Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 januari 2010, 11:53   #3801
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Gaat het hier om een controversiële smet op het blazoen van Jan Frans Willems als ware het dat hij [I]collaboreerde[/i] met een sinistere kliek?

Dat zou u graag voor waar willen nemen, maar zo kennen wij u wel.
Ik spreek niet over een of ander vorm van collaboratie door JFW. U gebruikt dit woord, ik niet. Ik zeg gewoon dat JFW deel uitmaakte van de (nieuwe) elite van het VKN. Met alles wat dit inhield. En ik voegde erbij: dat was zijn recht om daar deel van uit te maken.

Maar, en nu komen we terug op begin van de discussie over JFW, we moeten de hele Willems wel in een zekere toenmalige historische context plaatsen. En dan kunnen we besluiten dat JFW eigenlijk maar weinig oog had voor het Zuid-Nederlands.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 11:58.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 11:54   #3802
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Neen, het gas maakt juist dat het Nederlands en het Belgisch BNP niet vergelijkbaar is.
Haal dat eens uit het BNP en kom dan eens terug met de Nederlandse staatsschuld t.o.v. het BNP.
Belgie heeft de hoogste staatsschuld van Europa ,en ook 20% hoger dan de VS.
Komt dat alleen maar door het gas?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 11:56   #3803
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, het gas maakt juist dat het Nederlands en het Belgisch BNP niet vergelijkbaar is.
Haal dat eens uit het BNP en kom dan eens terug met de Nederlandse staatsschuld t.o.v. het BNP.
Ja, duh ... Haal (de haven van) Rotterdam weg en de economieën kunnen ook niet meer vergeleken worden.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 11:59   #3804
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Geef mij nu eens een zinnige verklaring waarom de opbrengst van het gas uit het BNP zou moeten gehaald worden? Wat is dat nu voor een onzin? Dan moet je dat ook doen voor de aardolie van Venezuela, of voor de opbrengst van de goud- en diamantproduktie van Zuid-Afrika. Als la Belgique dergelijk geluk niet heeft, dan moet het maar daaruit de nodige conclusies trekken en als overheid op een zuiniger voet leven.
Oud 15 januari 2010, 12:03   #3805
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Belgie heeft de hoogste staatsschuld van Europa ,en ook 20% hoger dan de VS.
Komt dat alleen maar door het gas?
België heeft niet de hoogste staatsschuld van Europa. U dient zich beter te informeren.

Als u met alle informatie die u hier debiteert zo slordig omgaat, wat moeten we dan nog van u geloven.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 12:04.
Oud 15 januari 2010, 12:06   #3806
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het aardgasmolecuul als monument langs de A28.
Een eerder armtierige constructie in vergelijking met ons Atomium.
Oud 15 januari 2010, 12:07   #3807
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik spreek niet over een of ander vorm van collaboratie door JFW. U gebruikt dit woord, ik niet. Ik zeg gewoon dat JFW deel uitmaakte van de (nieuwe) elite van het VKN. Met alles wat dit inhield. En ik voegde erbij: dat was zijn recht om daar deel van uit te maken.

Maar, en nu komen we terug op begin van de discussie over JFW, we moeten de hele Willems wel in een zekere toenmalige historische context plaatsen. En dan kunnen we besluiten dat JFW eigenlijk maar weinig oog had voor het Zuid-Nederlands.
Blablablablabla....In de tijd van het VKN was er gewoon geen sprake van "Zuid-Nederlands". Er was gewoon: Nederlands, punt uit. Met daarnaast een waaier van dialecten die in de uitspraak van het Nederlands een accent en een beperkt aantal regionale termen nalaten. Net zoals nu. Er was en er is geen afzonderlijke taal Zuid-Nederlands, hoe graag jij dat ook zou willen. En die zal er ook nooit zijn.
Oud 15 januari 2010, 12:07   #3808
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik spreek niet over een of ander vorm van collaboratie door JFW. U gebruikt dit woord, ik niet. Ik zeg gewoon dat JFW deel uitmaakte van de (nieuwe) elite van het VKN. Met alles wat dit inhield. En ik voeg erbij: dat was zijn recht om daar deel van uit te maken.
Dat woord cursiveerde ik dus om op subtiele wijze de connotatie die men op dit forum moedwillig eraan hecht naar voren te brengen. Uw reactie bewijst dat dus.

Citaat:
Uw manier van discussiëren over het Nederlands doet veronderstellen alsof er verschillende talen worden gesproken in de Lage Landen. Dat is - en dat itereer ik ten overvloede - dus niet waar. De officiële taal van Nederland en Vlaanderen is het Nederlands.
Oud 15 januari 2010, 12:08   #3809
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

het is een beetje appels van peren aftrekken maar vooruit:

het Nederlandse BNP is ca 600 mld Eur.

aardgasbaten bedragen ca 15 mld Eur.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 12:08   #3810
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Blablablablabla....In de tijd van het VKN was er gewoon geen sprake van "Zuid-Nederlands". Er was gewoon: Nederlands, punt uit. Met daarnaast een waaier van dialecten die in de uitspraak van het Nederlands een accent en een beperkt aantal regionale termen nalaten. Net zoals nu. Er was en er is geen afzonderlijke taal Zuid-Nederlands, hoe graag jij dat ook zou willen. En die zal er ook nooit zijn.
Dan moet u dringend de brieven van Van Maanen lezen. Want u bent bezig uit uw nek te kletsen.
Oud 15 januari 2010, 12:13   #3811
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een eerder armtierige constructie in vergelijking met ons Atomium.
Deze reactie had ik verwacht. U bent voorspelbaar en nog wel op een wijze die niet past bij uw leeftijd. Enfin, u begrijpt wel wat ik bedoel.

Overigens, ik weet mij de lessen scheikunde nog te herinneren en wat daar verteld werd over atomen, periodieke systemen en vervaltijd. Atomen vallen na een bepaalde tijd uit elkaar en atomen kun je splitsen.

Eh ... splitsen ...

Heel toepasselijk, dat ding daar in Brussel.
Oud 15 januari 2010, 12:18   #3812
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het aardgasmolecuul als monument langs de A28.
Raar idee hebt U van monumenten.

Wanneer is het gas eigenlijk op ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 12:23   #3813
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat woord cursiveerde ik dus om op subtiele wijze de connotatie die men op dit forum moedwillig eraan hecht naar voren te brengen. Uw reactie bewijst dat dus.

Uw manier van discussiëren over het Nederlands doet veronderstellen alsof er verschillende talen worden gesproken in de Lage Landen. Dat is - en dat itereer ik ten overvloede - dus niet waar. De officiële taal van Nederland en Vlaanderen is het Nederlands.
De Hollanders spraken in ieder geval een taal die de mensen hier niet of nauwelijks of met moeite verstonden. Dat blijkt uit correspondentie uit die tijd.

U moet zich toch eens de moeite doen om daar iets over te lezen. Daarbij komt, dat in de ambtelijke taal, er zeker een groot verschil was tussen het Hollands en het Vlaams. Ook dat komt regelmatig tot uiting in briefwisselingen.

Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2010 om 12:23.
Oud 15 januari 2010, 12:26   #3814
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wanneer is het gas eigenlijk op ?
de voorraad bedraagt ongeveer 1500 miljard m^3 terwijl er ca 70 miljard m^3 wordt gewonnen. De voorraad schommelt echter (wordt bijgesteld op basis van onderzoek). Zo is de huidige voorraad goed voor ca 20 jaar winning, maar dat aantal jaren is vreemd genoeg al een tijd stabiel.

minder conservatieve schattingen zijn er echter ook, en dan hebben 'we' vrijwel onbeperkt gas:

ca 500.000 miljard m^3

http://www.fd.nl/artikel/11841313/ne...eer-slochteren
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 12:28   #3815
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat mag allemaal inderdaad zo wel zijn. Maar dat bevestigt alleen wat ik stelde. Jan Frans Willems was een verkapte (eigenlijk openlijke) Orangist. Die dus deel uitmaakte van de nieuwe bestuurselite van het VKN. Hetgeen zijn recht was natuurlijk. Wat niet wegneemt dat hij inderdaad veel verdiensten heeft gehad in zijn strijd tegen de toenmalige verfransing.

Maar Jan Frans Willems had maar weinig consideratie voor het Zuid-Nederlands. Reeds in 1819 werd hij lid van de Maatschappij der Nederlandse letterkunde in Leiden. Dat hield in de praktijk ook in, dat hij ons Nederlands veel te veel op dezelfde leest wilde schoeien als de taal die de Hollanders spraken: het zogenaamde toenmalige 'Nederduitsch' (ook Van Maanen wilde dit want deze moest niets hebben van het Vlaams, dat hij maar een boerentaaltje vond). Dat was het zwakke punt van JFW, niettegenstaande zijn nobele bedoelingen. Want JFW was een idealistische romanticus, maar wel in dienst van de Hollanders tijdens het VKN.
In het jaar 2000 heb ik alle artikelen van JFW uit zijn tijdschrift "Belgisch Museum" gelezen. Op geen enkele manier heb ik ook maar enigszins tekenen gevonden van wat u hierboven beschrijft, nl. een afwijzing van het taaleigen van het zuidelijk Nederlands. Wel integendeel, het was juist JFW die actief op zoek ging naar oude verhalen in België en die taal- en geschiedkundig becommentarieerde. Wel was JFW een groot voorstander van taal- en spellingseenheid, iets wat hij deelde met de zogenaamde "Antwerpse School". Deze "Antwerpse School" kon in het jonge België evenwel niet van orangistisch gedachtegoed worden beschuldigd (afgezien van enkele leden die wel enige tijd op deze wijze dachten). Indien u JFW bepaalde zaken toedicht, moet u wel in staat zijn daar concrete bewijzen voor neer te leggen. Uit mijn kennis van het "Belgisch Museum" kan ik u alvast meegeven, dat u die niet zult vinden.

"Nederduytsch"/"Nederduitsch" was trouwens ook een gangbaar begrip in de zuidelijke Nederlanden onder Oostenrijks Bewind en ook in het jonge België. Zoals al eerder gezegd waren het de Vlaamse aanwezigen op het eerste Vlaams-Nederlands taalcongres die zwaar de nadruk legden op deze benaming en niet wensten dat er een dubbelnaam "Vlaamsch/Hollandsch" werd gebruikt, iets waartoe de Nederlandse aanwezigen wel bereid waren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 12:30   #3816
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is nou weer eens een voorbeeld van je stupiede redenering. Wie zich goed voelde in de Verenigde Nederlanden was gewoon een gezagsgetrouwe en loyale burger. Het woord "Orangist" werd pas relevant na de opstand van het Franstalig schorremorrie van 1830. Daar was Jan-Frans Willems niet mee akkoord en dat was zijn goed recht. Net zoals dat ook het goed recht is van wie nu als Vlaming vindt dat de scheiding van 1830 een ramp was. Net zoals ook die andere (Franstalige) Vlaming, de Bruggeling De Potter, achteraf diezelfde mening was toegedaan. In 1830 liep hij lichtzinnig mee met die Luikenaars, "Bruxellois" én Fransen. Achteraf heeft hij het zich bitter beklaagd.
Nadien heeft JFW trouwens afstand gedaan van zijn orangistisch gedachtegoed en dat vervangen door een cultuureenheid. In het "Belgisch Museum" heb ik meerdere malen de omschrijving aangetroffen "Belg naar nationaliteit, Nederlander naar identiteit" om het modern te parafraseren.
Oud 15 januari 2010, 12:33   #3817
Bertie
Parlementslid

Bertie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jammer? Hoezo? Weet u dat men in Oostenrijk honderdend woorden heeft die als "algemeen Oostenrijk-Duits" kunnen doorgaan, maar die onbekend zijn in (noordelijk) Duitsland en die ook nog eens afwijken van het Standaardduits? Alleen beweren Oostenrijkers niet dat ze een andere taal spreken dan hun Duitse buren of dat ze miskend worden als de norm van het Standaardduits afwijkt van hun taalgebruik.
Jan, eigenlijk is Duitsland-Oostenrijk niet te vergelijken met Nederland-Vlaanderen maar eerder met de Engelstalige wereld.

De oostenrijkers hebben namelijk een eigen (standaard duitse) woordenboek, genaamd Österreichisches Wörterbuch. Dus vergelijkbaar met de angelsaksische wereld (Oxford, Merriam-Webster, houghton mifflin, etc)
Bertie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2010, 12:34   #3818
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is inderdaad meer dan juist. Ik herinner me een heel grappige passage uit die parlementsvergadering die ging over de vastlegging van de "Nederduytsche" spelling. Er ontstond een hevig debat tussen de zogenaamde particularisten en die welke de taaleenheid met Nederland wou aanhalen. Terwijl de Foere aan het fulmineren was tegen het "Hollandais", wordt hij door een ander - de naam ontsnapt me nu - gecounterd die hem vraagt om eens aan te tonen welke taalverschillen er nu toch zijn. De Foere is uit zijn lood geslagen en weet niet onmiddellijk wat te antwoorden. Nadien komt hij op de proppen met de zogenaamde onderwerpsaccusatief die in het toen gangbare Nederlands niet meer bestond maar wel nog door sommige Vlaamse schrijvers werd gebruikt. Dit was schijnbaar het enige wat de Foere kon vinden. Hij maakte zichzelf dan ook belachelijk. Uiteindelijk kwam de spellingseenheid er.
Oud 15 januari 2010, 12:36   #3819
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het gasmonument heeft de vorm van een tetraëder, zoals een gasmolecuul sterk vergroot eruit zou zien.

Citaat:
Wanneer is het gas eigenlijk op?
Nog lang niet. Nederland (Nederlandse Aardgas Unie) en Vlaanderen (Eandis) zitten voorlopig warmpjes erbij. Het gasveld onder Slochteren (provincie Groningen) bevat nog 1033 miljard m3. Elders onder de Nederlandse bodem bevindt zich nog 129 miljard m3 en onder het continentaal plat van de Noordzee 183 miljard m3. De officiële bewezen gasreserve is nu 1345 miljard m3. Nog te ontdekken voorraden uit geologische en prospectieve structuren worden geschat op 500 000 miljard m3.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 15 januari 2010 om 12:41.
Oud 15 januari 2010, 12:36   #3820
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij komt, dat in de ambtelijke taal, er zeker een groot verschil was tussen het Hollands en het Vlaams. Ook dat komt regelmatig tot uiting in briefwisselingen.
In het 19e eeuwse boek "L'histoire de la langue flamande et ses rapports avec les autres langues germaniques" wordt dat volledig ontkracht. De particularisten worden er door de Franstalige schrijver ronduit gekraakt, met een bijzonder uitgebreide achtergrondinformatie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be