![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41121 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Gij hebt recht op uw mening? Wel, ik ook!! Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41122 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41123 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41124 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#41125 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41126 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Norbert Laatst gewijzigd door Strandkruier : 7 november 2018 om 12:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41127 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#41128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#41129 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#41130 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zelfreflectie is best wel lastig voor sommigen en emoties liggen dan op de loer.
![]() |
#41131 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Wat wilt ge, tenslotte? Enkel maar onderwijzers, hier op dit forum? Dan gaat dat hier toch 'n saaie boel worden op dit forum, vrees ik. Wie gaat er hier dan nog willen komen? Norbert |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De term ‘belgique’ sloeg aanvankelijk op de Verenigde Nederlanden (cfr de afbeelding van de Belgische Leeuw). Maar tijdens de Oostenrijkse tijd begon deze betekenis te verschuiven. Begrijpelijk, het ‘belgique' (ook al was het een bijvoeglijk naamwoord) van de Nederlandse Leeuw bestond niet meer als dusdanig in de praktijk. Stilaan kreeg het woord ‘belgique’ een andere connotatie: de zuidelijke Nederlanden. Dat vindt ook Jan des Roches. Terwijl in 1739 de ‘Biblioteca Belgica’ van J.F. Foppens nog Noord en Zuid behandelt, behelzen Des Roches ‘Epitomes Historiae Belgicae libri septem in usum scholarum Belgicae’ (1782) de geschiedenis van de Zuidelijke Nederlanden. Voor hem wordt ‘belgique’ meer en meer beschouwd als de echte naam voor de Zuidelijke Nederlanden of zeker als een synoniem. Het geschrift van M.F. Vermeren ‘De Erlevende Belgica' uit 1749 en een pamflet uit de Brabantse omwenteling , Het klagt-doende Belgica, heeft het over de Zuidelijke Nederlanden. 'Belgica' is meer en meer ingeburgerd als een ander woord voor de Oostenrijkste Nederlanden. Bij Du Rondeau slaat ‘Belgen-land’ op de Zuidelijke Nederlanden (Smeyers). Wanneer Lebroussart het in zijn ‘De L’éducation Belgique’ het heeft over de Theresiaanse schoolhervorming, dan slaat dit op de Oostenrijkse Nederlanden. Bij de Lierenaar Willem Verhoeven (1738-1809) komt men zelfs het woord ‘Belgisch’ tegen, dat slaat op de Zuidelijke Nederlanden . Daniel Waterschoot draagt in 1773 een gedicht aan de Belgen op: ‘Lofdicht ter eeren der Flammische Nederlanderen Belgen oft Velgen, alsmede…' enz, enz. Ook Stengers toonde aan -Volgens Tom Verschaffel- dat tijdens de Brabantse Omwenteling de Oostenrijkse Nederlanden vereenzelvigd werden met ‘België’. Smeyers weet ons te vertellen dat in die periode van deze Omwenteling verschillende namen worden gebruikt voor de zuidelijke Nederlanden: Nederland, Vaderland, Belgica, enz. Toch komt deze laatste term , evenals de term ‘Belgen’ minder voor, zo meent Smeyers althans (alhoewel, ik ben er heel wat tegengekomen...). In ieder geval, de Zuidelijk Nederlanden werden meer en meer benoemd als Belgica, Belgique, België in de Oostenrijkse tijd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 november 2018 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41133 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 16:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het enige wat in uw vorige post ter zake is, is het vetgedrukte, alleen snijdt ge daarmee niet echt Belgisch hout: - Ge hebt dus nog niets gelezen van Du Rondeau, ge hebt zelfs geen enkel citaat van hem, ge weet enkel wat Smeyers erover beweert.....Mooi! - In welk jaar bij Verhoeven was dat ? (De Franse of de Oostenrijkse tijd ?) - Jean Stengers was wél een Franstalige, die zal het niet over "België" gehad hebben. Ik hoor hem nog altijd in het Frans als een professor zijn uitéénzettingen doen in de reeks van Maurits De Wilde. Professor Stengers zou u tot dusver allen maar kunnen buizen.... Maar dus niet wat het Nederlandstalige "België" betreft....al kan men wel enige naalden in de hooiberg vinden temidden van N-begrippen....zeer grote uitzonderingen. Zoek nog maar en beetje voort.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw wijsheid: Citaat:
![]() Gestoofde peer volgens Arteveldes eigen recept. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 november 2018 om 17:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#41136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
We blijven op onze "honger" zitten alle buitentekstplaatsjes ten spijt.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 november 2018 om 18:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U moet mijn posten volgen. Ik heb altijd beweerd dat er niet zoveel Nederlandse termen waren. Ook al omdat de elite in het Frans of in het Latijn schreef. En daar komt het woord 'Belgique' 'Belgica' wel regematig voor zoals u hierboven kunt zien -en dit is een beperkte opsomming. Zij verwijzen naar de Oostenrijkse Nederlanden ofte de Zuidelijke Nederlanden. Er zijn echter ook wel enkele Nederlandstalige termen in die zin te vinden zoals ik u diets maakte. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 november 2018 om 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#41138 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#41139 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#41140 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=edwin2;8852192]En toch kun je heel wat leren van Jan.
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |