![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
OF: een gemeenschappelijk belang.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30182 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ge zult beweren dat de Van Dale te 'hollands' is, maar ik stel daarentegen vast dat daar echter heel wat Zuidnederlandse woorden in staan.... Zelfs woorden waarvan ik op school leerde dat ze verkeerd waren zoals beenhouwer, goesting,.....!! Ze staan er weliswaar vermeld met tussen haakjes "België" ipv "Zuidnederlands" zoals dat vroeger het geval was. ![]() M?*?*?*r, ze staan er toch maar lekker in!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2013 om 10:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30183 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat daarentegen uw eigen objektiviteit betreft: Citaat:
Ge wekt dus echt wel de indruk dat wat ge cursief zet zomaar 'fantaseert' of dat ge in het beste geval die dingen schrijft op basis van uw herinneringen van hetgeen ge ergens las. En ja, het menselijk geheugen is zeer beperkt en vatbaaar voor vervormingen van het geregistreerde....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2013 om 10:51. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30184 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meestal zijn de mensen die altijd de vraag stellen naar 'de bron' personen die plots geconfronteerd worden met een historische waarheid die ze niet voor mogelijk hielden. En dit, omdat ze zo geconditioneerd zijn door datgene wat hun historisch voorgekauwd werd vanuit een bepaalde hoek, dat ze deze ongewone maar andere uitleg niet voor mogelijk houden. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 11:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij goed, maar dan moet in de van Dale de woorden die wij hier niet gebruiken (en dat zijn er heel wat), maar die wel in het Noorden gebezigd worden , vermeld worden als 'Noord-Nederlands'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 11:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat hetgeen ik aanhaal vaak ingaat tegen de door u vooropgezette ideeën, daar kan ik ook niets aan doen. Misschien zou u uw theorietjes eens moeten 'updaten'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30187 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een toemaatje. Nog zo'n mythe:de repressie.
1940-1945: De heksenjacht op alles wat Vlaams is "Wat? Wie tijdens de Tweede Wereldoorlog met de Duitsers collaboreerde, wordt opgespoord en vervolgd. De repressie is volgens de Vlaamse beweging niet alleen ongenadig, maar ontaardt in een heksenjacht op iedereen met Vlaamse overtuigingen. Die eist veel onschuldige slachtoffers en tekent heel wat Vlamingen voor de rest van hun leven. Waar of vals? Volgens de encyclopedie van de Vlaamse beweging werden na de Tweede Wereldoorlog ruim 50.000 collaborateurs veroordeeld; 242 collaborateurs krijgen de doodstraf en worden geëxecuteerd voor het vuurpeloton. De radicaalste Vlaams-nationalisten collaboreerden gretig met de nazi's. De hele Vlaamse beweging kreeg een 'zwarte' stempel opgedrukt en deed er na de oorlog alles aan om haar reputatie weer op te smukken. "De repressie gebeurde grondig, maar ze was niet onmenselijk", vindt historicus Bruno De Wever (Universiteit Gent). "In de Vlaamsgezinde literatuur werd in de jaren na de oorlog ontzettend overdreven. Er zullen wel excessen geweest zijn, er zullen ook wel onschuldigen gestraft zijn. Maar in die Vlaamsgezinde geschriften leek het wel alsof niet de Joden, maar de Vlamingen de grootste slachtoffers van de oorlog waren geweest." Lode Wils heeft zich vijftig jaar lang verdiept in de repressie en kent naar eigen zeggen niemand die onterecht veroordeeld is. "Natuurlijk probeert de Vlaamse beweging een vertekend beeld op te hangen van de repressie. Geen enkele zoon vindt dat zijn vader schuldig is, geen enkele advocaat vindt dat zijn cliënt te licht gestraft is. Meteen na de oorlog zijn de Vlaams-nationalisten in de slachtofferrol gekropen, daarbij geholpen door een krant als De Standaard, die de collaborateurs tien jaar lang in die rol heeft geduwd. De katholieke flaminganten hebben van meet af aan gesympathiseerd met de 'slachtoffers' van de repressie. De feiten werden volledig verdraaid: niet de fascisten werden vervolgd, maar de Vlamingen." Nog altijd wordt volgens De Wever niet het hele verhaal verteld. "Akkoord, de repressie was hard. De strafrechtelijke vervolging was niet van de poes, de straffen waren soms heel streng. Logisch, de oorlog was net voorbij en had diepe wonden geslagen. Maar die Vlaamsgezinde geschriften die zo hameren op het onrecht dat de Vlaams-nationalisten is aangedaan, vertelden er nooit bij dat er daarna ook een uitgebreid gratiebeleid is gevoerd." Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30188 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30189 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30190 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer verschillende historici in een zelfde richting denken, dan is het alleszins geen fantasie. Die mensen hebben onderzoek verricht naar historische feiten. Geschiedenis is vanzelfsprekend altijd een zekere interpretatie achteraf. Dat is zo. Maar wanneer feiten een interpretatie in een richting duwen, ja dan kan men daar moeilijk omheen. Zeker niet wanneer deze interpretatie bovendien versterkt wordt door uitspraken van mensen uit die tijd zoals (bijvoorbeeld) de uitspraak van enen Jan Frans Willems. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 12:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30191 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30192 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30193 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Vermoed dat de meeste Nederlanders er hartelijk om gelachen hebben
![]() Maar aangezien wij voor bot uitgemaakt worden kunnen de Belgen er dus ook een flinke portie van. Vooral op diplomatiek gebied, waar dit tamelijk ongewoon is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30194 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30195 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 12 augustus 2013 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30196 |
Minister-President
|
![]() Maar wel klagen als wij een belgenmop maken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30197 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat pleit dus voor alles behalve uw integriteit en stelt uw geloofwaardigheid op de helling.. Ge hebt dus iets gekopieerd en geplakt waar ge weet niet te vertellen waaruit.....Tjaaa..... Citaat:
Ik wil aantonen dat ge de enerzijds belicht maar niet de anderzijds...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30198 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30199 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
1830: De Walen koloniseren de Vlamingen. Wat? Na de revolutie van 1830 scheurt België zich los van de Nederlanden en van koning Willem I. Later wordt het beeld opgehangen dat de Belgische revolutie vooral werd opgepookt door de Walen. De Vlamingen worden nillens willens in het artificiële België gedropt en zien zich van meet af aan onderdrukt. Waar of vals? Historicus Lode Wils, professor emeritus van de KU Leuven, verwijst die redenering resoluut naar de prullenmand. "Ik zie niet in hoe een ontwikkeld mens deze mythe kan belijden. België mag dan wel pas in 1830 onafhankelijk zijn geworden, de staat was al 400 jaar in wording. Het was daarna alleen lang in een statenbond ondergebracht, zoals alle landen in West-Europa. De notie van een Vlaams volk is véél artificiëler dan het land België." "België is even artificieel dan elk ander Europees land", treedt professor Louis Vos van de KU Leuven Wils bij. "De Belgische natie was al in de Oostenrijkse tijd min of meer gevormd. De Belgische revolutie was een nationale revolutie, er had zich al een hele tijd een soort van gemeenschap gevormd. In 1830 waren er geen Vlamingen of Walen, er waren eigenlijk alleen maar Belgen. (lachje) Dat is nu totaal omgekeerd. Na een paar decennia is wel een Vlaamse beweging beginnen te ontstaan, maar die is zich pas tijdens het interbellum tegen België beginnen te keren. De eerste flaminganten waren Belgische patriotten. Op 11 juli hingen ze de driekleur buiten, dat was toen geen contradictie." Ook de onderdrukking van het Nederlands in het prille België is volgens Wils fel overtrokken. "In de grondwet was vrijheid van taal ingeschreven. Als de Vlamingen al onderdrukt werden, gebeurde dat vooral door hun eigen elite. Elke rechter, elke notaris... kon de taal spreken die hij wenste. Je kunt alleen maar vaststellen dat het vooral de Vlaamse liberalen waren die plots voor het Frans kozen." Vos benadrukt dat er de eerste decennia, in tegenstelling tot wat de Vlaamse beweging graag beweert, geen verfransing werd opgelegd door het Belgische bewind. "Bij de centrale instellingen was het Frans de voertaal, dat wel. Maar de gemeenten beschikten over een verregaande autonomie, redelijk uniek voor die tijd. De gemeenteraden waren in het Nederlands, het lager onderwijs gebeurde in het Nederlands. Pas later is de verfransing begonnen, die vond niet zijn oorsprong in de Belgische onafhankelijkheid." Ik fantaseer dus niets. De enige fantast hier, bent u. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 13:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30200 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
desalniettemin: de sjarel gejost 29/06/2011 | Tom Heremans Het was een itempje in 1.000 zonnen en garnalen, het zomerse flauwe afkooksel van Man bijt hond. Wellicht vond het daardoor zo weinig weerklank in de vaderlandse kwaliteitspers. Nochtans is er weer een kaap genomen, wat schrijven we, een veldslag verloren in de strijd tegen het Verkavelingsvlaams. Het vreselijke woord ‘gejost' komt in de volgende editie van Van Dale te staan, op simpele vraag van twee jongeren uit Ninove. Het volstond dat ze een brief schreven aan de hoofdredacteur van voornoemd driedelig woordenboek en hupsakee, zeven maanden later was het al in de sjakos, wat toch ook geheel terecht niet in Van Dale staat. http://www.standaard.be/cnt/m53c0rso http://belned.wordpress.com/2011/01/...uud-hendrickx/ |
|
![]() |
![]() |