![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#29041 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De overheid heeft daarentegen in tegenstelling tot het Fries weinig verplichtingen. Werken ze er echter aan, ontstaat voor hen dezelfde mogelijkheid als het Fries en zou het Limburgs erkend kunnen worden op hetzelfde niveau als het Fries, een erkende rijkstaal. Mijns inziens een wijze en zeer goede beslissing van de overheid. Erkenning leidt tot zich gelijkwaardig voelen aan. Het gaat er daarbij niet om hoeveel Limburgers het Limburgs machtig zijn, maar de erkenning van hun taal op zich als Limburger. Friezen zijn eerst Fries en daarna Nederlander, dit zal bij een Limburger eerder kunnen versterken dat men Limburger is en daarnaast ook vooral Nederlander Overigens niet vergelijkbaar met het Limburgs in België, Nederland kent niet de taalproblematiek en het politieke element welke men in België kent. Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 juni 2013 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29042 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29043 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29044 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29045 |
|
![]() Geef ik ook aan in mijn reactie dat de erkenning niet gelijk is aan het Fries, het Limburgs werd erkend als een streektaal wat van een andere orde is dan het Fries. Lees mijn reactie nog maar eens na
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29046 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29047 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29048 | |
|
![]() Citaat:
Indien erkend ontstaat voor de overheid een zelfde verplichting als met het Fries. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29049 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29050 | |
|
![]() Citaat:
AN blijft overigens een vereiste, ook in Friesland. Evenzeer als gemeente aanduidingen, verkeersborden dienen tweetalig te zijn, niet alleen in het Fries of eventueel het Limburgs. Ook bij de rechtbank, men heeft een keuze in het Fries of in het Nederlands. Officiële documenten dienen voor een Fries altijd ook in het Nederlands beschikbaar te zijn. In Leeuwarden zal een rechtszaak altijd in het Fries gevoerd worden als de verdachte dit aangeeft. Elders, ben even de naam kwijt, moest een rechtszaak uitgesteld worden daar een rechter geen Fries sprak. Rechters etc. moeten daar nu aan kunnen voldoen en zich voldoende kennis eigen maken. Zoals eerder aangegeven, we kunnen het Limburgs in België en het Limburgs in Nederland niet met elkaar vergelijken. De situatie verschilt van elkaar. Men heeft het handvest niet onderschreven, er is dus politiek gezien geen enkele noodzaak er een debat over te voeren. Laatst gewijzigd door Adrian M : 29 juni 2013 om 22:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29051 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29052 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 juni 2013 om 21:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29053 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En bijgevolg, wanneer u oreert dat de Nederlanden alleen maar Nederlandssprekenden gebieden waren, dan hebt u het niet meer over de landen van Keizer Karel, maar wel over de Landen van Van Artevelde. Trouwens, uw fameuze Unie van Utrecht, die maar met veel moeite tot stand kwam, bleek dan ook zeer broos en viel snel uit mekaar door interne tegenstellingen, vooral ook godsdienstige. Van een 'Nederlandse eenheid' kan men nauwelijks spreken. Integedeel: kletterende ruzies en steevaste onenigheid alom. In de schoolboekjes zwijgt men daar natuurlijk zedig over. En zeker in de Hollandse schoolboekjes. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2013 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29054 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jouw pogingen om de, óók toen reeds aanwezige en totaal verschillende visie tussen de Nederlandstaligen en de Franstaligen, weg te moffelen is ronduit om van te kotsen. Typisch Belgicistisch: het vertikken de realiteit te erkennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29055 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen dat doe ik niet. Het zou wel dwaas zijn zijn om de Unie van Atrecht te ontkennen. Maar u werkt met clichés. Omdat u een politiek doel voor ogen hebt. Prof. Manning en Prof. de Vroede zeggen zeer duidelijk in hun boek dat de Unie en verbond tegen de Spanjaarden in feite schijn was, dat het in de praktijk vaak een dode letter was. Zo werd -bijvoorbeeld- de Unie van Utrecht verworpen door de Landdag van Overrijsel en de Groningse bevolking. De zogenaamde 'Unie' was er maar een op papier, en geen echte unie. Zelfs Wikipedia zegt dit in zoveel woorden: Na het ontstaan van de Unie volgde een snelle ontwikkeling die in Holland en Zeeland de beloofde godsdienstvrijheid voor katholieken feitelijk afschafte (hoewel niet juridisch); daarnaast namen in Utrecht en andere delen van de Unie Calvinisten talrijke kerken over. De voorrechten van katholieke edelmannen werden niet altijd eerbiedigd. Met andere woorden: uw fameuze 'Unie' lag al aan diggelen voordat ie goed en wel kon geïmplementeerd worden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 juli 2013 om 09:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29056 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bewering Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29057 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de Acte van Verlatinghe betreft, zoals ik al zo vaak zei, steden zoals Amsterdam, Leeuwarden en andere steden weigerden hieraan mee te doen. En als ze later dan wel meededen, dan was dit omdat ze gedwongen werden door de fanatieke calvinisten die met geweld zich meester maakten van de stad. Lees de geschiedenis van Amersterdam er maar op na op dit punt. Dus ook hier was er geen eenheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29058 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29059 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ge hebt mijn link dus niet gelezen. Citaat:
2. M?*?*r, dat doet natuurlijk geen afbreuk aan het onmiskenbare eeuwenoude eenheidsstreven in de Nederlanden.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 1 juli 2013 om 13:07. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29060 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |