![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#861 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor die ij-woorden zeggen wij iets wat lijkt op een 'aae'. Moeilijk schriftelijk weer te geven..... Voor die ei-woorden echter ook 'aa'.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#862 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
eitje : aa(j)ke maar niet bij de ij-klank. grijs : graas. Maar een buurdorp verder is het 'eitje' een 'aajke' en het 'grijs' er 'graajs'.
![]() |
![]() |
#863 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Zie linker kolom, tweede van onder (Vowels): Citaat:
Ik heb in mijn studietijd een paar jaar in Amsterdam gewoond en ben dus bekend met het dialect aldaar, waarvan het Jordaans gewoon de platste, meest doorgevoerde variëteit is.
![]() |
![]() |
#864 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() De k/ch-wissel ken ik enkel van de Hoogduitse klankverschuiving... Vreemd dat dat dus binnen het Nederduitse taalgebied gebeurde...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 09:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#865 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#866 |
Europees Commissaris
|
![]() 1. K naar ch is inderdaad OOK een Ingveoonse verschuiving maar dan met betrekking tot het Engels en Fries. (Kerk/church)
2. Tussen het Nedersaksisch en het Nederfrankisch deed zich toch geen Ingveoonse klankverschuiving voor ... ![]() En als dat toch zo geweest zou zijn, dan (totaal hypotetisch) zou het Nederfrankische 'zik' verschoven zijn naar het Nedersaksische 'zich' maar niet omgekeerd want Nedersaksisch is wellicht meer Ingeveoons dan Nederfrankisch. Tussen haakjes, maar voor alle duidelijkheid en ik citeer uit Uw link: Het verschil met de tweede Germaanse klankverschuiving ligt in het feit dat in dit geval de noordwestelijke talen van klank verschoven en de zuidoostelijke gelijk bleven, terwijl het bij de tweede Duitse klankverschuiving precies andersom was. Het Nederfrankisch of zelfs het Nederduits is dus nooit verschoven of zijn alleszins het meest stabiele en authentieke ten opzichte van die twee verschuivingen. Verschoven zijn wel enerzijds het Middel- en Opperduits (Hoogduitse vertschuiving) en anderzijds het Fries en Engels (Ingveoonse verschuiving). Dat citaat zou men nml. anders kunnen begrijpen...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 juni 2012 om 14:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#867 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
maar over grote groepen. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#868 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Voorbeelden van talen en dialecten met veel Ingvaeoonse invloeden zijn het Nederfrankisch (waaronder het Nederlands, in het bijzonder de dialecten in Zeeland en West-Vlaanderen), de Nedersaksische streektalen, het Friso-Frankische dialect West-Fries, en vooral het Fries en het Engels. Overigens is die verschuiving van k naar tsj (in het Engels vaak gespeld als ch) een interessante, want je moet er ook het Friese 'tsjerke' bij betrekken, waar we zien dat de klankverschuiving wel aan het begin van het woord optreedt, maar niet later in een woord. Daar blijft de k immers gewoon een k. "Zik" is nooit een Nederfrankisch woord geweest, maar via het Saksisch is dat Middel- of Hoogduitse woord in het Nederlands/Nederfrankisch terecht gekomen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zich Misschien is het destijds ook via de Keulse expansie binnen gekomen. Dat het gebruik van "zich" relatief nieuw in het Nederlands is, laten de dialecten ook zien. In grote delen van het Nederlandse taalgebied is het wederkerend voornaamwoord in de dialecten nog altijd "zijn eigen" of "hem", en niet "zich".
![]() |
![]() |
#869 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Bij ons in de Maaskant is dat ziech.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#870 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed en wel, Macchilavelli, maar dat het Nedersaksiche 'zik' verfrankischt (
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 juni 2012 om 09:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#871 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik beweer dat niet. Ik heb aangegeven dat ik het mij herinner uit mijn cursus taalkunde... Lang geleden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#872 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#873 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De dialecten bleven. Dialect is een vetrouwenstaal, het is aangenaam en iedereen zou het dialect van zijn streek moeten kunnen spreken. Bovendien het is een belangrijk inheems cultuurelement. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 september 2015 om 11:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#874 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#875 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#876 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik spreek dagelijks ABVD
![]() Algemeen Beschaafd Vlaams Dialect ![]()
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#877 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#878 |
Europees Commissaris
|
![]() Waarbij we moeten een verschil maken tussen Nedersaksisch en Oppersaksisch...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 september 2015 om 23:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#879 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen kwamen niet buiten hun eigen streek en leerden daardoor nauwelijks goed AN. Vandaar toen de benadering van de dialecten als minderwaardig. In deze tijd spreekt en verstaat zogoed als iedereen het AN en de waardering voor de dialecten zijn gegroeid uit bescherming van cultureel erfgoed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#880 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |