Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2013, 12:13   #27421
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Alles dik in orde in het gidsland. Voorlopig.

http://financieel.infonu.nl/diversen...nederland.html

http://www.standaard.be/artikel/deta...30205_00458481
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 16:26   #27422
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De artikelen waar u naar verwijst zijn niet van vandaag. Dus ik vraag me af hoe u ze heeft gevonden. Bent u actief aan het zoeken naar negatief nieuws over Nederland?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 17:42   #27423
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
"Gidsland" België gaat steeds meer op "Gidsland"Nederland lijken..

http://www.standaard.be/kanaal/index.aspx?kanaalid=53
Oud 9 maart 2013, 19:50   #27424
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Echt waar jouw obsessie kent geen grenzen!..
Zielig..

Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 20:02   #27425
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Zielig..

Jeff
Misschien is een therapeutische benadering van zijn berichten wel dé oplossing???
Oud 9 maart 2013, 20:03   #27426
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uhm, gut, daar lees ik nou triple A....
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2013, 20:03   #27427
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
De artikelen waar u naar verwijst zijn niet van vandaag. Dus ik vraag me af hoe u ze heeft gevonden. Bent u actief aan het zoeken naar negatief nieuws over Nederland?
Ja joh, vind hij leuk!
Oud 9 maart 2013, 20:08   #27428
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Misschien is een therapeutische benadering van zijn berichten wel dé oplossing???
Ja dat zou kunnen Edwin..
Maar ik studeer economie, geen psychologie..

Dus voor mij is het lastig..
Ik weet niet hoe het moet jou zit?..

Jeff
Oud 9 maart 2013, 20:40   #27429
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja dat zou kunnen Edwin..
Maar ik studeer economie, geen psychologie..

Dus voor mij is het lastig..
Ik weet niet hoe het moet jou zit?..

Jeff
Ik heb wel wat communicatie trainingen gehad, dus heb wel inzicht in de basisprincipes van de psychologie.
Heb verder een elektrotechniek gestudeerd, dus je begrijpt misschien nu wel waarom ik die trainingen moest doen..
Oud 10 maart 2013, 03:47   #27430
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wat een deprimerende dag vandaag weer ... het gidsland is nog steeds niet ingestort
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 07:49   #27431
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zeg jongens, jullie kunnen Henri1 wel bezig blijven houden, maar het moet een vermakelijk tijdverdrijf blijven, hè. Anders kun je beter gelegenheden bezoeken waar je weliswaar ook moet betalen voor het aangeboden vermaak (films, kabaret, circus enz.), maar gelukkig alleen maar een paar euro, en geen regelrechte therapieverstrekking.
Oud 10 maart 2013, 07:53   #27432
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Als straks België bankroet wordt verklaard, moet hij toch de stelling kunnen onderbouwen dat het aan Nederland ligt. Niet dat ook maar één eurozoneland de dans zal ontspringen, maar goed, dat is een ander verhaal.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 10 maart 2013 om 07:53.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 09:15   #27433
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Als straks België bankroet wordt verklaard, moet hij toch de stelling kunnen onderbouwen dat het aan Nederland ligt. Niet dat ook maar één eurozoneland de dans zal ontspringen, maar goed, dat is een ander verhaal.
Wie gaat dat verklaren ? De ratingbureau's ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 10:16   #27434
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jongen toch, jij bent aan het ontaarden tot een échte junkie! Elke dag moet je minstens één prik krijgen met negatief gezemel over Nederland. Pas dan begin je jezelf lekker te voelen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 13:49   #27435
R.Verhiest
Gouverneur

R.Verhiest's schermafbeelding

Standaard

Uit de nieuwste nieuwsbrief van de "Baarle Werkgroep-Stichting"
(met overigens een lezenswaardige inhoud)

Het punt dat ik hiermee wil maken, is dat het feit dat volkeren een heel eigen karakter hebben, er nog niet toe leidt dat er op fundamentele zaken niet intensief samengewerkt kan worden, soms zelfs in één staatsverband. Gelooft u mij wanneer ik stel dat het culturele verschil tussen een inwoner uit München en één uit Hamburg veel groter is dan die tussen een Gentenaar en een Amsterdammer. Daarenboven zijn wij zelfs nog meer verwant aan elkaar dan dat de Duitsers datzijn. Immers leven er in Nederland evengoed Brabanders, Limburgers en Zeeuws-Vlamingen, alsdat deze er in de deelstaat Vlaanderen leven.

unquote

Hier wordt een fundamentele zaak in de ganse discussie ten berde gebracht :

Wat is een volk & heeft en volk aanspraak op het vormenn van een "natie" of "staat" ?

Binnen de Baarle Werkgroep maakte ik reeds wat reklame voor de door de AP hogeschool (vroeger Artesis) georganiseerde lezingen, die dit jaar in het teken staan van het thema "konflikten". De recentste was een lezing door De bekende politicoloog Dave Sinardet , die volgens mij terecht stelde dat het niet zozeer volkeren zijn die Naties doen ontstaan dan wel omgekeerd & dat eigenlijk nagenoeg alle naties een thuishaven bieden aan meerdere volkeren.

Dat overigens deze bewering de vraag doet rijzen naar wat eigenlijk de definitie is van volk & of zulke definitie eigenlijk niet discriminerend/uitsluitend werkt.

Wat doen we met de kritiek op de aflijning van een vlaams volk van een nederlands ...als we bedenken dat zowel van de nederlandse als de vlaamse natie marokkanen, turken, pakistanen, italianen, groeken en v.a. deel uitmaken. Hope definiëren we de nedrlandse identiteit na het zien van de uitstekende Tv reeks over de "gouden eeuw"
als we zien dat uitgerekend de 7 provinciën/Republiek van.. d natie in Europa was die
door een grote immigratiegolf van niet alleen maar Zuid Nederlandse dissidente christenen maar ook van Iberische Joden en Engelse en Midden Europese godsdienstig vervolgden de "Natie" vorm gegeven werd ?

Ik weet dat het zich afzetten tegen een europese, mondiale of nationale identiteiten door kleinere "identiteiten" opgang maakt. De grotere tegenstellingen lijken me
de algemene verstedelijking in de wereld te zijn, overal zien we meer kosmopolitische mega-steden ontstaan, waar de politieke en sociale bewegingen radikaal tegengesteld zijn aan de "landelijke" (ook meer conservatief op etisch vlak).

De Benelux speelde als "gids" een vooraanstaande rol in de eenmaking van Europa op
economisch vlak ; de inwoners van deze staten hebben nu de kans om een nieuwe impuls te geven aan de ontwikkeling van ons werelddeel nl. door het verouderde nationalisme van zich af te schudden...

Ten slotte : Hamburgers, Amsterdammers, Rotterdammers, Antwerpenaren, Marseillezen e.v.a. hebben meer met alkaar gemeen dan inwoners van eender welke landelijke gemeente in eender welk europees land...
R.Verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2013, 22:52   #27436
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie gaat dat verklaren ? De ratingbureau's ?
Toch altijd weer grappig hoor, die selectieve instelling van jou..
Als z'n ratingbureau Nederland naar beneden zou halen, dan is z'n ratingbureau hartstikke betrouwbaar..

Maar... als z'n bureau België naar beneden haalt (wat al een paar keer is gebeurd),.. dan is het allemaal zever voor Henrike uit klein Luik..

Ach ja..
Jeff
Oud 10 maart 2013, 23:23   #27437
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Indrukwekkend yep, wel even wat anders dan die mijnenvegers en duikvaartuigen die elk jaar bij ons een bezoek brengen.
Ben benieuwd naar de nieuwe Karel Doorman (JSS), nog groter dan het voormalige vliegdekschip. Hoop het schip ooit nog eens te kunnen bekijken.

Heb je wel eens naar de bouwtekeningen gekeken?
Hangaar: geschikt voor 6 Chinooks of 2 met gespreidde rotors.
Viegdek: 2 Chinooks. Maar las in een marine artikel, plaats voor een derde vlak voor de hangaar (stalling of alvast warmdraaien)
Zefde plaats ongeveer waar een 40 tons lift zit naar het vliegdek.
Er kunnen dus in principe 5 Chinooks op rij met gespreidde rotors klaar staan: Drie op het dek en twee in de hangaar
(Aftanken kan ook vliegend boven het schip. De NH90 is daar eveneens geschikt voor)

Onder het dek zie je op die tekening een flinke lane met Chinooks en NH90's afgebeeld, welke met deze lift naar het dek kunnen.
Er kunnen dus, behalve zes in de hangaar, ook nog een flink aantal heli's onder het dek mee.
Tuurlijk heb ik daar van gehoord..

Voor transport van groot materieel over zee heeft de marine weinig capaciteit en er is meer behoefte aan ruimte voor helikopteroperaties. De kracht van het JSS is dat dit schip marineschepen kan bevoorraden, plus een grote hoeveelheid materieel voor operaties op land en in de lucht kan meenemen.
Deze operaties kunnen echte oorlogen zijn, maar dit kan ook hulp zijn na natuurrampen. Juist daarvoor krijgt het JSS uitgebreide medische voorzieningen.

Pracht schip!!..
Maar;

Kritiek

Als de krijgsmacht grote hoeveelheden materieel moet vervoeren, worden koopvaarders ingehuurd. Dat is echter duur en riskant voor zowel de koopvaarder als voor de marine zelf. Met de Doorman is de krijgsmacht minder afhankelijk voor zeetransport. De strategische zeetransportcapaciteit van de marine neemt aanzienlijk toe, waardoor de inzetbaarheid van de gehele krijgsmacht verder verbetert.
Maar de bouw van de JSS wordt niet louter met gejuich ontvangen. Er wordt op verschillende internetfora kritiek geuit op het JSS project. De marine zit klem tussen politieke belangen (liever niet teveel geld uitgeven aan Defensie) en de actuele en toekomstige situatie in de wereld voor wat betreft maritieme inzet. Om amfibische operaties goed te kunnen uitvoeren is vooral behoefte aan een meer heliktoptercapaciteit. Een zogenaamd Landing Platform Helicopter (LPH) had daarom misschien beter op zijn plaats geweest, bovendien kan een dergelijk LPH ook plek hebben voor voertuigen en landingsvaartuigen. Maar met de huidige politieke interesses is zo'n LPH niet haalbaar. Daarnaast moet Hr.Ms. Zuiderkruis vervangen worden door een nieuwe bevoorrader. Een LPH en los daarvan een nieuwe bevoorrader had beter geweest. Dat had de marine zelf vast ook gevonden, maar gelet op de bezuinigingen was dat niet haalbaar.

Dus in plaats van twee schepen, heeft de marine eieren voor haar geld gekozen en één schip ontworpen. Zoals vaker met een apparaat dat veel dingen kan, is het de vraag of het één van die dingen ook goed kan. Het schip is in feite een compromis. Of we dat ook gaan merken aan de prestaties weten we nog niet natuurlijk. Wat we wel zien is dat een schip als de Mistral (van de Franse en straks van de Russische marine) dezelfde waterverplaatsing heeft en net iets goedkoper is, maar wel een volledig uitgeruste LPD/H is. Daar had dan echter nog wel een bevoorrader bij gemoeten. Hetzelfde geldt voor de Spaanse Juan Carlos I, een klein vliegkampschip en volwaardige helikoptercarrier met amfibische (transport)capaciteiten; voor drie miljoen euro minder dan de Doorman.

In breder perspectief kan ook de vraag worden gesteld of de grootste krapte bij zeetransport zit. De marine moet haar vele taken nu verrichten met slechts 6 fregatten en straks 4 patrouilleschepen. Extra oppervlakteschepen zouden pas echt de druk van het personeel en materieel kunnen halen. Waar het straks helemaal knel gaat lopen zijn de onderzeeboten. Vier vervangers van de Walrus klasse onderzeeboten zijn straks hard nodig. Vergeet niet dat er straks wel fregatten en onderzeeboten moeten zijn om de LPD's en JSS te beschermen!

*Bron marineschepen.nl*

Ook een beetje jammer dat de Amsterdam snel uit dienst gaat, volgens mij al in 2014..

Dan zijn ze in Australie toch beter bezig..
Grootste Australische marineschip ooit heet Canberra

Het eerste van de twee nieuwe helikoptercarriers voor de Australische marine onderging vrijdag 15 februari de traditionele "naming ceremony". Het nieuwe schip, ook wel aangeduid als LHD (Landing Helicopter Dock) ontving de naam Canberra.
De twee schepen van de Canberra klasse zijn ontworpen in Spanje en zijn met hun lengte van 230,82 meter de grootste Australische marineschepen ooit.

LHD arrival in Port Phillip Bay

*Bron marineschepen.nl*

Ik heb wel wat gefluister gehoord dat men, van plan is om een tweede reeks van 4 van de Holland Klasse te gaan bouwen..
Ik kan er echter niks over terug vinden... nog beter zou zijn als ze nog een paar Zeven Provinciën Klasse erbij gaan bouwen..

Ook kan ik geen nieuwe Nederlandse Onderzeeboot ontwerpen vinden..
Jij wel?..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Momenteel neemt men proeven met een Apache op een LPD om vanaf de JSS en de LPD's te kunnen operen.
Een officier merkte op dat de Apache in die functie met een automatisch vouwsysteem voor de rotor uigerust zou behoren te worden.
Zou me niet verbazen als de Apache (block 3 update) daarmee uitgerust zou kunnen gaan worden (als deze proeven succesvol blijken?)

Momenteel worden ze geupdate naar block 2. Block 3 had gekund maar de motoren kunnen nog een tijd mee (nu al vervangen zou geld vergooien zijn)
Met die block 3 krijgen ze verbeterde rotors, dus misschien een aantal opvouwbaar?

Wist je dat die Apaches van ons langer in de lucht kunnen blijven dan de Amerikaanse Apaches?
Men heeft gekozen voor een extra fueltank in de Apache. Nadeel minder granaten voor het kanon.
Meen 800 stuks, tijdens Uruzgan is gebleken dat dit geen nadeel heeft opgeleverd. Eerder een voordeel daar men langer in de lucht kon blijven.

Ook voor die 6 nieuwe Chinooks heeft men extra fuelsystemen aangeschaft
Plaatsen ze die extra tanks in de Chinook kunnen er duizenden liters extra fuel meegenomen worden.
Dat men proeven aan het doen was, had ik wel iets over gelzen..
Maar die vonden dan wel plaats op een Brits vliegdekschip..

An Apache helicopter takes off from HMS Illustrious. A seaborne exercise saw two Apache helicopters from 664 Squadron, Army Air Corps, carry out deck landing practice onboard HMS ILLUSTRIOUS recently. They embarked for a two week training package to enable pilots and ground crews to acclimatise to working in a maritime environment.

A British Army Apache helicopter takes off from HMS Ocean in the Mediterranean

Indrukwekkend.. dat zeker..
Maar Nederland moet toch echt wat meer gaan investeren in oppervlakte schepen, want al die prachtige LPD's en JSS hebben wel bescherming nodig..

Jeff
Oud 11 maart 2013, 04:55   #27438
Matonge
Schepen

Standaard

Citaat:
Zielig..

Jeff
Niet aan u persoonlijk hoor maar;

Wanneer ik dit forum afschuim, de inhoudt van posts lees, aanwezige windstreken en dergelijke meer, vermoed ik wel meer mensen met obsessie. (of zonder hobby)

Persoonlijk vind ik Nederlanders, en dus ook Hollanders, in het algemeen best aangename mensen bvb. Ech wel. Neem nu dat Amsterdams accentje, lachen man. Heerlijk. Maar dat vindt ik ook van de Britten of pakweg Louis De Funes. Ik ken in feite geen onaangename mensen, zolang ze een beetje normaal doen tenminste. Verschillen? Uiteraard zijn er verschillen. Maar tussen mij en Bart De Wever zijn er ook verschillen, iets waar ik best fier op ben overigens. En toch komen we beiden uit Anvers. (oops, see what i did there Geert whats in a name Bourgeois?). Op dat vlak situeren er vermoedelijk enkele miljoenen Nederlanders met wie ik meer overeenstemming geniet dan met deze euh.. Vlamingen. Links/rechts of wat het ook moge zijn gaat over grenzen heen. HA! Laten we de planeet in een linker en rechter zijde opdelen ipv iedereen hierzo zijn goesting te geven en splitsen, aanhechten, plakken en uitknippen tot er helemaal niets overblijft? Beetje aan simpele tweedelige volksverhuizing doen en boeltje opgelost. Ja toch? Niet zo voor Geert Bourgeois alvast. Of toch niet zolang die rechterzijde niet perfect Nederlands praat. En dan nog, ik verzeker u nu al, het zal niet voldoende zijn. Ja doortraptheid is een raar beest. Mijn punt? Heel veel van wat hier overal te lezen staat is allemaal heel mooi, goed en wel maar nauwelijks haalbaar aangezien het vaak om eilandjes gaat. 'Persoonlijke' idealen vaak. Zoals de bovenkamer van Geert. Wie bvb een aansluiting nastreeft van Vlaanderen aan Nederland zal om te beginnen moeten afrekenen met de grootste partij van Vlaanderen op dit moment, of hun streken. Maw, ge gaat het niet meer meemaken dus gebruik uw tijd nuttig en maak beter wat je hebt want beter één in de hand dan.., je kent het. Boeren gezonde wijsheid. Sommigen, ahum, menigen hier verdoen in weze hun eigen kostbare tijd. Persoonlijke mening uiteraard.

Er situeren hier (vermoedelijk) menig verstandige mensen met een mooi IQ. Mooier dan het mijne. EI, das dan weer pover. Heel erg pover. Jammer toch, dat enkel nog plaats te nemen feiten sommige dingen kunnen bewijzen. Dingen zoals ellende. Patriottisme? Binnenkort spelen de Duivels weer voor een vol huis en wees gerust daar zitten veel N-VA stemmers tussen. Onder hen menig die 'geloven' dat het perfect mogelijk is op de N-VA te stemmen en supporter te zijn van de RD. (...) Onder hen velen dus die werkelijk en nog steeds van mening zijn dat de N-VA het beste is voor België. (Verkopers praatjes uit den beginne weet je nog wel). Maw, dat volk is misleid. Mooi toch?

Dat een gemiddelde Belg, waaronder ikzelf, momenteel niet echt warm loopt voor z'n landje is gewoon een menselijke reactie en begrijpelijk aangezien er in dit landje de afgelopen jaaaaaaaaren nauwelijks iets gedaan werd aan patriottisme eerder dan aan (heimelijke) particratie. "En goed hun best gedaan he". De vertaling ervan? Niets vermoedende frustratie onder het volk. Menig mensen in dit land hebben nauwelijks besef van wat hen overkomen is. Wij vragen in weze al jaren voor meer eenvoud, maar al wat we kregen is meer opdeling. De hypocrieten. Gevolg? We lopen te janken en te zagen, vaak in navolging van de grote leider maar zoals je ziet, all it takes is a good game of football. Na de wedstrijd tegen de Schotten zag ik enkel nog fiere Belgen. Belgen ja. Zo spraken ze sinds lang ook weer. "We hebben ze gewoon belachelijk gemaakt". 'We'. Stam kleuren verdedigen. Oer geluiden. Pride and Glorie. Het soort patriottisme dat ik reeds héél erg lang geleden niet meer zag. Al de rest is politiek.

In zulke gegevens ligt voor mij de waarheid. Ik ben zelden bezig met wat voor mijzelf het beste kan zijn, zo stond ik ook nooit in een stemlokaal. Ik ben ondanks de afgelopen 25 jaar of meer nog steeds een fiere Belg dus heb ik ook graag een sterk België. Dat gaat niet door te stemmen op mijn eigen broekzakken. Helaas worden mensen in zulk stemlokaal niet aangeboden wat men, al dan niet bewust, nog steeds in het hart draagt. Men kiest onbewust altijd voor de particratie, broekventen, eenvoudigweg omdat er geen andere keuzes zijn. Weg democratie. Met België an sich is niets verkeerd. Een volk maakt een land, dat doet het land zelf niet, maar in België heeft het volk niets te zeggen.

Sure er zijn er genoeg die lopen te janken over BHV en wat nog meer van die achterlijkheid dezer dagen. Opgezweept door 'partijen', hetzij overstelpt door de media. Hier moet ik vast wel niemand wijsmaken dat een groot deel der mensen zich gedragen als kuddedieren, te manipuleren als de pest. Niet enkel in Vlaanderen, overal in de wereld. Mensen zijn overal mensen. Of dit dan gaat over wat zij zelf 'werkelijk' willen is nog wat anders. Stel u voor een nieuw unitair België met haar negen provincies en alle gevolgde concequenties. Dus onder meer een versoepeling van de taalwetten, (ik zie sommigen al spauwen), meer eenvoud in de structuren, minder verschillende en concurrerende regeringen en een positieve reactie op dingen als loonkost, koopkracht of wat weet ik nog allemaal. U kan er prat op gaan dat een taaltje, godbetert, voor heel erg veel mensen (lees ruime meerderheid) lang niet meer zo belangrijk zal zijn als dat ze zichzelf momenteel laten wijsmaken. Tjah, elke medaille heeft een keerzijde, ook die van het individualisme.

Wat iemand als BDW met zijn bezoekjes aan het zuiden ondertussen goed aan het bewijzen is, is zeker niet dat wij in twee verschillende democratieën leven, eerder dan de Noord en Zuid Belgen uiteindelijk helemaal niet gek veel van elkaar verschillen. Allemaal mensen. Geloven jullie wat jullie willen maar Noord en Zuid Belgen hebben onderling vermoedelijk meer met elkaar gemeen dan Noord Belgen met Hollanders dat hebben, of Zuid Belgen met diepe Frankmannen.

Belgae, is dat niet volkje van volkeren? Ach een Belg dat is voor mij net zoveel als een Hollander, Fransman, Duitser, Brit alles in één maar net iets meer gematigd. Bufferstaatje? Klopt helemaal, niet zomaar dus. Het maakt ons bescheiden leep bovendien, ergens. Een Belg kent, in tegenstelling tot een zelfverklaarde fictie Vlaming, zijn plaatsje in een grote wereld. Ik ben hier om van mijn tijd op deze aardkloot het beste te maken alvast. De kortste weg daarnaartoe is de gezamelijke. Die van de meerderheid zo je wil. Eendracht maakt de macht. België bankroet? Dat zal alvast niet aan de Belgen zelf gelegen hebben maar aan zij die geen Belg willen/kunnen zijn. Geldverslindende particratie. Tjah, den troep hadden ze misschien beter niet afgeschaft. Vandaag lijken we allen boterkontjes. Een beetje blasé ook. En ik moet dat betalen? Dag moeder.

Natuurlijk ge gaat Belgica kloppen maar aan allen die mijn vaderlandje afvallig zijn ook hier alvast de leuze; "Over onze lijken!"

Oud 11 maart 2013, 05:48   #27439
Adrian M

Standaard

Citaat:
Het eerste van de twee nieuwe helikoptercarriers voor de Australische marine onderging vrijdag 15 februari de traditionele "naming ceremony". Het nieuwe schip, ook wel aangeduid als LHD (Landing Helicopter Dock) ontving de naam Canberra.
De twee schepen van de Canberra klasse zijn ontworpen in Spanje en zijn met hun lengte van 230,82 meter de grootste Australische marineschepen ooit.

Ik heb wel wat gefluister gehoord dat men, van plan is om een tweede reeks van 4 van de Holland Klasse te gaan bouwen..
Ik kan er echter niks over terug vinden... nog beter zou zijn als ze nog een paar Zeven Provinciën Klasse erbij gaan bouwen..

Ook kan ik geen nieuwe Nederlandse Onderzeeboot ontwerpen vinden..
Jij wel?..

Dat men proeven aan het doen was, had ik wel iets over gelzen..
Maar die vonden dan wel plaats op een Brits vliegdekschip..

An Apache helicopter takes off from HMS Illustrious. A seaborne exercise saw two Apache helicopters from 664 Squadron, Army Air Corps, carry out deck landing practice onboard HMS ILLUSTRIOUS recently. They embarked for a two week training package to enable pilots and ground crews to acclimatise to working in a maritime environment.

Indrukwekkend.. dat zeker..
Maar Nederland moet toch echt wat meer gaan investeren in oppervlakte schepen, want al die prachtige LPD's en JSS hebben wel bescherming nodig..

Jeff
Aussies: Canberra
Voor ons te duur/teveel van het goede. Dit schip kan ook opereren met de F35B of Harriers. De Aussies hebben de schans aangehouden, daar ze mogelijk ooit evt. nog een F35B aan zouden kunnen (willen) schaffen

Proeven Apache op een LPD:
Vorig jaar, gestart met landingen op Hr. Ms. LPD Rotterdam. In een nr. van de Defensiekrant wordt er een artikel aan gewijd.

Hier is een Utube filmpje ervan:
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=PvucxmsFH24

Tweede reeks Hollandklasse?
Lijkt me uiterst stug. Achts stuks voor de taken waar ze voor bedoeld zijn lijkt me teveel van het goede. Plus te kostbaar.

Waarom we die twee M-fregatten nog aan konden houden is, omdat de Belgen er twee kochten. Kwam hen en ons zeer goed uit. Zonder de Belgen zouden ze er allemaal uitgegaan zijn.
Om een type operationeel te kunnen houden is een standaard dat je er vier nodig hebt. Feitelijk is dit een uiterste minimum.

Zal eerder gaan om vervanging van de M-fregatten. Als wel heeft dit te maken met het in stand houden van kennis en werkgelegenheid nadat de laatste Hollandklasse is afgeleverd.

Een Belgische officier heeft een zeer uigebreid rapport geschreven waarin dit aan de orde komt. Multi purpose schip, 6000 ton, schatting: (min) €600 miljoen per stuk
Ook de vervanging van mijnenvegers/jagers komt aan de orde. Zou draaien om moederschepen (met een heli), met kleine kleine schepen aan boord(drones).
Twee typen aan boord (meen 3 + 1 of 2 van het andere type). Plus een verkenningsdrone (zoiets als Scan Eagle). Kosten: €200 miljoen per stuk.

Als de Belgen niet meedoen, acht die kans vrij groot, zou het er wel eens op uit kunnen draaien dat onze M-fregatten niet vervangen worden.

Geen bescherming LPD's en JSS?
Anderzijds is de bouw daarvan een voortvloeisel van een Europees (Nato), tekort aan transport.
In een overeenkomst hebben we ons "verplicht" dit op ons te nemen.
We zitten aan die verplichting vast ten aanzien van de bondgenoten en hebben daarom nu in verhouding veel transportschepen, welke we voorheen niet hadden.
Daar staat tegenover dat bondgenoten meer aan bescherming dienen te bieden.

De JSS past dus in dat plaatje, plus het schip dient voor transport van de gehele krijgsmacht en is niet bedoeld voor alleen de Marine.
Het hadden er twee moeten worden, maar er was maar geld voor één schip

Duikboten:
Regelmatig naar gezocht, maar is nauwelijks iets over te vinden
Wel dat er samenwerking met Noorwegen aan de orde zou zijn.

Zelf kunnen we ze niet meer bouwen, die kennis zijn we voorgoed kwijt, als ook de machines.
We zullen echter niet meer varen, als ze er al komen, met een zelfde kwaliteit.
Onze duikboten zijn van een andere orde dan de Duitse of Zweedse duikboten. Het ontwerp is gebaseerd op een Amerikaans type kernonderzeeboot en heeft
bijvoorbeeld een dubbele wand. In tegenstelling tot andere typen onderzeeboten. Een gevolg hiervan is o.a dat de boot dus ook stiller vaart.
Het type is geschikt voor diepe zee, als wel bij de kust en kan overal ter wereld ingezet worden.
Dit geldt in mindere mate voor bijv. Duitse typen onderzeeboten.

De Aussies gaan tegen de bouw van hun onderzeeboten wel zo'n kapitaal aangooien dat een samenwerking met hen er zondermeer niet inzit.
12 onderzeeboten: tussen de $35 á 40 miljoen
Wij bouwden de Walrussen voor plusminus Fl. 500 miljoen per stuk. Destijds was dat hopeloos duur voor een duikboot. Als je inflatie geen rekeing mee houdt.

Hoewel, $648 miljoen voor 30 Apache AH64D's is nu ook niet meer voor te stellen (1995)
Beter was, voordat de AH64D instroomde, symbolisch het leassen van 12 Apache AH64A's voor .... $1 per stuk

Vrees echter dat bij onze beide krijgsmachten nog flink verder gekrompen zal worden. Er is onvoldoende budget om nog geloofwaardige krijgsmachten aan te kunnen houden.
Duikboten? Meest waarschijnlijk is dat ze opgedoekt worden. Zou me zelfs niet eens verbazen als een compleet krijgsmachtdeel opgeheven wordt.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2013, 10:57   #27440
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zielig..

Jeff
Was dat maar waar! Iemand die met mij geen grenzen kent en ze uit de wereld, te beginnen in de Lage Landen, wil hebben, die is mijn bondgenoot.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be