Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 12:02   #5221
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
We zitten allemaal in ons eigen kasteeltje te genieten Het feit dat jij denkt dat je voor genot de straat op mioet, zegt eigelijk alles wat ik hier probeer aan te tonen.
Zoals in de Helaasheid der dingen?
Wij genieten inderdaad op een andere manier.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:04   #5222
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik werk nu al 2 jaar voor een nederlands bedrijf en woon, werk en eet 5 dagen per week Nederlands, gedurende 6 maanden nu. Nog 3 weken te gaan.

En ik heb sinds 30 jaar geen taart meer gegeten.
Het eten in bedrijven is meestal slecht.
Daar heeft u gelijk in.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 27 januari 2010 om 12:04.
Oud 27 januari 2010, 12:05   #5223
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Het eten in bedrijven is meestal slecht.
Daar heeft u gelijk in.
Ik ga dan ook 's middags nooit mee naar het restaurant van het bedrijf hier. Ik sla mijn lunch over en eet 's avonds op restaurant. Ik ben inmiddels zo ingeburgerd dat ik de goede weet te vinden.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:06   #5224
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb de film niet gezien, en begrijp de opmerking niet.
Oud 27 januari 2010, 12:08   #5225
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66
Ik haal het graag aan omdat het echt wel de verschillen blootlegt. Het is waar wat je zegt, de kwaliteit in nederland is minder dan in Belgie, omdat jullie daar gewoon niet van wakker liggen.
Een mooi voorbeeld zijn de bakkers. In Belgie mogen winkels niet open zijn op zondag, maar daar is een uitzondering voor, voor bakkerijen. Waar moeten we anders ons vers brood gaan halen?
In nederland hechten jullie meer belang aan de waarde van voedsel. Waar wij het brood van gisteren weggooien, eten jullie het op. Waardoor jullie het niet vreemd vinden om op zondag het brood van zaterdag te eten. Trouwens, jullie brood wordt ook ontwikkeld op houdbaarheid. Een dag of 2 oud is geen probleem, het brood smaakt nog steeds hetzelfde.
Is dat zo? Brood dat gisteren gebakken en door ons gekocht werd is vandaag nog steeds van goede kwaliteit. Dat wordt bij ons in ieder geval niet weggegooid. Misschien zal het een beetje minder zacht zijn omdat het ondertussen wat vocht heeft verloren, maar dat is dan ook al. Natuurlijk, hoe meer een bakker de (nefaste) gewoonte heeft om (te) veel vet in het deeg te draaien, hoe langer dat brood de indruk geeft mals te zijn.
Oud 27 januari 2010, 12:11   #5226
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Is dat zo? Brood dat gisteren gebakken en door ons gekocht werd is vandaag nog steeds van goede kwaliteit. Dat wordt bij ons in ieder geval niet weggegooid. Misschien zal het een beetje minder zacht zijn omdat het ondertussen wat vocht heeft verloren, maar dat is dan ook al. Natuurlijk, hoe meer een bakker de (nefaste) gewoonte heeft om (te) veel vet in het deeg te draaien, hoe langer dat brood de indruk geeft mals te zijn.
Ik eet geen brood van gisteren. Ik dacht daarmee doorsnee te zijn. Misschien ben ik wel een uitzondering, maar het feit dat de bakkers op zondag open zijn bevestigd mijn vermoeden.
Wij hebben ook vakbonden die rigoureus tegen extra opening zijn hoor, en nog erger dan in Nederland waar ze toch koopavonden en koopzondagen hebben, zelfs dat krijgen we hier niet doorgevoerd.
Oud 27 januari 2010, 12:15   #5227
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mja, "De Helaasheid der Dingen" geeft nu bepaald niet een representatief beeld van de Vlaamse samenleving. Allesbehalve! Het is een (opgeklopte) voorstelling van toestanden in de onderste lagen van de bevolking uit de regio Aalst. Waar Verhulst uit afkomstig is.
Oud 27 januari 2010, 12:17   #5228
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik heb de film niet gezien, en begrijp de opmerking niet.
Deze film schijnt het dagelijks leven in Vlaanderen weer te geven.
Ik werd er niet vrolijk van.
Oud 27 januari 2010, 12:18   #5229
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Mja, "De Helaasheid der Dingen" geeft nu bepaald niet een representatief beeld van de Vlaamse samenleving. Allesbehalve! Het is een (opgeklopte) voorstelling van toestanden in de onderste lagen van de bevolking uit de regio Aalst. Waar Verhulst uit afkomstig is.
Er zijn ook Vlamingen die dit verheerlijken en omschrijven als typisch Vlaanderen.
Oud 27 januari 2010, 12:20   #5230
Sidharta
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ga dan ook 's middags nooit mee naar het restaurant van het bedrijf hier. Ik sla mijn lunch over en eet 's avonds op restaurant. Ik ben inmiddels zo ingeburgerd dat ik de goede weet te vinden.
Zijn er goede restaurants in Amsteveen?
Amstelveen is een slaapwijk ,meer om te wonen en te werken en niet om te eten.

Laatst gewijzigd door Sidharta : 27 januari 2010 om 12:21.
Oud 27 januari 2010, 12:24   #5231
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zijn er goede restaurants in Amsteveen?
Amstelveen is een slaapwijk ,meer om te wonen en te werken en niet om te eten.
Ik zit nu niet in Amstelveen, ik zit in Noordwijk (ESA / ESTEC). Mijn Amstelveenervaring was van vorig jaar. Daar heb ik inderdaad geen restaurants gevonden die me aanstonden, en ze hebben 1 kroeg. Eén! Voor 80.000 man! Dat is bijna godslastering.
Oud 27 januari 2010, 12:32   #5232
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Broodje met karnelk' is natuur symbolisch bedoeld. Ik ken ook veel Nederlanders. Ik woon naast de deur van de Nederalnders. En ik heb familie in Nederland, zowel in Amsterdam als in Utrecht. Dus u moet me niet komen vertellen hoe Nederlanders eten. Het karig leven van menig Nederlander is lange tijd gewoon een uitvloeisel geweest van de calvinistische traditie. Daar kan men niet buiten. Gedurende lange tijd konden de winkelrekken in Nederland nog niet tippen aan deze van de winkels in België. Door de 'europisering' en 'mundialisering' is dit evenwel allemaal sterk aan het veranderen. Zelfs in Polen, waar men een 15 jaar geleden nauwelijks gevulde winkelrekken of grootwarenhuizen kende, kan men nu praktisch alles vinden wat warenhuizen en qua voedsel wat men ook maar verlangt.
Ja, het is meer dan nodig dat wij uw paardenbril trachten af te rukken. U zit gevangen in vooroordelen en clichés, waarbij u niet wil erkennen dat de sociologische werkelijkheid in Nederland wel veel complexer is dan wat u ervan maakt. Zoals al eerder gezegd en zovele malen herhaald: u bent als een visser die beweert dat er alleen sport in de zee zit, omdat hij alleen sport vangt en geen jacht maakt op de andere vissen (of die wel in z'n netten vangt maar dan teruggooit). U wil enkel die elementen onderkennen die uw vooroordelen bevestigen. Voor al het andere sluit u de ogen.

Winkels? In mijn jeugd heb ik op het dorp nog drie buurtwinkeltjes gekend: kleine zaakjes waar heus niet alles te krijgen was. Verre van zelfs. Slechts in de jaren zeventig met de komst van de eerste warenhuizen veranderde dat. Zo lang is dat allemaal heus niet.

Daarenboven komen uw beweringen ook niet echt overeen met de werkelijkheid. Supermarkten met een beperkt aanbod doen het zeker goed in Vlaanderen. Carrefour merkt trouwens dat haar grote vestigingen "waar alles te verkrijgen is", flink achteruit boeren in België. De kleine "Express"-vestigingen met een beperkt aanbod doen het dan weer heel goed. En ook de discounters hebben in Vlaanderen een flinke brok van de markt veroverd, zelfs al is hun aanbod nog veel beperkter. Kortom, uw stelling klopt niet. Het is slechts iets wat in uw hoofd leeft; niet in de dagdagelijkse werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:34   #5233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jaja, zo te lezen had tot voor kort Nederland het consumptiepatroon van een "democratische volksrepubliek" zoals we die in Oost-Europa gekend hebben tot 1989. Wel, ik denk dat je tijdens de voorbije decennia nauwelijks of nooit een voet in Nederland hebt gezet. Niet alleen mijn echtgenote, maar veel vrienden van ons gaan doodgraag shoppen in Nederland. Precies omwille van het heel grote assortiment dat je daar in hun winkelzaken aantreft.
Wij steken ook af en toe de grens over om in enkele Nederlandse supermarkten te winkelen. Ook al omdat er een aanbod is dat niet bij ons te vinden is (zoek bij ons maar eens verschillende peperkoek die in Nederland in de rekken ligt). En, mooi meegenomen, veel producten zijn merkelijk goedkoper (koffie bijvoorbeeld scheelt per pakje algauw anderhalve euro).
Oud 27 januari 2010, 12:35   #5234
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zit nu niet in Amstelveen, ik zit in Noordwijk (ESA / ESTEC).
Dat zult u vast nog iets hebben ontdekt waarvan de kwaliteit veel beter is dan in Belgie: onze kust. In Nederland zijn de duinen van zand, in Belgie van beton. Wij hebben nog enigszins open ruimte. Vlaanderen is volgebouwd.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:36   #5235
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, het is meer dan nodig dat wij uw paardenbril trachten af te rukken..
Op het werk beleefd moeten zijn en dan op het forum de frustraties moeten afschrijven?

Schrijf dat eens opnieuw maar dan beleefd a.u.b.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:37   #5236
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarom heeft Belgie ook de meeste moorden en zelfmoorden.
Dat komt van het vele eten
Ik zou wat dat betreft zeker niet te hoog van de toren blazen.
Gisterenavond heb ik toevallig nog gegeken naar het Nederlandse TROS programma "Opsporing Verzocht"

Ik weet niet of jij ook kijkt, maar wat daar opgeveord wordt aan moorden....
België zal alle zeilen moeten bijzetten om daar maar enigzins bij in de buurt te komen

Uw stelling slaat zoals gewoonlijk weer nergens op..
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:38   #5237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De Nederlandse Kamer van Koophandel zal in ieder geval (én vanuit de dagdagelijkse praktijk) beter weten waarover ze praat dan een zekere Quercus, die met de regelmaat van een (goede) klok, grondig de bal misslaat.
Alsof Belgische ondernemers iedere middag rijkelijk tafelen en vrijelijk de Franse wijn laten stromen... Menslief, ga eens een week met een ondernemer op stap, en je zult wel merken dat de werkelijkheid wel veel spartaanser is dan het opgehangen verhaaltje.
Oud 27 januari 2010, 12:39   #5238
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
ik zit ook op fok maar ik moei mij niet met die kilometerheffing.
Natuurlijk moei jij je daar niet mee.
Jij bent immers een Hollander.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:40   #5239
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, ik ben niet beledigd. Maar de gretigheid waarmee Belgen altijd onze eetcultuur afzeiken valt wel op. Het duurt nooit lang voordat dat het onderwerp van gesprek is. Maar Nederland heeft zich nooit laten voorstaan op zijn eetcultuur. Noch verschilt Nederland daarmee van andere Noord-Europese landen. Dus naar mijn idee zit er meer achter.

Volgens mij heeft het te maken met identiteit - of het gebrek daaraan. Als er ergens in het buitenland een Belgisch biertje wordt geschonken, dan is dat al bijna reden om het journaal in Belgie er mee te laten openen. Het is iets waarmee Belgen zich kunnen onderscheiden. Zo proberen ze zich een identiteit en een gevoel van eigenwaarde aan te meten.

Of verkondig ik nu onzin?
Neen, dat is immers ook zo. België moet ergens een identiteit vandaan halen. Men moet die nog steeds uitvinden, vandaar dan ook het vervallen in clichés. België, bier, chocolade... En juist omdat dit nu eenmaal zo inhoudloos is, moet je dit versterken door een vijandbeeld op te hangen. De Nederlander natuurlijk. De ergste mensensoort van het heelal.
Oud 27 januari 2010, 12:41   #5240
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dat zult u vast nog iets hebben ontdekt waarvan de kwaliteit veel beter is dan in Belgie: onze kust. In Nederland zijn de duinen van zand, in Belgie van beton. Wij hebben nog enigszins open ruimte. Vlaanderen is volgebouwd.
Yep, jullie kust, daar kunnen wij alleen van dromen. Maar jullie hebben daar honderden kiliometers van voor 17 miljoen, wij 60 voor 10. Dus het is eerder een gevolg dan een keuze.

Ik heb hier in Noordwijk ook een restaurant gevonden dat om duimen en vingers af te likken is. En zo gewoontjes, niks toeters en bellen, erg gezellig. Als je er komt, zeker proberen, het heet "het lieverdje".
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be