Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2015, 20:01   #35941
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat ik aan wil tonen dat het Nederlandse volk maar even kunstmatig is als het Belgische of het Vlaamse. Het zijn allemaal constructies die op niet en vele trekken. Trouwens als de Nederlanders in alle geestdrift hun Nederlandse voetbalploeg willen aanmoedigen, dan schreeuwen ze van :hup Holland hup.

En zwijg me dus maar van een zogenaamd 'grootnederlands' volk. Volstrekt absurd.

Moet er nog zand zijn?
Ok ok, u uw zin: hup Vlaanderen hup!!
Maakt mij niet uit, Vlamingen zijn ook Nederlanders, net als Hollanders

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:08.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 20:06   #35942
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ik aan wil tonen dat het Nederlandse volk maar even kunstmatig is als het Belgische of het Vlaamse. Het zijn allemaal constructies die op niet en vele trekken. Trouwens als de Nederlanders in alle geestdrift hun Nederlandse voetbalploeg willen aanmoedigen, dan schreeuwen ze van :hup Holland hup. Het zit er nog altijd in...

En zwijg me dus maar van een zogenaamd 'grootnederlands' volk. Volstrekt absurd.

Moet er nog zand zijn?
Nogmaals:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=35922
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 20:10   #35943
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Lijkt mij duidelijk zo!
Oud 10 juni 2015, 20:17   #35944
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
.....
Deze script bedoelt u waarschijnlijk. Sorry vergeten de link erbij te plaatsen

Vergeten glorie?
De slag bij Waterloo in het collectieve geheugen van Nederland, 1815-1965
Martin Steegmans

Erasmus Universiteit Rotterdam
Erasmus School of History,Culture & Communication
Master History of society
Collegejaar 2010/2011

https://www.eshcc.eur.nl/fileadmin/A...Thesis_def.pdf
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 20:30   #35945
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En de Walen dus ook. Het begrip 'Nederlander' zoals u dit hanteert is een vaag begrip dat eerder duidt op gebieden die ooit onder Bourgondische en Spaans gezag stonden. En dit voor een betrekkelijke korte tijd staatkundig één waren. Willens nillens wel te verstaan. Want de Hollanders moesten maar weinig hebben van de Hertogen van Bourgondië en zagen ze liever komen dan gaan. En ze verjoegen de Vlamingen die in naam van de hertogen het Bourgondische gezag vertegenwoordigden. Maar heel die constructie heeft niet lang geduurd. Ze was bovendien kunstmatig en er was zeker geen 'volksgevoelen' tussen Noord- en Zuid in die tijd. En daarna, toen de 80-jarige Oorlog uitbrak werden deze gebieden voor 400 jaar gescheiden. Dat is het hele verhaal.

En meer moet men daar niet van maken.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 20:31   #35946
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vladimor Bekijk bericht
En hiermee is alles gezegd,
ondanks men min of meer dezelfde taal spreekt,is men ook in geen enkele andere manier verwant met elkaar
Ik spreek noch dezelfde taal als mijn Duitse vriendin en noch ben ik verwant met haar. En toch zijn wij samen. Hiermee is alles gezegd...
Oud 10 juni 2015, 20:35   #35947
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En de Walen dus ook. Het begrip 'Nederlander' zoals u dit hanteert is een vaag begrip dat eerder duidt op landen die ooit onder Bourgondische en Spaans gezag stonden. En dit voor een betrekkelijke korte tijd staatkundig een waren. Willens nillens wel te verstaan. Want de Hollanders moesten maar weinig hebben van de Hertogen van Bourgondië en zagen ze liever komen dan gaan. En ze verjoegen de Vlamingen die in naam van de hertogen het Bourgondische gezag vertegenwoordigden. Maar heel die constructie heeft niet lang geduurd. Ze was bovendien kunstmatig en er was zeker geen 'volksgevoelen' tussen Noord- en Zuid in die tijd. En daarna, toen de 80-jarige Oorlog uitbrak werden deze gebieden voor 400 jaar gescheiden. Dat is het hele verhaal.

In het zuiden zag men zichzelf (in ieder geval tot 1790) als Nederlanders, de landkaarten getuigen hiervan. Gevoelens of niet, het zij zo!
Oud 10 juni 2015, 20:37   #35948
Adrian M

Standaard

Citaat:
Wat ik aan wil tonen dat het Nederlandse volk maar even kunstmatig is als het Belgische of het Vlaamse. Het zijn allemaal constructies die op niet en vele trekken. Trouwens als de Nederlanders in alle geestdrift hun Nederlandse voetbalploeg willen aanmoedigen, dan schreeuwen ze van :hup Holland hup. Het zit er nog altijd in...

Moet er nog zand zijn?
Deels hebt u daarin gelijk. Wat een Nederlander nu is aan identiteit werd daarentegen de basis gelegd bij de vorming van de republieken.
Hoewel toen nog zeer zeker niet van Nederlanders gesproken kon worden in de huidige context. Het waren als republieken Zeeuwen, Hollanders, Friezen etc in hun beleving. Aangaande de generaliteitslanden was er dus geen daadwerkelijk verschil in beleving wat betreft identiteit.

De huidige Nederlandse identiteit is feitelijk pas ontstaan vanaf 1830 en heeft een lang verloop gekend. Kunstmatig of niet, maar nauwelijks anders dan zich in andere landen heeft afgespeeld.

Dat Walen destijds er ook bij gerekend dienden te worden is een feit, maar destijds hield dit niet meer dan een gebiedsaanduiding voor iedereen die er woonde. Enigszins te vergelijken met de huidige EU, er is daarentegen nauwelijks iemand die zich als Europeaan ermee zal identificeren
Oud 10 juni 2015, 20:40   #35949
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
enig idee hoeveel hollanders zich vlaming voelen?
Holland heeft in Nederland een andere klank als in het zuiden. Holland heeft in feite binnen de Nederlandse context niet zozeer betrekking op Holland, maar alles over Nederland. En ja wij zien Vlamingen als zuidelijke Nederlanders.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:42.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 20:41   #35950
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het zuiden zag men zichzelf (in ieder geval tot 1790) als Nederlanders, de landkaarten getuigen hiervan. Gevoelens of niet, het zij zo!
Wat zou het. Heel het land was versnipperd tot en met. U denkt toch niet dat de gewone man in de straat in die tijd in al deze contreien zich 'nederlander' voelde. Want indien u dit wel denkt, dan bent u inderdaad een romanticus.
Oud 10 juni 2015, 20:44   #35951
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En de Walen dus ook. Het begrip 'Nederlander' zoals u dit hanteert is een vaag begrip dat eerder duidt op landen die ooit onder Bourgondische en Spaans gezag stonden. En dit voor een betrekkelijke korte tijd staatkundig één waren. Willens nillens wel te verstaan. Want de Hollanders moesten maar weinig hebben van de Hertogen van Bourgondië en zagen ze liever komen dan gaan. En ze verjoegen de Vlamingen die in naam van de hertogen het Bourgondische gezag vertegenwoordigden. Maar heel die constructie heeft niet lang geduurd. Ze was bovendien kunstmatig en er was zeker geen 'volksgevoelen' tussen Noord- en Zuid in die tijd. En daarna, toen de 80-jarige Oorlog uitbrak werden deze gebieden voor 400 jaar gescheiden. Dat is het hele verhaal.

1. Het verhaal is voor ons niet ten einde en wij maken en nu net wel graag meer van. Waar voor meer staat voor een hereniging.

2. Weet ge zeker dat het Vlamingen waren die ze verjaagd hebben ?

3. Daar gaat hij weer met de "volk" en "volksgevoel."
Waar heb ik ooit die begrippen gehanteerd ?

4. Pirenne ziet dat anders. Hij heeft het zelfs over een besef van een gemeenschappelijk belang tussen het hoge noorden en wat men de Franse Nederlanden noemt.
Oud 10 juni 2015, 20:44   #35952
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat zou het. Heel het land was versnipperd tot en met. U denkt toch niet dat de gewone man in de straat in die tijd in al deze contreien zich 'nederlander' voelde. Want indien u dit wel denkt, dan bent u inderdaad een romanticus.
Tja, een romanticus ben ik. Maar ik ben ook praktisch, ik denk dat de meeste mensen niet zoveel tijd hadden om na te denken over nationale gevoelens, de meeste mensen moesten toen simpelweg keihard werken om te overleven. Maar het feit blijft wel staan.
Oud 10 juni 2015, 20:45   #35953
Adrian M

Standaard

Citaat:
Een gebiedsaanduiding zegt niets over identiteit. Zelfs tijdens de republieken zagen en voelden Nederlanders zich als Zeeuwen, Hollanders etc. Zelfs Willem 1 heeft niet voor elkaar kunnen krijgen dat tijdens het VKN bevolking zich identificeerde als Nederlanders.
Oud 10 juni 2015, 20:46   #35954
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
de vraag is..
enig idee hoeveel hollanders,nederlanders zich vlaming voelen?
Ik zou zeggen: ga op onderzoek uit!
Oud 10 juni 2015, 20:48   #35955
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, een romanticus ben ik. Maar ik ben ook praktisch, ik denk dat de meeste mensen niet zoveel tijd hadden om na te denken over nationale gevoelens, de meeste mensen moesten toen simpelweg keihard werken om te overleven. Maar het feit blijft wel staan.

Een flinke waarheid, inderdaad.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:58.
Oud 10 juni 2015, 20:48   #35956
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Een gebiedsaanduiding zegt niets over identiteit. Zelfs tijdens de republieken zagen en voelden Nederlanders zich als Zeeuwen, Hollanders etc. Zelfs Willem 1 heeft niet voor elkaar kunnen krijgen dat tijdens het VKN bevolking zich identificeerde als Nederlanders.
Dat is mijn praktische verhaal, u geeft dit ook aan.
Feit blijft dat wij als "collectief" gewoon Nederlander waren, net als nu Europeaan. En het Europese gevoel zit er nu ook nog niet bij iedereen in.
Toch is Europa een feit.
Oud 10 juni 2015, 20:50   #35957
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ge vecht weeral tegen windmolens en ge ziet weeral spoken. Wie beweert hier dat de gewone man in de straat zich 'Nederlander' noemde ? Ik vrees dat we dat overigens nooit zullen weten.
Diegenen die de geschreven bronnen vastlegden waren immers hoger geplaatsten, een elite die gestudeerd had.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 20:51.
Oud 10 juni 2015, 20:57   #35958
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zijn Nederlanders misschien Belgen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2015, 21:00   #35959
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ge vecht weeral tegen windmolens en ge ziet weeral spoken. Wie beweert hier dat de gewone man in de straat zich 'Nederlander' noemde ? Ik vrees dat we dat overigens nooit zullen weten.
Diegenen die de geschreven bronnen vastlegden waren immers hoger geplaatsten, een elite die gestudeerd had.
Zo is dat. En zoals u zegt, niet 'de' elite', maar 'een zekere' elite.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 21:02.
Oud 10 juni 2015, 21:00   #35960
Troubadour
Parlementslid

Standaard

We zullen ons maar afvragen hoe de Nederlandssprekende bewoners van de zuidelijke Nederlanden zichzelf noemden voor er sprake was van België of de 'bewustwording' van de Vlaamse Beweging, want als we onze goeie vriend Het Oosten mogen geloven woonde hier slechts een identiteitsloos volkje.

"Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen"

Een slagzin die op plakkaten verschijnt in de zuidelijke Nederlanden tijdens de Boerenkrijg van 1798, de volle 17 jaar voor er zelfs maar sprake is van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat zullen noordelijke infiltranten uit de toekomst geweest zijn zeker?
Troubadour is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be