Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 oktober 2009, 18:11   #441
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
En wij weten nu allemaal al wel dat slechts 10% van de kiezers op deze of gene partij stemde wegens communautaire redenen. Dat 'vergat' u effe erbij te zeggen.
En we weten wat de waarde is van die zogezegde kiesmotieven. Alleen reeds de wijze waarop de vragen worden gesteld. Natuurlijk was voor zeer veel mensen de crisis een belangrijk motief. Maar Belgicisten zoals De Schouwer en Sinardet (allebei lid van de Pavia groep, lobbyisten voor een federale kieskring) concluderen dan, volkomen ten onrechte, dat het communautaire volstrekt niet heeft meegespeeld. Alsof de keuze van het kiespubliek uitsluitend en alleen door slechts argument wordt bepaald. Hun onderzoek heeft evenveel waarde als dat naar de kiesintenties. Komt daar dan nog bij dat hun statistisch materiaal een zeer beperkte waarde had gezien het gering aantal deelnemers aan dit onderzoek.

Laatst gewijzigd door quercus : 27 oktober 2009 om 18:14.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 18:13   #442
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wij weten nu allemaal al wel dat slechts 10% van de kiezers op deze of gene partij stemde wegens communautaire redenen. Dat 'vergat' u effe erbij te zeggen.
Als je betwistbare stelling juist is, waarom hebben dan uitgesproken belgicistische partijen als de VLD en de SP-a geen klinkende overwinning behaald in deze crisistijden? Misschien omdat heel wat kiezers de overweging gemaakt hebben dat ze als overtuigde belg voor de verandering eens op een Vlaams-nationale partij gingen stemmen? Laat me niet lachen. Je hebt hier al dikwijls beweerd dat hetgeen de N-VA gewonnen heeft alleen stemmen zijn die het VB verloren heeft, hetgeen ook niet klopt, volgens onderzoeken gedaan door ernstige wetenschappers, dus geen vooringenomen bietekwieten die van hun eerste leugen niet gebarsten zijn.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 18:19   #443
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat je, rekening gehouden met de verkiezingsuitslag van 7 juni 2009, je percentages wel zal mogen aanpassen. De V-partijen (Vlaams Belang, NV-A, LDD) haalden samen 36 % van de stemmen. Voeg daar nog aan toe dat ook in de CD&V niet iedereen la Belgique op de eerste plaats stelt, en we komen reeds boven 40 %.

Terloops: wanneer zul je eens een correcte spelling in je boodschappen toepassen? Niet "vlamingen" maar "Vlamingen".
Alsof al die kiezers een scheiding willen ?

Zoek toch voor jezelf een leven zeg.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 27 oktober 2009 om 18:19.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 18:19   #444
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t
Als je betwistbare stelling juist is, waarom hebben dan uitgesproken belgicistische partijen als de VLD en de SP-a geen klinkende overwinning behaald in deze crisistijden? Misschien omdat heel wat kiezers de overweging gemaakt hebben dat ze als overtuigde belg voor de verandering eens op een Vlaams-nationale partij gingen stemmen? Laat me niet lachen. Je hebt hier al dikwijls beweerd dat hetgeen de N-VA gewonnen heeft alleen stemmen zijn die het VB verloren heeft, hetgeen ook niet klopt, volgens onderzoeken gedaan door ernstige wetenschappers, dus geen vooringenomen bietekwieten die van hun eerste leugen niet gebarsten zijn.
Inderdaad. Als de V-motivatie onbetekenend zou zijn, zoals system dat zo graag wil doen geloven, dan hadden die burchten van Belgicisme geen pak slaag gekregen. Beide partijen verkeren op dit ogenblik in crisis omdat ze de verkiezingsklap nog niet verteerd hebben. Een zelfde verhaal bij Groen!
Oud 27 oktober 2009, 18:27   #445
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Alsof al die kiezers een scheiding willen ?

Zoek toch voor jezelf een leven zeg.
Ik ben met mijn leven behoorlijk tevreden, dank u. En wat die kiezers betreft, het gaat allemaal om mensen die bewust in hun prioriteiten Vlaanderen boven la Belgique stellen. Mensen die allemaal wensen dat Vlaanderen een grotere autonomie heeft, hetzij in een écht confederaal België , hetzij in een onafhankelijk Vlaanderen. Maar Walen zoals jij en "Vlaamse" Belgicisten zoals system scheren dit, moedwillig, allemaal over éénzelfde kam en staan voortdurend aan de kant "separatisme" te gillen. Doe zo voort en het zal inderdaad tot separatisme leiden. Een echt dan.
Oud 27 oktober 2009, 18:34   #446
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben met mijn leven behoorlijk tevreden, dank u. En wat die kiezers betreft, het gaat allemaal om mensen die bewust in hun prioriteiten Vlaanderen boven la Belgique stellen. Mensen die allemaal wensen dat Vlaanderen een grotere autonomie heeft, hetzij in een écht confederaal België , hetzij in een onafhankelijk Vlaanderen. Maar Walen zoals jij en "Vlaamse" Belgicisten zoals system scheren dit, moedwillig, allemaal over éénzelfde kam en staan voortdurend aan de kant "separatisme" te gillen. Doe zo voort en het zal inderdaad tot separatisme leiden. Een echt dan.
Ik ben een Belg Meneer.
Oud 27 oktober 2009, 18:40   #447
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben een Belg Meneer.
Jaja, natuurlijk...Iedereen heeft hier reeds lang door dat je in feite een naar Luik uitgeweken "Vlaming" bent. Uitgeweken, wellicht om beroepsredenen en/of gehuwd of geëngageerd met een Waalse echtgenote of vriendin. Je bent in elk geval géén geboren Franstalige. Je Nederlands verraadt je.
Oud 27 oktober 2009, 18:42   #448
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, natuurlijk...Iedereen heeft hier reeds lang door dat je in feite een naar Luik uitgeweken "Vlaming" bent. Uitgeweken, wellicht om beroepsredenen en/of gehuwd of geëngageerd met een Waalse echtgenote of vriendin. Je bent in elk geval géén geboren Franstalige. Je Nederlands verraadt je.
Kan het niet zijn dat ik gewoon een perfekt tweetalige Belg ben of acht U vlamingen niet zo slim.
Oud 27 oktober 2009, 19:07   #449
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Kan het niet zijn dat ik gewoon een perfekt tweetalige Belg ben of acht U vlamingen niet zo slim.
Door u uzelf erop te laten voorstaan dat u Belg bent, neemt u moedwillig een manifeste anti-Nederlandse houding aan, die zo volkomen tot uiting komt bij uw dagelijkse, denigrerende opmerkingen over Hollanders.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 19:20   #450
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Door u uzelf erop te laten voorstaan dat u Belg bent, neemt u moedwillig een manifeste anti-Nederlandse houding aan, die zo volkomen tot uiting komt bij uw dagelijkse, denigrerende opmerkingen over Hollanders.
Het ene impliceert op geen enkele manier het andere: ik noem mezelf ook Belg, maar heb geenszins last van een anti-Nederlandse houding. Nederland is voor mij een buurland, niets meer, niets minder. Ik vind het nogal sneu dat wie hier geen onnozele smiley's met leeuwenvlaggen als signature heeft, blijkbaar een radicale Nederlanderhater is. Mag ik zelf nog kiezen hoe ik mijn identiteit beleef?
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 19:26   #451
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Het ene impliceert op geen enkele manier het andere: ik noem mezelf ook Belg, maar heb geenszins last van een anti-Nederlandse houding. Nederland is voor mij een buurland, niets meer, niets minder. Ik vind het nogal sneu dat wie hier geen onnozele smiley's met leeuwenvlaggen als signature heeft, blijkbaar een radicale Nederlanderhater is. Mag ik zelf nog kiezen hoe ik mijn identiteit beleef?
Maar beste Steve, mijn antwoord geldt in dit geval Henri1, die elke dag blijk geeft van een zekere portie Nederlanderhaat en dat keer op keer met het nodige pathos demonstreert met termen als 'Hollanders' en 'Holland'. Deze termen zouden niet erg zijn indien zij zuiver betrekking zouden hebben op de provincies Noord- en Zuid-Holland. Maar Henri1 gebruikt deze bewust om, zoals de Vlamingen het hier zo treffend noemen, te kappen op Nederland en de Nederlanders.

Smileys met leeuwenvlaggen zijn niet onnozel. Belgische vlaggen met hartjes () als avatar wel.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 19:30   #452
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar beste Steve, mijn antwoord geldt in dit geval Henri1, die elke dag blijk geeft van een zekere portie Nederlanderhaat en dat keer op keer met het nodige pathos demonstreert met termen als 'Hollanders' en 'Holland'. Deze termen zouden niet erg zijn indien zij zuiver betrekking zouden hebben op de provincies Noord- en Zuid-Holland. Maar Henri1 gebruikt deze bewust om, zoals de Vlamingen het hier zo treffend noemen, te kappen op Nederland en de Nederlanders.

Smileys met leeuwenvlaggen zijn niet onnozel. Belgische vlaggen met hartjes () als avatar wel.
Dan is het goed, ik voel mij niet langer aangesproken Ik ben zelf niet echt zo'n vlaggenfetisjist, maar kom, laat je smileys dan maar rustig voortwapperen
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 19:41   #453
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben Belg en aldus geen Hollander.

Nu niet, morgen niet en nooit niet.

Begrepen ?
Oud 27 oktober 2009, 19:42   #454
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nooit niet.

Begrepen ?
Dus altijd?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 19:49   #455
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Dat is nogal wiedes. De SP en de O-VLD hebben hun verlies te wijten aan hun eigen schuld. Tenminste toch gedeeltelijk.

De VLD aan hun eigen verdeeldheid en aan hun hetse tegen JMDD + het feit dat ze regeringspartij zijn geweest in het federaal parlement.

De SP heeft ook geen duidelijke boodschap meer sinds het 'stevaert-
klatergoud en zijn babes' weggeëbt is, hun inwendig krakeel + het feit dat zij regeringspartij was in het federale parlement. Want, maak u geen illusies, in feite hebben de Vlaamse kiezers de partijen die federale verantwoordelijkheid droegen afgestraft.

De CD&V ontspringt hier de dans omdat deze partij met het nodige serieux wist over te komen en nooit de andere partijen afblafte.

Bij de Nationalisten is het allemaal niet zo schitterend. Wat de NVA won, verloor het VB in %. Dus daar is het een status quo voor wat de uitslag betreft. Dat zeggen ons de cijfers.

Laatst gewijzigd door system : 27 oktober 2009 om 19:50.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 20:11   #456
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dus altijd?
Inderdaad,de eerste belgische politieke vluchteling van deze eeuw is dus bij deze bekend....

Nu moet hij nog een land zoeken dat zijn status wil erkennen ,en hem de nodige steun zal bieden op financieel gebied mét de nodige faciliteiten zoals in den belgiek gangbaar is...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 20:15   #457
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Inderdaad,de eerste belgische politieke vluchteling van deze eeuw is dus bij deze bekend....

Nu moet hij nog een land zoeken dat zijn status wil erkennen ,en hem de nodige steun zal bieden op financieel gebied mét de nodige faciliteiten zoals in den belgiek gangbaar is...
Kijk maar in uw eigen inborst want Mechelen el niet meer zo "zwart" als weleer.
Oud 27 oktober 2009, 20:29   #458
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net omdat u, als Luikenaar, zich zo perfect in het Nederlands uitdrukt, ben ik er zeker van dat u een tot "Belg" bekeerde Vlaming bent.
Oud 27 oktober 2009, 20:32   #459
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk maar in uw eigen inborst want Mechelen el niet meer zo "zwart" als weleer.
Kan ook moeilijk anders mijn beste, met al die veegmachientjes die de straten onveilig maken....

Alleen die nieuwe grote veegmachine die tegelijk ook het onkruid verdelgt geraakt maar niet op de straat....

Te véél schrik voor verregaande gevolgen voor wat het onkruid zowel staand als lopend betreft....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2009, 20:41   #460
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Dat is nogal wiedes. De SP en de O-VLD hebben hun verlies te wijten aan hun eigen schuld. Tenminste toch gedeeltelijk.

De VLD aan hun eigen verdeeldheid en aan hun hetse tegen JMDD + het feit dat ze regeringspartij zijn geweest in het federaal parlement.

De SP heeft ook geen duidelijke boodschap meer sinds het 'stevaert-
klatergoud en zijn babes' weggeëbt is, hun inwendig krakeel + het feit dat zij regeringspartij was in het federale parlement. Want, maak u geen illusies, in feite hebben de Vlaamse kiezers de partijen die federale verantwoordelijkheid droegen afgestraft.

De CD&V ontspringt hier de dans omdat deze partij met het nodige serieux wist over te komen en nooit de andere partijen afblafte.

Bij de Nationalisten is het allemaal niet zo schitterend. Wat de NVA won, verloor het VB in %. Dus daar is het een status quo voor wat de uitslag betreft. Dat zeggen ons de cijfers.
De klappen die respectievelijk VLD, SPa en ook Vlaams Belang hebben gekregen is om uiteenlopende redenen. Bij alle drie wegens stommiteiten tijdens de weken vóór de verkiezingen. Maar bij de eerste twee al evenzeer omdat hun oubollig Belgicisme in 't geheel niet meer aanslaat. Omtrent de globale uitslag van de V-partijen kun je moeilijk een ernstig oordeel vellen. Gewoon omdat NV-A in 2004 in een kartel op één lijst zat met CD&V en LDD nog niet bestond (pa opgericht in 2007). Je maakt je er dus wat al te gemakkelijk van af.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be