![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#941 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Schreven we vroeger trouwens niet pannekoeken, zonder tussen-n ? Ooit was er een tijd dat de eind-n wél werd uitgesproken, anders zou ze er niet staan.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#942 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo goed als niemand staat trouwens stil bij het onderscheid dat u maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#943 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige - ik heb het al gezegd - houdt niemand, maar ook niemand, u tegen te spreken zoals u wil. Ga maar voor "vleeSCH" in plaats van "vleeS". Ik ben wel benieuwd naar de reacties van de mensen rondom u. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#944 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#945 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maw waarom moeten per se adjektieven die eindigen op is(ch) als adjektief te herkennen zijn door die ch erbij ? Ook bij logis en empiris, dus zonder ch , zouden we echt wel weten dat dat bijv. nw. zijn ! Andere adjektieven, die niet daarop eindigen, zijn toch ook niet speciaal aan hun schrijfwijze te herkennen ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 01:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#946 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Om dan te bepalen wie naar mijn gevoel "fout" en wie "juist" is. Tussen haakjes: Wel ga ik mijn voornaam laten verander in Lück. Luc, zoals het op mijn pas staat, kan sowieso niet, dat is voor Franstaligen. Dan maar meteen Lück, dan spreken ze mijn naam ook ginder juist uit. Ik kan dat zelfs ironisch verkopen als een uiting van Belgicisme: in de drie landstalen wordt mijn naam dan hetzelfde uitgesproken. ![]() Een Belgicistische synthese van de umlaut voor de Duitstaligen, de typische c voor de Franstaligen en de typische k voor de Nederlandstaligen. ![]() Bovendien oog een https://nl.wikipedia.org/wiki/Metalumlaut grafisch erg schoon. ![]() Merkwaardig is dat in het Duits naar mijn gevoel dingen "verkeerd" worden uitgesproken omdat men de schrijfwijze niet aanpast. "Zorro" klint in vele talen hetzelfde, maar Duitsers spreken dat "verkeerd" uit omdat hun z afwijkt. Omdat uit te spreken als wij zouden ze moeten 'Sorro" schrijven; maar dat doen ze niet en zo ontstaat een afwijkende uitspraak. En hoe zouden ze Sandra en Sabine moeten schrijven om dat uit te spreken zoals in ander talen ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 02:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#947 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En lukt het niet zullen ze me beslist wel verbeteren.... ![]() Ik vreesch echter dat het vleeschkalf is verdronken. Daarom mijn pleidooi om zoiets te vermijden in de toekomst. Maar die mentaliteit is er niet, integendeel, men onderzoekt hoe men de spelling kan veranderen. In de plaats van een verkeerde uitspraak in de kiem te smoren voor het te laat is.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 02:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#948 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dat is dat de i in Belgisch korter is dan die in mier en lieverd. Wat horen juillie ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 02:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#949 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar goed, ik vond dat vroeger logischer en gemakkelijker. We horen een lange ee : dus schrijven we leeren. !!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 02:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#950 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(En de Nederduitsers verhoogduitst werden.) Het heeft idd. niet mogen zijn: De onvolprezenen J.D. Domela Nieuwenhuis Nyegaard en C.J. Hansen waren dan ook verlichte geesten die predikten in de woestijn. Voor mij is Dietsland dus noodgedwongen een plan B. Dank zij de Charel zijn wij de Hoogduitse dans ontsprongen. http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=be
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 03:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#951 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Het zou al mooi genoeg zijn als we zouden terugkeren naar de spelling van De Vries en Te Winkel. Maar ook dat zit er niet in. Het enige wat ons rest is een tweede Marchantering van onze taal te voorkomen. Ik heb het al gezegd, sindsdien is er met de spelling Marchant, waar Jan bij zweert, in de ogen van deze neoromantikus een stuk taalverkleutering ingetreden. De spelling Marchant noem ik de Grote Amutatiespelling waarbij het amputeren van de naamvals-n absoluut een brug te ver was. De mooie naamvals-n uit de Taal der Vaderen werd vermarchanteerd op het altaar van de gemakzucht. Ik treur mee met Jozef Van Mierlo: Ik vrees, dat wij door het voorstel-Marchant, een historischen flater zullen begaan, die wij eeuwen lang als een nieuwen beeldenstorm zullen betreuren. http://dbnl.org/tekst/_taa011193401_...01_01_0012.php
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 november 2016 om 03:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#952 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen was dat vroeger niet het geval. De enkele of dubbele schrijfwijze was niet gebaseerd op de uitspraak in de eerste plaats, maar op de etymologie. "Kolen" was vroeger "koolen", omdat het terugging op het Latijnse woord "caulis". Hetzelfde met bijvoorbeeld "boomen", want waarschijnlijk teruggaand op "boum". Spelling werd dus een soort museumstuk. Er zat helemaal geen interne logica achter zoals u vermoedt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#953 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spelling is er inderdaad om "gemakkelijk" te zijn. Spelling hoort logisch en coherent te zijn. Hoe ertoe komt om dit te duiden als de gedachten van een "neoromanticus" is me een volkomen raadsel. Ik zie de spelling juist niet als een gegeven dat de taal vormt, maar slechts wat de taal draagt. Het is een instrument, een beetje zoals in het dogmatiek van de Kerk de wijsbegeerte de dienares is van de godgeleerdheid. Spelling vormt een vehikel, niet de lading. In een bepaalde periode van onze taalgeschiedenis heeft men de spelling van onze taal overladen met allerlei barokke elementen. Meer bepaald in de zuidelijke Nederlanden, toen er zelfs allerlei diakritische tekens verschenen. Hierdoor werd de beheersing van de spelling steeds meer het voorrecht van een toplaag. U wil schijnbaar naar deze exclusieve hoek terug: spelling overladen met allerlei historische en etymologische elementen waar de doorsnee taalgebruiker niets aan heeft en die de spelling laten verworden tot een doolhof waar je een telefoonboek van een handleiding voor nodig hebt. Liever dan de logische insteek van bijvoorbeeld onze Afrikaanstalige vrienden die grote stappen hebben gezet naar die coherente vormgeving van de spelling. Of de Hongaren die in de 19e eeuw de spelling grondig hebben herwerkt, waardoor Hongaarse kinderen nu nog nauwelijks spellingsoefeningen moeten maken. De Hongaarse spelling is van een doorzichtige eenvoud en helderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#954 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alsof de spelling die we toen hadden een kunstwerk uitmaakte. Dan vraag ik mij welke gedachten hier dan wel achter zitten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#955 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat zal dan slechts aan uw uitspraak liggen, niet aan de standaarduitspraak. Paardekoopers boekje wordt trouwens nog steeds als referentie beschouwd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#956 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#957 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#958 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Voor de Limburgers in Sittard en misschien komt u eens naar Amsterdam.
http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuws-agenda/agenda http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/n...andse-zinsbouw Laatst gewijzigd door cato : 4 november 2016 om 13:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#959 |
Europees Commissaris
|
![]() Ik wou dat ik de h kon uitspreken.
![]() |
#960 |
Europees Commissaris
|
![]()