![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#881 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De menselijke slimheid en logica ,gecombineerd met het vergroten van de leefwereld, veroorzaken deze veranderingen. Taalveranderingen zijn daarom ook altijd verbeteringen ,als het om logica en bruikbaarheid gaat. Het zijn de taal experts die deze veranderingen proberen tegen te houden, waardoor de kloof tussen theorie en praktijk bestaat of groeit. Laatst gewijzigd door cato : 19 september 2015 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#882 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#883 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die wordt veel scherper uitgesproken dan wij dat vroeger deden. Ik denk dat die nieuwe aa eerder gevormd wordt richting keel ipv vooraan in de mond en heel pril begint te neigen naar een lange e . Of is hetgeen ik hoor misschien gewoon de Brabantse lange a die men eruit gekregen heeft ????
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2015 om 13:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#884 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tja, in deze Eeuw Der Lelijkheid met haar kulturele barbarij ontsnapt uiteraard ook een kultuuruiting als taal daar niet aan. Of hoe alles een produkt van zijn tijd is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 19 september 2015 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#885 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En zelfs dan, dan is het niet moeilijk om daartegenover een veelvoud van tegenvoorbeelden te geven. Algemeen beschouwd heeft Cato wel gelijk.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#886 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tegenwoordig wordt het Frans als omgangstaal ook nog eens verloederd door het overdadig gebruik van woordverkortingen. Hoe het komt zou ik zo niet direct kunnen verklaren. Misschien heeft het iets te maken met moderne communicatiemiddelen zoals computer en smartphone. Of misschien worden de Fransen (onbewust) beïnvloed door het Engels dat veel meer korte éénlettergreep-woorden bevat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#887 | |
|
![]() Citaat:
De meeste mensen gebruiken de taal als een effectief communicatiemiddel en dat verandert mee met de veranderingen in de tijd. Niet iedereen hoeft hetzelfde te spreken en te schrijven en het is het zeker niet goed om via het onderwijs, de meerderheid in een keurslijf van de minderheid te persen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#888 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#889 | |
|
![]() Citaat:
http://www.volkskrant.nl/opinie/opin...maar~a4389594/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#890 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#891 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Denk ook dat de "ou" klank oorspronkelijk dicht tegen een "ol" of "a(u)l" moet hebben gelegen. Vergelijk "koud" met "cold" in het Engels "kalt" in het Duits. In de overgang van het Oud Nederfrankisch / Nederlands naar het Middelnederlands zal dat verdwenen zijn? Misschien dat iets van de klank nog bleef hangen?
![]() |
#892 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#893 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
IK denk dat dat ook het geval is in de Nedersaksische gebieden. Kortom alle gebieden met een Saksische invloed ???? Algemeen wordt gesteld dat het West-Vlaams dichter bij het Middeleeuwse Nederlands staat. Dat betkent dat het Vlaanders een kleinere evolutie meemaakte van pakweg het Brabants. Ik ben daarvan niet overtuigd. De meeste ons bekende middeleeuwse teksten komen uit het graafschap Vlaanderen, vandaar dat men ten onrechte de indruk heeft dat het dialekt daar meer stabiel bleef. Mijn standpunt in deze: De foutsprekers moeten niet beloond worden door de schrijfwijze aan te passen. Dat is pervers. We moeten terug gaan spreken zoals vroeger. De uitspraak moet verbterd worden, maar niet het schrift, zeg ik als authenticiteit nastrevende purist. Terug naar de tied van vroeger en weg met al die ontaardingen onzer taal.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2016 om 13:12. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#894 |
Europees Commissaris
|
![]() Wat ik vond was dit:
In de Middeleeuwen...maar welk dialekt in de Middeleeuwen ? (Hét Middelnederlands bestaat immers niet: het Middelnederlands was een verzameling van dialekten, dat kan niet genoeg benadrukt worden.) Wel, het Vlaanders ! Een West-Vlaming (maar blijkbaar niet tot in Waremgem, maar eerder de kustbewoners ) heeft geen moeite met het onderscheid tussen ij en ei. Als ze een lange i horen moet men ij schrijven: de j verlengde inderdaad de i.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2016 om 13:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#895 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(Uw woordkeuze verraadt dat ge de huidige uitspraak als norm wilt verheffen.) We hebben dus te maken met een amputatie in de gesproken taal. In woorden die eindigden op -isch op het einde, heeft men in de schrijftaal de ch echter niet geamputeerd in tegenstelling tot andere woorden die eindigden op -sch (Vlaamsch, mensch, bosch....). En ik vraag mij wel af waarom niet bij -isch ? ? Dat ware tenminste konsekwent. Al had men wat mij betreft beter de uitspraak veranderd ipv aan het schrift zitten te knoeien, met als gevolg dat het Nederlands en het Duits nog meer uit mekaar drijven. Is het dat wat we willen ? Wat ik wil is dat men denkt aan het oprichten van een Nederlands-Duitse spellingskommissie.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2016 om 14:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#896 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is veelal degeneratie ipv evolutie. 2. Mijn identifikatie met mijn taal is te groot om ze te zien als louter efficiënt - zult ge bedoelen - kommunikatiemiddel. Een stap verder is overschakelen op het Engels omdat dat veel efficiënter is. Ik vind dat een uitserst laakbare houdig. Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 november 2016 om 14:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#897 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spelling is een werkinstrument, vormt de dienaar van de taal. En mag nooit meester zelf spelen, zoals bijvoorbeeld in het Frans. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#898 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ten andere, niemand houdt u tegen voortaan "BelgiSCH" uit te spreken met dezelfde intensiteit als "SCHool". Doet u dit? Natuurlijk niet, u zou zich grandioos belachelijk maken en dat weet u ook wel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#899 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#900 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het zou overkomen als schpwaakgebwek. Of, zoals de vader van Jejoen zou zeggen: een schpjaakgebjek. |
|
![]() |
![]() |