![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#741 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die specificatie "Belgisch" is volstrekte onzin. Ik spreek gewoon Algemeen Nederlands. Punt. Waarschijnlijk zal mijn Algemeen Nederlands in Nederlandse oren een Vlaams accent hebben, net zoals ik bij die de Nederlander in zijn Algemeen Nederlands een Nederlands accent zal herkennen. Maar dat doet er volstrekt niet toe. Je kunt net zogoed het dan gaan hebben over het Belgisch Frans en het Frans Frans. Geen enkele francofone Brusselaar of Waal zal ooit eraan denken om zijn taal die benaming te geven. Voor hem/haar is het "du français" en daarmee is de kous af. Hetzelfde geldt voor het Duits van de Oostenrijkers versus het Duits van de Duitsers. Voor het Italiaans uit het Zwitsers Ticino en dat uit Italië. En ga zo maar door. Die situatie kun je gaan bedenken voor elke taal die gemeenschappelijk is aan twee of meer landen. Maar bij jou is de reden natuurlijk elders te zoeken. Het is jouw pathologische hekel aan Nederland die alles overheerst. Er mag volstrekt niets gemeenschappelijk zijn tussen Vlaanderen en Nederland. Je zult nu natuurlijk hevig tekeer gaan en met veel gedruis ontkennen dat je aan Nederland de pest hebt. Maar jouw historiek hier op dit forum vormt het sterkste bewijs dat dit wel degelijk zo is. We zullen wel altijd in het onwetende blijven omtrent de oorzaak van jouw Nederland-fobie. Je blijft je daaromtrent zorgvuldig afschermen. Het heeft in ieder geval een sterk emotioneel trekje. Zodanig emotioneel dat elk spoor van rationaliteit ontbreekt.
![]() |
![]() |
#742 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#743 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De stelling dat de Statenvertaling nauwelijks of niet heeft bijgedragen tot onze huidige standaardtaal is, is slechts de mening van een enkele academica. Niet van de academische wereld in zijn geheel op dat vlak. Wil bijgevolg ook zo goed zijn een minderheidsmening als dusdanig te presenteren en niet als een algemeen aanvaarde zienswijze. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#744 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De lager opgeleiden in jouw omgeving zijn vaak allochtonen. En die hangen nu eenmaal in het algemeen heel erg op (redelijk mooi uitgesproken) standaard Nederlands. Ze zijn cultureel ook veel meer op Nederland georienteerd dan de nietsvermoedende autochtoon die het op 'Thuis' en 'de Kampioenen' houdt http://www.youtube.com/watch?v=Id3gQDcjv1s Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 14 mei 2012 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#745 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ken trouwens maar twee Limburgse allochtonen (een Koerd en een Jood) en het zijn allebei overtuigde N-VA'ers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#746 |
Europees Commissaris
|
![]() De jij-vervoeging eindigt toch ook op -t. Wat is dus uw punt? Ik zie enkel met de jij-vorm een verschil bij inversie.
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2012 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#747 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#748 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#749 |
Europees Commissaris
|
![]() Dank U voor de links. In een akute dyslectieopstoot zag ik niet dat Weyland het had over sterke werkwoorden in de verleden tijd.
![]() (Gij zaagt kan dus twee betekenissen hebben....) Ik moet eens werk van maken van mijn gij-gebruik wat bij te schaven en uitmaken of ik nu terug moet naar de 17e of de 19 e eeuw. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2012 om 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#750 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is Fries van oorsprong en het Hollands heeft die Friese invloed ondergaan. Merkwaardig daar persoonlijke voornaamwoorden en dan vooral die 2e pers. enk. tot de meest gebruikte woorden behoren. Men zou dus veronderstellen dat die het meest stabiel zijn maar het tegendeel blijkt waar te zijn. Merkwaardig is bovendien dat dat kleine Friese taalgebied zo een sterke invloed kan uitoefenen. (Al begrijp ik u vraag naar het Oosten toe voor wie 'Hollands' een politiek/anti-Grootnederlands begrip is ![]() We hebben hier te maken met de G/J Ingveoonse klankverschuiving waarbij de G het autentieke is. En het West-Vlaams en Fries ondergingen dat in belangrijke mate: Ik heb er dan ook moeite mee om West-Vlaams als 100% Nederfrankisch te beschouwen, daarom heeft het ook te veel Saksiche invloeden: net zoals in het Duits is elk zelfst. nw. dat eindigt op een –e vrouwelijk in het West-Vlaams. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2012 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#751 | |
|
![]() Citaat:
Misschien was je beter af geweest in de Middeleeuwen, toen was alles nog zo heerlijk 'ons kent ons' en hoefde je nooit je dorp uit te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#752 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik erger mij véél meer aan de talloze Amerikanismen waarmee we dagelijks om de oren worden geslagen. Tegenwoordig mag een jonge vrouw het niet meer hebben over schoentjes, nee hoor! Nu dragen ze "pumps" ![]()
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 15 mei 2012 om 13:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#753 |
|
![]() Ik het zelfs niet over de andere dialectzones. 'Jullie' is in Brabant perfect ingeburgerd in het dagelijkse taalgebruik en in veel zinsconstructies zou men er ook de voorkeur aan geven. Je kunt evengoed zeggen dat we moeten stoppen met 'vreemde' woorden als 'mooi' en 'leuk' te gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#754 |
|
![]() sommige karakters hier beweren dat ook daadwerkelijk.
![]() |
#755 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is nochtans eenvoudig: 'gij' drinkt altijd 'thee'. Laatst gewijzigd door system : 15 mei 2012 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#756 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
tope = samen (te hope) greitn = uitlachen, stel jun daar maar = ga daar maar staan jun= junder= jullie bitje neute = een beetje zagen. kattekit , ik veronderstel dat dit hetzelfde is als kattepis = 't is niet niets. de rest ken ik ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#757 | |||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Dat is in elk geval geen reden om te zwichten voor de diktatuur van de eenheidsworst maar een uitdaging om klischedenken en vooroordelen te doorbreken. (En heimelijk ga ik misschien ook wel een beetje prat op wat dus blijkbaar sowieso een uiting van antikonformisme is. ![]() 3. Een gebrek aan kultureel kapitaal is op kollektief niveau van toepasing op een taalgebied waar de dialekten verdwenen zijn. In zekere zin is zich in Vlaanderen een Kulturele ‘Volkerenmoord’ aan het voltrekken want het enige wat Brabanders, Limburgers en Vlaaderaars nog van mekaar onderscheidt is het dialekt. In dat opzicht is het dan ook belachelijk dat men zich bijvb. Brabander te noemen als men geen Brabants meer spreekt. De konsekwentie van wie dat anders ziet is dat men dan ook het taaljacobinsme moet toejuichen van de Franse staat die binnen haar grenzen komaf maakte met andere talen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() In Brabant tenminste. Dat hebde gijle goed opgemerkt! En het heerlijke ‘wijlen en ‘zijlen’ uiteraard! Met gijlen wordt bovendien het éénheidspluraal doorbroken en dat is een mooi megenomen nevenaspekt en een reaktie tegen de verkleutering van de taal die de laatste pakweg 70 jaar om zich heen greep. Alles wordt steeds maar eevoudiger en simpeler. Het naamvalsverlies bijvb. is bijzonder te betreuren! Ik ben dan ook dol op de naamvals-n in de bepaalde lidwoorden hetgeen in de tussentaal nog bestaat. Schijven dus zoals hier gepromoot wordt: http://www.vlaamsetaal.be/vlaams al vind ik die spelling niet altijd even korrekt! Beter waren we bij de spelling van De Vries/Te Winkel van voor 1948 gebleven ook al betekende dat een breuk met het noorden. Men gaf echter toe aan gemakzucht omdat in het noorden het genusgevoel verdwijnt. Citaat:
Citaat: Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Je kunt evengoed zeggen dat we moeten stoppen met 'vreemde' woorden als 'mooi' en 'leuk' te gebruiken. Citaat:
Wat is er verkeerd met regionale woordenschatverschillen? Dat maakt toch de rijkdom van een taalgebied uit, en het feit dat woorden die verdwijnen betekent sowieso een verarming! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 16 mei 2012 om 16:43. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#758 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je gaat volledig voorbij in je post(s) aan het feit dat er een proces is waar regiolecten door sociolecten worden vervangen. In Nederland is dat proces al bijna voltooid bijvoorbeeld. De jeugd door het hele land spreekt daar straattaal op 't schoolplein, terwijl op de hockeyclub in Groningen precies hetzelfde accent wordt gehanteerd als op de hockey in Amsterdam of Maastricht. Goois. Om maar even twee sociolecten te benoemen. Ik zou zelfs verder gaan: Een individu heeft nu vaak meer taalregisters dan voorheen. Zo kan een jeugdig iemand uit pak hem beet Den Haag beschikken over het hooghollands voor de sollicitatie, de straattaal voor als ie chillt met zijn matties en een Haags accent voor als ie de Oh Cherso crew wil imiteren. En daar zit tevens ook de pijn van velen hier: We komen uit een situatie dat een groot deel van de bevolking slechts één taalregister tot zijn beschikking heeft. In ons Vlaanderen geldt dat nog in grote gebieden. En dat wordt terecht als 'armoedig' ervaren. 'Niet in staat zonder ondertitels met taalgenoten te communiceren.' Zo noem ik het. En het geeft onze taal gewoon een lagere status. Citaat:
Ik zou niet durven te ontkennen dat dat Franse concept mbt taal erg succesvol is geweest. Aan alle randen van haar taalgebied alle mensen Frans laten spreken is gewoon knap. Zo verdween het Italiaans in Corsica, het Duits in de Elzas, het Nederlands in Duinkerken eo, het Engels in Normandie en Bretagne, en het Baskisch in de Zuidwest. Misschien kunnen we hier iets leren. Citaat:
Met alle gevolgen van dien. Citaat:
Een visie die ik zeker niet deel. Ik heb weinig op met taalpurisme. Het is vnl contraproductief. En buiten dat betekent het per definitie ook dat er dan minder ruimte is voor vernederlandsing van (vooral Engelse) termen. Er verdwijnen helemaal geen woorden uit het Nederlands. Er komen er bij. Elke dag weer. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 16 mei 2012 om 21:40. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#759 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...e-sturen.dhtml Verder woorden als headlines, jobs, shoppen, sale en wat heel erg is: kids. Wat haat ik dat rotwoord kids. ![]() Daar hebben wij prima Nederlandstalige woorden voor: hoofdpunten, banen, winkelen, uitverkoop en kinderen. Ik heb niets tegen het Engels of de Engelse taal, ik luister graag naar zowel Engelstalige als Nederlandstalige popmuziek/ Maar al die popi-jopi-woorden hangen me de keel uit. Als ik bij mijn schoonfamilie in Engeland ben zal zeker normaal Engels spreken. Bovendien is het Engels wat Nederlanders plachten te spreken en te schrijven van een uiterst beroerde kwaliteit. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#760 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |