikwijls gedurende de paar minuten vóór het nieuws op de radio. Daar hoor je frequent dom "Verkavelingsvlaams" of zelfs dialect.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 14 mei 2012 om 12:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#734 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#735 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En verder stel ik vast dat "je" in Vlaanderen steeds meer gebruikt wordt, zowel in de schrijf- als in de spreektaal. "N'en déplaise �* Monsieur Het Oosten".
![]() |
![]() |
#736 | |
|
![]() Citaat:
Met mijn notaris, mijn dokter, de burgemeester, de schepen van cultuur enz. spreek ik de streektaal. Jullie noemen dat dialect. Ik ken verschillende jongeren, leerkrachten, (Burg.) ir's, dokters in de geneeskunde. Met allen spreek ik de oude streektaal. Op een uitzondering na die door de ouders in AN werd opgevoed omdat ze dachten dat dit beter was voro de studies. Eigenaardig genoeg zijn het meestal de hoogopgeleiden die het meeste Limburgs spreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#737 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#738 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En bij ons is dit dus het Zuid-Nederlands. Door de Nederlanders 'het Belgisch Nederlands' genoemd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#739 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Is het soms te Hollands?.. Weet wel dat vroeger in Holland de gewone man en vrouw op straat ook gewoon Ge en Gij gebruikte, maar dat was toen.. Na de grote trek uit het Zuiden is dat zo goed als verdwenen, behalve dan in de Kerk.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#740 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vroeger was de gij-vervoeging zelfs standaardtaal, zowel Noord als Zuid. Let wel, de echte klassieke gij-vervoeging die steeds op een '-t' moest eindigen (inclusief de verlengingen als gij kwaamt, gij zaagt, gij gaaft, enz...)
|
![]() |
![]() |