![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#35941 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Maakt mij niet uit, Vlamingen zijn ook Nederlanders, net als Hollanders
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35942 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=35922
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35943 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35944 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Deze script bedoelt u waarschijnlijk. Sorry vergeten de link erbij te plaatsen
Vergeten glorie? De slag bij Waterloo in het collectieve geheugen van Nederland, 1815-1965 Martin Steegmans Erasmus Universiteit Rotterdam Erasmus School of History,Culture & Communication Master History of society Collegejaar 2010/2011 https://www.eshcc.eur.nl/fileadmin/A...Thesis_def.pdf |
![]() |
![]() |
![]() |
#35945 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En meer moet men daar niet van maken. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35946 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35947 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#35948 | |
|
![]() Citaat:
Hoewel toen nog zeer zeker niet van Nederlanders gesproken kon worden in de huidige context. Het waren als republieken Zeeuwen, Hollanders, Friezen etc in hun beleving. Aangaande de generaliteitslanden was er dus geen daadwerkelijk verschil in beleving wat betreft identiteit. De huidige Nederlandse identiteit is feitelijk pas ontstaan vanaf 1830 en heeft een lang verloop gekend. Kunstmatig of niet, maar nauwelijks anders dan zich in andere landen heeft afgespeeld. Dat Walen destijds er ook bij gerekend dienden te worden is een feit, maar destijds hield dit niet meer dan een gebiedsaanduiding voor iedereen die er woonde. Enigszins te vergelijken met de huidige EU, er is daarentegen nauwelijks iemand die zich als Europeaan ermee zal identificeren |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35949 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Holland heeft in Nederland een andere klank als in het zuiden. Holland heeft in feite binnen de Nederlandse context niet zozeer betrekking op Holland, maar alles over Nederland. En ja wij zien Vlamingen als zuidelijke Nederlanders.
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 10 juni 2015 om 20:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35950 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zou het. Heel het land was versnipperd tot en met. U denkt toch niet dat de gewone man in de straat in die tijd in al deze contreien zich 'nederlander' voelde. Want indien u dit wel denkt, dan bent u inderdaad een romanticus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35951 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
2. Weet ge zeker dat het Vlamingen waren die ze verjaagd hebben ? 3. Daar gaat hij weer met de "volk" en "volksgevoel." Waar heb ik ooit die begrippen gehanteerd ? 4. Pirenne ziet dat anders. Hij heeft het zelfs over een besef van een gemeenschappelijk belang tussen het hoge noorden en wat men de Franse Nederlanden noemt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35952 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, een romanticus ben ik. Maar ik ben ook praktisch, ik denk dat de meeste mensen niet zoveel tijd hadden om na te denken over nationale gevoelens, de meeste mensen moesten toen simpelweg keihard werken om te overleven. Maar het feit blijft wel staan.
![]() |
#35953 |
|
![]() Een gebiedsaanduiding zegt niets over identiteit. Zelfs tijdens de republieken zagen en voelden Nederlanders zich als Zeeuwen, Hollanders etc. Zelfs Willem 1 heeft niet voor elkaar kunnen krijgen dat tijdens het VKN bevolking zich identificeerde als Nederlanders.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35954 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35955 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een flinke waarheid, inderdaad. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35956 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Feit blijft dat wij als "collectief" gewoon Nederlander waren, net als nu Europeaan. En het Europese gevoel zit er nu ook nog niet bij iedereen in. Toch is Europa een feit.
![]() |
![]() |
#35957 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Diegenen die de geschreven bronnen vastlegden waren immers hoger geplaatsten, een elite die gestudeerd had.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 juni 2015 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35958 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35959 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 10 juni 2015 om 21:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35960 |
Parlementslid
|
![]() We zullen ons maar afvragen hoe de Nederlandssprekende bewoners van de zuidelijke Nederlanden zichzelf noemden voor er sprake was van België of de 'bewustwording' van de Vlaamse Beweging, want als we onze goeie vriend Het Oosten mogen geloven woonde hier slechts een identiteitsloos volkje.
"Nederlanders ! blyft nu bijeen, wy moeten standvastich wezen" Een slagzin die op plakkaten verschijnt in de zuidelijke Nederlanden tijdens de Boerenkrijg van 1798, de volle 17 jaar voor er zelfs maar sprake is van het Koninkrijk der Nederlanden. Dat zullen noordelijke infiltranten uit de toekomst geweest zijn zeker? ![]() |
![]() |
![]() |