Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 januari 2010, 12:41   #5241
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En waarom komen 'jullie' zich de hele tijd bemoeien met onze Belgische politiek?Weten 'jullie' dan niet dat dit op de zenuwen werkt? En dat dit eigenlijk ook niet netjes is? Ik kom me toch ook niet moeien met de heisa rond de kilometerheffing van Eurlings.
U verwart overduidelijk "bemoeien" met "een mening hebben over". Ik bemoei me heus niet met de Amerikaanse politiek, als ik een oordeel vel over Obama bijvoorbeeld. En ik zou niet weten waarom of waardoor dat laatste dan "niet netjes" zou zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:44   #5242
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Er zijn ook Vlamingen die dit verheerlijken en omschrijven als typisch Vlaanderen.
Alles is natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb velen het horen omschrijven als uitermate plat en vulgair.
Oud 27 januari 2010, 12:45   #5243
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Heel zeker niet en het valt vooral op de er qua eetcultuur weinig of geen verschil is tussen Vlamingen en Franstaligen.
Toch is er weldegelijk een verschil. Ga je naar een bakker in Wallonië, dan vind je daar veel meer bruine broodsoorten en broden op basis van zuurdesem (vaak met een bijzonder harde korst) dan in Vlaanderen. Veel Walen eten ook, net als de Fransen, kaas als dessert. Bij ons, zo goed als onbestaande. Enz.

Voor het overige denk ik dat we gewoon een West-Europese eetcultuur hebben die in grote lijnen met elkaar overeenkomt. Ongeacht of we nu Duitser, Nederland of Vlaming zijn. De grote verschillen liggen verder: met de zuidelijke landen bijvoorbeeld.
Oud 27 januari 2010, 12:48   #5244
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dat doen ze niet. Al eens bij een bakker geweest in Belgie? Zelfs supermarkten hebben een gigantisch aanbod.
Daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk eens het broodaanbod bij een discounter als de Aldi. Bij Aldi Nederland heb je echt wel vele malen meer keuze (allerlei soorten wit en bruin brood, krentenbollen, broodjes...), terwijl Aldi België een vrij beperkt aanbod heeft (drie soorten brood). In een kleine C1000 (als die van Aardenburg) ligt er ook een grotere verscheidenheid dan in pakweg een Express-Carrefour (die C1000 is van dezelfde grootte).
Oud 27 januari 2010, 12:51   #5245
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zou wat dat betreft zeker niet te hoog van de toren blazen.
Gisterenavond heb ik toevallig nog gegeken naar het Nederlandse TROS programma "Opsporing Verzocht"

Ik weet niet of jij ook kijkt, maar wat daar opgeveord wordt aan moorden....
België zal alle zeilen moeten bijzetten om daar maar enigzins bij in de buurt te komen

Uw stelling slaat zoals gewoonlijk weer nergens op..
Wérkelijk? Ik dacht nochtans dat de laatste tijd op dat vlak Limburg ook niet op een erg aantrekkelijke manier in de actualiteit is getreden.
Oud 27 januari 2010, 12:51   #5246
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Daar ben ik het niet mee eens. Vergelijk eens het broodaanbod bij een discounter als de Aldi. Bij Aldi Nederland heb je echt wel vele malen meer keuze (allerlei soorten wit en bruin brood, krentenbollen, broodjes...), terwijl Aldi België een vrij beperkt aanbod heeft (drie soorten brood). In een kleine C1000 (als die van Aardenburg) ligt er ook een grotere verscheidenheid dan in pakweg een Express-Carrefour (die C1000 is van dezelfde grootte).
Dat zijn kromme vergelijkingen. Als er op elke straathoek een bakker is, dan gaat het aanbod bij Aldi en Lidl uiteraard kleiner zijn. Eigelijk bewijs je mijn punt met dat argument.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:54   #5247
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik eet geen brood van gisteren. Ik dacht daarmee doorsnee te zijn. Misschien ben ik wel een uitzondering, maar het feit dat de bakkers op zondag open zijn bevestigd mijn vermoeden.
Wij hebben ook vakbonden die rigoureus tegen extra opening zijn hoor, en nog erger dan in Nederland waar ze toch koopavonden en koopzondagen hebben, zelfs dat krijgen we hier niet doorgevoerd.
Dat is zeker niet de doorsnee. Als het op brood aan komt, hebben we in onze familie een traditie van enkele generatie: wij bakten en bakken ons brood thuis. Ook ons gezin heeft bij deze traditie aangesloten. Welnu, ons "ambachtelijk" brood blijft vele dagen vers. Het is dan ook geen slap en inhoudloos "wattenbrood" dat bij menig bakker doorgaat als "wit brood".
Oud 27 januari 2010, 12:54   #5248
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep, jullie kust, daar kunnen wij alleen van dromen. Maar jullie hebben daar honderden kiliometers van voor 17 miljoen, wij 60 voor 10. Dus het is eerder een gevolg dan een keuze.
Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. In Nederland is men altijd al strenger geweest qua ruimtelijke ordening. Ik denk niet dat men hier de kust zo had laten verkankeren als in Vlaanderen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 12:55   #5249
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn kromme vergelijkingen. Als er op elke straathoek een bakker is, dan gaat het aanbod bij Aldi en Lidl uiteraard kleiner zijn. Eigelijk bewijs je mijn punt met dat argument.
U leest niet wat er staat. Ik vergelijk niet de bakker om de hoek met de Aldi.

Citaat:
Daarenboven hebt u zelfs aangegeven dat er in bepaalde Belgische supermarkten wel een groot aanbod is. Dat is dan in tegenspraak met wat u nu aanbrengt.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 27 januari 2010 om 12:56.
Oud 27 januari 2010, 12:56   #5250
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch is er weldegelijk een verschil. Ga je naar een bakker in Wallonië, dan vind je daar veel meer bruine broodsoorten en broden op basis van zuurdesem (vaak met een bijzonder harde korst) dan in Vlaanderen. Veel Walen eten ook, net als de Fransen, kaas als dessert. Bij ons, zo goed als onbestaande. Enz.

Voor het overige denk ik dat we gewoon een West-Europese eetcultuur hebben die in grote lijnen met elkaar overeenkomt. Ongeacht of we nu Duitser, Nederland of Vlaming zijn. De grote verschillen liggen verder: met de zuidelijke landen bijvoorbeeld.
En dan nóg, beste Jan. De Italiaanse eetcultuur is de laatste decennia aan een échte opmars bezig, zowat overal in Europa. Gewoon omdat het besef meer doordringt dat de mediterrane Italiaanse keuken gezond is.
Oud 27 januari 2010, 12:58   #5251
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je pist ook hier weer eens zwaar naast de pot.
Belgen zijn op het cullinaire vlak genieters, op dat vlak is er geen noemenswaardig verschil tussen vlamingen en walen.
Wel is het zo dat de waal over het algemeen meer buitenshuis eet dan de vlaming.

Hollanders kunnen daarentegen niet genieten van eten en drinken, ze zijn daartoe niet in staat. Ze doen maar wat pogingen, maar die zijn geforceerd.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:02   #5252
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belgen zijn op het cullinaire vlak genieters, op dat vlak is er geen noemenswaardig verschil tussen vlamingen en walen.
Wel is het zo dat de waal over het algemeen meer buitenshuis eet dan de vlaming.

Hollanders kunnen daarentegen niet genieten van eten en drinken, ze zijn daartoe niet in staat. Ze doen maar wat pogingen, maar die zijn geforceerd.
Als je slechts met dat soort kwaadwillige onzin op het forum kunt verschijnen, dan is het met jou erg gesteld.
Oud 27 januari 2010, 13:03   #5253
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U leest niet wat er staat. Ik vergelijk niet de bakker om de hoek met de Aldi.
Ik lees wel wat er staat, ik vergelijk aldi Be en aldi NL, ik wijs enkel op het verschil in aanbod OMDAT er een buurtbakker naast is.

Citaat:
Daarenboven hebt u zelfs aangegeven dat er in bepaalde Belgische supermarkten wel een groot aanbod is. Dat is dan in tegenspraak met wat u nu aanbrengt.
U leest niet wat er staat Ik spreek over bepaalde supermarkten in het ene geval en over Aldi in het andere.
Oud 27 januari 2010, 13:04   #5254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ach... "Zot zijn doet geen zeer", Henri! U weet het wel!
Oud 27 januari 2010, 13:06   #5255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees wel wat er staat, ik vergelijk aldi Be en aldi NL, ik wijs enkel op het verschil in aanbod OMDAT er een buurtbakker naast is.
En dat klopt niet. Als er zo'n geweldig aanbod is bij de gewone bakker waartegen een supermarkt niet op kan, dan deden Carrefour en DH niet zulke verwoede pogingen hun broodaanbod te vergroten. Zij doen het wel. Alleen merk ik zo'n groot aanbod ook in de C1000 waar we af en toe komen. Ook daar een veelheid aan soorten brood, broodjes, bollen, enz.
Oud 27 januari 2010, 13:07   #5256
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U leest niet wat er staat Ik spreek over bepaalde supermarkten in het ene geval en over Aldi in het andere.
Dus klopt uw eerdere bewering niet: zij is schijnbaar niet algemeen geldend.
Oud 27 januari 2010, 13:07   #5257
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Hmmm, daar ben ik het niet helemaal mee eens. In Nederland is men altijd al strenger geweest qua ruimtelijke ordening. Ik denk niet dat men hier de kust zo had laten verkankeren als in Vlaanderen.
Kan zijn. Ik weet het niet. Ik weet wel dat de Belgische kust met al zijn beton elk jaar kompleet vol zit, en de Nederlandse niet.
Ik ben hier in juli aangekomen en heb ter plekke reservaties gemaakt tot februari. In heel die periode was er 1 dag dat ik geen plaats had. En toen die dag kwam bleek er toch plaats te zijn.
Dat moet je aan de belgische kust niet proberen hoor.

Waardoor ik toch terug aan een gevolg denk eerder dan keuze.
Oud 27 januari 2010, 13:07   #5258
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach... "Zot zijn doet geen zeer", Henri! U weet het wel!
De waarheid negeren blijkbaar ook niet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2010, 13:08   #5259
Travis66
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dus klopt uw eerdere bewering niet: zij is schijnbaar niet algemeen geldend.
Neen, inderdaad, vandaar dat ik het woord "bepaalde" gebruik.
Je spreekt zo slecht nederlands? Ben je vlaming ofzo?
Oud 27 januari 2010, 13:10   #5260
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, inderdaad, vandaar dat ik het woord "bepaalde" gebruik.
Je spreekt zo slecht nederlands? Ben je vlaming ofzo?
Fijn dat u erkent dat uw stelling niet algemeen geldend is en bijgevolg geen beschrijving wordt van een bepaald patroon in Nederland.

Dat hebben we dan ook weer gehad.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be