![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#38941 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een goede commandant met gezond verstand waagt daar al helemaal niet de levens van z'n mannen aan. Als hij dan toch de idioot uit wil hangen en zichzelf zinloos de dood in wil jagen hij schietzelf maar voor z'n kop. Een voorbeeld van een uitstekende generaal was de Italiaanse generaal De Guasco (zijn zoon en nazaten waren Nederlanders). Hij hield 63 dagen stand in een totaal verloren positie. De Pruisen dachten dat het ze er zo klaar mee zouden zijn. Ze hadden echter niet gerekend op Guasco. Hij hield tot het laatste toe stand, nog voor drie dagen munitie en voeding. Gaf zich over en werd door de Oostenrijkers gezien als een soort van redder van Oostenrijk. Hij stierf overigens in gevangenschap, vlak voor z'n vrijlating (hoogste onderscheiding en gepromoveerd een paar dagen ervoor) Dat was een militair en geen ziekelijke klootzak zoals van Speijk. Zoals de mariniers in Rotterdam in de aanval gingen tegen een Duitse overmacht. Daar is moed voor nodig en had een doel. Heel wat anders dan zonder ook maar enige zin of doel jezelf opblazen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38942 | |
|
![]() Citaat:
Deed zeker wel zeer dat ook Belgische Laura hoger eindigde op het songfestival dan Nederland? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38943 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nederlands maritieme geschiedenis zit vol met zelfopofferingen of gewaagde daden die op het krankzinnige zijn, Van Heemskerck, Piet Heijn, Tromp, Witte de With, Doorman En ja van Speijk past precies in dat rijtje. Bovendien hij had een doel als in orders, plus hij had een eed afgezworen. Citaat:
![]() Citaat:
Maar goed nogmaals, wat weet u daar nou van?. Jeff |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#38944 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik weet zeker dat u dat niet weet, google het maar grootvader, misschien dat u dan begrijpt waarom ik niet naar Belziek kijk. ![]() Citaat:
Ik kijk niet naar dat soort dingen, maar goed ieder zijn ding natuurlijk. Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38945 | |
|
![]() Citaat:
Van Speijk deed met zijn schip mee met het bombardement op Antwerpen op 27 oktober 1830 waarvoor hij de Militaire Willems Orde ontving. In de maanden hierna had van Speijk meerdere malen laten weten (per brief en tijdens een toespraak aan zijn bemanning) dat hij indien nodig zijn schip de lucht in zou laten vliegen. Na de beschietingen op Antwerpen in oktober 1830 volgde een wapenstilstand, vanwege drijfijs dat eind januari 1831 de schepen op de Schelde bedreigde, werden deze schepen tijdelijk verplaatst, begin februari namen zij hun posities weer in, waarna kanonneerboot no:2 los sloeg. Woedende Belgische opstandelingen wachten het schip op en sprongen aan boord van de kanonneerboot waarna gevechten uitbraken. De laatste woorden van van Speijk waren: "en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in" waarna hij een brandende sigaar in het kruitvat stak. Hierbij bracht hij het schip tot ontploffing , 28 van de 31 bemanningsleden waaronder hij zelf vonden de dood, zo ook een onbekend aantal Antwerpenaren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38946 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In die tijd speelde veel meer, bijvoorbeeld ook het overlopen van vele officieren, zoals deze gast Nicolas Joseph Daine Hij en vele van hem zworen dat zij dat nooit zouden doen, en het Vaderland trouw blijven tot in den dood. "de voorkeur te geven aan een wissen dood boven een smadelijke behandeling, en nooit te dulden dat de geringste inbreuk gemaakt werd op Neêrlands roem of de eer der vlag." Hij heeft het woord bij de daad gevoegd, zijn eed vervuld. Zoals vele in de Nederlandse geschiedenis. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38947 | |
|
![]() Citaat:
28 mannen (en familie) die er niet om gevraagd hebben om het loodje te leggen. En dat alles ter meerdere ere van zichzelf, zoals vaker voorkomt dat suicidalen de dood kiezen. Leg maar eens uit waarom hij zichzelf niet gewoon voor z'n kop geschoten heeft ipv z'n mannen mee de lucht in te laten vliegen? Ze zullen geen kans nog gehad hebben anders zouden ze hem wel door z`n d ...r geschoten hebben Het vaderland trouw blijven heeft niets te maken met totaal zinloos de dood kiezen. Verdiep u er maar eens in wat de toekenning van de huidige MWO omschrijft omtrent leiderschap, een daad gerechtvaardigd is, geen onbezonnen zinloosheid etc. Met de huidige invulling en maatstaven zou hij voor een militaire rechtbank eindigen, subiet de dienst uitgeschopt worden, als hij het overleefd zou hebben, en mogelijk zelfs de bak indraaien Laatst gewijzigd door Adrian M : 9 juni 2016 om 00:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38948 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heijn was gewoon een kaper die op zoek was naar de Spaanse Zilvervloot. Die vond hij na lang zoeken in een baai (een inham) liggen in Cuba (Mantanzas), waar deze Spaanse 'zilverschepen' zich verzamelden of waren gaan schuilen om vervolgens gezamenlijk naar Europa over te steken. Heijn heeft bijna geen schot moeten lossen om deze vloot te veroveren. Piet Heijn vond zichzelf dan ook helemaal geen held. "Ik heb eigenlijk niet veel moeten doen om deze Spaanse vloot te kapen. Men maakt er veel te veel poeha van." dixit Heijn later. Niet veel 'held' aan Hein. Eigenlijk een ordinaire zeerover, die Piet Hein. Toemaatje. Piet Heijn werd gedood door Oostendse kapers , door Vlamingen dus, toen hij op weg was naar Engeland. Hij voer toen in dienst van de Prins van Oranje en niet meer voor de W.I.C. . Laatst gewijzigd door Het Oosten : 9 juni 2016 om 06:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38949 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Misschien iets met marine traditie, en een kapitein dat ten onder gaat met het schip. ![]() Citaat:
Plus; ook zijn eigen matrozen had Van Speijk in de oudejaarsnacht van 1830 voorgehouden dat hij de brand in het kruit zou steken indien zijn schip aan lager wal zou raken en door Belgische muiters zou worden bedreigd. Luid gejuich was toen zijn deel geweest Citaat:
In dat opzicht lijkt u veel op system uit het oosten, hij maakt die fout ook elke keer weer. ![]() U zei in een eerder bericht dit over hem; Dus het is wel duidelijk dat hem niet mag, prima zo. Trek dat "ik ben ff bellug" shirtje aan en schuif lekker bij een Belg aan om te kijken naar de rode duivels grootvader. Deze Nederlander gaat wat anders doen, Jeff |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38950 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38951 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Dezelfde gasten die u hebben wijsgemaakt dat Nen Ollander is gaan lopen in 1830. Nou goed.. ![]() Citaat:
![]() Bovendien schreef ik toch echt het volgende; Citaat:
Want u weet kennelijk niet hoe Piet Hein vocht, hier een kleine omschrijving van hoe Piet Hein op zee vocht; Zoals zijn gewoonte was schoof hij zijn schip tussen twee (kaper)schepen in, om ze beiden tegelijkertijd de volle laag te geven Dat is dus de rede waarom ik Piet Hein in dat rijtje plaatste toen ik het had over "gewaagde daden die op het krankzinnige zijn". Maar goed, weet u veel. ![]() Citaat:
Dankzij Maarten Tromp. Jeff |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38952 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38953 |
|
![]() Quote: In plaats van ‘eene infame Brabander’ die door Belgen was overmeesterd, werd Van Speijk door die zelfmoord een nationale held.
“Wat mij betreft mag je dan ook best zeggen dat er in ons land de nodige straten, en ook een vuurtoren in Egmond zijn vernoemd naar een echte Nederlandse zelfmoordenaar”, zegt dr. Edwin Bakker, onderzoeker op het gebied van terrorisme en contraterrorisme aan de Haagse Campus van de Universiteit Leiden. Van Speijk was niet anders dan een zelfmoordterrorist die hoopte daarmee als een martelaar in de Nederlandse (geschiedenis) hemel te komen. Van een IS terrorist kan tenminste nog gezegd worden dat hij z’n lichaam als wapen gebruikt tegen diegenen die hij als de vijand ziet. Van Speijk daarentegen blies 28 van z’n eigen mannen (en slechts een paar Antwerpenaren) totaal zinloos op. Z’n grote voorbeeld was Reinier Claeszen, deze liet in 1606 z’n schip ontploffen om te voorkomen dat het in Spaanse handen zou vallen. Hij raakte steeds meer geobsedeerd om tot zo’n daad over te gaan o De uitspraak “Dan liever de lucht in” voordat hij het kruit ontstak deed hij niet. Ruim voor die tijd heeft hij dit geschreven aan z’n nicht. o Op 19 dec 1830 schrijft hij aan z’n nicht: “dat eerder nog boot en kruid en mij de lugt in gaat dan immer een infaame Brabander te worden of het vaartuig overtegeven”. o Op 31 dec deelt hij de bemanning mee dat hij het schip de lucht in zou laten vliegen als het in handen van de Belgen zou kunnen vallen Z’n ouders jong verloren en opgegroeid in een weeshuis, waar hij voorbereid werd om kleermaker te worden. Aandacht tekort gekomen. Met zichzelf opblazen kreeg hij aandacht en zou een nationale held (martelaar) worden. o Op 5 februari 1831 komt dan eindelijk z’n kans |
![]() |
![]() |
![]() |
#38954 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Klopt helemaal.
Maar ik weet dankzij mijn familie in Venlo, dat men eerder naar Duitsland kijkt dan naar Belziek. ook als het om voetbal gaat, en toch zijn zij Limburger. Citaat:
Aangezien ik mijzelf ook niet Hollands voel maar Nederlands, en als het gaat om mijn regionale indentiteit dan eerder Amsterdams. En over dat "eerder Belg voelen", ik betwijfel sterk of men dat in Nederlands-Limburg wel zo voelt. Mijn familie in ieder geval niet en dat geldt voor mijn Brabantse familie even min. Maar dat u zich eerder Belg voelt, dat wil ik wel aannemen, volgens mij woont u daar ook?. ![]() Jeff
Een Belgicist over Nederland. Laatst gewijzigd door Pinda : 9 juni 2016 om 08:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38955 | |
|
![]() Citaat:
Zoals u aangeeft Ned-Limburgers, ze zijn in Limburg geen 177 jaar stil blijven staan in de tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38956 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38957 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bovendien die man is ook werkzaam (geweest) aan Clingendael, dus dat zegt mij meer dan genoeg. Clingendael: ‘Links-liberalen leggen denkverbod op inzake islam’ Nee nee, we gaan leuke tijden tegemoet in Nederland. Vooral op politiek vlak, hopelijk maakt u dat ook nog mee grootvader. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38958 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38959 | ||