Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2012, 19:49   #741
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En bij ons is dit dus het Zuid-Nederlands. Door de Nederlanders 'het Belgisch Nederlands' genoemd.
Ben je daar weer?
Die specificatie "Belgisch" is volstrekte onzin. Ik spreek gewoon Algemeen Nederlands. Punt. Waarschijnlijk zal mijn Algemeen Nederlands in Nederlandse oren een Vlaams accent hebben, net zoals ik bij die de Nederlander in zijn Algemeen Nederlands een Nederlands accent zal herkennen. Maar dat doet er volstrekt niet toe.

Je kunt net zogoed het dan gaan hebben over het Belgisch Frans en het Frans Frans. Geen enkele francofone Brusselaar of Waal zal ooit eraan denken om zijn taal die benaming te geven. Voor hem/haar is het "du français" en daarmee is de kous af. Hetzelfde geldt voor het Duits van de Oostenrijkers versus het Duits van de Duitsers. Voor het Italiaans uit het Zwitsers Ticino en dat uit Italië. En ga zo maar door. Die situatie kun je gaan bedenken voor elke taal die gemeenschappelijk is aan twee of meer landen.

Maar bij jou is de reden natuurlijk elders te zoeken. Het is jouw pathologische hekel aan Nederland die alles overheerst. Er mag volstrekt niets gemeenschappelijk zijn tussen Vlaanderen en Nederland. Je zult nu natuurlijk hevig tekeer gaan en met veel gedruis ontkennen dat je aan Nederland de pest hebt. Maar jouw historiek hier op dit forum vormt het sterkste bewijs dat dit wel degelijk zo is.

We zullen wel altijd in het onwetende blijven omtrent de oorzaak van jouw Nederland-fobie. Je blijft je daaromtrent zorgvuldig afschermen. Het heeft in ieder geval een sterk emotioneel trekje. Zodanig emotioneel dat elk spoor van rationaliteit ontbreekt.
Oud 14 mei 2012, 20:35   #742
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ben je daar weer?
Die specificatie "Belgisch" is volstrekte onzin. Ik spreek gewoon Algemeen Nederlands. Punt. Waarschijnlijk zal mijn Algemeen Nederlands in Nederlandse oren een Vlaams accent hebben, net zoals ik bij die de Nederlander in zijn Algemeen Nederlands een Nederlands accent zal herkennen. Maar dat doet er volstrekt niet toe.

Je kunt net zogoed het dan gaan hebben over het Belgisch Frans en het Frans Frans. Geen enkele francofone Brusselaar of Waal zal ooit eraan denken om zijn taal die benaming te geven. Voor hem/haar is het "du français" en daarmee is de kous af. Hetzelfde geldt voor het Duits van de Oostenrijkers versus het Duits van de Duitsers. Voor het Italiaans uit het Zwitsers Ticino en dat uit Italië. En ga zo maar door. Die situatie kun je gaan bedenken voor elke taal die gemeenschappelijk is aan twee of meer landen.

Maar bij jou is de reden natuurlijk elders te zoeken. Het is jouw pathologische hekel aan Nederland die alles overheerst. Er mag volstrekt niets gemeenschappelijk zijn tussen Vlaanderen en Nederland. Je zult nu natuurlijk hevig tekeer gaan en met veel gedruis ontkennen dat je aan Nederland de pest hebt. Maar jouw historiek hier op dit forum vormt het sterkste bewijs dat dit wel degelijk zo is.

We zullen wel altijd in het onwetende blijven omtrent de oorzaak van jouw Nederland-fobie. Je blijft je daaromtrent zorgvuldig afschermen. Het heeft in ieder geval een sterk emotioneel trekje. Zodanig emotioneel dat elk spoor van rationaliteit ontbreekt.
o, o, wat zijn de druiven weer zuur vandaag bij vermeende zielenknijper Petrus Quercus.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 21:13   #743
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is alweer zo'n mythe die door onderzoek werd doorprikt. De Statenbijbel heeft weinig invloed gehad op de vorming van de standaardtaal. Dat kwam ook omdat de taal van de Statenbijbel een geschreven plechtige taal was die niet mee evolueerde en statisch bleef. Wel is het zo dat de Statenbijbel onze taal verrijkte met uitdrukkingen en gezegdes. Maar een echte invloed op de vorming van de standaardtaal heeft de Statenbijbel niet gehad. Trouwens bij ons in Vlaanderen las men de Statenbijbel zo goed als niet. Het was immers een bijbel van protestantse signatuur.
Uiteindelijk heeft de laatste fase in de ontwikkeling naar onze huidige standaardtaal zich in de Republiek voorgedaan en niet in de zuidelijke Nederlanden.

De stelling dat de Statenvertaling nauwelijks of niet heeft bijgedragen tot onze huidige standaardtaal is, is slechts de mening van een enkele academica. Niet van de academische wereld in zijn geheel op dat vlak. Wil bijgevolg ook zo goed zijn een minderheidsmening als dusdanig te presenteren en niet als een algemeen aanvaarde zienswijze.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 21:40   #744
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Eigenaardig genoeg zijn het meestal de hoogopgeleiden die het meeste Limburgs spreken.
Dat is niet zó gek.

De lager opgeleiden in jouw omgeving zijn vaak allochtonen.
En die hangen nu eenmaal in het algemeen heel erg op (redelijk mooi uitgesproken) standaard Nederlands.

Ze zijn cultureel ook veel meer op Nederland georienteerd dan de nietsvermoedende autochtoon die het op 'Thuis' en 'de Kampioenen' houdt

http://www.youtube.com/watch?v=Id3gQDcjv1s

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 mei 2012 om 21:42.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 21:55   #745
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat is niet zó gek.

De lager opgeleiden in jouw omgeving zijn vaak allochtonen.
En die hangen nu eenmaal in het algemeen heel erg op (redelijk mooi uitgesproken) standaard Nederlands.
Allochtonen uit Genk en weet ik veel waar hebben ook hun eigen taaltje, hoor. Maar over het algemeen is het natuurlijk waar wat je zegt: allochtonen geven geen ruk om dialect. Waarom zouden ze ook? Wat zijn ze daar nu concreet mee?

Ik ken trouwens maar twee Limburgse allochtonen (een Koerd en een Jood) en het zijn allebei overtuigde N-VA'ers.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 22:08   #746
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Vroeger was de gij-vervoeging zelfs standaardtaal, zowel Noord als Zuid. Let wel, de echte klassieke gij-vervoeging die steeds op een '-t' moest eindigen (inclusief de verlengingen als gij kwaamt, gij zaagt, gij gaaft, enz...)
De jij-vervoeging eindigt toch ook op -t. Wat is dus uw punt? Ik zie enkel met de jij-vorm een verschil bij inversie.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2012 om 22:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 22:11   #747
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
IK zie enkel met de jij-vorm een verschil bij inversie.
http://www.let.ru.nl/ans/e-ans/02/03/02/08/03/body.html
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 22:15   #748
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of http://www.onzetaal.nl/taaladvies/ad...j-hadt-gij-had

In de 19de eeuw schreef men zo.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2012, 23:39   #749
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Dank U voor de links. In een akute dyslectieopstoot zag ik niet dat Weyland het had over sterke werkwoorden in de verleden tijd.
(Gij zaagt kan dus twee betekenissen hebben....)
Ik moet eens werk van maken van mijn gij-gebruik wat bij te schaven en uitmaken of ik nu terug moet naar de 17e of de 19 e eeuw.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2012 om 00:08.
Oud 15 mei 2012, 00:22   #750
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En ik erg me regelmatig bij het zien van Vlaams feuilletons wanneer iemand vraagt: "wat zeg je nu? "
Om dan nog maar te zwijgen van het pas écht ergerlijke 'neologisme' jullie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Waarom?..Is het soms te Hollands?..
Het is Fries van oorsprong en het Hollands heeft die Friese invloed ondergaan. Merkwaardig daar persoonlijke voornaamwoorden en dan vooral die 2e pers. enk. tot de meest gebruikte woorden behoren. Men zou dus veronderstellen dat die het meest stabiel zijn maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Merkwaardig is bovendien dat dat kleine Friese taalgebied zo een sterke invloed kan uitoefenen.
(Al begrijp ik u vraag naar het Oosten toe voor wie 'Hollands' een politiek/anti-Grootnederlands begrip is)

We hebben hier te maken met de G/J Ingveoonse klankverschuiving waarbij de G het autentieke is.
En het West-Vlaams en Fries ondergingen dat in belangrijke mate:
Citaat:
Dat is dan net op dezelfde wijze als wij dat in mijn geboorteregio aan de kust zegden. Slechts één verschil: wij zegden "Wiene zeg je nu?".
Ik heb er dan ook moeite mee om West-Vlaams als 100% Nederfrankisch te beschouwen, daarom heeft het ook te veel Saksiche invloeden: net zoals in het Duits is elk zelfst. nw. dat eindigt op een –e vrouwelijk in het West-Vlaams.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2012 om 00:31.
Oud 15 mei 2012, 11:06   #751
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Meen je dat nu? Hoelang is het eigenlijk al geleden dat je nog iemand van onder de vijftig hebt horen spreken?

Misschien was je beter af geweest in de Middeleeuwen, toen was alles nog zo heerlijk 'ons kent ons' en hoefde je nooit je dorp uit te komen.
Oud 15 mei 2012, 13:37   #752
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde

Meen je dat nu? Hoelang is het eigenlijk al geleden dat je nog iemand van onder de vijftig hebt horen spreken?

Misschien was je beter af geweest in de Middeleeuwen, toen was alles nog zo heerlijk 'ons kent ons' en hoefde je nooit je dorp uit te komen.
Zou Van Artevelde soms liever gijlie horen? Ik begrijp die gebetenheid op jij, je, jouw en jullie niet. Diverse je-vormen heb ik in het West-Vlaams altijd al gekend (Je, Joen, Julder) en in mijn (jonge) West-Vlaamse jaren dagelijks weten gebruiken. Dat is helemaal niet iets specifiek Hollands. Dat het in Nederland vanuit het Fries zou overgewaaid zijn is best mogelijk. Et alors? Een taal is geen star gegeven en evolueert regelmatig.

Ik erger mij véél meer aan de talloze Amerikanismen waarmee we dagelijks om de oren worden geslagen. Tegenwoordig mag een jonge vrouw het niet meer hebben over schoentjes, nee hoor! Nu dragen ze "pumps". Een jasje is ook oubollig, het is een "blazer" ...

Laatst gewijzigd door quercus : 15 mei 2012 om 13:37.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 13:43   #753
Vlaanderen Boven

Standaard

Ik het zelfs niet over de andere dialectzones. 'Jullie' is in Brabant perfect ingeburgerd in het dagelijkse taalgebruik en in veel zinsconstructies zou men er ook de voorkeur aan geven. Je kunt evengoed zeggen dat we moeten stoppen met 'vreemde' woorden als 'mooi' en 'leuk' te gebruiken.
Oud 15 mei 2012, 16:15   #754
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kunt evengoed zeggen dat we moeten stoppen met 'vreemde' woorden als 'mooi' en 'leuk' te gebruiken.
sommige karakters hier beweren dat ook daadwerkelijk.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 16:30   #755
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja ,maar bij het gebruik van 'gij' is er altijd een 't' . Inversie of niet.

Het is nochtans eenvoudig: 'gij' drinkt altijd 'thee'.

Laatst gewijzigd door system : 15 mei 2012 om 16:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2012, 20:13   #756
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Dit dialect (van welke streek ?) valt nog mee : ik heb er de zinnetjes uitgehaald die ik niet begrijp, maar de rest snap ik min of meer :

Te geen kattekit van 64 bit
bitje neute
me die kelt
onder e belt
speel tope
aan t greitn
stel jun beetje daar maar

Dank bij voorbaat aan de vriendelijke medeforummer die de onderstreepte woordjes voor mij wil vertalen.
Eindelijk Gwylan iemand die je kan helpen:

tope = samen (te hope)
greitn = uitlachen,
stel jun daar maar = ga daar maar staan jun= junder= jullie
bitje neute = een beetje zagen.
kattekit , ik veronderstel dat dit hetzelfde is als kattepis = 't is niet niets.

de rest ken ik ook niet.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2012, 16:20   #757
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dialect wordt geassocieerd met marginaliteit en een gebrek aan cultureel kapitaal, zeker in Leuven.
1. Ik ben me daar terdege van bewust maar dat zegt misschien meer over het pseudo-intellektueel snobisme van de de associeerder dan over het gebrek aan kultuur van de geassocieerde.

2. Dat is in elk geval geen reden om te zwichten voor de diktatuur van de eenheidsworst maar een uitdaging om klischedenken en vooroordelen te doorbreken.
(En heimelijk ga ik misschien ook wel een beetje prat op wat dus blijkbaar sowieso een uiting van antikonformisme is. )

3. Een gebrek aan kultureel kapitaal is op kollektief niveau van toepasing op een taalgebied waar de dialekten verdwenen zijn.
In zekere zin is zich in Vlaanderen een Kulturele ‘Volkerenmoord’ aan het voltrekken want het enige wat Brabanders, Limburgers en Vlaaderaars nog van mekaar onderscheidt is het dialekt.
In dat opzicht is het dan ook belachelijk dat men zich bijvb. Brabander te noemen als men geen Brabants meer spreekt.
De konsekwentie van wie dat anders ziet is dat men dan ook het taaljacobinsme moet toejuichen van de Franse staat die binnen haar grenzen komaf maakte met andere talen.

Citaat:
…dialect …is bovendien een taal die een soort eigen manier van denken veronderstelt in de zin van 'eigen mentaliteit'. Het dialect heeft met andere woorden een eigen 'taaldimensie'.
Kunt ge dat nader verklaren?

Citaat:
Ik vind het evenwel erg belangrijk dat keurig Algemeen Nederlands een door iedereen als vehikel kan gebruikt worden in de communicatie tussen de diverse regio's in De Nederlanden..
Uiteraard!

Citaat:
Ik heb de gewoonte om bij gelegenheid de oren te spitsen en aandachtig te luisteren naar gesprekken tussen schoolkinderen onder elkaar en met hun ouders. Regelmatig ben ik gecharmeerd door het horen van behoorlijk Nederlands. Anderzijds erger ik mij dikwijls gedurende de paar minuten vóór het nieuws op de radio. Daar hoor je frequent dom "Verkavelingsvlaams" of zelfs dialect.
Ik heb de gewoonte om bij gelegenheid de oren te spitsen en aandachtig te luisteren naar gesprekken tussen mensen die nog dialekt spreken en uit een andere streek komen. Regelmatig ben ik daardoor gecharmeerd en vind het een beetje triestig als ik schoolkinderen onder mekaar AN hoor spreken. Hun moeders hebben met hun kinderen niet meer de moedertaal gesproken die hun moeders met hun gesproken hebben...
Citaat:
Anderzijds erger ik mij dikwijls gedurende de paar minuten vóór het nieuws op de radio. Daar hoor je frequent dom "Verkavelingsvlaams" of zelfs dialect.
Ik begrijp niet dat men zo gebeten is op Verkavelingsvlaams; dat is het nieuwe dialekt in wording. Jongeren die nauwelijks nog dialekt horen, verwarren dat trouwens met dialekt.

Citaat:
Dagelijks bijvb. op de trein. Wat me vooral opvalt is dat de schoolkinderen tegenwoordig een heel scherpe lange a-klank hebben (bijvb in j�*�*�*) die zo een beetje dreigt te neigen richting ee.

Citaat:
Dat zegt ge dus wel tegen iemand die 2/7 vd. week doorbrengt in het buitenland, maar soit...

Citaat:
Zou Van Artevelde soms liever gijlie horen?
In Brabant tenminste. Dat hebde gijle goed opgemerkt! En het heerlijke ‘wijlen en ‘zijlen’ uiteraard!
Met gijlen wordt bovendien het éénheidspluraal doorbroken en dat is een mooi megenomen nevenaspekt en een reaktie tegen de verkleutering van de taal die de laatste pakweg 70 jaar om zich heen greep.
Alles wordt steeds maar eevoudiger en simpeler. Het naamvalsverlies bijvb. is bijzonder te betreuren! Ik ben dan ook dol op de naamvals-n in de bepaalde lidwoorden hetgeen in de tussentaal nog bestaat.
Schijven dus zoals hier gepromoot wordt: http://www.vlaamsetaal.be/vlaams al vind ik die spelling niet altijd even korrekt! Beter waren we bij de spelling van De Vries/Te Winkel van voor 1948 gebleven ook al betekende dat een breuk met het noorden. Men gaf echter toe aan gemakzucht omdat in het noorden het genusgevoel verdwijnt.

Citaat:
Ik erger mij véél meer aan de talloze Amerikanismen waarmee we dagelijks om de oren worden geslagen. Tegenwoordig mag een jonge vrouw het niet meer hebben over schoentjes, nee hoor! Nu dragen ze "pumps". Een jasje is ook oubollig, het is een "blazer" ...
Om dan nog maar te zwijgen van website ipv webstek, enz.... Ik ben inderdaad ook taalpurist!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven
Je kunt evengoed zeggen dat we moeten stoppen met 'vreemde' woorden als 'mooi' en 'leuk' te gebruiken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
sommige karakters hier beweren dat ook daadwerkelijk.
Inderdaad! In Vlaanderen toch, waar nu - troost U! -niets nog tof is!
Wat is er verkeerd met regionale woordenschatverschillen?
Dat maakt toch de rijkdom van een taalgebied uit, en het feit dat woorden die verdwijnen betekent sowieso een verarming!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 mei 2012 om 16:43.
Oud 16 mei 2012, 21:39   #758
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een gebrek aan kultureel kapitaal is op kollektief niveau van toepasing op een taalgebied waar de dialekten verdwenen zijn.

Je gaat volledig voorbij in je post(s) aan het feit dat er een proces is waar regiolecten door sociolecten worden vervangen.

In Nederland is dat proces al bijna voltooid bijvoorbeeld.

De jeugd door het hele land spreekt daar straattaal op 't schoolplein, terwijl op de hockeyclub in Groningen precies hetzelfde accent wordt gehanteerd als op de hockey in Amsterdam of Maastricht. Goois. Om maar even twee sociolecten te benoemen.

Ik zou zelfs verder gaan: Een individu heeft nu vaak meer taalregisters dan voorheen.

Zo kan een jeugdig iemand uit pak hem beet Den Haag beschikken over het hooghollands voor de sollicitatie, de straattaal voor als ie chillt met zijn matties en een Haags accent voor als ie de Oh Cherso crew wil imiteren.

En daar zit tevens ook de pijn van velen hier: We komen uit een situatie dat een groot deel van de bevolking slechts één taalregister tot zijn beschikking heeft. In ons Vlaanderen geldt dat nog in grote gebieden.
En dat wordt terecht als 'armoedig' ervaren.

'Niet in staat zonder ondertitels met taalgenoten te communiceren.' Zo noem ik het.

En het geeft onze taal gewoon een lagere status.

Citaat:
De konsekwentie van wie dat anders ziet is dat men dan ook het taaljacobinsme moet toejuichen van de Franse staat die binnen haar grenzen komaf maakte met andere talen.
Ja en?

Ik zou niet durven te ontkennen dat dat Franse concept mbt taal erg succesvol is geweest.

Aan alle randen van haar taalgebied alle mensen Frans laten spreken is gewoon knap.
Zo verdween het Italiaans in Corsica, het Duits in de Elzas, het Nederlands in Duinkerken eo, het Engels in Normandie en Bretagne, en het Baskisch in de Zuidwest.

Misschien kunnen we hier iets leren.

Citaat:
Ik begrijp niet dat men zo gebeten is op Verkavelingsvlaams; dat is het nieuwe dialekt in wording. Jongeren die nauwelijks nog dialekt horen, verwarren dat trouwens met dialekt.
Misschien omdat het teveel afwijkt van standaard Nederlands, waardoor er twee talen ontstaan, met een beetje kwade wil.

Met alle gevolgen van dien.

Citaat:
Beter waren we bij de spelling van De Vries/Te Winkel van voor 1948 gebleven ook al betekende dat een breuk met het noorden.
Dat is een legitieme politieke visie op de marsrichting van onze taal.
Een visie die ik zeker niet deel.

Citaat:

.... Ik ben inderdaad ook taalpurist!
Ik heb weinig op met taalpurisme.

Het is vnl contraproductief. En buiten dat betekent het per definitie ook dat er dan minder ruimte is voor vernederlandsing van (vooral Engelse) termen.

Citaat:
Dat maakt toch de rijkdom van een taalgebied uit, en het feit dat woorden die verdwijnen betekent sowieso een verarming!
Er verdwijnen helemaal geen woorden uit het Nederlands. Er komen er bij. Elke dag weer.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 mei 2012 om 21:40.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 12:42   #759
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou Van Artevelde soms liever gijlie horen? Ik begrijp die gebetenheid op jij, je, jouw en jullie niet. Diverse je-vormen heb ik in het West-Vlaams altijd al gekend (Je, Joen, Julder) en in mijn (jonge) West-Vlaamse jaren dagelijks weten gebruiken. Dat is helemaal niet iets specifiek Hollands. Dat het in Nederland vanuit het Fries zou overgewaaid zijn is best mogelijk. Et alors? Een taal is geen star gegeven en evolueert regelmatig.

De Morgen vandaag:

http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...e-sturen.dhtml

Verder woorden als headlines, jobs, shoppen, sale en wat heel erg is: kids.
Wat haat ik dat rotwoord kids.
Daar hebben wij prima Nederlandstalige woorden voor: hoofdpunten, banen, winkelen, uitverkoop en kinderen.
Ik heb niets tegen het Engels of de Engelse taal, ik luister graag naar zowel Engelstalige als Nederlandstalige popmuziek/
Maar al die popi-jopi-woorden hangen me de keel uit.
Als ik bij mijn schoonfamilie in Engeland ben zal zeker normaal Engels spreken.
Bovendien is het Engels wat Nederlanders plachten te spreken en te schrijven van een uiterst beroerde kwaliteit.

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2012, 12:44   #760
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be