Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 11:33   #5201
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waarom komen 'jullie' zich de hele tijd bemoeien met onze Belgische politiek?Weten 'jullie' dan niet dat dit op de zenuwen werkt? En dat dit eigenlijk ook niet netjes is? Ik kom me toch ook niet moeien met de heisa rond de kilometerheffing van Eurlings.
Belgische politiek?
Wat voor politiek?
De standvastige rust en vooruitschuiven?
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:35   #5202
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Ik haal het graag aan omdat het echt wel de verschillen blootlegt. Het is waar wat je zegt, de kwaliteit in nederland is minder dan in Belgie, omdat jullie daar gewoon niet van wakker liggen.
Een mooi voorbeeld zijn de bakkers. In Belgie mogen winkels niet open zijn op zondag, maar daar is een uitzondering voor, voor bakkerijen. Waar moeten we anders ons vers brood gaan halen?
In nederland hechten jullie meer belang aan de waarde van voedsel. Waar wij het brood van gisteren weggooien, eten jullie het op. Waardoor jullie het niet vreemd vinden om op zondag het brood van zaterdag te eten. Trouwens, jullie brood wordt ook ontwikkeld op houdbaarheid. Een dag of 2 oud is geen probleem, het brood smaakt nog steeds hetzelfde.

Maar de boodschap van dit verhaal is dat we tegenovergesteld zijn.

Verder denk ik dat je een punt hebt, met dat gebrek aan identiteit. Ook dat zit diep ingebakken in onze cultuur.
We zijn een bescheiden volk, alles wat wij doen is inwaarts en functioneel. Geen toeters en bellen naar buiten uit, we gaan onszelf niet verkopen, wie weet heeft 1 of ander invasieleger ineens interesse dan.
Jullie zijn ook hier weer net tegenovergesteld. Overtuigd van jullie kwaliteiten en geen probleem om dat te verkondigen.

Maar wij gaan wel al onze inspanningen toeleggen op het verbeteren van onze eigen levenskwaliteit. Iets wat eigelijk niemand ziet, buiten dan het overduidelijke "mijn huis is mijn kasteelsyndroom" dat wij belgen hebben.

Wij gaan voor zekerheid, gerustheid, comfort, kwaliteit. Jullie gaan eerder voor imago.
Waarom verkopen bakkers in Belgie zo weinig soorten en vaak slecht brood?
Oud 27 januari 2010, 11:37   #5203
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ha ha. U leeft zeker in de Syrische woestijn?
Ik spreek uit ervaring met verschillende Vlaamse steden.
Oud 27 januari 2010, 11:37   #5204
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Waarom verkopen bakkers in Belgie zo weinig soorten en vaak slecht brood?
Dat doen ze niet. Al eens bij een bakker geweest in Belgie? Zelfs supermarkten hebben een gigantisch aanbod.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:38   #5205
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik haal het graag aan omdat het echt wel de verschillen blootlegt. Het is waar wat je zegt, de kwaliteit in nederland is minder dan in Belgie, omdat jullie daar gewoon niet van wakker liggen.
Een mooi voorbeeld zijn de bakkers. In Belgie mogen winkels niet open zijn op zondag, maar daar is een uitzondering voor, voor bakkerijen. Waar moeten we anders ons vers brood gaan halen?
In nederland hechten jullie meer belang aan de waarde van voedsel. Waar wij het brood van gisteren weggooien, eten jullie het op. Waardoor jullie het niet vreemd vinden om op zondag het brood van zaterdag te eten. Trouwens, jullie brood wordt ook ontwikkeld op houdbaarheid. Een dag of 2 oud is geen probleem, het brood smaakt nog steeds hetzelfde.

Maar de boodschap van dit verhaal is dat we tegenovergesteld zijn.

Verder denk ik dat je een punt hebt, met dat gebrek aan identiteit. Ook dat zit diep ingebakken in onze cultuur.
We zijn een bescheiden volk, alles wat wij doen is inwaarts en functioneel. Geen toeters en bellen naar buiten uit, we gaan onszelf niet verkopen, wie weet heeft 1 of ander invasieleger ineens interesse dan.
Jullie zijn ook hier weer net tegenovergesteld. Overtuigd van jullie kwaliteiten en geen probleem om dat te verkondigen.

Maar wij gaan wel al onze inspanningen toeleggen op het verbeteren van onze eigen levenskwaliteit. Iets wat eigelijk niemand ziet, buiten dan het overduidelijke "mijn huis is mijn kasteelsyndroom" dat wij belgen hebben.

Wij gaan voor zekerheid, gerustheid, comfort, kwaliteit. Jullie gaan eerder voor imago.
Wat een vooringenomenheid weer. Waarom denk je dat Nederlanders vlak over de grens met Belgie gaan wonen als ze de kans krijgen? Dit heeft alleen maar te maken met de goedkopere huizen in Belgie. Grond is nu eenmaal duur in Nederland. Dit heeft dus niets te maken met het feit dat Nederlanders inets om "levenskwaliteit" geven. Ze leggen wel andere prioriteiten. Belgie heeft dan meer goede restaurants, maar Nederland heeft weer meer goede boekwinkels. En een goed boek, dat is ook een genot. En Nederlanders geven ook meer om vrije tijd. Ze hebben dus ook meer vrije tijd dan Belgen. Ook dat is genieten. Alsof de Belgen de levensgenieters zijn, en Nederlanders gebukt gaan onder het leven. Op bepaalde gebieden is de kwaliteit van leven veel beter dan in Belgie. Maar een Belg is kennelijk al tevreden als ie z'n buikje kan rond eten.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:41   #5206
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Dat doen ze niet. Al eens bij een bakker geweest in Belgie? Zelfs supermarkten hebben een gigantisch aanbod.
Wat voor een Belg veel is ,is voor ons weinig.
Het aanbod is echt niet gigantisch,het is bitter weinig ,met Nederlandse bakkers vergeleken.En nu spreek ik over verschillende steden in Vlaanderen.
In Wallonie is het nog slechter want Fransen zijn geen broodeters.
Oud 27 januari 2010, 11:43   #5207
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Wat een vooringenomenheid weer. Waarom denk je dat Nederlanders vlak over de grens met Belgie gaan wonen als ze de kans krijgen? Dit heeft alleen maar te maken met de goedkopere huizen in Belgie. Grond is nu eenmaal duur in Nederland. Dit heeft dus niets te maken met het feit dat Nederlanders inets om "levenskwaliteit" geven. Ze leggen wel andere prioriteiten. Belgie heeft dan meer goede restaurants, maar Nederland heeft weer meer goede boekwinkels. En een goed boek, dat is ook een genot. En Nederlanders geven ook meer om vrije tijd. Ze hebben dus ook meer vrije tijd dan Belgen. Ook dat is genieten. Alsof de Belgen de levensgenieters zijn, en Nederlanders gebukt gaan onder het leven. Op bepaalde gebieden is de kwaliteit van leven veel beter dan in Belgie. Maar een Belg is kennelijk al tevreden als ie z'n buikje kan rond eten.
Daarom heeft Belgie ook de meeste moorden en zelfmoorden.
Dat komt van het vele eten
Oud 27 januari 2010, 11:47   #5208
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Lol, Nederlanders komen over grens wonen om van de kapitaalsbelasting af te zijn. Niet voor het genot, voor het geld. Centjes en percentjes.

Meer en betere boekenwinkels? Ik heb ISBN nummers en internet en kan elk boek kopen dat ik wens. Misschien heb je gelijk, maar ik merk daar niks van.

Meer vrije tijd? In mijn vorige baan had ik welgeteld 56 dagen vakantie (inclusief feestdagen) per jaar. Nu werk ik voor een Nederlandse baas en heb 30 dagen vakantie (inclusief feestdagen)

Ik wil zeker niet zeggen dat belgen meer van het leven genieten dan nederlanders. Jullie kunnen voor mijn part perfect gelukkig zijn. Ik beweer dat ik het in jouw plaats, met jouw mogelijkheden allesbehalve zou zijn. Omdat ik belg ben. Niet omdat het slechter is (in mijn subjectieve ogen wel natuurlijk), omdat het anders is.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 27 januari 2010 om 11:50.
Oud 27 januari 2010, 11:48   #5209
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Heel zeker niet en het valt vooral op de er qua eetcultuur weinig of geen verschil is tussen Vlamingen en Franstaligen.
Daarom heeft Belgie de hoogste staatsschuld.
Vlamingen en Latino's kunnen alleen maar eten met elkaar.
Oud 27 januari 2010, 11:49   #5210
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat voor een Belg veel is ,is voor ons weinig.
Het aanbod is echt niet gigantisch,het is bitter weinig ,met Nederlandse bakkers vergeleken.En nu spreek ik over verschillende steden in Vlaanderen.
In Wallonie is het nog slechter want Fransen zijn geen broodeters.
Mijn ervaring is net omgekeerd. Een overaanbod in Belgie, een zielig aanbod in Nederland. En op zondag geen aanbod.
Oud 27 januari 2010, 11:49   #5211
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom komen 'jullie' zich de hele tijd bemoeien met onze Belgische politiek?Weten 'jullie' dan niet dat dit op de zenuwen werkt? En dat dit eigenlijk ook niet netjes is? Ik kom me toch ook niet moeien met de heisa rond de kilometerheffing van Eurlings.
Dit forum is niet bedoeld om een eng-Vlaamse discussiegroep te vertegenwoordigen. Het is een forum dat zich richt tot het Nederlandse taalgebied, en dat overschrijdt de Belgische grenzen. Bovendien, we zitten hier in de rubriek "Staatsinrichting". In die rubriek komt zowel het taal-culturele aspect en het daarbij aansluitend beleid ter sprake. Al evenzeer, in het kader van de discussies rond de staatshervorming(en) in België, de verhouding tussen Nederland en Vlaanderen. Als dan Nederlanders zich in het gesprek mengen kun je dat bezwaarlijk als "bemoeien" beschouwen.
Oud 27 januari 2010, 11:52   #5212
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Lol, Nederlanders komen over grens wonen om van de kapitaalsbelasting af te zijn. Niet voor het genot, voor het geld. Centjes en percentjes.

Meer en betere boekenwinkels? Ik heb ISBN nummers en internet en kan elk boek kopen dat ik wens. Misschien heb je gelijk, maar ik merk daar niks van.

Meer vrije tijd? In mijn vorige baan had ik welgeteld 56 dagen vakantie (inclusief feestdagen) per jaar. Nu werk ik voor een Nederlandse baas en heb 30 dagen vakantie (inclusief feestdagen)

Ik wil zeker niet zeggen dat belgen meer van het leven genieten dan nederlanders. Jullie kunnen voor mijn part perfect gelukkig zijn. Ik beweer dat ik het in jouw plaats, met jouw mogelijkheden allesbehalve zou zijn. Omdat ik belg ben. Niet omdat het slechter is, omdat het anders is.
Belgen, hebben net als in de Latijnse landen ,vrij op alle heilige dagen.
Op deze dagen is er weinig tot niets te beleven.
Misschien dat Belgen nooit verder komen dan het cafe,maar het valt me op dat op vrije dagen alles is uitgestorven .Ramen dicht ,straten leeg.
Wat het genieten hiervan is ,ontgaat me.
Oud 27 januari 2010, 11:54   #5213
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Mijn ervaring is net omgekeerd. Een overaanbod in Belgie, een zielig aanbod in Nederland. En op zondag geen aanbod.
U komt blijkbaar weinig in Nederland en altijd bij de verkeerde bakkers.
Brood eten, sluit aan bij de Nederlandse gewoonten.Belgen eten taart en frites.
Oud 27 januari 2010, 11:54   #5214
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Belgen, hebben net als in de Latijnse landen ,vrij op alle heilige dagen.
Op deze dagen is er weinig tot niets te beleven.
Misschien dat Belgen nooit verder komen dan het cafe,maar het valt me op dat op vrije dagen alles is uitgestorven .Ramen dicht ,straten leeg.
Wat het genieten hiervan is ,ontgaat me.
We zitten allemaal in ons eigen kasteeltje te genieten Het feit dat jij denkt dat je voor genot de straat op mioet, zegt eigelijk alles wat ik hier probeer aan te tonen.
Oud 27 januari 2010, 11:55   #5215
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat was vroeger mischien zo. Maar ik geloof dat Nederland en Belgie verdragen hebben gesloten op dit gebied. Belastingvlucht heeft tegenwoordig daarom geen zin meer.

Citaat:
Nederlanders lezen in ieder geval wel meer boeken dan Belgen. En enkele van de beste boekwinkels in Vlaanderen moeten worden uitgebaat door Nederlanders.

Citaat:
Dat wil ik best van je aannemen. Maar uit Europese statistieken blijkt heel duidelijk dat Nederlanders meer vrije tijd hebben. Dat is ook de reden dat Vlamingen bij de productiefste volken van Europa horen. Ze werken niet harder, maar wel meer uren. Want per gewerkt uur zijn Nederlanders weer productiever.

Citaat:
Ik wil zeker niet zeggen dat belgen meer van het leven genieten dan nederlanders. Jullie kunnen voor mijn part perfect gelukkig zijn. Ik beweer dat ik het in jouw plaats, met jouw mogelijkheden allesbehalve zou zijn. Omdat ik belg ben. Niet omdat het slechter is, omdat het anders is.
Dat kan ik helemaal begrijpen. Ik heb zelf ook een aantal jaar in Vlaanderen gewoon. En eerlijk gezegd was ik daar doodongelukkig. Qua eten en drinken is het daar inderdaad goed toeven. Maar als samenleving is Nederland veel prettiger.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 27 januari 2010 om 11:55.
Oud 27 januari 2010, 11:56   #5216
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U komt blijkbaar weinig in Nederland en altijd bij de verkeerde bakkers.
Brood eten, sluit aan bij de Nederlandse gewoonten.Belgen eten taart en frites.
Ik werk nu al 2 jaar voor een nederlands bedrijf en woon, werk en eet 5 dagen per week Nederlands, gedurende 6 maanden nu. Nog 3 weken te gaan.

En ik heb sinds 30 jaar geen taart meer gegeten.
Oud 27 januari 2010, 11:57   #5217
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat heeft ook weer te maken met vrije tijd. Er is in Nederland weldegelijk vraag naar vers brood op zondag. Maar de politiek, en ook veel bakkers, zijn hier tegen omdat ze dan ook hun laatste vrije dag moeten opgeven. Grote supermarkten kunnen dit wel aan. Maar veel kleine bakkers gaan dan in de problemen komen.
Oud 27 januari 2010, 11:58   #5218
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Realiseer je je wel dat het aantal Vlamingen op Nederlandse fora vele malen groter is dan het aantal Nederlanders op Vlaamse fora? Er zijn weldegelijk Vlamingen die zich bemoeien met de discussie rond de kilometerheffing. Ga maar eens kijken op het forum van Fok.
Ook op geenstijl zijn veel Vlamingen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 11:59   #5219
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Realiseer je je wel dat het aantal Vlamingen op Nederlandse fora vele malen groter is dan het aantal Nederlanders op Vlaamse fora? Er zijn weldegelijk Vlamingen die zich bemoeien met de discussie rond de kilometerheffing. Ga maar eens kijken op het forum van Fok.
ik zit ook op fok maar ik moei mij niet met die kilometerheffing.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:02   #5220
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat was vroeger mischien zo. Maar ik geloof dat Nederland en Belgie verdragen hebben gesloten op dit gebied. Belastingvlucht heeft tegenwoordig daarom geen zin meer.
Dat wist ik niet.

Citaat:
Nederlanders lezen in ieder geval wel meer boeken dan Belgen. En enkele van de beste boekwinkels in Vlaanderen moeten worden uitgebaat door Nederlanders.
Dan ben ik een uitzondering, ik heb net mijn huis laten verbouwen om plaats te maken voor een bibliotheek. Duizenden boeken.
Anyway, de nederlandstalige drukkerijen zijn 100% in handen van vlamingen sinds een week of twee. Er zijn drie drukkerijgroepen, twee belgische en de nederlandse heeft een vlaamse CEO

Citaat:
Dat wil ik best van je aannemen. Maar uit Europese statistieken blijkt heel duidelijk dat Nederlanders meer vrije tijd hebben. Dat is ook de reden dat Vlamingen bij de productiefste volken van Europa horen. Ze werken niet harder, maar wel meer uren. Want per gewerkt uur zijn Nederlanders weer productiever.
Dat cijfer durf ik in twijfel trekken, ik zag deze week net een krant die beweerde dat de Belgische werknemer de productiefste ter wereld is. Wat niks is om over te snoeven, dat wil gewoon zeggen dat de baas zoveel belastingen moet ebtalen dat hij zijn geld liever in automatisatie steekt.

Citaat:
Dat kan ik helemaal begrijpen. Ik heb zelf ook een aantal jaar in Vlaanderen gewoon. En eerlijk gezegd was ik daar doodongelukkig. Qua eten en drinken is het daar inderdaad goed toeven. Maar als samenleving is Nederland veel prettiger.
Zo begrijpen we elkaar, verwissel valaanderen en nederland met elkaar, en ik maak dezelfde opmerking. Tot en met die samenleving toe. Maar ja, zo zijn we gebekt he.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be