![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#22221 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22222 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22223 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 15:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22224 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Maar uiteraard zult ge wel kunnen Uw best doen om verschillen te zoeken, en dus ook te vinden daarbij vervallende in de platste klischees en grootste gemeenplaatsen. De voorkeur voor een staatsinrichting staat echter los van interpersoonlijke relaties en dient een gemeenschappelijk belang. In andere landen die wél één zijn kan men ook verschillen vinden als men ze zoekt zelfs binnen Vlaanderen. So what? ![]() Het belang dat ge daraan hecht zegt dus vooral iets over Uzelf! Citaat:
Er kan dus historisch in alle opzichten sprake zijn van de Nederlanders als een 'broedervolk', want dat zijn ze geschiedkundig natuurlijk altijd geweest. Ge gaat voorbij aan de Historische Lotsbestemming van die éne Nederlanden zoals de Vaders der Nederlanden dat voor hadden, gaande van Jacob van Artelve in het zeer prille begin via de Borgondische hertogen tot Keizer Karel die van de Nederlanden een protonatiestaat maakte waarbij ik verwijs naar de Pragmatieke Sanktie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Pragmatieke_Sanctie_(1549) waaruit ik citeer: Wij, Karel, bij de gratie Gods Rooms Keizer (...) laten weten aan allen die nu zijn en hierna wezen zullen, dat wij geoordeeld hebben dat het van groot belang is voor onze voornoemde landen (...) dat zij in de toekomst altijd onder eenzelfde vorst zouden blijven die ze in één geheel zou houden, wetend dat hun deling ten gevolge van succesies en erfenissen hun ondergang en ruïne zou betekenen. Afgescheurd en van elkaar gescheiden zouden zij ten prooi kunnen vallen aan buurstaten (...). Dit zal echter kunnen vermeden worden indien onze landen altijd in het bezit blijven van één vorst die ze als één geheel bestuurt. Gegeven in onze stad Brussel in de maand november van het jaar Onzes Heeren 1549." Ook zijn geestelijke zoon Willem van Oranje had die scheiding niet gewild. Dat was een ontsporing, een historisch incident dat zo snel mogelijk moet hersteld worden. Dat we nu gescheiden leven is puur het gevolg van de intolerante houding van Filpis de Geflipte tegenover de protestanten. Het Nederlandse dubbeltje had zo dikwijls zo ?*nders kunnen rollen, dat weet ge maar al te best..... Weg met de toevallige militaire grens van in 1648 die een staatkundige grens is geworden. Het is nu net inzicht in de geschiedenis, die bepaald wordt door eenheidsdenken omtrent de Nederlanden, dat men tot de slotsom komt dat de Nederlanden samen horen. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 15:49. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ach mens, de Nederlanden waarnaar u constant aan refereert (door Keizer Karel te citeren en de Pragmatieke Sanctie), bestonden uit Duitstalige-, Franstalige- en Nederlandstalige gebieden. Een beetje België in het groot bij manier van spreken. Volgens mij weet u niet goed waarover u praat. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2012 om 16:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22226 |
Europees Commissaris
|
![]() Toch wel, ge weet dat ik dat maar al te goed weet, uw kritiek is dus ontgoochelend door zijn zwakte
![]() Ik wil die anderstalige gebieden niet per sé uitsluiten want dat zou kunnen betekenen dat Wallonië wel eens in Franse handen zou komen en ik gun de vermaledijde Lowie 14 geen erektie in zijn graf. De Franstalige Nederlanden zijn immers altijd een buffer geweest tegen het Franse imperialisme. Pragmatisch en realpolitiek bekeken zou ik dat zo willen behouden al is mijn ideaal wel een Dietse staat. Vraag is natuurlijk of de Franstaligen dat zouden zien zitten. En zoiets zouden ze natuurlijk zelf moeten beslissen. Maar ze hadden zich al eens afgescheiden door de unie van Atrecht en op de feestdag van hun gemeenschap vieren ze precies het separatisme van 1830. Ik heb dus geen illusies op dat vlak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22227 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar indien de economie weer aan zou trekken dan kan er zo ook weer een overschot ontstaan. ![]()
![]() |
![]() |
#22228 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#22229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U bent dan wel een averrechts konijn. Want u zit permanent te staren met of zonder lichtbak naar den Haag. Het moet wel triestig zijn nu voor Konijn Kwerkus. Want zijn lichtend voorbeeld werd goed teruggefloten door Olli Rehn vandaag. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2012 om 17:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22231 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
(2) OK, gekatalogeerd onder plat materialisme zoals we U helaas kennen. En dat haaks staat op bijvb. het ideaal van groten als bijvb. Keizer Karel. Stel nu, stel dat Vlaanderen er materieel slechter van zou worden, dan zou ik uiteraard nog steeds een hereniging willen. En ik verwacht vice versa van Noordnederlanders hetzelfde. Ekonomie is immers cyclisch en en ekonomische zwaartepunten kunnen verschuiven. Zeer kortzichtig dus, van het anders te bekijken. Alsof het nationale ideaal der Nederlanden een centenkwestie is.... ![]() De ware Nederlander - eender uit het noorden of zuiden - die zou desnoods willen betalen voor een hereninging! Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22232 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2012 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22233 |
Europees Commissaris
|
![]() Volgens U zag Karel V dus niet in dat dat belang wel eens zeer relatief zou kunnen blijken, toen de Habsburgers de Nederlanden niet eens meer wilden?
Bovendien, waarom verdeelde hij dan de Habsburgse erfenis onder zijn zoon en zijn broer. In uw redenering had hij beter alles bijeen kunnen houden. Toch een Nederlander dus? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 mei 2012 om 18:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22234 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() waar kan ik (nog eens) storten?
![]() |
#22235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 mei 2012 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22236 |
Minister-President
|
![]() Dan ben ik geen ware Nederlander. Ik zou zelfs willen betalen als ik daarmee een hereniging zou kunnen voorkomen. En dat terwijl ik vroeger wel een Groot-Nederlander was. Dat zegt wel iets over de mate waarin de Vlamingen het bij mij verziekt hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22237 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() maar alle Vlamingen zijn even slecht hé Spinoza?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22238 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |