![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#5181 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat jij met de term "nazi" aanduidt (volstrekt ongepast en beledigend, maar niettemin zeer geliefd bij de Belgicisten) pas ik niet op iedereen hier toe.
![]() |
#5182 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, zo eentje waar system graag over fantaseert. Dus een Calvinistische.
![]() |
#5183 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5184 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar een bakker of beenhouwer is in Nederland om te huilen. Vandaag ook nog. Etenswaren in het algemeen trouwens. Als je bij een beenhouwer de beste kwaliteit steak koopt, dan heb je een steak die je in belgie nergens kan vinden. Die durven we hier echt niet te verkopen. Hetzelfde voor brood. En op dit vlak is het nu nog erger dan vroeger, en het ziet ernaar uit dat het gaat blijven verslechteren. Geef het nog een jaar of tien en je vindt enkel nog amerikaans wonderbread (you wonder why they call it bread). Ik heb de discussie hier op mijn werk gevoerd met nederlanders. Die wilden me ook niet geloven. Tot ik begon over een vleesvermalser, zo een rolding dat pezen doorsnijdt. Dat kenden ze namelijk. En ik vertelde hen dat wij dat niet gebruiken. "willen jullie dan geen mals vlees?" "wij willen allen vlees kopen dat die behandeling niet nodig heeft." en toen zagen ze het licht. Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 januari 2010 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5185 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De NKVK: De Belgische samenleving is anders dan de Nederlandse maar - mede door de netwerkcultuur - zeker niet minder doelmatig. Van de oplossingen die de Belgen hebben gevonden voor problemen in hun samenleving, kunnen de Nederlanders veel leren. De Belgische maatschappij vindt ook een meerwaarde in de kwaliteit van het bestaan en de levenshouding van de bevolking. Belgen hebben beslist niet minder oog voor de artistieke en plezierige kanten van het leven. Zij tonen "savoir vivre" op een voor Nederlanders onnavolgbare wijze. De Bourgondische, Latijnse wijze van leven is in België door het lot van de geschiedenis nooit verdwenen. Directe geneugten als goed eten en drinken spelen een grote rol in het leven van de Belgen. Voor een Belg is status veel belangrijker dan een Nederlander. Nederlanders die uiterlijkheden al snel ondergeschikt maken aan hard werken en geld verdienen, vinden dit gedrag overdreven en storen zich aan uitgebreide lunches en luxe directiewagens. 's Middags kiest een Hollander tussen melk en karnemelk en de Belg tussen Bourgogne en Bordeaux. Maar u zult het allicht beter menen te weten dan de Kamer van Koophandel van Nederland. Ik leg wel de nadruk op 'menen te weten'. Want als ik alles bij mekaar tel van datgene wat u tot nu toe allemaal vertelt, weet u helaas niet zo veel. En ik zei dus dat dit nu allemaal aan het veranderen is door de europisering (europeanisering) en internationalisering van al de grote ketens. Zie het voorbeeld van Polen. Maar ook dat schijnt u niet goed te begrijpen zo te zien. Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 10:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5186 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#5187 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ga in Amstelveen naar de bakker die daar het hoogst is aangeschreven en waar ik erg lang mag aanschuiven vanwege die reputatie. 4 soorten brood hadden ze. Wit en drie "meer granen" varieteiten, die allemaal datzelfde wit brood waren waar ze extra graantjes ingekapt hadden. Om te wenen zo slecht. Zal ik ons frituur vergelijken met hun "uit de muur" snacks? Of hun oliebollen die ze 's morgens gaan kopen en dan 's avonds koud naar binnen werken, vergelijken met de verse en warme die wij hier nuttigen. Ik reis voor mijn werk europa af. Que voeding staat belgie bovenaan, en nederland bengelt echt wel vanachter. Ik vind overal beter voedsel dan in Nederland (zelfs in Polen of Lithouwen). Als het hen niet stoort, geen probleem. Maar dat verschil weigeren te erkennen is echt wel discussievervalsing. Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 januari 2010 om 10:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5188 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waar het werkelijk komt. Als het de economische kant van de samenleving betreft ben je meestal aan het hinken en flap je zomaar wat uit. Weet je wel goed wat een Kamer van Koophandel eigenlijk is? Neem nu de Nederlandse Kamer van Koophandel. Dat is dus een instelling in la Belgique die voor een aanzienlijk stuk bestaat uit Belgen (Vlamingen, Brusselaars en Walen) die zaken doen met Nederland. Anders gezegd, hoogstwaarschijnlijk is die tekst opgesteld door iemand van hier. En die hebben slechts één doel voor ogen: onze contreien voorstellen op een manier waarvan zij denken dat het een aantrekkingskracht zal uitoefenen op het publiek van het commerciële partnerland. Maar, omdat het proza van die K.v.K. dingen zegt die jou zéér behagen, heeft het voor jou natuurlijk de waarde van een pauselijke encycliek.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 27 januari 2010 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5189 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5190 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
PS. De NKVK wil het 1ste aanspreekpunt zijn voor het tot stand komen van grensoverschrijdende economische interactie binnen de Benelux door het creëren en onderhouden van en door waarde toe te voegen aan individuele zakelijke relaties en contacten tussen leden van een non-profit organisatie.Om de grensoverschrijdende interactie te optimaliseren en meerwaarde toe te voegen aan de zakelijke relaties, werd een partnership afgesloten met de Belgische Luxemburgse Kamer in Nederland (Beluned). Nu is er een Vlaming voorzitter. En de vorige voorzitter was een Nederlander. Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 11:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5191 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik haal het alleen maar aan om aan te geven dat Nederlanders en Belgen niet hetzelfde volk zijn. We bevinden ons beiden erg ver van de normlijn af, elk aan een andere kant. Wat ook impliceert dat wij van jullie ook veel kunnen leren hoor. Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 januari 2010 om 11:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5192 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Volgens mij heeft het te maken met identiteit - of het gebrek daaraan. Als er ergens in het buitenland een Belgisch biertje wordt geschonken, dan is dat al bijna reden om het journaal in Belgie er mee te laten openen. Het is iets waarmee Belgen zich kunnen onderscheiden. Zo proberen ze zich een identiteit en een gevoel van eigenwaarde aan te meten. Of verkondig ik nu onzin? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5193 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nergens in de wereld ,ook niet in Belgie ,verkopen de (meeste) bakkers zo veel soorten brood als in Nederland. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5194 |
Banneling
|
![]() En waarom komen 'jullie' zich de hele tijd bemoeien met onze Belgische politiek?Weten 'jullie' dan niet dat dit op de zenuwen werkt? En dat dit eigenlijk ook niet netjes is? Ik kom me toch ook niet moeien met de heisa rond de kilometerheffing van Eurlings.
Laatst gewijzigd door system : 27 januari 2010 om 11:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5195 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een mooi voorbeeld zijn de bakkers. In Belgie mogen winkels niet open zijn op zondag, maar daar is een uitzondering voor, voor bakkerijen. Waar moeten we anders ons vers brood gaan halen? In nederland hechten jullie meer belang aan de waarde van voedsel. Waar wij het brood van gisteren weggooien, eten jullie het op. Waardoor jullie het niet vreemd vinden om op zondag het brood van zaterdag te eten. Trouwens, jullie brood wordt ook ontwikkeld op houdbaarheid. Een dag of 2 oud is geen probleem, het brood smaakt nog steeds hetzelfde. Maar de boodschap van dit verhaal is dat we tegenovergesteld zijn. Verder denk ik dat je een punt hebt, met dat gebrek aan identiteit. Ook dat zit diep ingebakken in onze cultuur. We zijn een bescheiden volk, alles wat wij doen is inwaarts en functioneel. Geen toeters en bellen naar buiten uit, we gaan onszelf niet verkopen, wie weet heeft 1 of ander invasieleger ineens interesse dan. Jullie zijn ook hier weer net tegenovergesteld. Overtuigd van jullie kwaliteiten en geen probleem om dat te verkondigen. Maar wij gaan wel al onze inspanningen toeleggen op het verbeteren van onze eigen levenskwaliteit. Iets wat eigelijk niemand ziet, buiten dan het overduidelijke "mijn huis is mijn kasteelsyndroom" dat wij belgen hebben. Wij gaan voor zekerheid, gerustheid, comfort, kwaliteit. Jullie gaan eerder voor imago. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5197 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Alleen taart en frites zijn lekker, overdadig en overtal te koop. In Vlaamse steden is het vreselijk moeilijk om een krant te kopen. Vlamingen spreken over het algemeen slecht Nederlands |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5198 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nederlanders werken hard en hebben weinig tijd om zo lang en veel te eten. |
|
![]() |
![]() |