Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2014, 12:47   #33561
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Daar kunnen we niet tegenop. Houden het dus maar nationaal en kleinschalig (600.000 in Amsterdam)
Bach, het is een pot nat. Volksverlakkerij.

Ik keek onlangs een schitterende vernietiging van de monarchie door de enige republikein die getolereerd wordt op TV voetbalcomentator Johan Derksen:
Wilfred René: "hoe vindt jij dat ie het tot nu toe doet, die Willem Alexander?

Johan D: "What doet ie dan?"
Schitterende stilte gevolgd door een spontane lach... ondanks dat iedereen in de studio (buiten Johan D) koningsgezind was of in iedere geval onranjgekleurd.

Maar ik vond zijn betoog tegen Maxima nog beter:
"het is toch te gek voor woorden dat een meisje uit Argentinië die niets met Nederland heeft, kreeg toevallig verkering met zo'n "prins" - en die wordt dan koningin, en moet ik zomaar koningin tegen zeggen. Lachwekkend!"
http://www.youtube.com/watch?v=WvNBGhClOiA#t=83
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 13:19   #33562
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht

Ik keek onlangs een schitterende vernietiging van de monarchie door de enige republikein die getolereerd wordt op TV voetbalcomentator Johan Derksen:

Schitterende stilte gevolgd door een spontane lach... ondanks dat iedereen in de studio (buiten Johan D) koningsgezind was of in iedere geval onranjgekleurd.

"het is toch te gek voor woorden dat een meisje uit Argentinië die niets met Nederland heeft, kreeg toevallig verkering met zo'n "prins" - en die wordt dan koningin, en moet ik zomaar koningin tegen zeggen. Lachwekkend!"
Valt mee hoor, Wilders krijgt flink wat zendtijd op TV.
Een jaar of tien geleden viel dat nog niet mee, zelfs in - Limburg - viel niet aan te komen met kritiek op de Oranjes

Quote: Bart Jan Spruyt, historicus en conservatief denker: "Toen Pim Fortuyn net had aangekondigd dat hij de politiek inging, werd hij in het hele land snel populair. Tijdens een spreekbeurt in Limburg wachtte hem een onaangename verrassing. Zijn potentiële kiezers waren verontwaardigd over zijn republikanisme - hij had weer eens herhaald dat hij voor een strikt ceremonieel koningshuis was. Maar toen hij merkte hoe moeilijk dat bij het volk lag, zei hij iets in de trant van: 'Nou ja, als jullie het niet willen, dan zal ik er geen punt van maken.'

"Met andere woorden: tien jaar geleden kon een populistische politicus op de rechtervleugel zich nog niet kritisch uitlaten over het Koninklijk Huis. Anno nu doet Wilders dit met de regelmaat van de klok, zonder dat dit hem kiezers kost."
http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filos...populist.dhtml

Laatst gewijzigd door Adrian M : 28 april 2014 om 13:19.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2014, 23:23   #33563
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Verder is België een verademing naast het helaas steeds Eurosceptischer wordende Nederland.
Voor eurofielen als jij wel. Voor fatsoenlijke burgers zoals ik niet.
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2014, 13:17   #33564
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Jouw taalgebruik en tolerantie tegenover andersdenkenden dan jijzelf op dit forum is natuurlijk het toonbeeld van fatsoen .
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2014, 18:03   #33565
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calvinist Bekijk bericht
Europa zorgt voor stabiliteit in Europa.
Ieder voor zich is teruggang in de tijd.
We weten allemaal welke krachten toen ons toen naar de afgrond brachten.
Dat waren de nationalistische krachten met hun protectionische maatregelen.
Gevolg? Tweede wereldoorlog.
Oud 29 april 2014, 18:04   #33566
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Jouw taalgebruik en tolerantie tegenover andersdenkenden dan jijzelf op dit forum is natuurlijk het toonbeeld van fatsoen .
Mee eens!!!
Oud 30 april 2014, 01:52   #33567
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doeme80 Bekijk bericht
het Noord-Korea van Europa. Valt tijdens schooluren dus kinderen zijn verplicht!

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/...al-thuis.dhtml
en dat is het ook...
Kaaskoppie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2014, 02:37   #33568
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht

Met andere woorden het republikeins discours is zo goed als volledig weggecensureerd op TV. Een voetbalcommentator mag nog wat zachte grapjes maken, als om de regel te bevestigen. Is dat de conclusie?

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2014, 08:58   #33569
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Met andere woorden het republikeins discours is zo goed als volledig weggecensureerd op TV.
Op de 3 publieke Nederlandse netten wel.
Logisch want die worden betaald door de overheid.

Citaat:
Een voetbalcommentator mag nog wat zachte grapjes maken, als om de regel te bevestigen. Is dat de conclusie?
Mwah zacht...

In hetzelfde programma (VI, RTL7) had voetbal analist Van der Gijp het over 2 vingers in de grote kont van Maxima.

http://www.rtlxl.nl/#!/voetbal-inter...0-19c956fe4b89
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2014, 12:24   #33570
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met andere woorden het republikeins discours is zo goed als volledig weggecensureerd op TV.
Maar niet op de Belgische manier (in Belgie is anti-monarchistische geluid van bovenaf opgelegd. Je riskeer neergeschoten te worden door de Rijkswacht enzo.

Terwijl in Nederland, als je het niet erg vindt om stemmen te verliezen mag je rustig je republikeins discours propageren.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2014, 18:47   #33571
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaaskoppie Bekijk bericht
en dat is het ook...
Mooi toch?
Oud 30 april 2014, 21:25   #33572
Calvinist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Europa zorgt voor stabiliteit in Europa.
Ieder voor zich is teruggang in de tijd.
We weten allemaal welke krachten toen ons toen naar de afgrond brachten.
Dat waren de nationalistische krachten met hun protectionische maatregelen.
Gevolg? Tweede wereldoorlog.
.....Stabiliteit??? Nou, de Grieken hebben nog nooit zulke afkeer van de Duitsers gehad al sinds de eurocrisis. Merkel die wordt afgebeeld als Hitler, Spaanse middenstanders en armen die murw worden gemept door de Guarda Civil, Havenwerkers die in Brussel de politie bekogelen met alles wat los en vastzit en last but not least de gruwelijke burgeroorlog die dreigt in Oekraine dankzij toedoen van die 2 psychopaten van de ALDE(Verhofkots en Van Baalen). Nou als je het mij vraagt; mooie stabiliteit is dat......

Voor je weer over WOII gaat roeptoeteren , bedenk dat een Verenigde Staten van Europa reeds een idee was dat bij de nazitop onder Hitler leefde. Meer bepaald Walter Hallstein werkte dit idee na 1945 uit...
Calvinist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2014, 22:27   #33573
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Mooi toch?
mooi,leuk,gezellig,...zolang het lekker oppervlakkig blijft voor de kaaskoppen!
Oud 1 mei 2014, 13:44   #33574
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De diepgang van de gemiddelde Belg kunnen we niet aan tippen, Het zij zo, maar wakkker liggen we er niet van.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 14:35   #33575
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

gisteren uitgenodigd geweest voor een drink door de Nederlandse 'honorary' consul in La Paz omwille van koninginnedag.

Enkele observaties.

De speech. Ten dele een opsomming van de afbraak van ontwikkelingsamenwerking en diplomatieke relaties tussen Bolivia en Nederland. Er is geen geld meer zegt Nederland. Op de achtergrond speelt natuurlijk ook de koloniaal-neoliberale mentaliteit van het westen in deze beslissingen. Jammere evolutie, net nu goede resultaten haalbaarder zijn geworden.

Het volkslied. Papiertjes met twee strofes (1 en 6 geloof ik) werden rond gedeeld. Die tekst is echt wel niet up to date, maar het is dan ook het oudste volkslied ter wereld werd gezegd. Het viel me op dat de Nederlanders bijzonder schuchter waren in het zingen van het volkslied. Ik hoorde de muziek en wat gemurmel. Het leek wel alsof ze de tekst niet kenden. Zouden het dan toch republikeinen zijn? Zou dat Oranjegevoel dan toch niets met nationalisme maar vooral met voetbal en liefde voor de soapperikelen van royals te maken hebben?

De avond. Heel gezellig. Tot drie uur blijven hangen. Er is daar helemaal geen cultuurverschil (of toch niet groter dan dat tussen Groningen en Limburg). Het gaat hier natuurlijk wel om een selectie van Nederlanders die al jaren weg zijn uit hun land meestal, net zoals die paar Belgen aldaar aanwezig.

Ik kreeg verschillende spontane commentaren die verwezen naar de gemeenschappelijke geschiedenis (Alva bv. ook present in het volkslied geloof ik) en het feit dat België het gevolg is van een Franse staatsgreep en zo. De hints dat we het ook samen zouden kunnen doen en de openheid daarrond vielen me ook op.

En verder de gemeenschappelijke taal die vlotte conversaties garandeert, en absoluut geen hautaine houding naar de Belgen toe (Ik schat wel dat ik en Jan de enigsten waren tussen een 50 tal Nederlanders).

Opgegroeid zijnde tegen de Nederlandse grens krijg je gemakkelijk wat rivaliteit aangeleerd met de voor de hand liggend vooroordelen die een uitvergroting zijn van de verschillen. Maar uiteindelijk is het bijna verbazend hoe dat Nederlanders en Vlamingen na zo lang in verschillende naties te zijn opgegroeid geleefd te hebben toch nog zo goed als één volk genoemd kunnen worden. Een buitenstaander zou het verschil niet of amper merken.

Als ik daarnaast interBelgische reünies bekijk zie je groepjes...de Franstaligen apart de Vlamingen apart. Soms vermengingen waar de taal zich dan niet moeilijk laat raden. Daar valt me dan dikwijls juist op dat na zo lang samen geleefd te hebben in hetzelfde land we toch nog zo verschillend zijn. Stroef, achterdochtig, niet openhartig dikwijls (ook een veralgemening echter). De communautaire verschillen staan als gegrift in de lucht tussen de dialogerenden zelfs al gaat de conversatie over wat koetjes en kalfjes.

Plaats van het gebeuren gisteren...The Dubliner...de meest Nederlandse pub van La Paz. Maar dat kan men wel uit de naam afleiden zeker.

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 1 mei 2014 om 14:53.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2014, 17:42   #33576
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het viel me op dat de Nederlanders bijzonder schuchter waren in het zingen van het volkslied. Ik hoorde de muziek en wat gemurmel. Het leek wel alsof ze de tekst niet kenden.
Als je de tekst kent van het eerste couplet.

Ik heb geen Nederlandse vriend of kennis die zich daar niet kapot voor schaamt.
Oud 1 mei 2014, 18:00   #33577
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Tja, zo'n diepgang als u heeft, daar kunnen wij echt niet aan tippen! Geweldig!
Oud 1 mei 2014, 19:11   #33578
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
De diepgang van de gemiddelde Belg kunnen we niet aan tippen, Het zij zo, maar wakkker liggen we er niet van.
sterker nog,als jullie zeker genoeg zijn jezelf dan meten jullie jezelf aan niemand maar gezien kaaskoppen nog steeds op het niveau bezig om aan elkaar te spiegelen om er leuk en gezellig bij te horen,zal het zeker niet voor binnen 500 jaar zijn
Oud 1 mei 2014, 19:19   #33579
Kaaskoppie
Banneling

Standaard

Citaat:
gisteren uitgenodigd geweest voor een drink door de Nederlandse 'honorary' consul in La Paz omwille van koninginnedag.

Enkele observaties.

De speech. Ten dele een opsomming van de afbraak van ontwikkelingsamenwerking en diplomatieke relaties tussen Bolivia en Nederland. Er is geen geld meer zegt Nederland. Op de achtergrond speelt natuurlijk ook de koloniaal-neoliberale mentaliteit van het westen in deze beslissingen. Jammere evolutie, net nu goede resultaten haalbaarder zijn geworden.

Het volkslied. Papiertjes met twee strofes (1 en 6 geloof ik) werden rond gedeeld. Die tekst is echt wel niet up to date, maar het is dan ook het oudste volkslied ter wereld werd gezegd. Het viel me op dat de Nederlanders bijzonder schuchter waren in het zingen van het volkslied. Ik hoorde de muziek en wat gemurmel. Het leek wel alsof ze de tekst niet kenden. Zouden het dan toch republikeinen zijn? Zou dat Oranjegevoel dan toch niets met nationalisme maar vooral met voetbal en liefde voor de soapperikelen van royals te maken hebben?

De avond. Heel gezellig. Tot drie uur blijven hangen. Er is daar helemaal geen cultuurverschil (of toch niet groter dan dat tussen Groningen en Limburg). Het gaat hier natuurlijk wel om een selectie van Nederlanders die al jaren weg zijn uit hun land meestal, net zoals die paar Belgen aldaar aanwezig.

Ik kreeg verschillende spontane commentaren die verwezen naar de gemeenschappelijke geschiedenis (Alva bv. ook present in het volkslied geloof ik) en het feit dat België het gevolg is van een Franse staatsgreep en zo. De hints dat we het ook samen zouden kunnen doen en de openheid daarrond vielen me ook op.

En verder de gemeenschappelijke taal die vlotte conversaties garandeert, en absoluut geen hautaine houding naar de Belgen toe (Ik schat wel dat ik en Jan de enigsten waren tussen een 50 tal Nederlanders).

Opgegroeid zijnde tegen de Nederlandse grens krijg je gemakkelijk wat rivaliteit aangeleerd met de voor de hand liggend vooroordelen die een uitvergroting zijn van de verschillen. Maar uiteindelijk is het bijna verbazend hoe dat Nederlanders en Vlamingen na zo lang in verschillende naties te zijn opgegroeid geleefd te hebben toch nog zo goed als één volk genoemd kunnen worden. Een buitenstaander zou het verschil niet of amper merken.

Als ik daarnaast interBelgische reünies bekijk zie je groepjes...de Franstaligen apart de Vlamingen apart. Soms vermengingen waar de taal zich dan niet moeilijk laat raden. Daar valt me dan dikwijls juist op dat na zo lang samen geleefd te hebben in hetzelfde land we toch nog zo verschillend zijn. Stroef, achterdochtig, niet openhartig dikwijls (ook een veralgemening echter). De communautaire verschillen staan als gegrift in de lucht tussen de dialogerenden zelfs al gaat de conversatie over wat koetjes en kalfjes.

Plaats van het gebeuren gisteren...The Dubliner...de meest Nederlandse pub van La Paz. Maar dat kan men wel uit de naam afleiden zeker.
Ieder het zijne,
Ik heb een tijd in Nederland gewoond,meerbepaald in Noord Nederland en ben snel tot de conclusie gekomen ondanks de gemeenschappelijke taal dat de cultuurverschillen gewoonweg te groot zijn...
Oud 1 mei 2014, 19:25   #33580
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
....en ben snel tot de conclusie gekomen ondanks de gemeenschappelijke taal dat de cultuurverschillen gewoonweg te groot zijn...
Niet verbazingwekkend in jouw geval.

Voor benepen kleinburgers is het verschil met bewoners aan de andere kant van de straat al te groot.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be