Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2010, 14:14   #5121
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Beste quercus, er is ook niets mis met onze deugdzaamheid in de Nederlanden. System - de naam zegt het eigenlijk al - lijkt te zijn geprogrammeerd om selectief en uitsluitend te fulmineren tegen alles wat (Groot-)Nederland(s) is of ermee te maken heeft. Of het nu Willem I is, het voornaamwoord 'jij', de Nederlandse taal of de generaliteitslanden. Nu is het calvinisme aan de beurt om volledig afgetuigd te worden.
Ongetwijfeld zal system dit lijstje in de nabije toekomst nog verder aanvullen.
Oud 26 januari 2010, 14:17   #5122
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Veel Schotten zijn Calvinist.
Klopt, zo'n 12 % (600.000 zielen) volgens Wiki.
Zo'n 800.000 zielen zijn Rooms.

Laatst gewijzigd door job : 26 januari 2010 om 14:18.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:22   #5123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ongetwijfeld zal system dit lijstje in de nabije toekomst nog verder aanvullen.
Feiten zijn nu eenmaal feiten. Nu let wel, binnen 50 of 60 jaar zal dit onderscheid wegdeemsteren. De Belgen zullen kleinere wagens kopen, zoals de Nederlanders al decennia-lang doen. Daar zijn we overigens nu al volop mee bezig. En de Nederlanders zullen het 'karige voedsel op zijn calvinistisch' vervangen door een welgespijsde zuiderse keuken.

Maar dat zullen we dan te danken hebben aan de EU en niet zozeer aan een denkbeeldig, ideëel 'groot-nederland'.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 14:24.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:40   #5124
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Feiten zijn nu eenmaal feiten. Nu let wel, binnen 50 of 60 jaar zal dit onderscheid wegdeemsteren. De Belgen zullen kleinere wagens kopen, zoals de Nederlanders al decennia-lang doen. Daar zijn we overigens nu al volop mee bezig. En de Nederlanders zullen het 'karige voedsel op zijn calvinistisch' vervangen door een welgespijsde zuiderse keuken.

Maar dat zullen we dan te danken hebben aan de EU en niet zozeer aan een denkbeeldig, ideëel 'groot-nederland'.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 26 januari 2010 om 14:42.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 14:41   #5125
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:

Belgen zijn gierig en Nederlanders zijn royaal voor anderen.
Dat verschil verander je niet zomaar.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:01   #5126
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, u legt dit alweer verkeerd uit.

Herinner u de mop van vroeger.
Vraag: 'hoe krijgt ge 10 Hollanders in één Daf?'
Antwoord: 'men gooit er één cent in'.

Dat is niet zomaar een mop. Dat is een maatschappelijke 'statement', gestoeld op de hier begrepen levenswijze van de Nederlanders. Of met andere woorden: 'jullie' hadden gewoon de naam van gierig te zijn. En in onze ogen was dat ook zo. En is dat nog (soms)zo. En dit weer stamt nog uit die bovengenoemende calvinistische moraal, die helemaal botste met onze moraal op dit vlak.
Ah, we nemen een mop als uitgangspunt om de volksaard te typeren? Wat zegt dit dan over de intelligentie van ''De Belgen''?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:06   #5127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ah, we nemen een mop als uitgangspunt om de volksaard te typeren? Wat zegt dit dan over de intelligentie van ''De Belgen''?

De 'volksmop' stoelt op ervaringen en kleine waarheden van het alledaagse leven. Zo was het, is het, en zo zal het in de toekomst zijn.

Als de Nederlandse volksmop het heeft over de 'domme' Belgen, dan schrik ik er niet voor om te zeggen dat wij inderdaad niet zo uitgekookt en berekend zijn als u. Ook dat hangt samen met uw eertijdse 'calvinistische' mentaliteit die zich nu nog steeds handhaaft. Zoals Max Weber dit waarschijnlijk terecht -in andere bewoordingen weliswaar- heeft geponeerd.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:21.
Oud 26 januari 2010, 15:06   #5128
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu zit je werkelijk uit je nek te kletsen met een proza waarbij je poogt je eerder gespuid gif wat te verdunnen. Maakt volstrekt geen indruk hoor. Je hebt je vandaag hier weer eens laten kennen als een onverbeterlijke en onhebbelijke betweter die, tegen alle reden in, altijd gelijk wil hebben. En dat zowel inzake taal als op het vlak van jouw vermeende "kennis van zaken" omtrent Nederland. Je betweterigheid zou je nog kunnen vergeven worden wanneer je de moed zou hebben te erkennen wanneer je fout bent. Maar voor jou is dat duidelijk een brug te ver.
Oud 26 januari 2010, 15:08   #5129
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Klopt, Job:

- Nederlanders kopen 'kleine auto's' en
- Nederlanders eten 'karig' of 'schraal' voedsel.

Tja, [system] dat zijn de feiten [/system].
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:10   #5130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Nu zit je werkelijk uit je nek te kletsen met een proza waarbij je poogt je eerder gespuid gif wat te verdunnen. Maakt volstrekt geen indruk hoor. Je hebt je vandaag hier weer eens laten kennen als een onverbeterlijke en onhebbelijke betweter die, tegen alle reden in, altijd gelijk wil hebben. En dat zowel inzake taal als op het vlak van jouw vermeende "kennis van zaken" omtrent Nederland. Je betweterigheid zou je nog kunnen vergeven worden wanneer je de moed zou hebben te erkennen wanneer je fout bent. Maar voor jou is dat duidelijk een brug te ver.
Dat het u allemaal niet aanstaat wat hier wordt verteld (en niet door mij alleen natuurlijk, want in dit geval zou u -misschien wel te verstaan- een punt kunnen hebben), dat kan ik best begrijpen. Maar troost u, u komt er wel overheen.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:11.
Oud 26 januari 2010, 15:21   #5131
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De 'volksmop' stoelt op ervaringen en kleine waarheden van het alledaagse leven. Zo was het, is het, en zo zal het in de toekomst zijn.

Als de Nederlandse volksmop het heeft over de 'domme' Belgen, dan schrik ik er niet voor om te zeggen dat wij inderdaad niet zo uitgekookt en berekend zijn als u. Ook dat hangt samen met uw eertijdse 'calvinistische' mentaliteit die zich nu nog steeds handhaaft. Zoals Max Weber dit waarchijnlijk terecht -in andere bewoordingen weliswaar- heeft geponeerd.
Ik neem aan dat u 'berekenend' bedoelt?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:28   #5132
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Je begint al een héél klein beetje in te binden. Vooruit system, forza!!! Van eens toe te geven dat je fout bent ga je niet dood hoor.

Je zou héél graag hebben dat er over jouw fout niet meer gepraat wordt , nietwaar? Pas op hoor system, dit zal je nu de rest van je leven achtervolgen!
Off Topic

Omdat u zo aandringt, kom ik hier even nog op terug.
Ook aan u vraag ik het: waar zit de fout? Toon mij de fout aan? Telkens als ik dat vraag aan uw geestesgenoten, krijg ik geen antwoord.

Ik heb u uw fout aangetoond. U kon niet anders dan toegeven, anders had u het nooit toegegeven, nog niet in saecula saeculorum.

Als u me zegt: dat hebt u geschreven en dat is dus (grammaticaal) fout, en u hebt gelijk, ja, dan zal ik zonder twijfel toegeven. Ik zou wel gek zijn om het niet te doen.

Dus ik ben benieuwd.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:30.
Oud 26 januari 2010, 15:30   #5133
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat het u allemaal niet aanstaat wat hier wordt verteld (en niet door mij alleen natuurlijk, want in dit geval zou u -misschien wel te verstaan- een punt kunnen hebben), dat kan ik best begrijpen. Maar troost u, u komt er wel overheen.
Neen, system, dat is het hoegenaamd niet. Iedereen heeft recht op een mening. Daar gaat het niet om. Het gaat gewoon om het je niet wilt of niet durft jezelf confronteren met een nuchtere waarheid. Zie maar jouw boodschap #5090. Dit zegt alles:

Citaat:
Maar goed, we kunnen zo bezig blijven. En laten we dus terugkeren naar de draad.
Het was niet zo moeilijk om te erkennen dat er een verschil is tussen het persoonlijk voornaamwoord u en het bezittelijk voornaamwoord uw. En dat je die bijgevolg niet zomaar door elkaar kunt gebruiken.
Dat je dit niet wilt toegeven tekent je ten voeten uit.
Oud 26 januari 2010, 15:31   #5134
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als de Nederlandse volksmop het heeft over de 'domme' Belgen, dan schrik ik er niet voor om te zeggen dat wij inderdaad niet zo uitgekookt en berekend zijn als u.
Zelfs een ogenschijnlijke zelfrelativering weet je nog om te buigen tot een compliment voor de Belgen en een sneer naar de Nederlanders.

Steven De Foer is volgens jou gezaghebbend op het gebied van de Nederlandse volksaard omdat hij in Nederland heeft gewoond. Nou heb ik juist in Belgie gewoond. Als ik zeg dat Belgen achterbaks, arrogant, leugenachtig, hypocriet, gierig en wantrouwend zijn, neem je dat dan ook van mij aan?

Laatst gewijzigd door Spinoza : 26 januari 2010 om 15:32.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:33   #5135
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zelfs een ogenschijnlijke zelfrelativering weet je nog om te buigen tot een compliment voor de Belgen en een sneer naar de Nederlanders.

Steven De Foer is volgens jou gezaghebbend op het gebied van de Nederlandse volksaard omdat hij in Nederland heeft gewoond. Nou heb ik juist in Belgie gewoond. Als ik zeg dat Belgen achterbaks, arrogant, leugenachtig, hypocriet, gierig en wantrouwend zijn, neem je dat dan ook van mij aan?
niet alle Vlamingen zijn zo.
veralgemening doe je graag hé Spinoza.

trouwens in Nederland heb je ook zo'n mensen.
hoor jij misschien tot deze groep?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 26 januari 2010 om 15:34.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:34   #5136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Er zijn twee mogelijkheden:

Het is system die u de aandacht hierop vestigde. of
Het is system die uw aandacht hierop vestigde.

In zin 1 is 'u' meewerkend voorwerp. In zin 2 is 'uw aandacht' lijdend voorwerp.
In zin 1 is het gebruikelijk de 'de' te vermelden, maar strikt noodzakelijk is dit niet. En bovendien, een grammaticale fout is dit echter niet. Zeker niet zelfs.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:35.
Oud 26 januari 2010, 15:38   #5137
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Off Topic

Omdat u zo aandringt, kom ik hier even nog op terug.
Ook aan u vraag ik het: waar zit de fout? Toon mij de fout aan? Telkens als ik dat vraag aan uw geestesgenoten, krijg ik geen antwoord.

Ik heb u uw fout aangetoond. U kon niet anders dan toegeven, anders had u het nooit toegegeven, nog niet in saecula saeculorum.
Als u me zegt: dat hebt u geschreven en dat is dus (grammaticaal) fout, en u hebt gelijk, ja, dan zal ik zonder twijfel toegeven. Ik zou wel gek zijn om het niet te doen.

Dus ik ben benieuwd.
Dat weet jij toch niet!?
Toen je triomfkreetjes slaakte omwille van mijn betwisting over het al of niet in de grondwet voorkomend faciliteitenregime, heb ik expliciet toegegeven dat mijn visie niet correct was. Ook al bleek het beruchte artikel 59bis waar jij het aanvankelijk over had in feite niet te bestaan. Hierin werd ik gesteund door Stab die dit ook had vastgesteld. Daarna heb je gewezen op andere grondwetsartikelen waar sprake was over bijzondere taalregimes en waaronder het faciliteitenregime ook van toepassing was. Ik heb dat niet betwist.
Idem wat mijn zonde betreft t.a.v. de uitdrukking "Niemand houdt je tegen".
Oud 26 januari 2010, 15:39   #5138
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
niet alle Vlamingen zijn zo.
veralgemening doe je graag hé Spinoza.

trouwens in Nederland heb je ook zo'n mensen.
hoor jij misschien tot deze groep?
Ik ben zeker niet blind voor mijn eigen tekortkomingen. Ik zal het niet tegenspreken als men mij bijvoorbeeld lui en betweterig vindt.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2010, 15:41   #5139
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In zin 1 is het gebruikelijk de 'de' te vermelden, maar strikt noodzakelijk is dit niet. En bovendien, een grammaticale fout is dit echter niet. Zeker niet zelfs.
Zever...Gezever...
Oud 26 januari 2010, 15:43   #5140
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht

Steven De Foer is gewoon iemand die zich terecht vragen ging stellen over 'de clichés over de Nederlanders'. Is het waar, is het niet waar? Wat is er nu van aan? En hij ging dus op pad in Nederland zelf, verbleef er een tijdje, observeerde en komt tot het besluit dat vele clichés geen clichés zijn maar overeenstemmen met de waarheid. Welke beter 'veldwerk' kan men zich bedenken?

Overigens, ook de Belgische zakenlui beklagen zich over het symbolisch 'broodje met margarine, karnemelk en bitterballen ' die ze opgedist krijgen wanneer zij zaken doen met hun Nederlandse zakenpartners. Camps bekloeg er zich ook al over, en dat is geen 'zakenman'. En dit is maar één voorbeeld natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 26 januari 2010 om 15:48.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be