![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#43161 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#43162 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zoals SARS-Cov-2-groepsimmuniteit zich traag laat opbouwen en iedere mutatie dat teniet kan doen. Zo werk ook de integratie der Nederlanden. Met voort- en teruggang en wij zijn slechts pionnen.
Laatst gewijzigd door Weyland : 26 april 2020 om 19:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43163 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dus ze over één kam scheren niet nee, maar zie wel wat haatsmurfen rondlopen daar...Ben wel op mijn hoede...
![]() |
![]() |
#43164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Natuurlijk hoop ik dat die integratie verder gaat, maar zie extreem veel hobbels op de weg... sta er relaxt in..
![]() |
#43165 |
Europees Commissaris
|
![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Geschi...ands#Duitsland
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands_in_Duitsland
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43166 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Normaal gezien kent een taalgrens niet zulke inhammen zoals hier die van Kleef en het Bentheimse. En vroeger was dat ook geen taalgrens. Maar nu wel omdat de staatsgrenzen niet getrokken werden op taalkundige basis.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 26 april 2020 om 20:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, zo is dat.
Eigenaardig voor bepaalde Nederlanders vind ik het nu wel dat ze opgeroepen worden om op de verjaardag van uw koning afzonderlijk op straat wegens corona het Wilhelmus te zingen. Ook de Nederlandse Brabanders en Limburgers moeten dus nu uit volle borst het strijdlied (het Wilhelmus) zingen van de protestanten die de Nederlandse Limburgse en dito Brabantse voorouders vervolgden en massaal afslachtten. Hoe onwijs kan men toch wel zijn daar in Nederlands Brabant en Limburg. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2020 om 13:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43168 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ja, het is nu eenmaal het volkslied. Geschreven door een Zuid Nederlander, een Belg dus, nog veel bizarder dus...
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 april 2020 om 14:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We weten niet echt wie het Wilhelmus heeft geschreven. Er is geen enkel bewijs dat Marnix v. S-A , bijvoorbeeld , het schreef.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43170 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Petrus Datheen is naast Marnix van Sint Aldegonde ook genoemd, is ook een Zuid Nederlander, ook een protestant....
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 27 april 2020 om 15:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43171 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In de jaren '60 hebben ze dit veranderd in Duitse bloed. Dit zal wel een wens van het koningshuis geweest zijn , gezien de diverse Duitse prinsgemalen van de Oranje prinsessen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat we wel zeker weten is de oorsprong van de melodie. De melodie van het Wilhelmus is van Franse oorsprong. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2020 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43173 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wij maakten deel uit van het Heilige Roomse Rijk der Duitse natie. De Hollandse Graaf Willem II was Rooms Duits Koning. Wij waren vroeger "Rijksduitsers". De oude naam van de Nederlandse taal was ook Plattenduytsch of Nederduitsch. De meeste protestantse kerken zijn terug te voeren op de Nederduytsch Gereformeerde Kerk in Emden. Feitelijk zijn wij altijd verbonden geweest met het oosten door taal, cultuur en geschiedenis. Het volkslied heeft echter niet de betrekking op het gehele Nederlandse volk maar op Willem de Zwijger, toevallig ook geboren in wat deel uitmaakte van dat Heilige Roomse Rijk der Duitse natie. Dit zijn gewoon feiten...
![]() |
![]() |
#43174 |
Banneling
|
![]() Allemaal zeer interessante geschiedenis.
Geen toekomstmuziek helaas... Nu niet, nooit niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43175 | |
Europees Commissaris
|
![]() Welneen, overal waar men zoekt blijkt net het tegendeel.
Citaat:
In het origineel stond: duytschen Toen diets en duits niet meer hetzelfde betekenden, heeft men dat woord hertaald in dietschen en nadien verkeerdelijk in duitsen. Het stuk in https://nl.wikisource.org/wiki/Het_Wilhelmus besluit met: In Noord-Nederlandse dialecten sprak men over Duits, in Zuid-Nederlandse dialecten over Diets. Diets heeft zijn oorspronkelijke betekenis wel enigszins behouden. Alhoewel het Wilhelmus letterlijk het woord Duits bezigt, zou het gebruik van "Diets" inhoudelijk dichter bij de originele betekenis komen. Inderdaad, zo zie ik het ook: https://forum.politics.be/showpost.p...ostcount=42815
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2020 om 23:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43176 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De tekst weerspiegelt Willem van Oranjes tweestrijd inzake de opstand in de Nederlanden: enerzijds probeert hij als vertegenwoordiger van het staatsgezag trouw te zijn aan de Spaanse koning, anderzijds volgt hij zijn geweten dat hem voorschrijft in de eerste plaats God en het Nederlandse volk te dienen. Den Vaderland getrouwe; hij identificeert zich met Nederland en het Nederlandse volk. En...hij heeft hun bloed, dat wil en moet de schrijver vooral beklemtonen want hij komt eigenlijk van een beetje verder. Maar, hij is desondanks één van de hunnen, van hun bloed, in de plaats van een vreemde koning van Spanje, zijn antagonist. Alleen zo maakt het enige zin door net de eenheid van volk/vaderland en vorst beklemtonen. Maar....we kunnen het de schrijver helaas niet meer vragen..... (Als men het vroeger had over Dietse steden (villes thioises) en Dietsche Schrifture, waarom dan niet van Dietschen bloed. "Dietsland" komt het eerst voor bij Hansen in de 19e eeuw. Maar nu zou ik toch eens willen nagaan of er nergens Dietschen lande werd geschreven.)
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2020 om 23:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43177 |
Europees Commissaris
|
![]() Et was oec een edel man
tyen seluen tiden wel na van dietschen lande geboren was https://www.dbnl.org/tekst/gyss001co...1_0022.php#739 En bij Van Maerlant: https://books.google.be/books?id=qN9...nde%22&f=false Nadera dats een serpent Datmen in Dietschen lande bekent. Men vintse beide cleen ende groet. Als ik meer tijd heb moet ik mij maar eens bezighouden met het Wikistuk: "Benamingen van de Lage Landen"....want daar ontbreekt blijkbaar iets. ![]() https://www.google.com/search?lr=&as...drUC-gQ4dUDCAs
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 28 april 2020 om 00:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gans het Nederlandse volk?? Dat valt nog te bezien. Niet lang dan. In het begin van de 80-jarige oorlog misschien nog. Maar bij zijn zoon was Holland al het 'vaderland' geworden. Begrijpelijk: zijn vader had hals over kop moeten vluchten uit het Zuiden naar het Noorden om zich daar te verschuilen in Holland. Dat wordt heel duidelijk in het loflied dat ook prins Frederick zoon van Willem de Zwijger kreeg . Frederick kreeg zijn eigen ‘Wilhelmus’ waar het Hollands karakter van het lied duidelijk opvalt. En dit in 1625. De tekst luidt als volgt. Frederick van Nassouwe Ben ick vroom Hollandsch bloed. Mijn Vaderland getrouwe Met leven lijf en goed: Een Prince van Oranjen, Door wapenen vermaert: Voor Oostenrijck noch Spanjen En ben ick niet vervaert. Kortom, 'het Vaderland' was bij deze Oranjetelg het Noorden geworden en dit al in 1625. Niks te 'Nederlandse Volk' meer, maar des te meer 'Hollands Volk'. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 april 2020 om 08:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niets van dit alles. Ik antwoord op een poster die steeds maar suggereert dat het Wilhelmus sloeg op het 'hele Nederlandse volk' (hij zou moeten spreken over 'Nederlandstalige bevolkingen in de Nederlanden en dus niet over het 'Nederlandse volk', want dit bestond niet). En bijgevolg, zolang als men goedkope halve of hele onwaarheden en algemeenheden die maar weinig om het lijf hebben, blijft debiteren dienaangaande omdat het in een politieke kraam past, zal ik hierop reageren.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 april 2020 om 09:21. |
![]() |
![]() |