Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2016, 14:19   #39061
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Wel ik eet weinig mayo op mijn patat.
Eerder Pindasaus.

Dus ja, handen thuis van mijn pindasaus Blanda's, en jullie Belgen al helemaal.
Zeg wat je wil over de Nederlanders, maar zij kunnen ten minste nog normale saté maken!..

Jeff
Zolang ze er geen e621 (veh tsin) of andere smaakversterkers doorheen doen is het ok.
Oud 12 juni 2016, 15:11   #39062
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Zolang ze er geen e621 (veh tsin) of andere smaakversterkers doorheen doen is het ok.
Kunt het synthetisch maken, maar komt ook voor in:
Van nature komt de stof voor in onder andere oude kaas, tomaten, moedermelk, vlees, vis, paddenstoelen en pinda's.
Doordat bij oude kaas het eiwitafbraakproces langer heeft geduurd, vind je daar meer E621 in, dan in jonge kaas. De smaak van kaas is daardoor dus ook hartiger.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2016, 15:13   #39063
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Nee, maar had u volgens mij ook uit m'n reacties kunnen halen.

Gevolg van deze discussie is juist dat het racisme helpt aanzwengelen en gebruikt gaat worden.
Dacht u als kind aan een ras bij Zwarte Piet? 50 / 60 jaar geleden wist ik niet beter dan Zwarte Piet zwart was vanwege de schoorsteen.

De oorsprong, symboliek, gaat van veel verder terug ...Germaanse tijd.
Bij andere tradities maakte men zich tevens eveneens zwart. Paasvuren en met houtskool het gezicht zwart verven

De symboliek kan in zekere zin teruggaan tot oude tijden. Maar de figuur van Zwarte Piet zoals hij afgebeeld werd in de 19e eeuw tot nu, gaat terug op slavernij en koloniale toestanden.

Ik ben het eens met Kolfin dat zwarte Piet in zijn huidige vorm op zijn einde loopt. Het is volgens de docent kunstgeschiedenis alleen niet reëel om een snelle verandering te eisen."Uit goed fatsoen moeten blanke mensen de Zwarte Piet niet meer willen."

Helemaal akkoord met Kolfin.

Blanke dame met negerslaafje (Eglon Van der Meer).

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juni 2016 om 15:17.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2016, 15:51   #39064
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
De symboliek kan in zekere zin teruggaan tot oude tijden. Maar de figuur van Zwarte Piet zoals hij afgebeeld werd in de 19e eeuw tot nu, gaat terug op slavernij en koloniale toestanden.

Ik ben het eens met Kolfin dat zwarte Piet in zijn huidige vorm op zijn einde loopt. Het is volgens de docent kunstgeschiedenis alleen niet reëel om een snelle verandering te eisen."Uit goed fatsoen moeten blanke mensen de Zwarte Piet niet meer willen."

Helemaal akkoord met Kolfin.

Blanke dame met negerslaafje (Eglon Van der Meer).
Gaat niet lukken. De geschiedenis wijst uit, hoe meer druk om een traditie uit te roeien, hoe groter de weerstand wordt om in stand te houden. Ook de kerk lukte het niet
Oud 12 juni 2016, 17:31   #39065
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kunt het synthetisch maken, maar komt ook voor in:
Van nature komt de stof voor in onder andere oude kaas, tomaten, moedermelk, vlees, vis, paddenstoelen en pinda's.
Doordat bij oude kaas het eiwitafbraakproces langer heeft geduurd, vind je daar meer E621 in, dan in jonge kaas. De smaak van kaas is daardoor dus ook hartiger.
Dat iets ook in de natuur bestaat zegt niets over de effecten van toevoegingen. Asbest komt in de natuur ook voor, en iedereen weet het effect daarvan. Ik, maar ook mijn vrouw, ervaren vaak last te hebben van toegevoegd, niet daarin van nature aanwezig e621, in Chinees en Indonesisch voer.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 12 juni 2016 om 17:39.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2016, 18:36   #39066
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gaat niet lukken. De geschiedenis wijst uit, hoe meer druk om een traditie uit te roeien, hoe groter de weerstand wordt om in stand te houden. Ook de kerk lukte het niet
Wat lukte de Kerk niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2016, 20:08   #39067
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat lukte de Kerk niet?
Eerder naar verwezen - PDF

Quote: Dat biedt tevens een garantie voor het voortbestaan. Paasvuren sterven niet uit, al worden er regelmatig aanslagen op gepleegd. Het ontsteken van een Boake is een oud gebruik dat een voorchristelijke oorsprong heeft. Vandaar dat door de eeuwen heen vanuit de kerk pogingen werden ondernomen om deze traditie om zeep te helpen.

Allereerst in de Frankische tijd, na de kerstening1, probeerde de R.K.kerk dit te doen.. Zij zagen echter in dat dit vele opstanden zou veroorzaken en zijn begonnen verschillende oude traditie om te bouwen in het christelijk geloof.

Na de hervormingen in de 17e eeuw heeft ook de Protestantse kerk getracht deze traditie uit te bannen, echter zonder succes. Aan het eind van de 20e eeuw kwam de traditie weer onder druk te staand door talloze milieuvoorschriften.
Voorschriften die duidelijk zijn uitgevonden achter bureaus en zonder enige kennis van geschiedenis en traditie.
http://dehofmarken.nl/hofmarken/mark...e_paasvuur.pdf
Oud 12 juni 2016, 23:47   #39068
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zegt een Hollander...
...niet hij alléén !
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 00:21   #39069
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
...niet hij alléén !
https://www.facebook.com/samendietsland/
Oud 13 juni 2016, 01:52   #39070
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat lukte de Kerk niet?
Tradities onderdrukken, zo gruwden de Protestanten uit de Nederlandse Republiek van het Carnaval van de Katholieke uit de Generaliteitslanden en ook pastoors waren er niet echt van gecharmeerd om andere redenen, toch bestaat het nu nog steeds. Sterker de Kerk heeft kunnen groeien, door bestaande tradities te absorberen.

Heel die zwarte piet discussie roept vooral zware weerstand op buiten de randstad, de verandering van de figuur, ingegeven van binnenuit, OK, maar een opgedrongen verandering van buitenaf? Dwang leidt tot loopgraven, waarom moet ik de cultuur van mijn voorvaderen verloochenen, omdat nieuwkomers dat willen? Misschien wat boud, maar zoiets ga je wel krijgen.
Oud 13 juni 2016, 06:52   #39071
cato

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Tradities onderdrukken, zo gruwden de Protestanten uit de Nederlandse Republiek van het Carnaval van de Katholieke uit de Generaliteitslanden en ook pastoors waren er niet echt van gecharmeerd om andere redenen, toch bestaat het nu nog steeds. Sterker de Kerk heeft kunnen groeien, door bestaande tradities te absorberen.

Heel die zwarte piet discussie roept vooral zware weerstand op buiten de randstad, de verandering van de figuur, ingegeven van binnenuit, OK, maar een opgedrongen verandering van buitenaf? Dwang leidt tot loopgraven, waarom moet ik de cultuur van mijn voorvaderen verloochenen, omdat nieuwkomers dat willen? Misschien wat boud, maar zoiets ga je wel krijgen.
Hoe lang moet een traditie duren?
Zwarte Piet is in de 19e eeuw ingevoerd en daarvoor was er alleen een sinterklaas.
Misschien is het nu tijd om sinterklaas weer alleen te laten gaan en is de zwarte pieten tijd voorbij.
Ook kerken worden gesloten door de secularisering en ik zie Rutte of de regering nog niet roepen,
dat het niet mag gebeuren, omdat de kerkgang een Nederlandse traditie is

Laatst gewijzigd door cato : 13 juni 2016 om 06:54.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2016, 12:17   #39072
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Zwarte Piet is in de 19e eeuw ingevoerd en daarvoor was er alleen een sinterklaas.
Misschien is het nu tijd om sinterklaas weer alleen te laten gaan en is de zwarte pieten tijd voorbij.
Ook kerken worden gesloten door de secularisering en ik zie Rutte of de regering nog niet roepen,
Waarom plotseling met een traditie stoppen, omdat een minderheid dit wilt? Ik zeg niet, dat zwarte piet eeuwig zo zal zijn of blijven, maar het huidige discours leidt tot loopgraven geen oplossingen.
Het begint al met het feit, dat een groep een probleem heeft, wat er in de ogen van de ander gewoonweg niet is. Probeer eerst de ander maar te overtuigen, met er hard in gaan bereik je juist het tegenovergestelde.
Oud 13 juni 2016, 18:43   #39073
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik word hier erg gelukkig van!
Oud 14 juni 2016, 01:48   #39074
Adrian M

Standaard

Citaat:
Ik word hier erg gelukkig van!
Of misschien ... "Samen Duitsland"
Lees net dat de grootste groep (geregistreerde) immigranten Duitsers zijn: 360.000 (Daarna de Polen: 150.000)
Voordeel met de Duitsers, geen geëmmer Duitsers versus Nederlanders. Plus .. ze mogen ons wel.

Het Leger is bovendien vrijwel geheel geïntegreerd geraakt in het Duitse Leger
In België lopen er nog politici rond die blijven denken in termen als "Leger der Lage Landen".
Blijkbaar een flinke klap van de molen - "twee glazen ogen" en "stokdoof"

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 juni 2016 om 01:49.
Oud 14 juni 2016, 05:59   #39075
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Of misschien ... "Samen Duitsland"
Lees net dat de grootste groep (geregistreerde) immigranten Duitsers zijn: 360.000 (Daarna de Polen: 150.000)
Voordeel met de Duitsers, geen geëmmer Duitsers versus Nederlanders. Plus .. ze mogen ons wel.

Het Leger is bovendien vrijwel geheel geïntegreerd geraakt in het Duitse Leger
In België lopen er nog politici rond die blijven denken in termen als "Leger der Lage Landen".
Blijkbaar een flinke klap van de molen - "twee glazen ogen" en "stokdoof"
Na het mogelijk mislukken van de EU zie ik een unie met Duitsland wel zitten. En het tij is aan het keren, wij mogen elkaar steeds meer. En geen kontengedraai meer.

Maar de Vlamingen zijn onze taalbroeders, en dus is hereniging voor mij logisch.
Oud 14 juni 2016, 20:44   #39076
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
De katholieke Kerk heeft de tradities niet willen uitroeien, maar wel kerstenen. Dat heeft ze vrij succesrijk gedaan.
Oud 14 juni 2016, 20:46   #39077
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, dat klopt niet. Er is in oudere bronnen al sprake van een helper.
Oud 14 juni 2016, 20:47   #39078
Adrian M

Standaard

Citaat:
Na het mogelijk mislukken van de EU zie ik een unie met Duitsland wel zitten. En het tij is aan het keren, wij mogen elkaar steeds meer. En geen kontengedraai meer.

Maar de Vlamingen zijn onze taalbroeders, en dus is hereniging voor mij logisch.
Een unie van Friesland, plus een onafhankelijk Limburg (NL + BEL) lijkt me ook wel iets. Tweetalig, maar hoeft geen enkel probleem te zijn.
Absolute noodzaak daar beide volken en hun talen uitgeroeid zullen worden door een verbond van de taalbroeders Vlamingen en Hollanders

Oproep aan de FRIEZEN en de LIMBURGERS!
Verzet u tegen de snode plannen van de Vlamingen en de Hollanders

Laatst gewijzigd door Adrian M : 14 juni 2016 om 20:54.
Oud 14 juni 2016, 20:58   #39079
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik ben zelf via niburu.co was ik een schrijfserie aan het volgen van evert jan poortman, op 1 of andere manier vertelt mij het facet van tradities vrij vroeg sloeg het verschil tussen heersend en lijfeigenschap waarbij een slaaf zelf geen onafhankelijke status kende, onderwerping was voor de heersende van tel...maar mijn gedacht ging meer uit van de feesten die terug verwijzen naar de oorspronkelijke verhaal van beschavingen die bijna bijbels aandoet, een figuurlijke historische reflectie op de toenmalige tijd waar technologie en communicatie echter geen deel uitmaakte van het mens zijn...

Afin, die feesten zijn de dag van vandaag echter wel commerciele feesten geworden en zie dat niet meer als een traditionele feest dat in werkelijkheid een mogelijk ander verhaal vertelde dan wat ik heb geleerd !

Laatst gewijzigd door Kristof Piessens : 14 juni 2016 om 20:59.
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2016, 21:47   #39080
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Een unie van Friesland, plus een onafhankelijk Limburg (NL + BEL) lijkt me ook wel iets. Tweetalig, maar hoeft geen enkel probleem te zijn.
Absolute noodzaak daar beide volken en hun talen uitgeroeid zullen worden door een verbond van de taalbroeders Vlamingen en Hollanders

Oproep aan de FRIEZEN en de LIMBURGERS!
Verzet u tegen de snode plannen van de Vlamingen en de Hollanders
IK zou eerder zeggen:verzet u tegen elke vorm van pseudointellktueel snobisme en spreekt de streektaal met uw kinderen. Maar ze zullen het niet doen, ze doen het trouwens al langer niet meer. De streektaaldeur werd dichtgeklapt in de jaren tachtig de weg terug is hoogstens geplaveid met wat spijt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be