![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1101 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1102 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En de schrijver van dat stuk schrijft dat op het einde zelf. Ik had me de leesmoeite kunnen besparen. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2017 om 23:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1103 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb er al lang de brui aan gegeven.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2017 om 23:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1104 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1105 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1106 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het is "slechts" een argument dat hij wil gebruiken om uiteindelijk te kunnen besluiten dat Limburg het slachtoffer geworden is van het Vlaamse taalimperialisme en dat Limburg niet bij Vlaanderen hoort. Maar zelfs dat laatste is hem niet zo belangrijk. De ultieme misssie van Pa-trol is, zoals hijzelf toegeeft: het kloten van de flaminganten. Dat is hier zijn heilige missie. En d�*�*rom wordt steeds zijn forumcaroussel rondgedraaid dat Limburg niet bij Vlaanderen hoort, en dus moet beweerd worden dat Limburgs een eigen taal is; maar zeker geen Nederlands, eerder Duits. Terwijl voor taalkundigen de Nederlandse dialekten tot een stuk in Duitsland reiken. (Waarbij men moet onderstrepen dat er een dialektcontinuüm is/was, maar de Nederlandse grenzen taalkundig toch meer oostelijk hadden moeten worden getrokken. Uiteindelijk de "schuld" van de Charel die het hertogdom Kleef had onderworpen maar het niet bij de Nederlanden voegde. Voor mij nog steeds een raadsel.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 25 januari 2017 om 23:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1108 |
Europees Commissaris
|
![]() Geen raadsel, heel simpel politiek, de Rijksvorsten hadden dit niet goed opgevat, dus was Karel V pragmatisch.
Verder vond ik Cato ietwat vijandig tenopzichte van onze taalgenoten aan de andere kant van de grens, als Zuid Nederlander weet ik dat de huidige landsgrenzen ontstaan zijn uit wapenstilstanden (zowel de tachtigjarige oorlog en de Belgische opstand) en dus totaal niet natuurlijk was en is. Het is wel zo, dat de trend is dat aan weerszijden van de grens de beïnvloeding van de nationale standaard wel sterker is geworden (de opkomst van de gescheiden commerciële TV versterkt dit ook, wat dat betreft hebben de Duitstalige landen dat beter gedaan). |
![]() |
![]() |
![]() |
#1109 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
juist omdat ik van het Nederlands en ook van Vlaanderen houd , erger ik me ,dat de Vlamingen meestal de voorkeur geven aan het spreken en gebruiken van dialect en daardoor vaak zo rommelig omgaan met de Nederlandse taal. Ze kunnen toch niet ontkennen dat Vlaamse TV programma's vaak ondertiteld moeten worden. Juist Jan van de berg en van Artevelde zijn vijandig t.a.v het Nederlands , omdat ze voortdurend de Nederlandse standaardtaal onderuithalen , door alle mogelijke variaties en streektaaltjes te promoten. Als de Vlamingen zo blijven brabbelen ,dan moeten ze niet klagen dat de Franstaligen en veel Nederlanders hun taal niet serieus nemen. Laatst gewijzigd door cato : 26 januari 2017 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1110 | |
|
![]() Citaat:
De republieken verenigden zich tot een soort van eu en nato waaruit later het huidige Nederland is gegroeid. In het zuiden het huidige België |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1111 | ||
|
![]() Citaat:
Hub Schwanen (zaliger) vertegenwoordigde Bocholtz. Volgens uw foute interpretatie van die afbeelding zou dat volgens taalkundigen Nederlands zijn. Jacob V. A. is die mening ook toegedaan, en haalt er weer politiek bij. Op wikipedia echter klinkt het: Citaat:
Ter info: als ik al een missie heb is dat het kloten van flaminganten, die taal misbruiken om de bevolking te misleiden in de hoop zo veel mogelijk persoonlijke macht te verwerven. PS1 "Ons Limburgs dialect heeft wel wat gelijkenissen met het Noors" bron: HBVL, een Limburger die in Noorwegen woont, en Noors spreekt. Als ik dan in West-Vlaanderen kom moet ik vaststellen dat de plaatselijke taal volgens mij niks op Limburgs gelijkt. PS2 het Limburgs dat te horen is in de serie "Beau séjour" heeft weinig tot niks te maken met de plaatselijke streektaal. Dat is Nederlands met een Limburgse tongval. M.i. trouwens zeer goed gedaan door o.a. Inge Paulussen. Laatst gewijzigd door pajoske : 26 januari 2017 om 11:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1112 | |
|
![]() Citaat:
Thuis, in mijn omgeving en familie en kennissenkring spreek ik mijn Limburgse moedertaal. Elders probeer ik zo perfect mogelijk AN te spreken. Mijn streektaal is voor mij vertrouwelijk. Met Nederlands (AN) voel ik geen enkel emotionele band. Dat is gewoon een communicatiemiddel zoals alle andere talen. Laatst gewijzigd door pajoske : 26 januari 2017 om 12:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
'elk nadeel hep zijn voordeel' dan is dat een streektaal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1114 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1115 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zal wel een temeijer wezen
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1116 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1117 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessant is trouwens vast te stellen dat u dan tot de conclusie komt dat die taalvorm niet meer tot de Limburgse dialecten behoort. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1118 |
Europees Commissaris
|
![]() Nu graag nog wat konkrete voorbeelden. Wie misleidt, en hoe wordt de taal precies misbruikt. Namen noemen en heel konkreet zijn aub .... ?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1119 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Vindt ge dat zelf nu ook geen haarkloverij en miereneukerij...?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1120 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Vindt ge dat zelf nu ook geen haarkloverij en miereneukerij...?
|
![]() |
![]() |