![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#32681 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Luchtledig is doorgaand niet milieuvervuilend, gebakken kan dat wel zijn.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 januari 2014 om 20:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32682 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In mijn werk bijvoorbeeld tutoyeer ik een arts, in het bijzijn van een patiënt zal ik dat niet/nooit doen. Mijn baas, regiomanager, tutoyeer ik. Maar ook afhankelijk van de situatie. In een overlegvorm tutoyeren, maar niet wanneer hij bijvoorbeeld met een één of andere delegatie langskomt en iets wil vragen. Hangt ook af van welke generatie vermoed ik. Ik ga vrij snel over op je, maar begin toch veelal eerst met u. Hangt ervan wie ik voor me heb en hoe in te schatten? Een jongere generatie zal mogelijk geneigd kunnen zijn een dergelijke eerste stap eerder over te slaan. Volgens mij zijn er in Nederland niet zozeer standaardregels hoe toe te passen. Men lijkt meer op het gevoel af te gaan, wat op zich niet altijd makkelijk is. Feitelijk maakt het niet uit of je of u gebruikt wordt in NL, wel moet uit het je gebruik gehaald kunnen worden dat er ook nog respect is. Een oudere of meerdere kan er geen enkel probleem mee hebben, maar wanneer de toonzetting niet respectvol is kan er weldegelijk een punt ontstaan dat dit wel het geval is. Overigens jongeren op mijn werk, bijvoorbeeld in opleiding, krijgen zeer snel de pin op de neus wanneer ze zondermeer gelijk "je en jouwen" met name tegen oudere patiënten. Het hangt met name van de patiënt af of dit wel of niet kan. (Wat opvalt is dat nogal wat ouderen bij opname tegenwoordig binnen no time aangeven om te tutoyeren) Geen idee waarom dit zo is? Maar bij de ene patient zou het niet in m`n hoofd opkomen, na verloop van tijd, om ooit je te zeggen, waar dit bij een andere patiënt wel het geval is. Zonder dat er over gesproken wordt ziet men bij het gehele team een vrijwel gelijke manier van omgaan daarmee. Hoewel niet iedereen altijd zondermeer in sommige gevallen kan tutoyeren. Diegene moet zelf aanvoelen waarom hij dit niet kan en een ander wel. Valt het hem of haar zelf niet op wordt dit meestal wel aangegeven door collega's. Vreemder is dat soms wordt aangegeven om te tutoyeren, maar het niet goed aanvoelt bij een specifieke persoon/patiënt. Afwisselend ziet men dan ook personeel de ene keer je gebruiken en soms in hetzelfde gesprek zowel "je" als wel "u" gebruiken. Het zou kunnen dat een Nederlander met name in België (Vlaanderen) de fout veelal ingaat omdat hij een (verkeerde) inschatting maakt vanuit het patroon, ervaring, waar hij aan gewend is (automatisme)? Toch ziet u op het forum de meeste Nederlanders (Hollanders) op het forum zich aanpassen en vaak/meestal wel de beleefdheidsvorm hanteren. Zodra ze zich echter tot elkaar richten gaan ze vaak over op je. Hoewel ook daar soms gevoel bij te pas komt. Bij die Rotterdammer -Edwin- wil het van beide kanten soms wel eens wisselen, terwijl bij die Amsterdammer -Pinda- het niet in m'n hoofd op zou komen hem aan te spreken met u. Op zich vreemd daar hij uit een gemeenschap komt waar tutoyeren niet zondermeer gemeengoed is. Blijkbaar houd ik daar dus geen rekening mee. Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 januari 2014 om 20:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32683 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik kijk ook naar op wie ik reageer en of het een serieus onderwerp is. Forumclowns zoals Nvalid/kaaskoppie & Co tutoyeer ik zonder meer. ![]() Citaat:
![]() Citaat:
In de Indische gemeenschap is tutoyeren uit den boze. Maar ook bij mijn Nederlandse familie, is het toch echt de regel dat je ouderen mensen met u aanspreekt. Ik heb er zelf nooit zoveel moeite mee gehad. Jeff |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32684 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maarre, eigenlijk best wel typisch dat ik Edwin, in tegenstelling tot bij jou, soms niet tutoyeer. Zover ik me herinner bij hem ook afwisselend. Geen idee waarom, misschien afhankelijk waar het over gaat of de toonzetting? Bij mijn familie is het overigens eveneens ongewoon om ouderen te tutoyeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32685 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij een tegenstander of iemand die zich duidelijk anders opsteld zal ik u gebruiken. Ook mensen die ouder zijn en die ik niet goed ken zal ik met u aanspreken. Met Amsterdammers heb ik een direct ongecompliceerde relatie. Lekker op z'n plat taalgebruik, overigens aan beide kanten, dus je en jij. Met mensen uit de meer reformatorische gebieden is de relatie meer aftastend, dus wisselend u en Je/Jij Maar ook gij gebruik ik wel eens, maar dan ben ik doorgaans heel erg boos.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 januari 2014 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32686 | |
|
![]() Citaat:
Met je laten we iemand toe (of soms ook beledigend) en met u eventueel diegene afstoten Aangezien gij bij ons voor u staat kan dit dus ook doorgetrokken worden in sommige gevallen naar het u gebruik en evengoed niet respectvol bedoeld zijn Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 januari 2014 om 22:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32687 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32688 |
Gouverneur
|
![]() Probleem is dat jullie Vlamingen zeggen "u" tegen iedereen
Ik hoor om me heen "I hou van u" en als ik dan omdraai zie ik twee tieners. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32689 |
Vreemdeling
|
![]() Nederlanders zijn nog erger dan mij. Dus nog groter crapuul. Zonder uitzondering. Liever 10 Turken naast mijn deur dan 1 Hollander. Een Hollander kan veel zeveren en zagen maar is verder een dikke nul zonder iets in zijn broek. Weg er mee. Ik toeter dan ook en steek mijn middenvinger op naar elke wagen met NL plaat. En moest het mogen ik reed ze van de baan. Hollandse wijven is dan weer iets anders. Die zijn goed om afgereden te worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32690 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U bericht is dan ook van een zeer hoge simpelheid.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2014 om 16:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32691 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() dubbel
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2014 om 16:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32692 | |
|
![]() Citaat:
Vrees dat dit laatste een probleem zal worden. Wanneer zo de pest aan zal er wel niets omhoog komen ergens tussen de .... Nu heb ik me wel eens laten vertellen dat dit een vaak voorkomend probleem is vooral bij mannen die zich flink macho uiten. Compensatie? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32693 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2014 om 17:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32694 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nu kan men dat niet meer zo goed zeggen inderdaad. En dit wegens de snelheidsbeperking die bij ons nu overal heerst. Maar vroeger kon men dat vrij accuraat voorspellen: als er een file ontstond ergens op een weg in België (zonder dat er sprake was van een of ander ongeluk of wegwerkzaamheid), dan mocht ge er donder op zeggen dat het een 'Hollander' was die voorop reed. Die mensen reden tergend traag. Waarschijnlijk uit zuinigheid. Zo heb ik altijd vernomen van de vorige generatie. En het zou wel eens kunnen kloppen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 31 januari 2014 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32695 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() -
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2014 om 17:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32696 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Vroeger waren de bomen veel groener, zelfs in de winter!!
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 31 januari 2014 om 17:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32697 |
|
![]() Zie je het al voor je? Ligt of staat zo'n Hollandse daar, klaar om te worden .... Wat een afgang, barst ze nog in lachen uit ook
![]() Ken je ze nog uit je jeugd, de stoere mannen/jongens met een gore bek? Loerend bij de bar en geen meisje bij te bekennen ![]() Was niet zo'n versierder, maar de jongens die er talent voor hadden waren zich meer dan goed bewust dat je vooral daar je van moest onthouden en met hoffelijkheid meer kans had. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32698 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32699 | |
|
![]() Citaat:
De maximum snelheid van 130 kilometer per uur geldt per september 2012 voor 60 procent van de Nederlandse snelwegen. Dat is vandaag per brief aan de Kamer medegedeeld door minister Schultz van Haegen. Dit jaar werd al op acht snelwegen geëxperimenteerd met de verhoging van de maximumsnelheid. Daaruit zou nu geconcludeerd mogen worden dat 130 kilometer per uur de norm moet worden op snelwegen, behalve waar dat niet mogelijk is vanwege het milieu en de verkeersveiligheid. Het experiment is succesvol verlopen, zegt de minister: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32700 |
|
![]() |
![]() |
![]() |