![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#30221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30222 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Veel Noord-Brabanders zeggen "ge" en "gij" in Nederland.
![]() |
#30223 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het is in Nederland (nog) steeds gebruikelijk om oude mensen aan te spreken met "U. Ook tijdens sollicitatiegesprekken is het best wel handig om mensen met "U" aan te spreken. Tenzij men de personen vanuit het eigen verleden goed kent.
![]() |
#30224 |
Banneling
|
![]() U moet niet zo hoog uit de toren blazen..Immers als het gaat om taalbeheersing,taalvaardigheid en grammatica zijn de Vlamingen een voorbeeld voor de Nederlanders
Laatst gewijzigd door Nvalid : 12 augustus 2013 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30225 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() Ik denk dat ik het door begin te krijgen. Die 'Ollanders zijn arrogant omdat ze de duidelijke Belgische superioriteit niet wensen te onderkennen!
![]() |
![]() |
#30226 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Komt ook misschien dat we geen of nauwelijks last hebben van een concurrerende taal binnen ons land en de Vlamingen wel.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 augustus 2013 om 19:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30227 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#30228 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30229 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo schrijft de Minister de Coninck van Binnenlandse Zaken aan zijn ambtsgenoot Van Maanen, toenmalig minister van Justitie: "Men verstaat in die provinciën het Vlaamsch voor zoverre die taal in de huishoudelijk, in de gewone behoeften des levens te pas komt. Ten dezen opzicht staan de boer en de stedeling, de ambachtsman en de magistraatspersoon, de eenvoudige burgerman, wiens gehele opvoeding daarin gestaat dat hij heeft leeren lezen en schrijven, en hij, die op de hogeschool den naam van een verlicht man heeft verkregen, tamelijk op een en dezelfde hoogte. Allen verstaan het Vlaams bijna even goed; dat is te zeggen, het Vlaams kan, zoals het door hen gekend wordt, noch den eenen, noch den andere dienstig zijn tot het stellen van akten van eenig belang. De advokaat kan daarvan geen gebruik maken tot het duidelijk en klaar uiteenzetten der gronden waarop het recht van zijn client berust, het kan de regter van geen dienst wezen tot het duidelijk en verstaanbaar maken van een vonnis; andere beambten kunnen zich van de Vlaamse taal, zoo zij dezelve machtig zijn, niet bedienen tot het geven van instructiën aan hunne onderhoorigen, in welke zij, door het wanhebbelijke van de taal zelve, aan de waardigheid van hun post te kort zouden doen…" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30231 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Mensen zoals jij beweren toch dat Vlamingen een andere taal spreken dan de Nederlanders?.. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De Orangisten...
Prof. Els Witte zegt het volgende over de orangisten: (de voetnota's zijn van mijn hand) "Het orangisme omvat de top van de toenmalige samenleving. De hofadel en de meeste leden van de oude adellijke families behoren ertoe (1). Zoals we verder nog zullen zien, tekenen ze in 1834 nog in op een ondersteuningslijst voor de Prins van Oranje en het is frappant dat al de grote adellijke families op deze lijst figureren (2). Het sluit aan met wat we eerder poneerden: de jonge adel en de plattelandsadel zijn geporteerd voor het nieuwe regime, maar de gevestigde adel bleef koning Willem trouw. Ostentatief blijven ze weg uit het Belgische societyleven. Op de hofbals treft men de families de Lalaing, de Trazegnies, d’Ursel, de Bergeyck en tutti quanti niet aan. De vaste plaatsen die sommigen in de Munt hadden, blijven leeg. Leopold kan op hen niet rekenen en dat is voor een vorst die vooral op conservatieve krachten wil steunen, een streep door de rekening. Uit de brieven van koningin Louise Marie klinkt dan ook het ongenoegen door over deze onwillige orangistische adel door. In de industriële sectoren en in de handelszaken die dank zij de handel met het noorden floreerden, treft men massaal orangisten aan (3). De bloei van de textielnijverheid verklaart het orangisme in steden als Gent, Sint-Niklaas, Lokeren, Ronse, Lier, Aalst, en Brussel. Voor hen staat de scheiding gelijk met crisis. De Antwerpse groothandelaars en verzekeraars vrezen eveneens dat er een einde zal komen aan de economische vooruitgang die ze volop gekend hebben(4). (…) Harde anti-gevoelens treft men vanzelfsprekend aan bij al diegenen die de plaats moeten ruimen voor de revolutiegezinde nieuwkomers. Voor hen zijn de nieuwkomers niets anders dan usurpatoren voor wie ‘ôte toi de la que je m’y mette’ het enige adagium is. Vergelijkingen met de Franse Revolutie worden niet zelden getrokken. Oud-ministers, oud-gouverneurs, oud-burgemeesters, oud-schepenen: ze blijven overtuigde Oranjegetrouwen. (Enz.) ( Els witte, De Constructie van België, blz. 116 e.v.) Met andere woorden, de orangisten: -een kleine toplaag. -een kliekje conservatieven bestaande uit de oude Franssprekende adel met zijn hang naar het Ançien Régime. Voeg daar bij een opulent groepje van ‘nouveau riches’, meestal Franssprekend kapitalisten, groothandelaars en fabriekseigenaars, met hun al even Franstalige kranten, die zich verrijkten door uitbuiting van het arbeidsproletariaat. -tenslotte wat bestuurders die tevens uit de hand aten van Willem I, hoge en wat minder hoge ambtenaren en enkele door Willem benoemde universiteitsprofessoren, die hun postje gingen verliezen nu dat Willem I moest opstappen. D?*t waren in feite de orangisten. En dat is al een heel ander beeld dan de voorstelling die doorgaans vanuit een bepaalde hoek over de orangisten wordt opgehangen. (1) Franssprekende oude adel wel te verstaan. (2) Eigenlijk niet frappant, want voor de oude adel was een vorst van de restauratie zoals Willem I zeer welkom. (3) Op de 3 miljoen inwoners die het Zuiden toen kende, zijn er dat belachelijk weinig. Maar het waren wel zulke personen die goed geldelijk profiteerden van de politiek van Willem I. (4) Inderdaad ‘gekend hebben’, want alles lag toen op zijn gat en de ene fabriek sloot na de andere tijdens de laatste jaren van het VKN. Vandaar dat men ook burgerwachten moest oprichten om de fabrieken te beschermen tegen de woedende werkloze arbeiders. Deze burgerwachten zullen later de kant kiezen van de Belgische opstand zoals ook de arbeiders dit deden, de ‘blauwe kielen’, die op en achter de Belgische barricaden vochten tegen de Hollanders. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 augustus 2013 om 21:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30233 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al aangaf in een sollicitatiegesprek kan men daarmee flink in de problemen geraken. Tenzij aangegeven wordt je of jij te gebruiken zal een Nederlander dit echt wel uit z'n hoofd laten. Overigens hebt u een interviewer de minister president wel eens met je of jij horen betitelen? Hetzelfde geldt bijvoorbeeld in de gezondheidszorg, een oudere kun je aanspreken met je of jij ... wanneer deze dit aangeeft. Dit hoeft overigens niet altijd expliciet gezegd te worden, het moet aangevoeld worden wanneer men daartoe over kan gaan. Vergist men zich daarin voelt de gemiddelde Nederlander zeer snel aan dat hij terug moet schakelen naar de U vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30234 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30235 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30236 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In de Indische gemeenschap spreek je "de ouderen" altijd aan met u, nooit met jij.. Zelfs mijn eigen ouders spreek ik nog steeds aan met u.. ![]() Maar ik weet dat ik in Amsterdam tegen de ouders van mijn speelkameraadjes op hun eigen aangeven je en jij mocht zeggen.. Maar mijn vader(Rotterdammer) echter wou daar niks van weten.. Ik moet wel zeggen dat op de universiteit er een "relaxte/informele" sfeer is, waarbij het niet eens vreemd is dat je de docent(e) met je of jij aanspreekt, soms zelfs met hun voornaam.. Het is maar wat je gewend bent.. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30237 | |
|
![]() Citaat:
Evengoed in een publieke functie zoals in een ziekenhuis of andere instelling kun je niet zondermeer onmiddellijk je en jouwen tegen een oudere. Voor een Belg kan het overigens tamelijk verwarrend zijn en moeilijk uitleggen dat, zoals in de instelling waar ik werk, de ene oudere (patiënt) aangesproken wordt met u en een andere patiënt met je of jij. Nog verwarrender het maakt zelfs verschil uit voor de ene of de andere zorgverlener. De één kan je of jij zeggen waar de ander u gebruikt. Waarom? Simpelweg omdat een oudere, verbaal of non-verbaal, niet heeft aangegeven dat de laatste op je of jij over kan/mag gaan. Ga je op een gegeven moment over op je, verkeerd geïnterpreteerd, heb je echt geen 10 sec. om te beseffen dat het u moet zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30238 |
Minister-President
|
![]() Nederlanders zeggen u wanneer het gepast is. Belgen spreken een kleuter nog aan met u.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30239 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan zou ik maar 'je' zeggen tegen uw koning. Want een andere aanspreektitel verdienen deze leden van het Nederlands koninklijk oranjecircus niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 augustus 2013 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30240 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In West-Vlaanderen wordt de 'je'-vorm in de dagelijkse omgangstaal heel courant gebruikt.
|
![]() |
![]() |